Hej!
Ja, det KAN vara någonting annat. Och det KAN också vara en överkänslighet mot mjölkprodukter. Mina båda är mjölkallergiker och på min äldsta så märktes det just som du beskriver. Han VILLE äta, men när maten kom ner i magen fick han kramper och skrek. Detta började när han var ca 3 veckor (egentliga födelsen) och inte förrän han var ca 7 veckor lyckades jag läsa mig till att det kunde bero på mjölkprodukterna som jag åt. Ingen hjälp från BVC trots att jag frågade upprepade gånger över hans kramper och hans våldsamma kräkningar. Jag kan fortfarande bli upprörd över att han skulle behöva ha så gruvliga besvär alldeles i onödan, egentligen. Det är mycket vanligare än man tror hos små barn. Hos de flesta växer det bort relativt snabbt (runt 3 mån), medan det hos somliga blir kvar upp till 2-3 års ålder. Och hos somliga ännu längre - min snart 4-åring är fortfarande mjölkallergiker.
Det här testar du hemma relativt enkelt. Genom att helt utesluta mjölkprodukter i 1 vecka så märker du om det ger en betydande skillnad. Det dröjer oftast 2-3 dagar innan mjölken är ute ur systemet, men därefter lär du märka skillnad. Men det är då förstås viktigt att du verkligen vet vad du ska utesluta. Det handlar inte bara om mjölk, ost och yoghurt. Mjölkprotein (som det handlar om) finns i så mycket annat: bröd, ströbröd, buljonger osv. Och för att du ska få en korrekt bild gäller det förstås att utesluta allt detta under provveckan. Vill du, får du gärna pm:a mig för att få "Min lilla mjölkfria" - lista på det du ska hålla utkik efter och undvika.
Kram Ewa