Hjälp till bärhjälp!?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

jahupp... dags att öva på ny knytning..

Vilken är den bästa för att ha liten på ryggen?

(T.ex. när jag vill jobba i köksträdgården med Lotass)

:D

/Fjällmor
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hallå allihopa :-)
Nu snikar jag in mig på Fjällmors tråd. Jag vill köpa/låna sjal och tittade på den du rekommenderar Torsmamma, ska försöka hitta en begagnad.
Du får väldigt gärna skicka knytinstruktioner till mig! Funkar dom på alla sorters sjalar?

Mitt stora MEN:
När jag läser alla inlägg får jag intrycket av att det är svårt att knyta och få in bebis :lol: , stämmer det eller kan jag som är riktigt fumlig få till det också tro?
Från vilken ålder kan man börja använda sjal?
Vill så gärna kunna gå ut med Emma lite och då slippa ha Rasmus i vagnen jämt utan liksom med bara sådär enkelt som det ser ut med sjal. Har en babybjörn också men den är inte helt ny så för ryggen är det inte optimalt att använda känner jag!

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej fjällis, har skickat dig en påfyllning av knytinstruktioner!

Jag använde knytningen "strap" mest, det är snabbt och känns väldigt säkert också ganska lätt att göra utanpå kläderna utan att man måste "stoppa i" en massa. :wink:

Tessan, PMa mig din mailadress så får du alla knutar jag har eller bara den "lilla" som jag gjort till fjällis. Jag har även videosnuttar på en massa knutar så får du se mera IRL hur det kan gå till, Men då måste du säga VAD du är intresserad av eller ha en "server" jag kan ladda upp på för det är några stycken om man säger. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Å du frälsare Torsmor!
Jag vill oxå ha alla knutar! Om jag får. :D
Från vilken ålder har ni haft dom framåt i en sjal? Vikken knut är bra för det?
Misstänker att inåt mot magen mest betyder sovstund för min lilla kille.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

TorsMamma skrev:Knyt vanligt X-omslut som beskrivningen visar. Trä i framifrån och se till att korset verkligen ger stöd ända upp över axlarna. Bandet dras sen långt upp över magen. Då är korset i grenen och den smalaste delen och benen hänger rakt ner med FULL cirkulation och ganska bra stöd för kroppen. Man får om de inte kan hålla huvudet själva stödja det försiktigt i början. Det bör gå bra.

Förklara mera? :lol:
Här är lite som jag svarat innan. :wink: Och PMa mig din adress är du rar så får du dem på stubben! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag ser nu att ni redan har skrivit om framåtvända knutar, ska läsa och försöka förstå. Misstänker att 1 månad är aningen ung för framåtvänd?!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tack! :D

"Strap" verkar läskig tycker jag :?
Visst är det samma som du skickade som är här?
:arrow: http://www.babyboden.nu/Mias/Websidor/k ... tioner.htm

Jag har hört om en "ryggknut" som ska heta "tibetansk" eller liknande. Någon som vet?

Meja älskar att sitta i sjalen, vaken. Det blir en härlig social delaktighet av det! :D Jag får sån flashback till min stortjejjas bebistid! :heart: Pojkarna var inte alls lika intresserade av att "hänga med". De ville hellre ligga och titta och ta in på avstånd..
Tänk så olika de kan vara, våra små skatter!

/Fjällmor
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja det är samma, MEN man gör som det står på slutet och slår ett extra varv runt bysten på dem. Då sitter de bombsäkert. Känns inte läskigt alls faktiskt tyckte jag. :wink:

Tala om hur du gör, tror många vill ha erfarenheter på detta. Hur tycker du sjal fungerar med ryggen bl.a.? Har du testat babybjörn active
Tor 2006

kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja, med Karla var sjal eller babybjörn ett måste. Och då kan man älska och köra magläge hur mycket som helst. Men Karla ville mer och vårt liv krävde mer. Hunden ska tränas till exempel och kastas boll till och Karla accepterade inte detta från någon annan höjd än ansiktshöjd med besten (så är dom oxå bästa vänner idag :D ).
Nu med andra barnet känns det ännu viktigare så jag fortfarande kan ha händer fria till Karla och saker vi måste göra.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

TorsMamma skrev: Tala om hur du gör, tror många vill ha erfarenheter på detta.
Hur jag gör..? Med sjalen? Eller med vakenpassen..? Ursäkta en trötter (sovit dåligt, tänker mycket på lilla Engla) :oops: vill du förtydliga?

/Fjällmor
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag håller med om att "strap" verkar läskigt! Tibetansk och Ryggsäck är samma sak! Jag använde ryggsäcksknytning, men oftast korsat över bröstet, det avlastar bättre tycker jag! Vad kul att det funkar så bra med sjal, och att Meja gillar det!

Kram!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Fjällfolket skrev:
TorsMamma skrev: Tala om hur du gör, tror många vill ha erfarenheter på detta.
Hur jag gör..? Med sjalen? Eller med vakenpassen..? Ursäkta en trötter (sovit dåligt, tänker mycket på lilla Engla) :oops: vill du förtydliga?

/Fjällmor
Inga problem älsklings mor! Jag menade hur du använder sjalen, från vilken ålder, vilka knutar du gillat och mera detaljerat så andra får din erfarenhet.

Jag håller med om att "strap" verkar läskigt! Tibetansk och Ryggsäck är samma sak! Jag använde ryggsäcksknytning, men oftast korsat över bröstet, det avlastar bättre tycker jag! Vad kul att det funkar så bra med sjal, och att Meja gillar det!
Ärsch då, de är ju lindade ett helt varv runt bröstet så det var inga problem faktiskt. Jag höll ihop ändarna ordentligt över bröstet på Tor medans han svingades upp (pytteliten) eller ställde honom bakom mig i soffan (när han kund stödja lite på benen) och då gick det bra.
Sen när jag skulle ta ur så lät jag Tor glida på sidan ner mot framsidan av låren. Så det gick bra!

Jo jag korsade också fram över bröstet några gånger för att ändra belastningen, det gick också bra bara inte brösten är i vägen. :roll: :wink:
Tor 2006

wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Jag har också funderingar på sjal.
Tycker att det verkar som en praktisk lösning då jag rör mig mycket i skogen med hundarna och det är inte precis några Skånska bokskogar där jag bor... Man känner sig mer som en korsning mellan bergsget och träsktroll :lol: Vagn är därför ingen bra lösning och jag gillar inte riktigt Babybjörn.

Skicka GÄRNA knytinstruktionerna till mig! Det går alltså att bara köpa vanlig trikå på metervara och sedan dela på längden? Blir det lagom med 50 cms bredd efter delning?
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

wifsta! Har du fått hjälp..?

:D

/Fjällmor
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Har missat din fråga, fjällmor...

Nej, jag skulle gärna få lite mer feedback på knutar. Har hittat en sida på nätet, men tycker inte riktigt att jag får till det.
Har köpt en begagnad (men ny, oöppnad) trikåsjal med en oerhört vacker, turkos färg :P
Skicka mig gärna några tips på BRA, användbara knytningar, fjällis! Min mail är: anna(at)wifsta.net
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"