nu är jag helt förvirrad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
veronika

nu är jag helt förvirrad

Inlägg av veronika »

jag började med kuren i söndags och det gick ganska bra, men inatt så var det kaos. Vi la honom som vanligt vid 19 tiden och då somnade han utan större problem, men så började han vakna varje timme och från halv elva på kvällen till halv två på natten VARJE FEM TIO MINUTER. Han varken skrek eller grät utan var smågnälig. Jag tog inte upp honom utan varje gång la honom på magen igen(eftersom han ställde sig varje gång). Han gjorde motstånd( för första gången), ville absolut inte ligga på magen(och det gått så bra förut... :cry: )
Men till slut så orkade jag inte mera :( JAG GAV UPP. Jag har ständig ont i ryggen och det där kämpande och hängande över sängen gjorde att jag tog upp honom(han var lugn) och ammade en stund tills han var sömnig och la honom. Han somnade nästan på en gång. Tyvärr så vaknade han efter några timmar, men då räkte det att jag la honom till rätta(ställer sig och smågnäller, som vanligt). Och så fortsatt så tills halv sju på morgonen. Varje två timmar vaknade han efter att jag gav upp. Hur ska jag göra? På grund av ryggen orkar jag inte hänga så länge över sängen tills han är på väg att somna in och göra solfjädern. Hur ska jag gå till väga? Snälla kan någon svara på det?

Funderar på amningen också... :?: Jag brukade amma honom förut varje gång han vaknade och ibland på dagarna...Kanske måste jag lägga ner amningen helt och hållet? Vad tycker ni?

Kom gärna med kommentar och tips? Vill verkligen inte ge upp...Vill att han ska lära sig sova hela natten... :?
Mamma till lille Jonathan Vincas f?dd den 14 augusti 2004.
Vi kallar Jonathan f?r Bubu eftersom han brukar s?ga bubu n?r han ser sig sj?lv p? bilden=)
Louise

Inlägg av Louise »

Hej
Har jag fattat rätt att det var andra kurnatten som ställde till det för er?

Redan andra natten ska ramsan ha tagit över det mesta, dvs minska trafik med tillrättaläggning, buffning och solfjädring till ett minimum.

Om han inte är ledsen eller ställer mycket högljudda frågor utan bara smågnäller ska du ge honom chansen att komma till ro själv. Det är ju bl.a. det kuren handlar om: att barnen ska kunna komma till ro och somna om själva, om de skulle råka vakna.

Och fr.o.m. andra natten är det ramsan som ska göra jobbet och övriga verktyg är kristilldelning. Låt honom lägga sig själv om han rest sig upp. Och om han inte kan lägga sig själv så får han stå tills han faktiskt ber om hjälp att lägga sig.

Läs på mer och ännu mer och skaffa på så sätt den berömda attityden, och fråga igen om det behövas.

Ang. amning kan jag bara ge mina personliga sypunkter: Det är klart att du kan fortsätta att amma på morgon, dag och kväll om du vill det, MEN inte på natten för då sover man!

Ge nu inte tappt utan ta nya tag, med rätt attityd går det vägen!

Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
veronika

Inlägg av veronika »

Louise skrev:Hej
Har jag fattat rätt att det var andra kurnatten som ställde till det för er?

Det stämmer...Ärligt, så hade jag ingen ramsa utan bara en kort sång som jág sjöng om och om igen...men nu har jag uppfattat det där med ramsan och har hittat på mitt eget :)
Redan andra natten ska ramsan ha tagit över det mesta, dvs minska trafik med tillrättaläggning, buffning och solfjädring till ett minimum.

Om han inte är ledsen eller ställer mycket högljudda frågor utan bara smågnäller ska du ge honom chansen att komma till ro själv. Det är ju bl.a. det kuren handlar om: att barnen ska kunna komma till ro och somna om själva, om de skulle råka vakna.

Jag håller med dig, men grejen är att jag ställer sig direkt i sängen och då börjar gnällandet som fortsätter till skrikandet om jag inte lägger honom igen... :idea:
Och fr.o.m. andra natten är det ramsan som ska göra jobbet och övriga verktyg är kristilldelning. Låt honom lägga sig själv om han rest sig upp. Och om han inte kan lägga sig själv så får han stå tills han faktiskt ber om hjälp att lägga sig.

Läs på mer och ännu mer och skaffa på så sätt den berömda attityden, och fråga igen om det behövas.

Ang. amning kan jag bara ge mina personliga sypunkter: Det är klart att du kan fortsätta att amma på morgon, dag och kväll om du vill det, MEN inte på natten för då sover man!

håller med här också att på natten ska man sova....från och med nu!!! :?

Ge nu inte tappt utan ta nya tag, med rätt attityd går det vägen!

:wink: Ska göra mitt bästa för bådas skull!
Louise
Mamma till lille Jonathan Vincas f?dd den 14 augusti 2004.
Vi kallar Jonathan f?r Bubu eftersom han brukar s?ga bubu n?r han ser sig sj?lv p? bilden=)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"