Alvedonsuppar

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Sagomamma
Kontakt:

Alvedonsuppar

Inlägg av Sagomamma »

Nu har vi äntligen lyckat få Saga att fatta att det inte är farligt att få en alvedonsupp, med hjälp av självsäker attityd och snabbt agerande! :D

Ett problem återstår dock som självsäkerheten knappast rår på... När den "kommit in" så att säga :roll: , så lyser panik i hennes ögon efter en liten stund och hon vrålar och spänner sig och gråter :shock: ! Pratade med min syster som sa att "ja, de där supparna kan svida ordentligt, det gör det de gånger jag fått ta sådana..."! Så då är det väl det då, att det svider -det öåter rimligt- men vad kan man göra åt det?

Tycker ju så synd om henne :cry: , samtidigt som jag får vara glad att jag inte behövt överanvända smärstillande direkt...

Tips, huskurer, råd :?:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Vi ger endast suppar när det är absolut nödvändigt då det upplevs som du beskriver. Dvs på natten samt vid magsjuka eller liknande. Vi ger istället flytande i doseringsspruta vilket också har till fördel att det lokalbedövar halsen vid halsont. Smakar inte gott men lika bra att lära dem tidigt.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Åååå vilket moment 22... :( Flytande spottar hon ut om hon kan, annars klöks hon och beter sig ÄN mer ångestladdat än vid suppgivning... På något jäkla vänster LYCKAS hon alltid att spotta ut det mesta hur många knep man än tar till... :roll: :(

Jo, ABSOLUT nödvändigt måste det vara här också, helt klart... Varför finns det inte som PLÅSTER??? Hade betalat HUR mycket som helst för Alvedonplåster... :?
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hmm en litet vågat tips här kanske :lol: men jag lärde Emil att ta flytande medicin själv med sprutan genom att blanda ut alvedonen med något gott (läs saft). Alvedonen i sig är ju ganska OK i smaken och blandar man ut den så blir den riktigt drickbar. jag blandade med gansak koncentrerad saft eller juice så då behövdes inte så mkt och jag hande ändå koll på att han fick i sig allt. Har fungerat jättebra och nu tar han alvedonen utan att knorra och utan saft (utom den där sista sprutat vid öroninflammationen som han sprutade rätt upp itaket förståss, hmm alvedon ger riktigt fula fläckar på ett vitt tak :lol: )
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:D Saft? :D Värt att prova!

Men du, hur gör du då på natten? Saga blir vansinnig om vi försöker ge henne något i MUNNEN på NATTEN! Då händer ju ingenting :shock: :!:
Senast redigerad av Sagomamma den tis 17 maj 2005, 10:54, redigerad totalt 1 gånger.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag ger bara på natten om han/de vaknar och då går det ju bra. Är de febriga så är de ju oftast törstiga och då går det lätt i :D Jag resonerar lite så att om de sover så är det OK, svalt i rummet och lite kläder bra så brukar det gå bra. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Flytande Panodil smakar mycket godare än Alvedon!
:idea: Panodils suppar är mindre än Alvedons!
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:thumbsup: Då blir det Panodil hädanefter åtminstone...
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

:idea: Ipren är mindre dos på flytande
:idea: supparna större än panodil
:idea: Alvedon har kommit med en tablett som smälter på tungan - smakar jordgubb - men jag vet inte från vilken ålder

Nu har vi täckt alla sorter... :D :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Iprén ska inte ges till barn under 2 år!

:idea: På vårt Apotek får man fråga efter flytande Panodil - det står inte i hyllan :roll: men finns i gömmorna. Vet inte varför - kanske har de bättre avtal med Alvedontillverkarna :wink: :lol: !
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

:idea: :D Har kommit ny sort under vintern och där står "under två år utan samråd med läkare". Doseringsråd är från 6 månader. Den förra stod annat på.

Har blivit rekommenderad det av sjukvårdsupplysning samt läkare/sköterskor och speciellt då att varva med alvedon/ipren om de är riktigt dåliga.

:D :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Jag har nu läst på min ganska nyinköpta burk och det står "skall inte ges till barn under två år utan samråd med läkare". Men doseringen är från 6 månader!

:?: Någon som vet varför man inte ska ge barn under två år Iprén - vad har Iprén som andra inte har :P ? Man läser så mycket och handlar därefter men utan att veta orsaken! Kan någon få det att klarna :P ?!
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Det jag har lyckats hitta handlar om att Ipren innehåller Ibuprofen, som tydligen inte är lika testat (?) på så små barn... Man vet inte riktigt säkert vad biverkningarna kan vara eller så... Något sånt :? :roll:
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Halloj! :D

Kan tyvärr inte svara på Mammuts senaste fråga om Ipren, däremot har jag lite andra tips!

:!: Flytande Alvedon verkar mycket snabbare än suppar. Vi blandar ut det med fruktpuré och ger det med sked.

:!: Alvedon och Ipren är en jättebra kombination om barnet har hög feber som inte ger vika enbart på Alvedon. Observera dock att Alvedon ges x 4 men Ipren bara x 3. (Detta funkar även bra för vuxna vid hög och envis feber eller lite medelkraftig smärta.)

:!: Suppar ska alltid ges med trubbiga änden först. Detta för att man inte ska kunna "bajsa ut dem".

Kram J :D
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
ÅÅÅÅ vad jag är lycklig!!!
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Först: Tack alla älskvärda svarare för era omtankar!
Tänk så banalt det kan vara ibland -men just nu skulle jag ge allt jag äger och har inpå bara kroppen för en flytande Panodil-flaska om det var vad som krävdes! Hädanefter är det den som är GULD värd, eftersom Saga slök allt hon skulle! (tillsammans med lite mangosorbét :roll: )

För att förstå min totala LYCKA just nu så måste man ha haft samma jädra eländesproblem som vi, annars får ni helt enkelt lita på mig :lol: !
Nu får jag helt enkelt hoppas att hon inte vaknar senare inatt bara.... :? :roll: :shock:

Hädanefter är mitt motto: "I :heart: PANODIL!" (Och Mammuten...) :wink:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"