För drygt ett år sedan började min ena tjej att använda sitt eget hår som "snutte" då hon sov om natten. Detta resulterade att hon slet av sej allt sitt hår
HJÄLP - hon sliter av sej i håret i sömnen!
-
Lotta Sthlm
HJÄLP - hon sliter av sej i håret i sömnen!
Hej!
För drygt ett år sedan började min ena tjej att använda sitt eget hår som "snutte" då hon sov om natten. Detta resulterade att hon slet av sej allt sitt hår
. Vi köpte en fin grön och hårig papegoja till henne som hon tog till sej direkt och som hon drar i håret. Saken är dock den att nu, när hennes hår vuxit ut, har hon börjat dra loss sitt eget hår det igen!!!!! Trots att hon har sin papegoja. Detta verkar hända endast om nätterna och jag vet inte om hon är så medveten om att det är hennes eget hår hon drar i. Hon har nu en stor kal fläck på vänster sida och det gör mej så ledsen. Vad ska vi göra? Köpa en nattmössa? Hårnät? Nån som varit med om nåt liknande???
-
TorpSara
Jo, jag har en svägerska som gjorde likadant och hennes dotter är numer snyggt snaggad (väldigt feminint faktiskt) eftersom hon var helt kal fläckvis. Det är så pass kort att hon inte KAN snurra och rycka lös håret. Hon snor sitt hår lika mycket dagtid.
Men annars skulle man ju kunna testa med nattmössa, bara den sitter kvar!
Men annars skulle man ju kunna testa med nattmössa, bara den sitter kvar!
Hej! Detta kallas iallafall för större barn och vuxna tricotillomani och är en aktivitet av samma betingelse som tumsugning, att pilla på sin örsnibb eller eller liknande när man ska sova. Vissa personer har tricotillomani som en nervös stressreaktion men det gäller förstås inte små barn. Kruxet med detta frånsett att de får kala fläckar i skalpen, är att de sväljer håren och dessa kan bunta ihop sig i magen och bilda en sk bezoar, det en hårboll som fyller magsäcken och som magen inte kan göra sig av med.
Alltså föreslår jag också kortklippning, alternativt någon form av mössa men det kan ju vara svårare att få en sådan att sitta kvar.
Alltså föreslår jag också kortklippning, alternativt någon form av mössa men det kan ju vara svårare att få en sådan att sitta kvar.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
-
Lotta Sthlm