Sova dag-trassel vid 10 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kix

Sova dag-trassel vid 10 månader

Inlägg av kix »

Hejsan

Är det någon som kan hjälpa oss med lite inspiration till att få sovpassen dagtid att funka. Just nu kör vi morgon kl 8, frukost, förmiddagslur kl 9.15, lunch 12, sova middag 13.30, mat 15.30, middag 18.30 natti kl. 20. (45-1,5-12)

Jag försöker att etablera en fast rutin före morgonsovandet: byta blöja, läsa lite, får nalle, in i säng.
Idag tog det över tio minuter i sängen innan han protesterade ordentligt. Jag ramsade. Efter femton min går jag in, lägger tillrätta, går ut, ramsar senare. Sen blir det kristildelning och buff. Efter 40 minuter orkar jag inte mer. ](*,)

Kan sovtiden vara fel? Vi är mycket ute. Skall jag proppa honom med mat till frukost? Nu får han bröst, havregryn med mjölk samt lite bröd med smör.
Han är 10 månader och jag tror inte att det är en rest från 8-mån kris. Vi har aldrig varit så jättebra på dagslurar. Har kört mycket med barnvagn och promenad ...
Vad skall jag göra för att få det att funka?

Kära hälsningar trött och sur mamma.

K

:heart: :-k
kix
Mamma till guldpojke född juni 07
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på dig! :D

Jag skulle säga att det är för kort tid där på morgonen innan första luren. Har man morgon kl 8 behöver man skjuta hela schemat framåt. Dessutom kan du ju om du vill korta ner till 20 min på korta luren och ligga något i underkant istället för 15 min plus (vid 10 mån är det du 14 timmar som gäller...). Klarar han den långa vakentiden till kvällen idag?

Kanske såhär?:

8 morgon, frukost
10 sova 20 min
11 lunch
13:45 mellis
14-15:30 sova 1,5
17:30 middag
19 kvällsslurk
20 sova natt
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på dig! :D

Jag skulle säga att det är för kort tid där på morgonen innan första luren. Har man morgon kl 8 behöver man skjuta hela schemat framåt. Dessutom kan du ju om du vill korta ner till 20 min på korta luren och ligga något i underkant istället för 15 min plus (vid 10 mån är det du 14 timmar som gäller...). Klarar han den långa vakentiden till kvällen idag?

Kanske såhär?:

8 morgon, frukost
10 sova 20 min
11 lunch
13:45 mellis
14-15:30 sova 1,5
17:30 middag
19 kvällsslurk
20 sova natt
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ojdå! Två gånger till och med! :shock: :wink:
kix

Inlägg av kix »

Tack Tinis! :heart:

Och jag råkade skriva fel!!! Han sover första sovpasset 10.15. Blandade ihop tiderna efter sommartid ... Ursäkta.
Jo, jag tycker att han "borde" vara trött men det är liksom själva insomnandet som inte riktigt vill sig. Kanske är det en kombi av att bara behöva 14 t sömn samt lite 8 mån-kris/protest??!! Kan alla mödrar på detta forum bara lägga ner gullungarna och så sover de? Vi har mini-kurat, kör schema sen 5 v, nätterna är fantastiska, dagsluren funkat ok periodvis men nu ... Hmm?

Finns det några cowboy-trix att ta till om detta att få etablerat sovrutinen om förmiddagen?

Kajsa
:-k :-k :santa:
kix
Mamma till guldpojke född juni 07
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Handen på hjärtat- JA jag lägger bara ner en gosse som sträcker sig mot sängen, sedan hör jag inget mer föränn på morgonen.

Hur hårt håller du schemat?

Utevistelse?

Mörkläggning?

Svalt i rummet?

Skrattet till go nattet?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

kix skrev:Tack Tinis! :heart:

Och jag råkade skriva fel!!! Han sover första sovpasset 10.15. Blandade ihop tiderna efter sommartid ... Ursäkta.
Jag förstår! Inga problem... :D
kix skrev:Kan alla mödrar på detta forum bara lägga ner gullungarna och så sover de? Vi har mini-kurat, kör schema sen 5 v, nätterna är fantastiska, dagsluren funkat ok periodvis men nu ... Hmm?
Det tror jag då verkligen inte. Vissa barn har dessutom för vana att gorma och härja ALLTID innan dom somnar. Ingen kur i världen verkar kunna ändra på det. Men jag kan faktiskt helt ärligt säga att våra läggningar har varit helt fria från frågor/protester/ledsamheter sedan lillan var sådär 9 månader. Innan dess fick vi jobba på endel med både ramsa, husljud, musik och annat kul... :roll: Men sedan flera månader inte ett pip! och jag är lika förvånad varje gång.

8-månadersångest kan det definitivt vara som rör om i grytan. Det blir sannerligen mer frågor och ledsamheter då. Har du ett genomtänkt schema med bra rytm, tillräckligt med vakentid osv, ja då är det bara att stå bergfast och ge förutsättningarna. Snart ändrar sig detta, liksom det mesta med små sötisar... Det går fort, vet du! :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"