Tuttenprat(6-åring)

Samtalsforum med barnen i fokus
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej Torpsara och Ulrikaj! :heart:

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara, vi har inte tagit tag i sovningen ännu, vi har inte kraft till det, har haft en sjuksväng till, och nästa vecka ska vi åka på fjällsemester. Det har ändå varit lugnare med mellankillen nu, men det går väldigt i perioder, och kan växla snabbt. Det jag tror också är problemet med vår familj är att vi är stingsliga allihopa, vi skulle behöva lite mer humor här hemma, och så är det retsamheten. Eftersom "mellisen" stundtals varit så påfrestande gentemot sina syskon, så är det som att han fått den rollen hemma, speciellt storebror på 9 år har svårt för brorsan när han retas, men han är också själv bra på att "få igång" sin bror. Detta är svårt att hantera tycker jag, och det jobbiga är att de också slåss. Slåss de så avkrävs kramen, men det hjälper föga tyvärr. Går bröderna ut tillsammans för att tex spela innebandy så tar det ung 10 min innan de är osams om ngt, vilket gör att man liksom är på spänn hela tiden. Sen när man inte var med så vet man inte riktigt vad som hänt, och storebror är en mästare i att "aldrig ha gjort ngt". Jag tror faktiskt att om storebror skulle vara mer schysst mot lillebror så skulle mycket av problemet försvinna.

Förra helgen så skulle vi åka skidor, men innan vi skulle åka så hade jag gjort en lista på saker som skulle göras innan, och de fick välja en sak var förutom att bädda sina sängar. Under denna stund så var det lugnt i huset och alla var nöjda.... (Vi hade också en underbar dag i backen, vill inte alls bara klaga, men detta med retsamheten är jobbigt...)Tips mottages tacksamt :), sen vet jag ju att det bästa för oss förmodligen är att alla sover i sina egna sängar, men den proceduren känns just nu övermäktig.

Kramar Mariapia :heart: :heart: :heart:
Mamma till tre älskade trollungar f. -98, -02 och
-04
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej mariapia :D
Ja,det här med retningen vet jag faktiskt inte hur man kan lösa det mer genom att säga antingen slutar ni retas eller oxå får ni leka var för sig.Du har ju en nioåring därhemma som kanske är mitt i slyngelsåldern och dit har jag inte kommit än :wink: Kanske någon som har erfarenhet kan svara eller läs tråden om just "slyngelåldern".
Och för att få ordning på nätterna så måste ni vara laddade till tänderna och dit verkar ni inte kommit än tror jag,så återkom när ni känner er laddade.För ska man kura så är det viktigt att man tror på det till 110% och inte börja balla ur efter halva natten och då tar det bara längre tid nästa gång.Så jag rekomenderar att läsa på så länge så kanske du blir peppad att ta tag i det hela.Allt är så mycket lättare med barn som sover i sina sängar på nätterna,för alla parter.Med utsövda barn och föräldrar går det lättare på dagaran oxå. :wink:
En till sak jag funderar över hur ni har det med kosten?Min Jacob är väldans sockerkänslig och jag har nästan helt lagt om det vi äter här hemma.Bytt ut vanlig pasta och ris mot fullkorn.Inte vitt bröd och reducerat ner kraftigt på godis.Barnen får popcorn eller salta pinnar som godis på helgen och dom älskar det.Bullar och kakor äter vi väldigt sällan.Och jag märker på en gång vilket jädra humör Jacob blir på när det blir för mycket socker.

Till dess,ha det bra så länge och tänk på det här med sovandet(nu tjatar jag på dig 8) )och återkom efter skidsemestern som enormt taggad att börja kura.Det kommer att funka,jag lovar!!!

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

...ja jag igen :lol:
Här är tråden om "slyngelåldern" som är jätteintressant.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13686

/kram igen
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jag min virrpanna trodde att slyngelåldern var i samband med nio år . Ber om ursäkt. :o :oops: :lol :lol: :oops: :Vet inte hur jag kunnat få för mig det.Läste nu igenom hela slyngelåldernstråden och insåg jag var helt fel ute.Sorry!!Skäms på mig :lol:
Iallafall så ska man väll inte aceptera någon form av retning mm, inte på någon oavsett slyngelålder eller inte.Dom är syskon och ska hålla ihop.
Hur ser den sociala delaktighelten ut?
Finns det skratt till godnattet?
Är ni som föräldrar på dåligt humör smittar det över sig på barnen
Hur är det med paktandet?(funkar väldans bra på Jacob)
Kanske kan dom göra någon syssla tillsammans,dom två ?

Tredje kramen idag från mig. :lol:
/ulrika
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej igen och tack för svar :heart: Sitter justnu på jobbet, återkommer senare :D :D

/Mariapia
-04
blomman

Inlägg av blomman »

mariapia skrev:Förra helgen så skulle vi åka skidor, men innan vi skulle åka så hade jag gjort en lista på saker som skulle göras innan, och de fick välja en sak var förutom att bädda sina sängar. Under denna stund så var det lugnt i huset och alla var nöjda....
Jag tror du har svaret här.
Mer sånt här, med eget schema! Det låter löjligt enkelt.. och det är det faktiskt! :wink:

Släng på lite humor på det så blir det ännu bättre. :lol:

Har du en 9-åring och en 6-åring så kan de lätt som en plätt fixa middag en dag i veckan . SJÄLVA! :!:
Du har såå mycket annat att göra. De sköter sig själva. Annars får ni ju ingen mat på bordet!
Lär dem att arbeta tillsammans. Då måste de lyssna på varandra och hjälpas åt.

Massage? Mina barn masserar varandras axlar ibland och jag tycker det gör mindre bråk och mer mys som slutprodukt! Det gör dem lugnare dessutom. Har man tur får man lite själv när de ändå är i farten! :lol:

Kram
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej Ulrikaj och Blomman! :heart:

Ulrikaj, jag tror jag läst nånstans i BB att 9 år brukar kallas "lilla slyngelåldern", så det kanske är därifrån du fått det?! När det gäller

- social delaktighet: bäddar de sina sängar på morgonen, dukar bordet, hjälper till med maten då och då, sätter på ngn tvättmaskin, och storisen packar gympakläder och skolväskan själv, men de har inga egna uppgifter men jag märker att de tycker om att jobba när man bestämt att ngt ska göras..

- skratt till godnatt: vi har bara kört "kittelmonstret", men det funkar inte så bra när de är alla tre. Är det de två minsta så går det bra, men när storisen är med så blir det lätt lite för hårda tag. Likaså är det svårt att avbryta efter ett tag, för de vill aldrig sluta, kanske skulle man ställa ett alarm på en vis tid? Har ni tips på ngt annat "skratt" för större barn??

-paktande: kanske skulle försöka mer med det!

- kosten: Vi äter inte mycket kakor och bullar, har ingen saft hemma, och på helgerna äter vi chips och lite godis, men inga mängder, men jag ska se över kosten.

Sen är det ju såklart så att om man själv blir på dåligt humör så smittar det ju av sig på barnen... Jag känner också att jag blir så uppstressad när barnen retas med varandra att det ofta blir mycket värre bara därför :( .

Tack Blomman för "massagetipset", det lät som en bra idé.

Tusen tack för era svar, det uppskattas verkligen :heart: , tar gärna emot fler kloka tankar...

Kramar Mariapia :)
-04
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"