Vi har fått en liten trixare.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Hegro

Vi har fått en liten trixare.

Inlägg av Hegro »

Behöver bara kolla av att jag tänker rätt. Eller inte gör det....

Lina, 16 mån, har en hund, Vaffen, som är hennes allt i livet. Hon fullständigt älskar denna hund och att sova utan den är helt otänkbart. Hon kan vakna mitt i natten och man hör henne leta efter hunden -"Vaff, vaff" och sen somnar hon om utan att kräva någon uppmärksamhet.

Men nu sen en tid tillbaks så är hennes favoritsport att slänga Vaffen ur sängen och sen bli alldeles ifrån sig för att hon inte har den. I början gick vi såklart in och tog upp den, men den var lika snabbt nere på golvet igen. Så vi bytte strategi ganska snabbt och lät hunden ligga kvar på golvet. Bara ramsan om hon blev tillräckligt upprörd. Någon enstaka gång, när vi känt att hon är tillräckligt trött för att lägga sig till ro, så har vi gått in och tagit upp hunden. Ibland har den då fått ligga kvar men oftast är den snabbt på golvet igen. Och hon börjar yla efter Vaffvaff igen.
Är det rätt tänkt att inte gå på hennes försök att försöka få in oss i rummet? Hon vill ju verkligen ha sin hund för att kunna sova, men då får hon låta bli att slänga ner den. Som det är nu så tar det ca 45 minuter för henne att somna mot vanliga 5.
Några förslag?
Vi lägger såklart dit Vaffen när hon somnat sen.
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Hegro!

Jag har inget klart svar på det här, då ingen av mina barn haft något gosedjur eller snuttefilt, men jag tycker nog din strategi är rätt bra!
Att ni inte låter det bli nån sorts spring-och-plock-upp-underhållning, utan att hon förstår att om hon kastar Vaffen :heart: så får Vaffen ligga där på golvet.
Och max bjuda på EN upplockning!

En annan tanke jag har är att det kanske går att sätta fast Vaffen i ett väldigt kort snöre, och såklart VÄLDIGT kort så det inte finns nån risk att hon kan fastna i snöret, och ev gå in och "koppla loss" honom när hon somnat...

Vad tror du om det :?:

:heart: Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Hegro

Inlägg av Hegro »

Ha ha, den varianten har vi redan provat :lol: . Vaffen har nämligen ett hundhalsband runt halsen och ett koppel fastsatt i vagnen för att vi inte ska riskera att tappa honom om vi är ute och rör oss när det är dags för att sova (snacka om katastrof :shock: :!: )
Så jag tråcklade loss kopplet från vagnen och spände fast hundskrället i sängen, precis som du skrev med väldigt kort snöre. Någon mer vansinnigt, hysteriskt topp tunnor rasande unge får man leta efter :twisted: :lol: . Hon vrålade hojtade och skrek och svor antagligen ve och förbannelse över både hunden och oss :lol: . Det hela slutade med att hon lyckades slita sönder den lilla metallöglan som man spänner fast kopplet i. Alltså ett hundkoppel som ska hålla för en hund! En i lite mindre storlek för all del, men ändå.
Så vi gör nog inte om det tilltaget igen. Men hunden stannade i sängen den kvällen sen :wink:
Mina älsklingar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:mrgreen:

Uj då, en klok liten donna har ni :wink: :!:
Tänk, jag som trodde jag kom med ett smart förslag där :roll: :wink:

Då gäller det nog bara att ha väldigt mycket is i magen, och inte hamna i plock-upp-träsket, och köra den linje ni har! Bjuda på ett upplock, och åker Vaffen ut igen, så får han vackert vänta där...

Och så hoppas att kasta ur VAffen-leken snart är över :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Hegro

Inlägg av Hegro »

Det verkar som hon bestämt sig för att det är trevligast att sova med Vaffen i sängen trots allt. Igår höll hon på och sjöng, brummade, snackade och diverse andra trevliga ljudlekar i nästan en timme innan hon tystnade, men när jag kom in till henne sen så låg faktiskt hunden kvar i sängen.
Idag somnade hon som vanligt på mindre än 10 minuter. Med hunden :)
Mina älsklingar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så skönt att vovvefnurran är löst :wink: :!:

Kram!
Ewa

Inlägg av Ewa »

:lol: En precis likadan sort har jag haft. Fast här var det kast med liten säl istället. Och något senare i ålder, då sonen förtrotsade runt 20 mån. Och oj vad det kastades. Och maken plockade upp. Och så höll de på i minst 30 min varje dag, medan jag satt nere och ammade liten tufsa. Efter ett tag tyckte jag nog att jag inte kunde hålla fingrarna borta längre och undrade vad som stod på. Och så tog jag över - och gjorde precis som du beskriver. Dvs den fick ligga kvar på golvet. Det gick väldigt snabbt över, då. Men maken, som är mer blödigt lagd, tyckte hemskt synd om honom de 2 dagar det tog, typ. Och några gånger senare har han också tänkt sig ifrågasätta sälens varande eller icke-varande. Men det går lika snabbt över varje gång. I lite större ålder när han vid läggdags sagt att han inte ska ha sälen inatt, så har jag bara sagt:
-Nähä. Då kan jag ju passa på att tvätta henne i maskinen då, om hon ändå inte ska ligga i din säng inatt.
Och då har hon genast tagits ordentligt om hand. Ingen hotelse, vill jag förtydliga. För sälen tvättas dagtid 1 gång i månaden, och det är inga ledsna miner över det. Jag har mest svarat att det var ju praktiskt att passa på att tvätta henne när hon ändå inte skulle ligga i hans säng, typ. Kanske ett tips att ha kvar för längre fram.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Gud vilken söt tråd! :lol:

Jag menar VAFFEN... som man smälter! :heart: Här gosas det med en liten Bamsen, en sån som Lotta har, ni vet. Väldigt söt och rolig!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "