Hej othelia
För att klargöra om väckarklockan:
Den ska ringa EXAKT samma tid varje morgon, en viktig del i shn är att det är föräldrarna som bestämmer både när dagen slutar och när den börjar, barnet ska bara ägna sig åt att sova lugnt och fint

! Om man lägger väckningen på barnet, så lär han sig inte att sova lugnt tills du kommer - därav kan problemen på natten också komma!
SÅ bestäm nu en morgontid, de flesta har morgon sju, men du kanske väljer halv sju, eller sex eller åtta...
Men klockan ringer när DU bestämt att det är morgon, varken förr eller senare, och det är klockan som nu ska vara signalen till gossen att det är dags att börja dagen!
Och för din egen skull: kolla upp öronen om du är orolig för det, jag har ett enkelt hemma-knep: tryck på den lilla "flärpen" alldeles vid ingången till örat, och reagerar han med smärta då har han förmodligen örvärk. Tänderna kan ge visst obehag, så du kan ge en alvedonsupp innan läggning för att hålla dina vargar stången
Visst har jag länkat januarikrönikan till dig?
Läs den igen, och ta till dig den, med hull och hår!
Och nu måste jag be dig om att verkligen på ALLVAR backa på natten, allt som händer är underhållning, och du kan inte tro att sonen ska sova lugnt om du lär honom att det är underhållning på natten! Så NOLL ramsa! OM du känner att nu är det NOG, men då ska det alltså vara verkligen NOG, DÅ ger du en ramsa, en punktsättande, lite arg ramsa som helt enkelt ska förmedla exakt vad du känner!
Men du ska INTE sitta uppe och vänta på att få ramsa honom, kuren är över och förbi, nu vet han vad som gäller och nu ska det sovas!
Och tappa inte modet nu, sova måste han ju göra, jag tror han är lite förvirrad och verkligen suktar efter trygg ledning! Tänk positiva tankar, för negativa förväntningar är PRECIS lika självuppfyllande som positiva, så skjut bort alla negativa tankar inför natten nu!
Hotta upp attityden nu, läs gärna tråden om förhållningssättet också igen, för att stärka dig!
Och du - Glad Påsk
Kram Mia