Snart 14 månader gammal strulare

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

othelia skrev:Så vi som var fast beslutna hade en otroligt lång och skön natt. :) Eftersom vi hade bestämt oss för att ta natten utan ramsa och antog att natten skulle bli besvärlig pga av det så känns det som en lottovinst att det gick såhär. få
:D :D :D
Ja du, othelia, du är inte den första som är med om det här - när man skrivit av sig om sina fnurror och bestämt sig för vad som ska göras - då löser fnurran sig själv :shock: (Jag tror det handlar om attityden, jag!)
Hur som helst, underbart roligt är det i alla fall :!:

Ha en riktigt fin dag nu, hela högen :heart:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
othelia

Inlägg av othelia »

Nu sitter man här då mitt i natten efter att man inte kunnat somna om. Killen har varit vaken 22.30, 01, 02 och senast 03. Försökt att avvakta och inte ramsa men han har bara skrikit upp sig. Kanske vi fortfarande ramsar för snabbt, men jag har svårt att lyssna på honom då han skriker. Ska vi ha honom att skrika en stund eller ska vi direkt då ramsa?

Hur ska vi annars göra med väckarklockan? Han vaknar ibland redan 06.20 och ibland sover han ända till 07. Det känns svårt att veta när 5 min efter hans normala tid att vakna är???

Nu känns det helt enkelt för trist. Det har inte skett någon förbättring. Allt känns förstås ännu sämre nu då man sitter ensam uppe på morgonnatten. Funderar ifall det är öronen som spökar igen eller ifall de sista 4 tänder spricker igenom.. Börjar gripa efter halmstrån för att förklara hans dåliga sovvanor.
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej othelia :!:

För att klargöra om väckarklockan:
Den ska ringa EXAKT samma tid varje morgon, en viktig del i shn är att det är föräldrarna som bestämmer både när dagen slutar och när den börjar, barnet ska bara ägna sig åt att sova lugnt och fint :wink: ! Om man lägger väckningen på barnet, så lär han sig inte att sova lugnt tills du kommer - därav kan problemen på natten också komma!
SÅ bestäm nu en morgontid, de flesta har morgon sju, men du kanske väljer halv sju, eller sex eller åtta...
Men klockan ringer när DU bestämt att det är morgon, varken förr eller senare, och det är klockan som nu ska vara signalen till gossen att det är dags att börja dagen!

Och för din egen skull: kolla upp öronen om du är orolig för det, jag har ett enkelt hemma-knep: tryck på den lilla "flärpen" alldeles vid ingången till örat, och reagerar han med smärta då har han förmodligen örvärk. Tänderna kan ge visst obehag, så du kan ge en alvedonsupp innan läggning för att hålla dina vargar stången :!:

Visst har jag länkat januarikrönikan till dig?
Läs den igen, och ta till dig den, med hull och hår!

Och nu måste jag be dig om att verkligen på ALLVAR backa på natten, allt som händer är underhållning, och du kan inte tro att sonen ska sova lugnt om du lär honom att det är underhållning på natten! Så NOLL ramsa! OM du känner att nu är det NOG, men då ska det alltså vara verkligen NOG, DÅ ger du en ramsa, en punktsättande, lite arg ramsa som helt enkelt ska förmedla exakt vad du känner!

Men du ska INTE sitta uppe och vänta på att få ramsa honom, kuren är över och förbi, nu vet han vad som gäller och nu ska det sovas!
Och tappa inte modet nu, sova måste han ju göra, jag tror han är lite förvirrad och verkligen suktar efter trygg ledning! Tänk positiva tankar, för negativa förväntningar är PRECIS lika självuppfyllande som positiva, så skjut bort alla negativa tankar inför natten nu!

Hotta upp attityden nu, läs gärna tråden om förhållningssättet också igen, för att stärka dig!

Och du - Glad Påsk :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hade nog inte gett dig länken till januarikrönikan:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Den är SÅ bra, och jag tror du har massor att hämta i den :!:

:heart:
othelia

Inlägg av othelia »

Hej igen

Tack för tipset angående att kolla öroninflammation själv.

Jo, jag har läst januarikrönikan då när vi förberedde oss för kuren.

Natten till idag var mycket bättre igen. Vi har nu funderat ut det så att jag kommer att sova med öronproppar några nätter, eftersom mannen är hemma under påsken och orkar stiga upp vid behov. Mannen vaknar inte alls lika lätt som jag och därför klarar kanske sonen av sina uppvak själv. Då får vi se ifall sonen klarar uppvaken själv eller inte.

Natten till idag klarade han av de flesta uppvak själv, tror det var 4 st. Vid 06 ramsade dock gubben, och sedan sov han tyst till 07.10. Nu sover han sin dagssömn och det går super för tillfället. Trodde nog aldrig han skulle sova så bra på dagen. Han kan skrika till någon gång, men jag undrar ifall han alls är vaken själv??? Han drar sina 2 h, oftast 2 h 15min.

Jag känner det inte som så att jag tycker synd om honom då han ska sova. Jag vill ju inget hellre! Vi försöker även vara så tighta med tiderna nu att dom borde han ha fått in. Däremot har jag märkt att ifall vi ska åka bort och jag verkligen känner att hela familjen skulle behöva en bra natt så då blir natten allt annat än bra. Så var det senast vi skulle bort, då vaknade han massor med gånger. Samma sak var det natten till långfredag som vi skulle fira hos farföräldrarna. Han kanske känner på sig att jag är orolig och osäker på hans sömn?

Det känns ändå som att det går framåt, trots mitt tråkiga inlägg på morgonnatten. Dagssömnen fixar han galant, insomnandet fixar han även finfint och vissa uppvak sköter han själv. Men vi har bara blicken fäst framåt och vill ha koll på mornarna och att sonen sköter sina uppvak för det mesta själv. Då kommer allt vara fint här hemma! Vi märker nu hur full av liv han är, jämfört med hur han var i t.ex. januari. Han äter duktigt, är glad för det mesta och hittar på massor med bus. Jag vågar mig på att säga att han aldig gnäller, ifall man då inte räknar med hur våra nätter ibland se ut.

Nu vaknade han, precis efter 2 timmar

Kram

GLAD PÅSK! :D :)
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej otehlia :D
Vi har nu funderat ut det så att jag kommer att sova med öronproppar några nätter, eftersom mannen är hemma under påsken och orkar stiga upp vid behov. Mannen vaknar inte alls lika lätt som jag och därför klarar kanske sonen av sina uppvak själv.
BRA! Då får du lite mer sammanhängande sömn också, och får fylla på dina depåer lite :wink: :!:
Natten till idag klarade han av de flesta uppvak själv, tror det var 4 st. Vid 06 ramsade dock gubben, och sedan sov han tyst till 07.10. Nu sover han sin dagssömn och det går super för tillfället. Trodde nog aldrig han skulle sova så bra på dagen. Han kan skrika till någon gång, men jag undrar ifall han alls är vaken själv??? Han drar sina 2 h, oftast 2 h 15min.
Vad härligt!
En liten sak bara: var NOGA med sovtiden nu, och se till att väcka efter prick två timmar! Bli hans klocka nu, så att han verkligen lär sig att det är du som håller koll på tiden, så kommer han att lära sig sova tills du väcker!
Han kanske känner på sig att jag är orolig och osäker på hans sömn?
Ja, sånt känner han säkert av, och det är där Attityden kommer in! Det allra bästa är om ni kan vara hemma och befästa allt i några veckor. Jag vet att det krockar ibland, men just nu kanske det bästa är att vara hemma och sätta kuren ordentligt - du slipper du känna oro när ni är borta sen! För ett barn som har de här tiderna i kroppen sover gott varsomhelst och hursomhelst, höll jag på att säga :wink: :!:

Det känns ändå som att det går framåt, trots mitt tråkiga inlägg på morgonnatten. Dagssömnen fixar han galant, insomnandet fixar han även finfint och vissa uppvak sköter han själv. Men vi har bara blicken fäst framåt och vill ha koll på mornarna och att sonen sköter sina uppvak för det mesta själv. Då kommer allt vara fint här hemma! Vi märker nu hur full av liv han är, jämfört med hur han var i t.ex. januari. Han äter duktigt, är glad för det mesta och hittar på massor med bus. Jag vågar mig på att säga att han aldig gnäller, ifall man då inte räknar med hur våra nätter ibland se ut.
Jag förstår att det kan kännas tungt mitt i natten när man sitter där och inget hellre vill än att sooova, och man tror inte att det nånsin ska blir ordning på sömnen! Men du - ni är på GOD väg, och du har jobbat på SÅ BRA!!! Och allt det positiva du räknar upp är ju helt underbart, jag är helt säker på att ni snart har en liten unge som sover som en gris hela långa natten :sleep: !

:heart: Varma påskkramar från Mia
othelia

Inlägg av othelia »

Hej igen

Tänker lägga in en rapport här så att du har koll på hur det står till hemma hos oss nu.

Vi började med väckarklockan för ca en vecka sedan. På morgonen vaknar han visserligen före klockan ringer men på dagen sover han sina 2 timmar och vaknar till klockan. Han verkar vara rätt nöjd över att ligga/stå/sitta i sin säng fram tills klockan ringer. Då vi kommer in vill han alltid visa var klockan är. Han har även en viktig uppgift, nämligen att stänga av klockan. Vet redan vilken knapp av de många det gäller att trycka på :)

Hela förra veckans nattsömn var bra. Uppvaken var färre och han klarade hela tiden av fler. Nu har vi fått två nätter i rad sova hela natten. Får se hur det blir nu i framtiden.

Alltså allt rullar på mycket bra hos oss nu. Mycket tack vare goda Mia som hjälpt oss mycket. det är svårt att inse att man fastnat i nätet då man är mitt uppe i allt. Nu har vi fått ordning på dagarna igen och nätterna verkar bara bli bättre och bättre hela tiden.

Vi har en busig och glad kille hemma nu. Han sover näst intill utmärkt :)

en fråga har jag dock ännu: Då han vaknar före 07.15 på morgonen, kanske kring 06.30 ska vi ramsa då en gång direkt bara? Låta bli att ramsa? Eller vad?
:)
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, vad kul att få DEN trevliga rapporten :D :!:
Ni har jobbat på så bra, det här är ju den bästa belöning som finns!

Tidig morgon: ge en pangramsa DIREKT vid första pip, för att meddela att det är natt ännu, och sen väntar ni på klockringningen! Och då gör ni såklart en underbart härlig godmorgon :D :!:

Tack igen, och var rädd om goda sömnen nu :sleep:

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "