hur kan man bortse från forskning om psd??
hur kan man bortse från forskning om psd??
Hej!! såg Anna W på nyhetsmorgon och blev ärligt talat lite rädd hur man så starkt kan gå mot forskningen om psd. Och ändå varmt rekommendera magläge för små barn. Utan att ha någon (vad jag vet) medicinskt kunnande.
Vill gärna ha lite mer insikt om dessa rekommendationer....
Vill gärna ha lite mer insikt om dessa rekommendationer....
Såg tyvärr inte AnnaW. på nyhetsmorgon, men vet att Anna starkt rekommenderar andningslarm tillsammans med magläge. Kom inte det med
Alldeles nyss pratade jag med min BVC om detta med magläge och fick veta att forskningen inte alls visar så säkert att det är just magläget det beror på att barn dör i PSD. Det kan vara en av orsakerna tillsammans med för mycket kläder eller täcken(värme helt enkelt)och framförallt RÖKNING som man numera vet kan orsaka PSD!!!
Så magläget i sig är inte den allvarligaste orsaken.
Alldeles nyss pratade jag med min BVC om detta med magläge och fick veta att forskningen inte alls visar så säkert att det är just magläget det beror på att barn dör i PSD. Det kan vara en av orsakerna tillsammans med för mycket kläder eller täcken(värme helt enkelt)och framförallt RÖKNING som man numera vet kan orsaka PSD!!!
Så magläget i sig är inte den allvarligaste orsaken.
Mamma till tv? goskillar f?dda okt-98 och april-04
Vill bara säga att det tydligt kom fram i inslaget att Anna rekommenderade andningslarm!!!! Och det hon sa var att magläget är det bästa för sömnen och att barn dör i psd oavsett magläge eller ryggläge. Och har man ett andningslarm så har man i alla fall möjlighet att kanske kunna göra något.
Jag rekommenderar dig att läsa (krönikan finns på hennes hemsida);
Månadens krönika februari 2005; LÄGG BARNET PÅ MAGE!
Jag rekommenderar dig att läsa (krönikan finns på hennes hemsida);
Månadens krönika februari 2005; LÄGG BARNET PÅ MAGE!
Som utförligt medicinskt utbildad har jag tolkat Annas ställningstagande som inte riktat så mycket mot forskningen i sig, utan mot TOLKNINGEN AV RESULTATEN.
Att PSD är överrepresenterat i gruppen av barn som legat på mage, är ett statistiskt säkerställt faktum som jag inte tror Anna ifrågasätter i sig. Man kan utifrån de resultaten välja att antingen problematisera magläget och rekommendera ryggläget som en konkret lösning. Alternativet är att - som Anna gör tror jag - tolka resultaten så att barnen sover djupare när de ligger på mage och därmed löper större risk att drabbas av PSD av den anledningen. Problemet är då alltså att barnen sover djupare, vilket är nödvändigt för en god sömn, och en bra lösning kan då rimligen inte vara att tvinga alla barn att sova sämre, vilket de gör på rygg. Problemet bör angripas från andra håll, t.ex. genom att med hjälp av andningslarm detektera de barn som "somnar för djupt" och på så sätt avhjälpa problemet, utan att bestjäla barnen deras goda sömn.
Så har jag uppfattat Annas polemik och jag hoppas hon rättar mig här om jag har missförstått henne.
Medicinsk forskning (såväl som annan forskning) ger en mängd resultat i form av statistik och siffror, men tolkarnas skiftande paradigm gör att de slutsatser man kan dra blir helt väsenskilda. Kruxet är att när tolkaren är en välrenommerad forksare ses tolkningen som en statistiskt säkerställd sanning och utrymmet för alternativa tolkningar blir i det närmaste obefintligt.
Hoppas jag kunnat ge dig lite mer kött på benen och större förståelse med detta inlägg, samt en större möjlighet att själv ta ställning i frågan! 8)
Att PSD är överrepresenterat i gruppen av barn som legat på mage, är ett statistiskt säkerställt faktum som jag inte tror Anna ifrågasätter i sig. Man kan utifrån de resultaten välja att antingen problematisera magläget och rekommendera ryggläget som en konkret lösning. Alternativet är att - som Anna gör tror jag - tolka resultaten så att barnen sover djupare när de ligger på mage och därmed löper större risk att drabbas av PSD av den anledningen. Problemet är då alltså att barnen sover djupare, vilket är nödvändigt för en god sömn, och en bra lösning kan då rimligen inte vara att tvinga alla barn att sova sämre, vilket de gör på rygg. Problemet bör angripas från andra håll, t.ex. genom att med hjälp av andningslarm detektera de barn som "somnar för djupt" och på så sätt avhjälpa problemet, utan att bestjäla barnen deras goda sömn.
Så har jag uppfattat Annas polemik och jag hoppas hon rättar mig här om jag har missförstått henne.
Medicinsk forskning (såväl som annan forskning) ger en mängd resultat i form av statistik och siffror, men tolkarnas skiftande paradigm gör att de slutsatser man kan dra blir helt väsenskilda. Kruxet är att när tolkaren är en välrenommerad forksare ses tolkningen som en statistiskt säkerställd sanning och utrymmet för alternativa tolkningar blir i det närmaste obefintligt.
Hoppas jag kunnat ge dig lite mer kött på benen och större förståelse med detta inlägg, samt en större möjlighet att själv ta ställning i frågan! 8)
Senast redigerad av mammamy den tis 17 maj 2005, 18:02, redigerad totalt 1 gånger.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Du menar överrepresenterat i gruppen barn som legat på mage, eller hur?mammamy skrev:Att PSD är överrepresenterat i gruppen av barn som legat på rygg, är ett statistiskt säkerställt faktum som jag inte tror Anna ifrågasätter i sig.
Jag har fattat Anna precis som du Mammamy! Och JAG skulle då inte vara utan andningslarm även om jag nu (av någon outgrundlig anledning) skulle ha mitt barn placerat på rygg. Vilket alltså är vad Anna vill ha sagt, Tallo! Att även om risken för PSD minskar så är den ändå alldeles för stor för att välja bort en sån enkel lösning som andningslarmet oavsett sömnläge.
Eller som Anna brukar säga, vi skulle aldrig ifrågasätta barnstolen i bilen, inte heller brandlarmet hemma eller andra tekniska påfund som vi använder för att skydda oss FÖREBYGGANDE.
Super att du kommer hit för att få ett klarläggande
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
Ytterligare ett bidrag till debatten: när jag och min sambo tog beslut om att lägga vår lilla guldklimp på mage i hennes tidiga barndom
läste jag en del aktuell forskningsinfo om PSD. Den bild som framtonade var att det fortfarande finns så många frågetecken och faktorer kring orsakerna till PSD. Detta i kombination med att risken för att PSD generellt sett är liten gjorde att vi valde magläge (med larm). Givetvis ska man ta PSD på stort allvar och sträva efter bättre kunskap och handlingsunderlag, men jag tycker ofta det blir en väldigt sned fokusering på just denna fråga i förhållande till risknivån. Vill man leta faror finns de ju överallt från det ögonblick som liv skapas.
tallo: Anna Wahlgren är ingen läkare, men jag tror inte att t ex neurosedynbarnen från 60-talet känner sig särskilt tröstade av att medicinskt kunniga människor låg bakom den skandalen...
Vad vill jag få sagt med en sådan brasklapp - jo, att medicinsk forskning är ett komplicerat fält med fel och brister som all annan mänsklig verksamhet. Jag har all respekt för den oerhörda kunskapsmassa som forskningen bidrar till, men man måste komma ihåg att det sällan finns enkla svar. Vi vill såklart alla ha exakta svar, men måste acceptera att balansera oss fram i ett visst mått av ovisshet. Därför blir det nödvändigt att göra en egen riskavvägning kring olika hot och deras respektive risknivåer.
tallo: Anna Wahlgren är ingen läkare, men jag tror inte att t ex neurosedynbarnen från 60-talet känner sig särskilt tröstade av att medicinskt kunniga människor låg bakom den skandalen...
Vad vill jag få sagt med en sådan brasklapp - jo, att medicinsk forskning är ett komplicerat fält med fel och brister som all annan mänsklig verksamhet. Jag har all respekt för den oerhörda kunskapsmassa som forskningen bidrar till, men man måste komma ihåg att det sällan finns enkla svar. Vi vill såklart alla ha exakta svar, men måste acceptera att balansera oss fram i ett visst mått av ovisshet. Därför blir det nödvändigt att göra en egen riskavvägning kring olika hot och deras respektive risknivåer.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start)
ursäkta att jag ens uttalade mig
Hej igen! JAG SKREV ATT JAG VILLE HA MER INSIKT I DESSA REKOMMENDATIONER. INTE ATT JAG FÖRKASTADE ALLTSAMMANS. ÄR VÄL EN VISS SKILLNAD ELLER.........MEN SKA MAN INTE KUNNA IFRÅGASÄTTA NÅGOT UTAN ATT BLI PÅHOPPAD. JAG VILLE BARA VETA MER OCH VARFÖR
Hej tallo, du har fått veta mer (ganska mkt mer) och varför. Jag kan inte utläsa några som helst påhopp eller ens kritik mot dig. Släpp det där och sug i dig av all bra info du har fått istället. Ingen här är ute efter stt trampa på eller trycka ned någon annan, här vill vi endast ha god och glad stämning och lära oss en massa av varandra 
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
I storbritannien rekomenderar socialstyrelsen föräldrar att INTE sova med sina barn, pga risken för PSD. Det lustiga är att i sverige VÄLJER(notera väljer) socialstyrelsen att bortse från detta då de menar att det är så bekvämt för föräldrar när man ammar att ha barnet i sängen och bara kunna slänga åt dem ett bröst.
Så skulle socialstyrelsen lyssna på de brittiska forskarna skulle man rekomendera som de, men icke. Lustigt att man väljer bort detta men är så otroligt maniska gällande ryggläget.
Var på Annas föreläsning igår, (kanon) och en av alla de tusen tankvärda saker hon sa var just effekterna av detta ryggläge, att om en 20 år kommer man nog att andra sig då effekterna ger sig till känna. Det kan ju inte vara utvecklande att ligga som en sköldpadda på sitt skal.
Åsa
Så skulle socialstyrelsen lyssna på de brittiska forskarna skulle man rekomendera som de, men icke. Lustigt att man väljer bort detta men är så otroligt maniska gällande ryggläget.
Var på Annas föreläsning igår, (kanon) och en av alla de tusen tankvärda saker hon sa var just effekterna av detta ryggläge, att om en 20 år kommer man nog att andra sig då effekterna ger sig till känna. Det kan ju inte vara utvecklande att ligga som en sköldpadda på sitt skal.
Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Riktigt synd att du känner dig påhoppad.
Så tolkar jag inte de svar som du har fått. Som jag tidigare skrev så tycker jag att det är BRA att du tog initiativet och vände dig till den här sajten.
Många går nog bara omkring med sina tveksamheter och förvränger informationen till något som det inte är.
I morse hade TV4 en uppföljning med sin psykolog. Inte ett ord sades om vikten av ANDNINGSLARMET (oavsett sovläge) utan bara att magläget var helt förkastligt. ](*,)
Dessutom så kom det fram andra tips så som att nattmåltider är absolut nödvändigt under vissa perioder, liksom att köpa en bredare vuxensäng för att kunna ta emot nattsmygarna med hull och hår.
I morse hade TV4 en uppföljning med sin psykolog. Inte ett ord sades om vikten av ANDNINGSLARMET (oavsett sovläge) utan bara att magläget var helt förkastligt. ](*,)
Dessutom så kom det fram andra tips så som att nattmåltider är absolut nödvändigt under vissa perioder, liksom att köpa en bredare vuxensäng för att kunna ta emot nattsmygarna med hull och hår.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
-
Lotta Sthlm
tallo: jag ber om usäkt ifall det var min lite provocerande brasklapp som fick dig att känna dig påhoppad. Det var verkligen inte meningen. Min poäng med brasklappen var att lyfta fram perspektivet kring forskningens villkor och de begränsade möjligheterna att ge exakta svar, och att detta tvingar oss alla till egna riskprioriteringar.
Jag borde kanske riktat den formuleringen till skjutjärnsreportrarna på TV 4 istället för dig som bara sökte fakta. Jag var lite färgad av gårdagens intervju i TV 4. I journalistiken blir allt så svart-och-vitt, konfliktartat (de goda mot de onda) och ofta ifrågasätts inte forskarna. Journalistik präglas tyvärr ibland av bekvämt enkel (ytlig) dramaturgi istället för ambitiösa satsningar att verkligen gå på djupet och leta efter sanningar. Och då passar forskningens komplexa värld dåligt in i den enkla dramaturgin.
Jag borde kanske riktat den formuleringen till skjutjärnsreportrarna på TV 4 istället för dig som bara sökte fakta. Jag var lite färgad av gårdagens intervju i TV 4. I journalistiken blir allt så svart-och-vitt, konfliktartat (de goda mot de onda) och ofta ifrågasätts inte forskarna. Journalistik präglas tyvärr ibland av bekvämt enkel (ytlig) dramaturgi istället för ambitiösa satsningar att verkligen gå på djupet och leta efter sanningar. Och då passar forskningens komplexa värld dåligt in i den enkla dramaturgin.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
Hej!
Vill bara ansluta mig till den skara som här tycker till om de senaste dagarnas inslag om sömn och magläge. Jag blir så förtvivlad när man sänder en filmsnutt men Anna W idag 17/5, där hon får sagt att magläge är undergörande, men där de inte får med hennes åsikt om andningslarm.
Sedan blir jag ännu ledsnare när psykologen ger råd som är åt skogen för att uttrycka sig milt. Det är två katastrofer på mindre än tre minuter
Varför så stora ord? Jo det som så kallade experter uttrycker i TV tas av alltför många som sanningar och gör det mer eller mindre till egna åsikter, som givetvis påverkar handlandet mot barnen. Det är alltså de som får lida för att dels en person får sagt: magläge (men inte andningslarm), och en annan får säga (oemotsagd!) magläge, med kanske katastrofala konsekvenser såsom kronisk trötthet hos små barn, uttröttade föräldrar med allt vad som förljer i dess spår... å vad ledsen jag blir!!!
Slutligen vill jag skicka med läsarna här: sover barnet bra på rygg -låt det fortsätta med det
, men se till att det får vara mycket på mage i vaket tillstånd! Behöver barnet magläge för att sova bra -hyr/köp andningslarm, det är värt varje krona att få sova OCH känna sig trygg. Vårt larm hyrde vi av Techno Medica (Anna nämnde dem nånstans) och under våra sex månader hade vi NOLL falsklarm. Att barnet under vissa perioder flyttar sig såpass mycket att larmet gick igång nån enstaka gång, var ju bara positivt -då visste vi att det verkligen fungerade!
Sedan vill jag bara höra efter om någon VET om det som psykologen sa var sant; -att magläget "uppfanns" nån gång på femtiotalet i nåt européiskt land? Jag menar, folk som i urminnes tider bärt sina barn på sig har ju dem vända emot sig, såväl med barnet på ryggen som på framsidan, och vad liknar det mest?
Vill bara ansluta mig till den skara som här tycker till om de senaste dagarnas inslag om sömn och magläge. Jag blir så förtvivlad när man sänder en filmsnutt men Anna W idag 17/5, där hon får sagt att magläge är undergörande, men där de inte får med hennes åsikt om andningslarm.
Sedan blir jag ännu ledsnare när psykologen ger råd som är åt skogen för att uttrycka sig milt. Det är två katastrofer på mindre än tre minuter
Slutligen vill jag skicka med läsarna här: sover barnet bra på rygg -låt det fortsätta med det
Sedan vill jag bara höra efter om någon VET om det som psykologen sa var sant; -att magläget "uppfanns" nån gång på femtiotalet i nåt européiskt land? Jag menar, folk som i urminnes tider bärt sina barn på sig har ju dem vända emot sig, såväl med barnet på ryggen som på framsidan, och vad liknar det mest?
Mamma till två tjejer födda i mars 2004 och i april 2007.
Genomfört kuren sept-04 med första barnet med mycket bra resultat. Andra barnet kurat augusti -07! Underbart resultat, vi sover alla gott!
Genomfört kuren sept-04 med första barnet med mycket bra resultat. Andra barnet kurat augusti -07! Underbart resultat, vi sover alla gott!
Jag vill bara korrigera ett fel i mitt sista stycke/min sista fråga: hon är BARNMORSKA -inte psykolog som jag skrev!
Mamma till två tjejer födda i mars 2004 och i april 2007.
-
Gäst
Gidde skrev:Jag menar, folk som i urminnes tider bärt sina barn på sig har ju dem vända emot sig, såväl med barnet på ryggen som på framsidan, och vad liknar det mest?