struliga mornar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad bra, yinyang, att du inte föll till föga, tycker jag! Det är inte så lätt för andra att förstå vilket jobb det ändå är att fixa till sömnstrul, och nu har ni ju kommit en bra bit på väg!

Sov gott nu inatt :sleep:

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

nattens rapport:

Hon somnade 19.00 som vanligt, som vanligt inget strul med det och det känns så skönt!

Sen var det dags igen kl 05.00. Hon skrek till, jag gav henne en pangramsa X4 utanför hennes dörr och gick därifrån. Hon höll på som vanligt att gorma till 06.15 då jag tog upp henne. Hade bajsat som vanligt och var sur.

Fattar hon verkligen vad som gäller?
Det var samma ton hela morgonen, ett enda gnatande och gnällande som inte slutade förens jag kom in glad och hurtig med väckarklockan ringandes. Varför förstår hon inte? Ska jag inte göra något mer under morgonen, ge en till ramsa efter 30 minuter eller nåt? Det känns som hon fastnar i sitt stående och kommer fortsätta så varje morgon tills jag tar upp henne 06.15.! Det är ändå mer än en timma! :x

Hur lång tid kan det här ta innan hon fattar galoppen och somnar om? En vecka? Två?

Igår lyckades jag få helt mörkt inne i hennes rum, täckte med filt och lakan och allt möjligt (ska iväg och köpa rullgardin men har inte hunnit) trodde detta skulle hjälpa men inte. Hon har sin egen klocka som ringer 05.10 varje morgon. Suck!
mamma till min älskade dotter född 070112 och en till född 21 juni 2008
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon :!:

Jag kan förstå att du gärna vill att det här morgonstrulet ska ordna sig ögonabums, det är urjobbigt att vakna klockan fem :shock: men jag måste be dig odla ditt tålamod lite mer :wink: !

Just vargtimmesstrul är det vanligaste strulet, men med oförtruten Attityd och Målmedvetenhet, har du snart löst fnurran!
Nu har du världens läge i morgon att få väcka med hjälp av klockan, då vi ställer om tiden i natt!

Ställ klockan på 6.30 och väck, förhoppningsvis så har inte Matilda vaknat ännu då, då hennes klocka är 5.30!

Om du hör att hon fastnat i ett stående på morgonkulan, så bjud på ETT läggande, snabbt in som tusan, lägg ner och ut med ramsan! Inget solfjädrande eller tryck alls på ryggen, men det är bara om du hör att hon står där och gnäller och har "fastnat"!

Och det är JÄTTEbra om du får till ett omsomnade, om det här fortsätter, så att du får väcka! Då räcker det med ett fem minuters omsomnande, och då kanske du måste vänta till EFTER den tid du bestämt att det ska vara morgon! Säg att hon vaknar 5.00 och ska vakna 6.30, men hon somnar inte om förrän 6.30 - då väcker du henne 6.35!

Men som sagt - jag tror du kan lösa det här rätt smärtfritt med klockomställningen nu, och tappa inte modet :!:
Det här kommer att gå fint :thumbsup:

:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

oj vad bra att du påminner om att ställa om klockan, det hade inte jag tänkt på imorgon bitti :oops:

Jag tror inte hon kommer sova när jag kommer in, då hon vaknar 05.00 vanligtsvis men då ställer jag kl en timme framåt 06.30 ny tid, 05.30 gammal tid och väcker henne då? Men kommer hon inte bli förvirrad och undra varför jag tar upp henne nu när jag aldrig gjort det innan? Rädd att förstöra något... Det vore ju som att mitt i kuren ändra mitt shema vilket jag inte får., eller? Fast visst vore det skönt. Då känns det som hon får en liten chans att ta igen den där timmen hon alltid vaknar för tidigt :)

Ska jag lägga henne 19.00 ny tid också då? Dvs egentligen en timme för tidigt? Skjuta på hela shemat dvs?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Nu svarar jag utifrån vad jag tycker, jag vet att andra ändrar lite i taget när det är dags för klockomställning, men jag tror absolut att ni är mycket betjänta av att ändra allt på ett bräde!

:idea: Ikväll lägger du henne som vanligt, låtsas inte om att du ska ställa om klockan senare inatt!
:idea: Imorgon bitti väcker du henne med jubel och klang och väckarklocka, när klockan är 6.30. HON vet ju inte att du ställt om klockan, hon kan inte klockan öht, för henne ska det bara vara en rolig mannick som berättar när dagen börjar :wink: !
:idea: Och fr o m i morgon kör du som om klockan alltid har varit som den är då - bort med alla tankar på att "nu är egentligen klockan fyra, fast hon är fem... :roll: " osv, utan fälj ert schema och ta tacksamt emot sommartiden :D :!:
:idea: SÅ alltså - inga förskjutningar, följ klockan bara, så ska du se att det här kommer att passa henne TOPPEN!!!

(Och bort, bort med negativa förväntningar, de är precis lika självuppfyllande som positiva!)

Visst låter den här planen bra :wink: :!:

Kram Mia
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

hihi den låter toppen! Just för mig är ju detta en fördel (eller kanske snarare för Matilda :) ) Det vore värre om det var en timme åt andra hållet. Usch, stackars lilla Matilda hade fått kämpa då.

Så trött kommer hon vara imorgon. En timme mindre i sömn, men å andra sidan har hon ju inte fått tillräckligt med sömn på länge nu min lilla envisa 1 åring :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

... väntar nyfiket på morgonrapport :wink: ...

yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

om jag inte sagt det tidigare måste jag bara få säga hur underbart jag tycker det är att du hjälper mig och tar dig tid till att svara på mina frågor, du är guld värd :) !!!

Så nattens rapport:

Hon somnade som vanligt 19.00 inga problem där. Hon skrek till ett litet skrik runt 04.00 men det var så litet så jag knappt hann reagera. Hon somnade uppenbarligen om.
Jag hade satt klockan på 06.30, ny tid och hon sov fortfarande!!! Helt underbart. Det var ju inte utan att tanken slog mig att det skulle varit skönt att låta henne och jag själv få sova längre... men jag gick upp 06.30, satte klockan på larmet och stormade in. Det kändes helt underbart! För första gången på länge fick jag inte ta upp en gråtandes unge utan en sömndrucken dotter som blev så glad över att se mig :) Så underbart!!! :)

Tyvärr berodde nog detta på att jag egentligen tog upp henne en timme tidigare så jag räknar inte med detta inatt igen. Men att bara få en morgon så här undebar gav en verkligen styrka att fortsätta :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt :D :!:
Och tack för snälla ord :heart:
yinyang skrev:Tyvärr berodde nog detta på att jag egentligen tog upp henne en timme tidigare så jag räknar inte med detta inatt igen. Men att bara få en morgon så här undebar gav en verkligen styrka att fortsätta :)
Nej, nej, inte tänka så!!! Det har vänt nu, du måste tro på det själv!
Nu är det nya tider, och du kommer att få väcka varje morgon! Följ nu schemat idag, och glöm bort vintertiden :!:
Och ställ klockan ikväll, innan du själv lägger dig, så kanske både du och Matilda vaknar av den i morgon :wink:

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nu är jag VÄLDIGT nyfiken på om jag hade rätt, om hon sov till väckning idag med? *håller tummarna*

:heart: Mia
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

jag har tänkt hela dagen att lämna rapport men det har varit en hektisk dag :)

Så en liten sumering:

Det började inte så bra igår. Hon strulade med middagsluren som hon aldrig brukar göra annars. Ville inte alls sova, hon var nöjd och så men låg vaken i 45 minuter, så en sömn på 30 minuter istället för 2 timmar blev det... Jag gav henne en powernap på 5 minuter runt 15.00 och det verkade räcka :)

Och så natten. Hon somnade som vanligt runt 19.00 inga problem. Men sen började hon gnälla till vid 20.00, oj det har hon inte gjort sen hon var liten! :shock: Jag stalde mig förvånat utanför dörren och körde ramsan X4. :? Hon protesterade varje gång men fjärde gången tystnade hon faktiskt. Det tog väl 30 sekunder sammanlagt innan hon var tyst igen :D Jag ännu mer förvånad väntade en timme innan jag gick in och tittade till henne. Då hade sötnosen somnat!!!!! Med huvudet på fotändan och utan täcket. Jag la henne tillrätta UTAN ATT HON VAKNADE!!! Helt otroligt!

Och så på natten så var det... knäpptyst! Hela natten! Jag vaknade 05.00 som vanligt. Låg och väntade på ett skrik men det kom inget! Låg och väntade till klockan blev 06.20. DÅ gick jag upp klädde på mig och gormade in 06.30 och väckte henne med klockan. Hon hade sovit sin första hela natt någonsin sen hon föddes för 14 månader sen! Helt otroligt, jag visste knappt vad jag skulle tänka :D

Nu till några frågor:
:arrow: När jag väcker henne får jag en känsla av att jag inte vet vad jag ska göra. Jag gosar med henne, kramar henne, berätttar 100 gånger hur duktg hon har varit och sen försöker vara aktiv men hon vill bara gosa dem första 10 minuterna innan hon vaknar till ordentligt. Det känns som jag inte visar henne tillräckligt hur duktig hon har varit. Jag vill att hon verkligen ska fatta att det är så här hon ska bete sig!!

:arrow: om hon nu skulle vakna inom marginalkvarten då ställer jag om klockan och går in och tar upp henne, eller? Ska jag strunta i klockan?

Jag hade tusen frågor imorse men nu har jag såklart glömt resten. Kommer kanske på dem senare.

Men huvudsaken är att hon har sovit en HEL natt för första gången!!!! Jag är så stolt över min lilla filur :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh, så :D GLAD :D jag blir för er skull, och ibland är det lite extra kul att ha rätt :wink: :!:

Till dina funderingar:

:idea: Att du är nöjd och glad när du väcker räcker gott och väl! Min minsta är alltid "pumsig" när hon vaknar, så jag tar upp henne, säger "gomorron" och så kramas vi, sen vill hon mysa och fortsätta gosa en stund - hennes syster yster som är tre har alltid varit pigg som en mört när hon vaknat, och direkt velat upp och springa!
Barn är precis som vi vuxna, jag själv är väldigt pigg direkt på morgonen medans sambon närmast går i sömnen första timmen :roll:
Jag tycker det låter som om ni har det jättemysigt när hon vaknar, och det är huvudsaken :!:

:idea: Jag skulle använda mig av marginalkvarten, om jag hörde att det var på G att vaknas! Strunta ALDRIG i klockan, ffa inte nu i början, låt den och inget annat signalera morgon! Använd den gärna till dagvilan också!

Jag förstår att du är glad, och jag är så stolt över dig! Toppenbra jobbat, ju!!!

:heart: Mia
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

jag kom på några frågor till under dagens gång:

:arrow: Matilda är ju precis på väg att kunna klättra ur spjälsängen själv. Jag bara väntar på den natten hon kommer klättra ur den utan att vi är där. Jag har garderat mig med kuddar och fåtölj nedanför men ändå är rädslan att hon kommer slå sig rejält den dagen hon klarar av det, det är ju ganska högt! Så till frågan: Vad gör jag den dagen hon kryper ur sängen men egentligen ska sova? Då måste jag ju gå in och lägga henne tillrätta, eller?

:arrow: jag tänkte ladda hem mozart och ha en spelare stå på under natten (kanske inte hela natten men en liten stund) mest för att jag hört att det lugnar barnet men också för att det sägs att de blir smarta av det :roll: :wink: Är det dumt att inför det nu, mitt i kuren? Ska jag strunta i musiken, hon är ju inte van vid det och kanske vaknar och blir störd?

Det gick faktiskt inget bra att lägga henne idag vid 19.00. Det kan bero på att vi håller på att renovera, kanske var det för mycket ljud omkring men det var ändå inte högt ljud. Jag fick gå in en gång och sen somnade hon efter 30 minuter! Usch, brukar aldrig vara bökigt att lägga henne vid 19.00. Bara hon inte ska börja krångla med det nu :(
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Till dina funderingar:

:idea: INGEN av mina barn har klättrat ur spjälsängen! Inte för att de inte kunnat, men de har bara inte gjort det! Så jag tycker inte du ska ta ut nån oro i förskott över det :wink: . Men OM hon gör det, så kommer hon nästan helt hundra att inte slå sig, små barn är oftast klokare än vi tror och hon kommer att klara det om hon nu väljer att göra det! Och kommer hon ur, då leder man bara tillbaka, så får hon klättra i själv, utan en massa prat eller annat och så går du ut med ramsan. Men som sagt, det tar vi om det kommer :wink: !

:idea: Nej, inget Mozart under natten! Vi spelar klassisk musik härhemma när barnen leker, och de älskar det, men när man sover ska det vara tyst och lugnt! Så gärna Mozart men låt henne njuta av det under dagarna :D :!:

:idea: En trist kväll kan man ha ibland, tänk nu på att shn är process som tar TID, och inte är en magisk trolldom, och att tösen är en liten människa som liksom du och jag har bättre och sämre stunder!
Mina barn kan också ha tjafsiga kvällar. Skillnaden för oss som har barn som somnar gott själva och sover på natten mot de som har barn som ska sövas och som trasslar är att vi har olika verktyg att ta till om och när det trasslas! Ramsa, solfjäder, husljud osv!
Så se det för vad det är/var - en liten knökig läggning, värre är det inte!

Kram Mia
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

Godmorgon :D

Å jag är en så lycklig och stolt mamma :D :D !!! Min dotter sover numera på natten!!! Ojojoj detta trodde jag aldrig skulle hända!!!

Som sagt var hon seg att somna på kvällen. Hon strulade till 19.30 ungefär men somnade sen om. Sen var natten... tyst! Igen!! Helt otroligt! :o

Och så några funderingar som vanligt:

:arrow: När jag går in till henne 19.00 står det i boken att man ska gå in med stor glädje, prat, tända lampan och storma in. Men hon blir ju bara rädd för mig! Jag skulle själv inte vilja vakna på det sättet.... Hon gnäller det första hon gör när hon ser mig och verkar lite shokad..... Är det inte bättre att jag går in och pratar lugnt och fint med henne, berömmer henne i mysnivå och sätter mig och gosar med henne istället?

:arrow: Mozart ska jag skippa! Det blir på dagarna istället :)

:arrow: Ett stort problem jag har här hemma är just sambon. Han tål inte att höra henne skrika och blir arg på mig när jag inte går in till henne. Han har inte varit hemma när jag kört det jobbigaste skriket på henne men igår kväll var han hemma när hon inte kunde somna 19.00. Han blev arg på mig och det slutade med att han gick därifrån. Jag kan ta att hon skriker men inte han. Detta gör att jag känner tvekan och vet inte hur jag ska göra. Jag gick säkert in en gång för mycket igår just för sambons skull. Kan bli så arg på honom att han får mig att känna mig så värdelös och dum mot min egen dotter! :x

:arrow: Just varför jag frågar om hon klättrar ur sängen själv är för att vara förbered. Om hon nu skulle göra det på natten vet jag inte hur jag ska reagera och då vore det skönt att vara förbered. Det har hänt mer än en gång under den här kuren att jag velat haft dig online 24 timmar om dygnet så det bara vore att maila dig när problem uppstår... sådär 05.00 på morgonen :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "