Somnar lessen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Fanny_carlsson

Inlägg av Fanny_carlsson »

Vår lilla tjej hostade nästan hela natten. Hon försökte sova men det var inte lätt. Kl. 4 gick vi in och gav lite välling med hostmedcin och sedan sov hon till kl. 8:00. Stackars liten. Man vet hur trött man blir om man inte får sova på natten. :wink: Sedan har dagen gått bra för mannen. Han har följt schemat även om morgonen blev sen. Hur gör ni när de är sjuka. Skulle jag väckt dem när jag åkte kl. 6:30 ??? Vi brukar ju ha morgon kl. 6

Dagluren kronglade som vanligt men idag kan det beror på sen morgon. Hoppas natten blir bättre.
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Hosta är ett elände, här får du mina tips som jag brukar ta till:
-alvedon, funkar hostdämpande
-vicks att smörja bröstet och fotsulorna med
-kallt i rummet
-bara vatten att dricka (välling och mjölk är selmbildande!)
-höjd säng, några tjocka böcker under frambenen på spjälisen
-något jag itne provat själv men jag vet många andra har blivit hjälpta av är hackad röd lök i hett vatten, helst under sängen.

Jag brukar låta mina sjuklingar få sova i princip så mycket de vill, om de har feber, för sömn är läkande. Är det "bara" hosta, så tycker jag ni ska fälja schemat men tillåta marginalkvartar, så ni inte hamnar helt snett!

Hoppas hon kryar på sig fort nu!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fanny_carlsson

Tack för dina tips!

I natt har det inte varit några hostningar. Hon har redan kommit snett :oops: Vaknade kl. 2 och min sambo gick in och lade ner henne men lyckades inte komma till ramsa utan hon bara skrek upp sig. Jag stog inte ut efter ca. 45 min utan gick in för att se vad som hände för hon skrek upp sig och lugnade sig om varannat. När jag kom in stog han med henne i famnen och bad henne snälla nu får du sova. Va, har du tagit upp henne. :twisted:
"Hon skrek upp sig" Det var inte så konstigt eller hur. :cry: Jag tog över och efter ca. 15min sov vi igen.

I kväll skall sambon kuras och även dottern. :twisted:
IDA 070201
Fanny_carlsson

Hon vill inte sova. Har tidigars somnat så fort vi har varit ute och gått men inte längre. Den nya selen gör att hon kan sätta sig upp och titta på allt och alla. Kan de hålla sig vakna även om de är trötta ?? Skall köpa mörkt myggnät och mörkt tyg får se om detta hjälper. Är det synintrycken som ställer till det för oss?
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Vill bara skicka lite pepp inför natten, se nu till att sambon inte är där och plockar upp tjejen och förvirrar henne ännu mer :wink:

Skriv ut januarikrönikan och läs den tillsammans, den är verkligen SÅ bra:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Vad gäller daglurar i vagn så är jag tyvärr ingen expert på det, då mina barn alltid sovit sin långlur inne i sängen. Du tror inte det är ett alternativ?
Annars ska jag försöka hojta på nån som har vagnbarn och kan komma med lite tips!

Nu håller jag alla tummar för en skön natt, och blir det frågor från tjejen så se till att besvara dem betryggande :wink: :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fanny_carlsson

Hej och tack för dina svar.
I natt vaknade hon efter den del hostande. Jag gick in och lade ner henne och ramsade mig ut och sedan sov hon. Inga problem. Läggningen på kvällen gick inget vidare utan tog ca. 30min. Jag tror att hon börjar inse att jag inte kommer vara hemma på dagarna och att detta är jobbit för henne.
När jag kom hem drog hon av mig jackan och i dag när jag gick blev hon lessen. Det är mycket för den lilla damen nu. Vi har tackvare sommartiden äntligen fått till 12 timmars natt. Skönt för alla.

Dagluren har funkat bättre. Min sambo lade över en filt och solfjädrade och då somnade hon och sov hela passet. Vi testar detta ett tag får vi se. Vi tycker det är skönt om sovningen i vagnen skulle funka.
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bra jobbat igår :thumbsup:

Kom ihåg att lägga mycket krut på att ha det riktigt kul innan nattningen, så att hon får skratta ordentligt!

:heart:
Fanny_carlsson

Hjälp!!! Med den nya selen går det inte att få henne att somna i vagnen. Hon bara sätter sig upp och leker med allt. Försökt med mörkt tyg men det dras ner m m. I dag tog det sambon 50 min innan hon somnade. Vi får börja med sovning inne i sängen. Tyvärr har jag bara dåliga erfarenheter av detta. Peppa mig, snälla. Ett tag lade jag mig brevid henne för att hon skulle somna och detta slutade naturligtvis i massa problem. Behöver hjälp för att kunna svara på sambons frågor.

Kan jag mörklägga eller förvirrar det? Vill inte förstöra våra bra nätter.
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Här kommer lite pepp inför daglur:

Bestäm sovtiden och håll den tiden, även om hon strular och inte somnar när hon "ska"! Bli hennes klocka, och väck när luren är slut!
Annars går ni tillväga precis som när ni lägger på kvällen:

:arrow: Busa utav tusan, ner i sängen, solfjädra kort och ut med ramsan!

Jag gör alltid rummet dunkelt till dagvilan, inte beckmörkt, men jag vickar för persiennerna och har fönstret öppet så det är svalt och skönt!

OM hon protesterar, så avvakta! Gör husljud - diska, dammsug, spela radio, städa, prata i telefon, men stå INTE utanför dörren och lyssna och vänta på hennes bekräftelse! Hon ska höra och känna att livet levs precis som vanligt, och att hon tar en paus!
Tystnad är en bov :wink: :!:
Om gråten stegras eller hon fastnar, in och lägg ner snabbt, och ut med ramsan och IVÄG från dörren!
Ingen tvekan eller tycka synd om, utan lugnt och stabilt!

Förtvivla icke om det krånglar, daglurar KAN men måste inte, vara lite trixiga! Tänk som så att ni ger förutsättningarna för henne att sova, men sova måste hon göra själv!
Ändra inget på minst en vecka, och ha målet hela tiden för ögonen!

Det här går fint :thumbsup:

Kram Mia
Fanny_carlsson

I kväll gick nattningen bättre igen. Hoppas att vi har vänt på det hela igen.

Tycker det är jobbit att lämna detta till sambon eftersom det är hans första vecka. Men skall förbereda honom så bra jag kan. Gäller att han är peppad till tusen. Hon sover 12 timmar nu per natt och vaknar kl. 7 är det för tidigt att sova kl. 12-13:30 ??
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Skönt att det gick bra ikväll!

Jag förstår att du tycker det känns lite tufft att lämna över, men jag är säker på att pappa fixar det här :wink: :!:

De tiderna ni har låter perfekt, tycker jag!

:heart:
Fanny_carlsson

Tack för att du alltid svara på alla mina frågor. :D

God Natt!!!
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hoppas det gått bra för far och dotter!
Du får gärna berätta om du har lust :wink: :!:

Kram Mia
Fanny_carlsson

Vad roligt att du vet veta hur det går för oss. Klart jag vill berätta. :D

Det går otroligt bra för alla. Far och dotter följer schemat utan minsta gnäll. Problemet med sovningen på dagen tror jag vi har löst. Jag la henne inne i sängen i går och idag. Hon somnar utan minsta gnäll. Det tar en stund av bökande, pratande mm men hon somnar av sig själv. Vagnen funkar inte, får ge upp detta. :cry: Ville att hon skulle sova i vagnen i sommar eftersom vi kommer vara lediga en del och gilla att röra på oss. Men det kanske funkar om det tag, vem vet.

Jag är så stolt över oss alla tre. Jag har verkligen klarat av att släppa över. Sambon handlar, diskar, lagar mat mm. Allt för sin dotters skull. Min dotter har en underbar far. Han gnäller inte det minsta fast han tycker hushållsarbete är tråkigt.

Skit, nu vaknade hon efter 45 min. Pust!! Trodde vi hade fått bort skarvarna.
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad härligt att höra att det funkar så bra!!!

Hoppas du fick till sovskarven nu då :!:

Hälsa duktiga pappa också :wink:

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "