Det går ett tag mellan rapporterna här och nu kommer nästa. (Vilken jag tror ni gillar

) Vet bara inte vart jag ska börja.
Till att börja med ska jag berätta något som ni väl aldrig trodde ni skulle få läsa här (eller så var det jag som trodde att jag aldrig skulle skriva det). Vi har plockat bort nappen. \:D/ Det bara blev så. I lördags var vi på kalas och det blev som det blev med Juniors lurar den dagen. På kvällen fick vi kvällstrassel men vi lyckades buffa honom till en liten 5-minutare. (Det är ett framsteg för det har vi inte lyckats med så bra förut.) När det var dags för nattning så låg han "som vanligt" och vred sig fram och tillbaka, gnuggade ur nappen, började gapa, vi går in och ger mer mat, samma sak igen, in och stoppa i nappen osv. Till slut blev han arg när jag bjöd flaskan och signalerade tydligt att han INTE ville ha mer kvällsmat. La tillrätta och gick ut istället. Samma sak, bökar ur nappen. Vi satt här ute i köket och gjorde husljud och diskuterade, Pappan och jag, hur vi skulle göra. Jag var själv trött efter kalaset och surnade väl till lite och kände att "näe nu får det f-nimej vara nog" och tänkte "avvakta, avvakta, är han hysterisk? näe värre kan han skrika". Han bökade och gapade men lät varken hysterisk (sådant tokskik som när han blir skrämd eller vid kvällstrasslet som nästan är otröstligt) eller snyftande lessen. Lät honom således vara lite trots att jag visste att nappen hade åkt ur. För varje gång jag går in i rummet blir han tyst så fort jag kommer in. När nappen sen åkt ut så börjar han igen. Avvaktade alltså, lyssnade. Han hade några korta pauser i skriket. Efter max fem minuter så blev det stentyst. Vi fortsatte med husljud och pratade. Gick in efter 10 min och kollade. Då låg han där och var avslappnad och krafsade lite på lakanet som han brukar med händerna. Han ryckte till lite när jag skulle lägga över täcket som åkt ner över axlarna. Så jag antar att han inte stensov iaf. La på täcket och gick ut med bekräftelseramsa. Sedan sov han så gott så.
Sedan satte jag mig vid datorn och läste Thaimassagetråden igen och då kände jag att jag hade gjort rätt. Har så oerhört svårt att låta lille pojken skrika öht och har inte riktigt lyssnat på huuur han skriker.
"Försov" mig lite vid nattmålet så det fick han 4.45. Trött som vanligt fick jag väcka honom. Han åt båda tuttarna men han får nog inte i sig så mycket. Sedan la jag honom (utan napp som jag gjort de senaste nätterna efter nattmålet) och han somnar snabbt om utan ett pip och där har han ju inte velat ha nappen alltid så den har jag struntat i att ge efter nattmålet på sisotne iaf.
Sedan har han haft tidiga uppvak på mornarna (enstaka pip eller gnöl, inget skrik) men istället för att gå in och sätta i nappen har vi gått upp och gjort husljud tills han tystnar och gå och lägga sig igen. Det har funkat toppen söndag och måndag morgon nu sen vi började med det! Ungefär 2-3 ggr mellan 5.30-07 har vi fått göra så. Tisdag och onsdag morgon har lilla hjärtat stensovit på mornarna. Imorse hade vi dock samma procedur med tidiga uppvak, min teori är att det beror på att han åt rekorddåligt igår.

Kan man hamna i husljudsträsket?
De följande dagslurarna utan napp var inte lika enkla. Första dagens eftermidagslur fick jag kämpa i nån timme för att få honom lugn och sova. (Trots att dagslurarna den dagen funkat bra, utan uppvak

.) Men jag är av naturen envis som en röd gris så jag vägrade ge mig förrän ungen sov. Hade liksom inget att välja på, skulle jag ta upp en upprörd unge när jag kämpat så lång tid? Fick honom att sova och tog upp efter 20 min. Nån mer gång har det hänt att jag fått kämpa 40 min för att få till ett omsomnande på långluren. Men jag har inte gett mig då heller. Kanske har det gett resultat, för jag tycker generellt att ALLT funkar bättre. Visst låter han lite när han ska sova men jag har lärt mig att förstå honom bättre och framförallt att stå ut med lite skrik och inte tysta honom för varje pip som kommer ur munnen.
Om sanningen ska fram så känner jag mig nästan dum för att jag satt napp i munnen på honom. (Visst för sugbehov osv.) Men jag har ju praktiskt taget satt en tejpbit över munnen på honom och i handling sagt "tyst jag tänker inte lyssna på dig".

Så det här är det bästa vi gjort!
Har inte vågat tala om för släkt och vänner att Junior slutat med napp. Jag har ju redan under tiden med napp ransonerat kraftigt och bara gett honom den när han ska sova nu när han varit lite äldre. Men en del har velat stoppa in nappen så fort han sagt ett pip, t.ex. när man varit borta hos släktingar osv. "Var e nappen?" typ... och "Han har ju sugbehov."
Än har han inte hittat nån tumme eller annat vad jag vet även om han ibland när han är vaken (särskilt när han lutar sig mot min axel och ska rapa) pluttar i sin högra tumme i munnen och vevar runt lite. Ibland när han sovit är hans lilla kanin lite blöt så jag gissar att han ibland suger lite på den. Men när jag tittat till honom har jag aldrig sett att han har nåt när han sover.
Jag har börjat använda ramsan som verktyg och jag tycker att den funkar hyfsat faktiskt. Det händer att han drar igång på bekräftelsen. Vet inte om jag har fattat rätt. Men jag tillrättalägger tydligt, vänligt men bestämt, snabbt på med filten och går med ramsan. Då är han tyst men börjar ofta skrika lite (fortfarande inte hysteriskt) en stund efter att jag gått. Brukar avvakta och ge bekräftelseramsan när han tystnat igen.

Behöver man ge påminnelse istället för att avvakta här?
Det brukar ta 5-10 min innan han sover, vilket inte är så värst mkt längre tid mot vad det tog när han hade napp. Det som är så skönt är att man slipper ränna in och ut i hans rum och plutta i nappen.
I början buffade jag när jag behövde lugna men det har jag inte gjort nu på några dagar. Försökte också solfjädra i början men det blev han totalt vansinnig av och skrek än mer.

Tänker verkligen "avvakta, avvakta, här ska inte va nån thaimassage" för jag vill INTE hamna i fler träsk än vagnträsket!
Jag har till och med kunnat ramsa bort uppvak på långlurarna utan att gå in i rummet.

Kan ni fatta? Eller det kan ni säkert

, men jag kan det knappt.
Nattmålet är kvar men det är iiinte mycket mjölk han får i sig. Jag pumpar fortfarande morgon och kväll och får max ut 60 ml per gång. Det bidrar till en "Nattmacka" och jag får ta lite ur mitt förråd i frysen.
Maten funkar sådär. Han äter inte jättebra alla dagar och det är SVÅRT att truga. Ibland tokkräks han efter frukosten om han ätit för mycket för fort. Så det är lite avvägande man får göra där. Avbryter man och pausar kan han bli irriterad för att man bråkar med honom och då tappar han tålamodet och vill inte äta mer alls. Å andra sidan, låter man honom slurka i sig som en vilde så kommer det ibland upp allt lika fort igen. Detta är bara på morgonen när magen är så tom. Övrig tid försöker vi trycka i så mkt mat det går.
Magläget på vakentiden funkar finfint. Junior sköter det själv genom att rulla över på mage så fort man lägger honom på rygg. Omvänt kan han inte vända sig från mage till rygg än.
Utevistelse försöker vi ta så mkt det går men på vakentiden. Törs inte lägga honom ute och skrika i vagnen innan han somnar. Grannarna kanske undrar... vi bor nära varann, radhus med hemensam farstukvist. När insomningarna funkar bättre blir det nog em-lur och ev fm-lur ute. Tanken är att det ska bli långlur i spjälisen.
På förmiddagen tar vi en promenad i bärsele i skogen med hundarna. Nästa vakenpass går vi också ut med bärselen en sväng eller åker bil nåt ärende när han är vaken. På sista vakenpasset har vi faktiskt tagit vagnen och gått ut och ätit det målet ute.
Vi kör på med vårt 12-45-2-45 schema och är nöjda. Fmlurarna får jag nästan alltid väcka. Långlurarna har till 75% ett uppvak efter 45 min eller som det varit nu 1.5 h. Emlurarna vaknar han själv efter 30-35 min men skriker inte. Igår hörde jag honom knorra lite men avvaktade och när jag kom in låg han med högt rest huvud och tittade på mönstret i vagnen. 8)
Ska börja med smakisar i dagarna tänkte jag.

Tips på någon bra tråd här på forum om det? Har sökt men inte hittat. Tänkte laga själv och börja med potatis. Läste nånstans att man kan kunde ge 6-månvälling från 4 mån till kvällen. Jag känner mig tveksam till om jag vågar men det vore kanske bra att få lite extra inför natten.
Puh, orkade ni läsa ända hit är jag imponerad. Känns som att jag mest skriver för min egen skull. Och STORT tack till TorsMamma som så troget svarat, stöttat och peppat mig genom de här första månaderna. Utan dig hade vi aldrig klarat oss såhär bra. KRAM!

Utan att förringa dig, TorsMamma, så skulle jag bli jätteglad om någon mer ville skriva nåra rader.