SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LaQ

Inlägg av LaQ »

Jajjemen här badas varje kväll! De sprattlas för det vilda i baljan och Junior är på rätt gott humör just då. Värre är det när han ska torkas, kläs på pyjamas osv. Då är han inte precis nöjd. :? Brukar ge nattslurken efter badet men ofta är han bara skrikig och vill inte ha mat då. Det är lite trixande minst sagt för att få i honom den.

Jag läser runt så mycket jag hinner. Idag har jag mest känt mig lessen och misslyckad. :cry:

Har inte vågat lägga honom i sängen för långluren eftersom jag då känner mig maktlös om han vaknar. Jag kan ju inte vagna eller så då. Och vagningen känns enklare än att stå vid sängen och buffa i 1½ timme. :roll:

Han har inte mycket kläder på sig. Insåg häromdan när han låg i åkpåsen att han var alldeles för varm så numera har jag bara en tunn ofodrad fleeceoverall och en tunn bomullsmössa på honom. Han ligger i vagnen, utan åkpåse, och med en fleecefilt på sig. Har överdelen/skyddet till vagnen på och ett tunt skynke över suffletten. Har inga vantar på honom för han är alldeles för varm om händerna. Betydligt mindre kläder än vad du skrev alltså. :oops: Men han verkar inte frysa.

Jag har också funderat på vad som skulle hända om jag promenerade med honom så att han sov. Det låter kanske inte som nån bra idé men när jag känner mig desperat för att han inte sover så har jag god lust till det. Jag och våra två stora hundar skulle säkert inte må dåligt av att få lite motion (något vi knappast har tid med annars).
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja men ta en 2 timmars prommis om du vill då! (fast jag gillar ju att sova förståss...) Lägg honom i vagnen, se till att han somnar stillastående och börja inte promenera förrän han verkligen sovit minst 10 min. Promenera sen i dina nästan 2 timmar i någon vecka och se hur det blir. :wink:

Och du, jag tycker inte du klär honom för lite, de flesta klär för mycket! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

TorsMamma skrev:Ja men ta en 2 timmars prommis om du vill då! (fast jag gillar ju att sova förståss...) Lägg honom i vagnen, se till att han somnar stillastående och börja inte promenera förrän han verkligen sovit minst 10 min. Promenera sen i dina nästan 2 timmar i någon vecka och se hur det blir. :wink:

Och du, jag tycker inte du klär honom för lite, de flesta klär för mycket! :lol:
Självklart skulle jag föredra att han sov själv i vagnen ute medan jag kunde laga lunch, äta i lugn och ro, vila eller pyssla lite. Men det är ju bara ibland det funkar. Då sitter jag ändå som på nålar och funderar på om han ska vakna snart. :roll:

Igår kväll somnade han till slut 19.30 efter att vi fått ta upp och mata på mer. Till nattslurk åt han först 165 ml och sedan 35 ml till (NAN1) innan han somnade. Väckte honom kl 4 och då snaskade han lite tutte. Han är oftast väldigt trött på natten och somnar gärna vid bröstet men vaknar till när det är dags att rapa. Med lite tur får jag honom att ta en slurk vid andra bröstet också men oftast vill han bara sova. Han somnar om fint när man lägger honom i sängen igen. Jag brukar titta på klockan i mitt sovrum när jag går upp och när jag är tillbaka igen och det brukar ta 25 minuter. Så våra nätter ska vi väl inte klaga på. 8) Imorse vaknade jag inte av min klocka fem i sju och Junior sov gott han med. 7.20 vaknade jag med ett ryck och gick upp men Junior sov gott då med.

Till frukost åt han 100 ml BM och ville verkligen inte ha mer. Jag tycker detta är lite märkligt för han borde vara hungrig efter natten kan tyckas.

När det var dags att sova 8.45 så var han däremot hungrig och sög frenetiskt på nappen. Kunde inte bestämma mig för hur jag skulle göra men en liten slurk till fick han. Men han äter inte koncentrerat utan suger några tag, släpper, gnäller, tar tag igen och så går det runt.

Han var tokig förut och låg bara på alla fyra och stånkade så jag vände honom på rygg och då lugnar han sig och ligger och tittar på mönstret i vagnen, gnuggar sig i ögonen, är skittrött, småpratar lite men kan inte sova. Så när han gnuggar sig i ögonen gnuggar han ur nappen. Men så låg han där ändå och gnällde/skrek (fast inte gallskrek), småpratade lite, var tyst en stund om vartannat. Efter en stund fick jag nog och gick dit bestämt och vände honom på mage, i med nappen och la ett skynke över vagnen och då låg han och rörde sig lite men tyst och sen somnade han. Nu har han sovit i 20 min så nu ska jag ta upp honom. Tänker hålla på lunchen även om han är hungrig. Vet inte hur jag ska få honom att äta mer när han väl äter istället för det här småduttandet vi har hamnat i?

Måste också fråga varför du rekommenderade NAN2 istället? Vad är skillnaden osv?
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag tycker att de står sig bättre på NAN2. Det är min förklaring. :wink: (jag skall se om jag hittar en tråd där jag har ett större utlägg. Men detta är min erfarenhet i korta drag.) Det står också på NAN2 paketet att man kan ge detta från födsel för barn som inte helammas. Men nu är han ju snart 3 mån så jag ser inga problem med att införa detta som slurk och påfyllnad om du vill. :wink:

Du vet, han börjar ju bli stora killen snart och då kan han kanske få vänta lite på frukost. Kanske passar frukost honom närmare 7.30 eller så. Tor var heller aldrig någon frukost människa så jag väntade lite med den. Då har du ju ändå tid att ge inom 1 timme innan luren utan problem. :wink:

Så här vid 3 mån så är det en del som faktiskt inte är så "trugbara" längre och då kan det vara värt att amma båda brösten i 1 svep och sen alltid kunna erbjuda en påfyllning om de vill ha, men annars står de sig oftast ganska bra på BM ca. 3,5 timmar faktiskt. Man får bara se till att de verkligen äter koncenterat när de väl äter istället. Du hittar nog ett sätt som funkar för er. :wink:

Som du märker så går "ryggläget" inte så bra utan det är magläget som gäller. Och du gör helt rätt som vänder honom så där! :wink:

Och du, om du lär dig att "backa" långsamt så kommer han också att lära sig sova över skarvarna och du kommer ha 2 timmars lunch att göra annat på, jag lovar. Målet i sikte och lite tålamod så skall du se. Jag gick som på nålar de första 6 mån, sen började jag lära mig att slappna av liiiite. Då vilade jag på Tors sovning. Det är först nu runt 1 år som jag lärt mig att själv verkligen SOVA när han sover och känna att jag kan slappna av. Så för oss tog det tid, men det är fortfarande attityden, tålamodet och målmedvetenheten som kommer att ro er i land. Jag lovar! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

TorsMamma skrev:Jag tycker att de står sig bättre på NAN2. Det är min förklaring. :wink: (jag skall se om jag hittar en tråd där jag har ett större utlägg. Men detta är min erfarenhet i korta drag.) Det står också på NAN2 paketet att man kan ge detta från födsel för barn som inte helammas. Men nu är han ju snart 3 mån så jag ser inga problem med att införa detta som slurk och påfyllnad om du vill. :wink:
OK, skulle kunna prova det som nattslurk då kanske?
TorsMamma skrev:Du vet, han börjar ju bli stora killen snart och då kan han kanske få vänta lite på frukost. Kanske passar frukost honom närmare 7.30 eller så. Tor var heller aldrig någon frukost människa så jag väntade lite med den. Då har du ju ändå tid att ge inom 1 timme innan luren utan problem. :wink:
Ja helt klart får han ju upp aptiten om jag väntar en stund med maten. Men jag tycker generellt att det blir så få timmar mellan målen och att det kanske är därför han inte är så hungrig och äter så bra när det väl är dags så att säga. Får han frukost 7.30 så känns det lite tidigt att ge lunch kl 10. Tiden från det att han vaknar efter fm-luren (9.30) och fram till lunchen går det att hålla honom på hyfsat humör och han kan vänta ganska bra på maten men man får välja sina aktiviteter. Att lägga honom på golvet och greja själv är kanske inte att föredra just den stunden. Då blir han lätt lite kinkig och vill gärna sitta i knät eller bli buren för att vara nöjd.
TorsMamma skrev:Så här vid 3 mån så är det en del som faktiskt inte är så "trugbara" längre och då kan det vara värt att amma båda brösten i 1 svep och sen alltid kunna erbjuda en påfyllning om de vill ha, men annars står de sig oftast ganska bra på BM ca. 3,5 timmar faktiskt. Man får bara se till att de verkligen äter koncenterat när de väl äter istället. Du hittar nog ett sätt som funkar för er. :wink:
Jag ammar ju inte direkt längre. Bara på natten.
TorsMamma skrev:Och du, om du lär dig att "backa" långsamt så kommer han också att lära sig sova över skarvarna och du kommer ha 2 timmars lunch att göra annat på, jag lovar. Målet i sikte och lite tålamod så skall du se. Jag gick som på nålar de första 6 mån, sen började jag lära mig att slappna av liiiite. Då vilade jag på Tors sovning. Det är först nu runt 1 år som jag lärt mig att själv verkligen SOVA när han sover och känna att jag kan slappna av. Så för oss tog det tid, men det är fortfarande attityden, tålamodet och målmedvetenheten som kommer att ro er i land. Jag lovar! :heart:
Hur menar du med att jag ska "backa" långsamt?

Just nu känns det ganska hopplöst som sagt och det verkar som att vi kommit ur fas.

:?: När han vaknar efter 30-35 min på 45 min-lurarna, så brukar jag plocka upp honom, är det fel? Räknat från det att han somnar då alltså vilket kanske kan ta 5 minuter från det att jag har lagt honom. Det känns lite trist att jag inte får väcka då. 8)

:?: Om jag vill promenera när han sover långlur, hur gör jag det på bästa sätt? Om jag vill promenera en timme eller mer av de 2 timmarna han sover t.ex. Hur ska man tänka med skarvar osv?

:!: Till sist. Kvällarna är INTE roliga och Junior skriker ganska mycket. Det går inte att få honom till en 5-min lur och tiden från det att han badat och framåt går åt till att lugna honom och få i honom mat så att han kan sova natt sedan. Igår kom han inte i säng förrän kl 20. :roll: När han äter "middag" ca 16.45 efter em-luren brukar jag bara få i honom 100 ml och någon påfyllning går inte i. Varken direkt, efter rap eller efter en timme. Några tips? Jag blir så stressad på kvällarna och grinar för att det känns så svårt. :cry: Jag upplever att detta blivit värre nu än tidigare. Förr kunde man vagga honom till sömns i famnen med napp under en filt och han lugnade sig och kunde somna för en liten lur. Det går inte nu. Han är bara arg om man försöker lägga honom på en matta/soffa/säng och buffa honom för en liten lur. Det känns inte hållbart att kämpa i mer än en halvtimme för att få honom att sova 5 minuter. :roll:

:?: Spelar det någon roll vilka mål han får urpumpad BM och vilka mål han får NAN under dagen?
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

LaQ skrev: Hur menar du med att jag ska "backa" långsamt?

För att våra barn skall göra "framsteg" krävs att vi i vår tur gör "baksteg (=backa)" Så man ger hela tiden barnet lite mera förtroende och avvaktar lite mera, lyssnar av osv...Blev det lite tydligare?

:?: När han vaknar efter 30-35 min på 45 min-lurarna, så brukar jag plocka upp honom, är det fel? Räknat från det att han somnar då alltså vilket kanske kan ta 5 minuter från det att jag har lagt honom. Det känns lite trist att jag inte får väcka då. 8)

Nej, jag förstår vad du menar... Det är lite knepigt det där. Du kan faktiskt vara en av de få som har ett präglat 30 min barn (vilket jag inte träffat några... utan de brukar haka på efter ett tag...) Men nej, fortsätt och ha dina 45 min och erbjud dem. Och visst vill du ta upp så gör det. Tror du att du kan "vagna om" till en 5 min skulle jag verkligen göra det, eller kanske rent av använda marginalkvarten under att par dagar på fm luren att få till en 20 min lur på toppen av de vanliga 30. Vad tror du om den tanken?

:?: Om jag vill promenera när han sover långlur, hur gör jag det på bästa sätt? Om jag vill promenera en timme eller mer av de 2 timmarna han sover t.ex. Hur ska man tänka med skarvar osv?

Du lägger i vagnen, väntar tills han sovit 10 min och sen promenerar du. Över skarvar och allt. Ha gärna skynket över och promenera som inget har hänt även över skarvarna. 2 timmar "förutsättningar" skall han ha!

:!: Till sist. Kvällarna är INTE roliga och Junior skriker ganska mycket. Det går inte att få honom till en 5-min lur och tiden från det att han badat och framåt går åt till att lugna honom och få i honom mat så att han kan sova natt sedan. Igår kom han inte i säng förrän kl 20. :roll: När han äter "middag" ca 16.45 efter em-luren brukar jag bara få i honom 100 ml och någon påfyllning går inte i. Varken direkt, efter rap eller efter en timme. Några tips? Jag blir så stressad på kvällarna och grinar för att det känns så svårt. :cry: Jag upplever att detta blivit värre nu än tidigare. Förr kunde man vagga honom till sömns i famnen med napp under en filt och han lugnade sig och kunde somna för en liten lur. Det går inte nu. Han är bara arg om man försöker lägga honom på en matta/soffa/säng och buffa honom för en liten lur. Det känns inte hållbart att kämpa i mer än en halvtimme för att få honom att sova 5 minuter. :roll:

Du får alltså inte till en 5 min även i vagn om du drar den inne? Min tanke är att du vill ha honom "lugn" för att kunna (orka) äta. Nej, då är det nog så att det kan vara värt att försöka få till lite mera sömn på de befintliga lurarna. Han blir ju ca. 30 min för lite sömn överlag om han bara sover 30 min när han bör sova 45. :? Då kanske det är värt besväret att få till en omsomning på fm luren om så bara i 5 min eller kanske upp till 20 och sen vara den som väcker. Allt för att hans lilla kropp skall lära sig att mamma har kontroll på läget. :wink:

:?: Spelar det någon roll vilka mål han får urpumpad BM och vilka mål han får NAN under dagen?

Nej det tycker jag inte, det viktiga är att han verkligen är mätt, mättare, supermätt, proppmätt. Om det sen är mest BM eller ersättning spelar mindre roll.
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

Nu har det gått ett tag sedan jag skrev igen. Just nu ligger Junior och sover långlur. Idag har han sovit över 45-minskarven som han annars vaknat i varje dag hela veckan. Veckan före påsk sov han såå bra på långlurarna. Jag blir verkligen frustrerad över att det går såhär fram å tebax. Kan inte hitta några yttre faktorer som påverkar. Oavsett hur mycket eller lite han ätit innan, hur mycket eller lite han varit ute, hur bra eller dåligt han sovit på natten, hur dagen före varit osv. Ibland sover han bra och ibland inte, kan inte svara på varför bara. :roll:

På långlurarna lägger jag honom i vagnen i mörkt rum. Då vaknar han oftast efter 45 min. Jag har provat att vänta ut hans gnölande tills han skriker lite mer och låter mer ledsen/arg. I med nappen och skaka lite i vagnen så är han tyst när jag går men reser snart huvet och står och vinglar och gnölar och bökar igen. Får springa in och ut många gånger och ge samma "svar". Vet inte om det hjälper förstås för han kan inte somna utan nappen och ofta när han bökar runt så gnuggar han ur den. Så får man gå in igen. Det kan ta en halvtimme och sen kan han somna om. Antingen sover han då tiden ut och jag väcker honom eller så vaknar han efter 45 min igen, nån gång efter 20 min.

45-min lurarna på fm och em funkar hyfsat. Nån enstaka gång får jag väcka honom på förmiddagsluren men annars vaknar han själv efter 30-40 min. Nån gång har jag pluttat i nappen och skakat vagnen för att få honom att somna om. Ibland har det funkat och ibland blir han argare.

En positiv sak! Vi har senaste veckan haft 2 trasselfria kvällar! :D Så det går framåt!

Han somnar runt 19 på kvällen och det funkar oftast bra. Ibland får man gå in och mata på mer.

Jag väcker honom vid 04 för en slurk tutte. Ibland ligger han och rör sig när jag kommer in men är tyst och verkar trött. Ibland stensover han och jag får väcka honom. Han är oftast mycket trött numera och äter inte så mycket på natten. Inatt t.ex. sög han mest in tutten i munnen, sög några tag och låg sedan där och verkade bara vilja sova och ha det gott. Försöker kittla liv i honom på ett milt sätt och få honom att äta lite mer. På natten tar han bröstet utan problem (ammar inget dagtid längre) men äter som sagt inte så mycket. Jag pumpar morgon och kväll och mjölkmängden har minskat ganska ordentligt! Det räcker till ett mål om dagen (målet efter långluren då han äter som bäst 200 ml brukar jag passa på att ge det eftersom det målet är "säkert" och jag är snål och inte vill slänga mjölken om han inte äter så bra :P ). Tror inte att han får i sig speciellt mycket på natten längre eftersom han är trött och inte äter så mkt och eftersom det inte finns så mkt mjölk längre.

På mornarna vaknar han ibland runt 06 och gnölar lite nån gång har han lyckats somna om själv helt utan åtgärd från vår sida. När vi avvaktat och han skriker lite mera har vi stoppat in nappen och då har han somnat om. Vid 07 när jag går in så sover han antingen hårt eller så är han halvt vaken eller ligger och börjar låta lite och har just vaknat.

Frukost får han sedan vid 7.30 och det är inga problem alls att hålla humöret uppe tills dess. Nästa mål har han fått vid 10 (fm-luren är slut 9.30) men då har han ätit ganska dåligt. Har nu börjat ta ut honom på promenad först och gett maten lite senare framåt 10.30 istället. Då äter han bättre. Tredje målet 13.45 (ev senare) efter långluren är det då han har som bäst aptit. Brukar äta 200, ibland lite mer och ibland lite mindre. Fjärde målet äter han väldigt dåligt. Ibland bara 80 ml men ofta runt 100 ml. Det spelar ingen roll om jag ger det direkt han vaknat (16.15) efter em-luren eller väntar till kl 17. Han äter inte bättre oavsett. Till nattslurk brukar han sätta i sig mellan 165-200 för det mesta. Har köpt NAN2 som han får till nattslurk.

Krånglet med maten (som var vid amningen) är samma med flaskan ibland. Han suger tag och suger glupskt några tag och sen hör man hur det brummar i magen på honom, han blir arg, släpper taget och skriker. Ibland tar han tag igen och försöker och håller på så igen och igen. Ligger och fäktar med armar och ben. Blir vansinnig om jag försöker med ömma järngreppet. Ibland äter han normalt, lugnt och bra. Igår åt han sammanlagt 865 ml och det var en BRA dag då han åt mycket.

När det gäller utevistelse så är det svårt att gå vagnpromenad med honom vaken. Har testat att bulla upp med kuddar i liggvagnen och till och med att sätta honom i sittvagnen halvfälld. Han är nöjdare i sittvagnen. Men han tycker det är rätt så gött så man kan inte gå mer än 20 min och får försöka på alla sätt att hålla honom vaken för han somnar gärna sittandes. Lägger man honom platt ner så blir han tvärsur. Han är öht inte mycket för att ligga ner. Han vill sitta upp, gärna lite framåtlutad. Babysittern är sådär kul tycker han, försöker skjuta ifrån med armbågarna och liksom resa sig upp. Vakentiden ute blir oftast promenad i bärsele vilket han gillar!

Oj, nu var det ett låååångt mejl igen. Vet inte vart jag vill komma riktigt. Kanske bara få lite synpunkter och åsikter. Bra som dåliga! Vill gärna göra rätt.

Sen har jag börjat fundera lite på det här med att skippa nattmålet. Har en liten klump i magen för det och behöver nog en del peppning. :roll: Att skippa nappen känns mycket svårt! Den är ett bra verktyg och utan den kan han inte somna själv. Vagningsträsket känns inte som att vi kommit ur, dvs det känns inte som att det hjälper bättre att vi bara vagnar lite och skakar i vagnen utan det är nappen som gör jobbet känns det som. Hur skippar man nattmål och plockar bort napp när man sitter fast i vagningsträsket egentligen? Vi ångrar att vi lärde honom ta napp från början, men det är ju lite sent nu... Det hade varit enklare om han skött det själv med tummar och annat. När han är vaken suger/biter han en del på sina händer/fingrar men jag har inte sett honom göra det när han ligger och ska sova/somna om.

Bekräftelseramsar honom när han är på väg att somna. Får smyga och lyssna/titta när han slutat stånka och säga ramsan då. Gör jag rätt så? Eller ska jag säga den när jag går ifrån honom första gången fast han ligger och är jättevaken? Det händer ju att jag får gå in och stoppa i nappen för att han tappat den innan han somnat när han ligger och vrider och vänder huvuet fram å tebax.
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, som du märker så blir ju nattmålet mindre och mindre. Så nu har du 2 veckor på dig att hitta attityden och skjuta "nattmatsvargen". Jag menar om han faktiskt inte äter på natten så hoppar han ju i princip över det själv kan man säga. :wink: Så avvakta du ett par veckor och skjut vargen så skall du se.
Om du glömmer nappen på 1 natt så lovar jag att han gör det samma! Behöver han något för att komma till ro kommer han hitta det!
Eftersom du sitter i vagnträsk så kan du ju bara göra allt på en och samma gång...

Inför hel natt, ta bort napp, introducera säng och eget rum. Ja allt på en och samma gång. Du har ju 2 veckor på dig att peppas! :P :lol:
Om du flyttar över till säng kan du ju knappast vagna utan måste lära dig att buffa/solfjädra/läggatillrätta/ramsa/husljud/avvakta verktygen. Samt det viktigaste av allt! LÄRA DIG VAD FRÅGAN ÄR! Dvs.. man måste lära sig sitt eget barns skrik, inte bara få tyst på dem oavsett, om du hänger med. 8)

Om du bekräftelseramsar honom så gör du helt rätt. Snart kan du säga den i samband med läggning också tycker jag. Så blir den ett eget verktyg. :wink:
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

TorsMamma skrev:Hej igen, som du märker så blir ju nattmålet mindre och mindre. Så nu har du 2 veckor på dig att hitta attityden och skjuta "nattmatsvargen". Jag menar om han faktiskt inte äter på natten så hoppar han ju i princip över det själv kan man säga. :wink: Så avvakta du ett par veckor och skjut vargen så skall du se.
Om du glömmer nappen på 1 natt så lovar jag att han gör det samma! Behöver han något för att komma till ro kommer han hitta det!
Eftersom du sitter i vagnträsk så kan du ju bara göra allt på en och samma gång...

Inför hel natt, ta bort napp, introducera säng och eget rum. Ja allt på en och samma gång. Du har ju 2 veckor på dig att peppas! :P :lol:
Om du flyttar över till säng kan du ju knappast vagna utan måste lära dig att buffa/solfjädra/läggatillrätta/ramsa/husljud/avvakta verktygen. Samt det viktigaste av allt! LÄRA DIG VAD FRÅGAN ÄR! Dvs.. man måste lära sig sitt eget barns skrik, inte bara få tyst på dem oavsett, om du hänger med. 8)

Om du bekräftelseramsar honom så gör du helt rätt. Snart kan du säga den i samband med läggning också tycker jag. Så blir den ett eget verktyg. :wink:
Har börjat läsa Sova hela natten-boken nu och peppar mig så mkt jag kan. Ska få Pappan att läsa boken också. Har tänkt hiva napparna men OJ va svårt det känns. :oops:

Egen säng och eget rum har han haft sedan dag1 så det är nemas problemas. :) Han sover ju i spjälisen på nätterna och i vagnen på dagarna. Frågan om jag ska lägga honom i vagn inför "kuren" och buffa eller om jag ska ta vagnen. :roll:

Jag känner mig rätt kass som har svårt att tolka min bebis skrik. På dagtid vet jag ju på ett ungefär vad det är han vill när han låter och jag kan förstå hans frustrerande ljud när han ligger på mage på en filt och försöker komma åt en leksak och sedan hans nöjda ljud när han lyckas och för den till munnen. Skriker han mer ledsen när det är dags för mat så kan man ju gissa att det är det. Men i övrigt... :oops:

Senaste tiden har vi tidiga uppvak vid 6 igen. Jag avvaktar och ibland somnar han om själv men ibland börjar han skrika lite mer och då har jag använt mig av mitt finfina verktyg "Nappen" :wink: . Funkar på så sätt att han somnar om iaf. Men det kanske inte är nån långtidslösning...

När jag tittar till honom efter att han somnat på kvällen så ligger nappen nån annanstans och han sover gott vidare till 04 när jag väcker honom. Efter nattmålet somnar han om utan napp ibland. Ibland vill han inte ha den och jag har därför struntat i att erbjuda den ibland.

Jag börjar känna en stark längtan efter att få sova hela natten själv utan att gå upp vid 04. 8) Är det en dum idé att låta bli att väcka honom en natt? Tänker att han då kanske sover över, kanske inte. Sover han till 5 eller längre så blir det ju lite väl tätt inpå morgonen att ge nattmål då. Nu känns det som att jag inte "vågar" testa förrän den natten jag bestämmer mig för att NU ska vi köra! Utan napp å hela kittet.

Vidare... Kvällstrasslet minskar! :D
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

HELT RÄTT, du är på rätt väg och det är attityden också. Det märks! Så heja heja, läs så ögonen blöder, ni fixar detta. :wink:
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

Det går ett tag mellan rapporterna här och nu kommer nästa. (Vilken jag tror ni gillar ;)) Vet bara inte vart jag ska börja. :P

Till att börja med ska jag berätta något som ni väl aldrig trodde ni skulle få läsa här (eller så var det jag som trodde att jag aldrig skulle skriva det). Vi har plockat bort nappen. \:D/ Det bara blev så. I lördags var vi på kalas och det blev som det blev med Juniors lurar den dagen. På kvällen fick vi kvällstrassel men vi lyckades buffa honom till en liten 5-minutare. (Det är ett framsteg för det har vi inte lyckats med så bra förut.) När det var dags för nattning så låg han "som vanligt" och vred sig fram och tillbaka, gnuggade ur nappen, började gapa, vi går in och ger mer mat, samma sak igen, in och stoppa i nappen osv. Till slut blev han arg när jag bjöd flaskan och signalerade tydligt att han INTE ville ha mer kvällsmat. La tillrätta och gick ut istället. Samma sak, bökar ur nappen. Vi satt här ute i köket och gjorde husljud och diskuterade, Pappan och jag, hur vi skulle göra. Jag var själv trött efter kalaset och surnade väl till lite och kände att "näe nu får det f-nimej vara nog" och tänkte "avvakta, avvakta, är han hysterisk? näe värre kan han skrika". Han bökade och gapade men lät varken hysterisk (sådant tokskik som när han blir skrämd eller vid kvällstrasslet som nästan är otröstligt) eller snyftande lessen. Lät honom således vara lite trots att jag visste att nappen hade åkt ur. För varje gång jag går in i rummet blir han tyst så fort jag kommer in. När nappen sen åkt ut så börjar han igen. Avvaktade alltså, lyssnade. Han hade några korta pauser i skriket. Efter max fem minuter så blev det stentyst. Vi fortsatte med husljud och pratade. Gick in efter 10 min och kollade. Då låg han där och var avslappnad och krafsade lite på lakanet som han brukar med händerna. Han ryckte till lite när jag skulle lägga över täcket som åkt ner över axlarna. Så jag antar att han inte stensov iaf. La på täcket och gick ut med bekräftelseramsa. Sedan sov han så gott så. :shock:

Sedan satte jag mig vid datorn och läste Thaimassagetråden igen och då kände jag att jag hade gjort rätt. Har så oerhört svårt att låta lille pojken skrika öht och har inte riktigt lyssnat på huuur han skriker.

"Försov" mig lite vid nattmålet så det fick han 4.45. Trött som vanligt fick jag väcka honom. Han åt båda tuttarna men han får nog inte i sig så mycket. Sedan la jag honom (utan napp som jag gjort de senaste nätterna efter nattmålet) och han somnar snabbt om utan ett pip och där har han ju inte velat ha nappen alltid så den har jag struntat i att ge efter nattmålet på sisotne iaf.

Sedan har han haft tidiga uppvak på mornarna (enstaka pip eller gnöl, inget skrik) men istället för att gå in och sätta i nappen har vi gått upp och gjort husljud tills han tystnar och gå och lägga sig igen. Det har funkat toppen söndag och måndag morgon nu sen vi började med det! Ungefär 2-3 ggr mellan 5.30-07 har vi fått göra så. Tisdag och onsdag morgon har lilla hjärtat stensovit på mornarna. Imorse hade vi dock samma procedur med tidiga uppvak, min teori är att det beror på att han åt rekorddåligt igår.

:?: Kan man hamna i husljudsträsket?

De följande dagslurarna utan napp var inte lika enkla. Första dagens eftermidagslur fick jag kämpa i nån timme för att få honom lugn och sova. (Trots att dagslurarna den dagen funkat bra, utan uppvak :shock:.) Men jag är av naturen envis som en röd gris så jag vägrade ge mig förrän ungen sov. Hade liksom inget att välja på, skulle jag ta upp en upprörd unge när jag kämpat så lång tid? Fick honom att sova och tog upp efter 20 min. Nån mer gång har det hänt att jag fått kämpa 40 min för att få till ett omsomnande på långluren. Men jag har inte gett mig då heller. Kanske har det gett resultat, för jag tycker generellt att ALLT funkar bättre. Visst låter han lite när han ska sova men jag har lärt mig att förstå honom bättre och framförallt att stå ut med lite skrik och inte tysta honom för varje pip som kommer ur munnen.

Om sanningen ska fram så känner jag mig nästan dum för att jag satt napp i munnen på honom. (Visst för sugbehov osv.) Men jag har ju praktiskt taget satt en tejpbit över munnen på honom och i handling sagt "tyst jag tänker inte lyssna på dig". :oops: Så det här är det bästa vi gjort!

Har inte vågat tala om för släkt och vänner att Junior slutat med napp. Jag har ju redan under tiden med napp ransonerat kraftigt och bara gett honom den när han ska sova nu när han varit lite äldre. Men en del har velat stoppa in nappen så fort han sagt ett pip, t.ex. när man varit borta hos släktingar osv. "Var e nappen?" typ... och "Han har ju sugbehov."

Än har han inte hittat nån tumme eller annat vad jag vet även om han ibland när han är vaken (särskilt när han lutar sig mot min axel och ska rapa) pluttar i sin högra tumme i munnen och vevar runt lite. Ibland när han sovit är hans lilla kanin lite blöt så jag gissar att han ibland suger lite på den. Men när jag tittat till honom har jag aldrig sett att han har nåt när han sover.

Jag har börjat använda ramsan som verktyg och jag tycker att den funkar hyfsat faktiskt. Det händer att han drar igång på bekräftelsen. Vet inte om jag har fattat rätt. Men jag tillrättalägger tydligt, vänligt men bestämt, snabbt på med filten och går med ramsan. Då är han tyst men börjar ofta skrika lite (fortfarande inte hysteriskt) en stund efter att jag gått. Brukar avvakta och ge bekräftelseramsan när han tystnat igen.

:?: Behöver man ge påminnelse istället för att avvakta här?

Det brukar ta 5-10 min innan han sover, vilket inte är så värst mkt längre tid mot vad det tog när han hade napp. Det som är så skönt är att man slipper ränna in och ut i hans rum och plutta i nappen.

I början buffade jag när jag behövde lugna men det har jag inte gjort nu på några dagar. Försökte också solfjädra i början men det blev han totalt vansinnig av och skrek än mer. :evil: Tänker verkligen "avvakta, avvakta, här ska inte va nån thaimassage" för jag vill INTE hamna i fler träsk än vagnträsket!

Jag har till och med kunnat ramsa bort uppvak på långlurarna utan att gå in i rummet. :shock: Kan ni fatta? Eller det kan ni säkert :wink:, men jag kan det knappt. :o

Nattmålet är kvar men det är iiinte mycket mjölk han får i sig. Jag pumpar fortfarande morgon och kväll och får max ut 60 ml per gång. Det bidrar till en "Nattmacka" och jag får ta lite ur mitt förråd i frysen.

Maten funkar sådär. Han äter inte jättebra alla dagar och det är SVÅRT att truga. Ibland tokkräks han efter frukosten om han ätit för mycket för fort. Så det är lite avvägande man får göra där. Avbryter man och pausar kan han bli irriterad för att man bråkar med honom och då tappar han tålamodet och vill inte äta mer alls. Å andra sidan, låter man honom slurka i sig som en vilde så kommer det ibland upp allt lika fort igen. Detta är bara på morgonen när magen är så tom. Övrig tid försöker vi trycka i så mkt mat det går.

Magläget på vakentiden funkar finfint. Junior sköter det själv genom att rulla över på mage så fort man lägger honom på rygg. Omvänt kan han inte vända sig från mage till rygg än.

Utevistelse försöker vi ta så mkt det går men på vakentiden. Törs inte lägga honom ute och skrika i vagnen innan han somnar. Grannarna kanske undrar... vi bor nära varann, radhus med hemensam farstukvist. När insomningarna funkar bättre blir det nog em-lur och ev fm-lur ute. Tanken är att det ska bli långlur i spjälisen.

På förmiddagen tar vi en promenad i bärsele i skogen med hundarna. Nästa vakenpass går vi också ut med bärselen en sväng eller åker bil nåt ärende när han är vaken. På sista vakenpasset har vi faktiskt tagit vagnen och gått ut och ätit det målet ute.

Vi kör på med vårt 12-45-2-45 schema och är nöjda. Fmlurarna får jag nästan alltid väcka. Långlurarna har till 75% ett uppvak efter 45 min eller som det varit nu 1.5 h. Emlurarna vaknar han själv efter 30-35 min men skriker inte. Igår hörde jag honom knorra lite men avvaktade och när jag kom in låg han med högt rest huvud och tittade på mönstret i vagnen. 8)

Ska börja med smakisar i dagarna tänkte jag. :?: Tips på någon bra tråd här på forum om det? Har sökt men inte hittat. Tänkte laga själv och börja med potatis. Läste nånstans att man kan kunde ge 6-månvälling från 4 mån till kvällen. Jag känner mig tveksam till om jag vågar men det vore kanske bra att få lite extra inför natten.

Puh, orkade ni läsa ända hit är jag imponerad. Känns som att jag mest skriver för min egen skull. Och STORT tack till TorsMamma som så troget svarat, stöttat och peppat mig genom de här första månaderna. Utan dig hade vi aldrig klarat oss såhär bra. KRAM! :heart: Utan att förringa dig, TorsMamma, så skulle jag bli jätteglad om någon mer ville skriva nåra rader. :roll:
~ På äventyr ~
LaQ

Inlägg av LaQ »

Förresten, glömde skriva att vi inte haft kvällstrassen en enda kväll sedan den där lördagen när vi plockade bort nappen. 8)
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

HURRA! GRATTIS TILL napplösheten. :lol:
Kan man hamna i husljudsträsket?
Jo visst KAN man hamna i husljudsträsket. Men som med allt annat gäller det att man använder verktyget "backa" och ge lite mera förtroende till barnet. Men vi har faktiskt fortfarande husljud när Tor skall sova och på hans långlur. Men det är ju ändå en del av vardagen tänker jag. :wink:
Tor 2006

Elle

Inlägg av Elle »

Först vill jag bara berömma er för ert kloka beslut att ta bort nappen när ni märkte att den störde mer än var till nytta =D> Som ni märker så sköter han ju sitt behov av att snutta/suga på egen hand :D
LaQ skrev: Sedan har han haft tidiga uppvak på mornarna (enstaka pip eller gnöl, inget skrik) men istället för att gå in och sätta i nappen har vi gått upp och gjort husljud tills han tystnar och gå och lägga sig igen. Det har funkat toppen söndag och måndag morgon nu sen vi började med det! Ungefär 2-3 ggr mellan 5.30-07 har vi fått göra så. Tisdag och onsdag morgon har lilla hjärtat stensovit på mornarna. Imorse hade vi dock samma procedur med tidiga uppvak, min teori är att det beror på att han åt rekorddåligt igår.

:?: Kan man hamna i husljudsträsket?
Tycker ni att de tidaga uppvaken ett problem? Har det blivit ett mönster som ni behöver bryta? Isåfall skulle jag ge en upplysningsramsa vid första pip, från 04 och fram till morgon, och sedan avvakta. Om hans protester stegras så kan man välja taktik: antingen inget mer förrän klockan ringer, klassisk musik till han tystnar eller husljud. Välj det som passar er. Gör sedan GLAD morgon när klockan ringer. Följ detta benhårt och inom ett par dagar så sover han fram till morgon.

Om det inte är ett "problem" så skulle jag låta honom böka och pipa och inte göra något åt detta. Man kan ju endast ge juvelerna förutsättningarna att sova, inte sova åt dom :wink:
LaQ skrev: Jag har börjat använda ramsan som verktyg och jag tycker att den funkar hyfsat faktiskt. Det händer att han drar igång på bekräftelsen. Vet inte om jag har fattat rätt. Men jag tillrättalägger tydligt, vänligt men bestämt, snabbt på med filten och går med ramsan. Då är han tyst men börjar ofta skrika lite (fortfarande inte hysteriskt) en stund efter att jag gått. Brukar avvakta och ge bekräftelseramsan när han tystnat igen.

:?: Behöver man ge påminnelse istället för att avvakta här?
Här handlar det återigen att lyssna av HUR han låter. Om han bökar/gnölar/är sur/arg/muttrar, ja då behöver du inte påminna utan bekräftar bara när han tysnat. Är han däremot ledsen så behöver han en påminnelse och sedan bekräftelse. Om/när han tysnar på ramsan vid läggning eller ev påminnelse så kan du "baka in" bekräftelsen genom att gå ner i tempo sista versen och avsluta mjuuuukt.
LaQ skrev: Jag har till och med kunnat ramsa bort uppvak på långlurarna utan att gå in i rummet. :shock: Kan ni fatta? Eller det kan ni säkert :wink:, men jag kan det knappt. :o
=D>
LaQ skrev: Igår hörde jag honom knorra lite men avvaktade och när jag kom in låg han med högt rest huvud och tittade på mönstret i vagnen. 8)
Har du testat att hänga för en luftgenomsläpplig filt för sufletten så alla synintryck stängs ute?
LaQ skrev: Ska börja med smakisar i dagarna tänkte jag. :?: Tips på någon bra tråd här på forum om det? Har sökt men inte hittat. Tänkte laga själv och börja med potatis. Läste nånstans att man kan kunde ge 6-månvälling från 4 mån till kvällen. Jag känner mig tveksam till om jag vågar men det vore kanske bra att få lite extra inför natten.
Här är en bra tråd med barnmatsrecept:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
Här hemma så fasade vi in risvälling vid 3,5 månader och 6-mån Mild Havrevälling vid 4 månader. Det har fungerat kanon! Huvudsaken att man har koll på att magen hänger med. Vi serverade katrinplommonpuré till gröten i början när vi började med smakisar, så magen fick lite hjälp.

Jag tycker att ni jobbar på kanonbra och har verkligen MÅLET för ögonen! NJUT av varandra och era härliga dagar tillsammans :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LaQ

Inlägg av LaQ »

Till att börja med! Tack för era svar! Utan er hade jag aldrig klarat detta!

Tre kvällar i rad har han nu somnat utan ett pip. Hör att han rör sig, andas och lägger sig tillrätta men inget skrik eller gnäll! :D
På kvällarna fungerar detta rätt bra som sagt. Dagtid är det INTE lika lätt att få honom att somna. Men det tar 5-10 min av frågor. Han kan låta undrande, arg, liksom självömkande. Men inget hysteriskt skrik eller hulkande gråt.

På förmiddagsluren idag gapade (inte hysteriskt) han och jag ramsade (borde kanske inte ha gjort det) men han lyssnade inte så värst bra på det. Lät honom fortsätta gapa och rätt vad det var blev det tvärtyst. Tror han somnade innan jag hann bekräftelseramsa honom. Sedan vaknade han efter 35 min med ett skrik och så brukar det oftast inte vara. Kan det beror på att jag inte hann med bekräftelsen?

Imorse vaknade han vid sex när Pappans väckrklocka ringde. Direkt började han skrika och lät lite frustrerad. Inget vanligt pip/gnöl för tidiga uppvak. En känsla sa mig att jag borde gå in. När jag gick in i hans rum så såg jag knappt ungen, han hade hasat ner i sängen under täcket och trasslat in sig och kom inte fram, stackarn... Så jag fick trassla ut honom och lägga tillrätta utan ett ord, så somnade han om. Borde jag ha ramsat också?

Satte en "sovpuck" under vardera benet på huvudändan av sängen igår så det var säkert därför han hasat ner så. Det är ju inte högt men lite lutning har jag hört flera här, bl.a. TorsMamma, rekommendera.

Ang. husljud så får Junior det under alla dagslurar, på kvällen och morgonen efter 6 då Pappan går upp. Om han piper och bökar så brukar det ju vara den tiden Pappan ändå är uppe så att säga. Förutom på helgerna.

När jag lägger honom, så åker armarna oftast ner innan jag hunnit lägga tillrätta benen. Huvudet åker ibland upp och är svårt att bli liggande. Han vill gärna resa huvet och försöka se sig om. Han ligger väl så och är tyst när jag går men brukar börja låta efter en liten stund. Ska jag buffa eller försöka "tvinga" honom till ro eller ska jag göra som jag gör och lämna honom sådan? Tänker att jag ju inte kan tvinga honom att ligga ner och slappna av, sålänge han inte skriker när jag går.

Brukar ha en svart handduk över suffletten. Hade säkert varit bättre med nåt mer ljuftgenomsläppligt men jag vet bara inte vad, som samtidigt är mörkläggande... På långluren mörklägger jag rummet istället.

Ang. vällingen. Nu kör vi ju Nattmackan. I övrigt får han bara ersättning. Fasar över från NAN1 till NAN2 nu. Tycker att han är lite hård i magen. Bajsar oftast en gg per dag men klämmer länge och stånkar å har sig. Har provar messmör i ersättningen men vet inte om jag tycker det är nån skillnad. Katrinplommonpure har jag tänkt ge sen när vi kommit över första smakisstadiet.

Elle, tips ang. välling, smakisar å mat? Nån särskild sort eller ngt man ska tänka på? Recepten tackar jag för!
~ På äventyr ~
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"