Kolik och mjölkprodukter

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
sourisrose

Kolik och mjölkprodukter

Inlägg av sourisrose »

Hej,
Min lille grabb, sju veckor gammal, lider tydligen av magknip ibland när han diar ; han grâter, vrider pâ sej, fâr gaser, och framför allt mâste han avbryta sin mâltid, vilket leder till ännu mera grât och förtvivelse ! Jag riktigt hör hur det gurglar i magen pâ honom (men det är nog inte hunger, han verkar ha ONT :( )
Kan det ha med min kost att göra ? Jag brukar äta ost&bröd samt sallad och yogurt till kvällsmat, fâr han ont av alla dessa mjölkprodukter ?
Eller kan det vara nâgot annat ?
#-o
Tre söner, H. född 26.07.2005 ; I. född 30.01.2008 ; E. född 24.11.2011
It takes a village to raise a child
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Ja, det KAN vara någonting annat. Och det KAN också vara en överkänslighet mot mjölkprodukter. Mina båda är mjölkallergiker och på min äldsta så märktes det just som du beskriver. Han VILLE äta, men när maten kom ner i magen fick han kramper och skrek. Detta började när han var ca 3 veckor (egentliga födelsen) och inte förrän han var ca 7 veckor lyckades jag läsa mig till att det kunde bero på mjölkprodukterna som jag åt. Ingen hjälp från BVC trots att jag frågade upprepade gånger över hans kramper och hans våldsamma kräkningar. Jag kan fortfarande bli upprörd över att han skulle behöva ha så gruvliga besvär alldeles i onödan, egentligen. Det är mycket vanligare än man tror hos små barn. Hos de flesta växer det bort relativt snabbt (runt 3 mån), medan det hos somliga blir kvar upp till 2-3 års ålder. Och hos somliga ännu längre - min snart 4-åring är fortfarande mjölkallergiker.

Det här testar du hemma relativt enkelt. Genom att helt utesluta mjölkprodukter i 1 vecka så märker du om det ger en betydande skillnad. Det dröjer oftast 2-3 dagar innan mjölken är ute ur systemet, men därefter lär du märka skillnad. Men det är då förstås viktigt att du verkligen vet vad du ska utesluta. Det handlar inte bara om mjölk, ost och yoghurt. Mjölkprotein (som det handlar om) finns i så mycket annat: bröd, ströbröd, buljonger osv. Och för att du ska få en korrekt bild gäller det förstås att utesluta allt detta under provveckan. Vill du, får du gärna pm:a mig för att få "Min lilla mjölkfria" - lista på det du ska hålla utkik efter och undvika.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
sourisrose

Inlägg av sourisrose »

Hej och tack Ewa än en gâng för dina tips :P :P :P !
Sâ här har det gâtt : jag har slutat med mjölkprodukter och lillen mâr MYCKET BÄTTRE ! Nu kan han ta en rejäl portion mat vid varje mâltid, och kan därför hâlla sej i 3-4 timmar ; vi kan alltsâ följa SM, vilket är mycket bättre för hela familjen, och framför allt lillen själv naturligtvis \:D/
Tre söner, H. född 26.07.2005 ; I. född 30.01.2008 ; E. född 24.11.2011
It takes a village to raise a child
Ewa

Inlägg av Ewa »

Strålande härlig läsning \:D/ - fortsätt njuta av varandra och livet :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Funderar också på om min flicka kan vara känslig mot mjölk. har fått modermjölksersättning sen hon var 3 veckor och har strulat rejält sen hon var knappt två månader då det blev trasligt vid bröst och flaska och dagslurarna traslar också.

Hon har inte mycket pruttar men rapar mycket - eller vill rapa, men kan inte alltid få upp raparna. Nätterna går dock väldigt bra - sover nästan 6 timmar i första nattpasset utan problem - är uppe och får bröst i 30 min och sover sen ca 2,5 timma. Sen upp igen och få flaska - och efter det strular hon i vargtimman... Men hon får ju också flaska innan hon skall sova första passet...

Kan det vara mjölken och i så fall kanske ni vet om det finns mjölkfri ersättning som är ekologisk????
Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Det låter mer som om hon sväljer mycket luft. Jag hade två svårrapade raringar här hemma och det tarvades lite olika försök innan jag hittade de tekniker som funkade bäst för att få upp raparna ordentligt. Sök på rapar/raptips här på forumet så lär du få många råd.

Mjölkallergi visar sig oftast genom:
1) Våldsamma kräkningar
2) Kramper
3) Eksem
Antingen ett eller flera av symtomen ovan. Gasig och rapig kan man vara ändå. Så har du inga andra symtom än just lite rapig, så vet jag inte om du behöver fundera kring mjölkfritt. Men visst går det bra att prova.

För att sedan hitta ekologisk ersättning, så har jag inget annat svar än att kolla de hemsidor jag tipsade om i andra tråden.

Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"