HJÄLP!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
syren

Inlägg av syren »

Tack för din omtanke.

Jo, så här ligger det till: maken har läst alla dina inlägg (det har han gjort efter varje fråga/svar, men nu en gång till). Vi är nu överens om att fortsätta på den linje vi påbörjat.
Nej, lillpojken kan för tillfället inte få ngt annat rum. Vårt sovrum är stort och avdelat blir det ett bra krypin för honom. Det är väl avskilt. Det enda är dörren, som dock ligger en bit från pojkens del. Står han upp i sängen, ser han förstås om ngn går ut/in i rummet. Det är inte idealiskt, men vi får leva med det.
Normalt sett, är det bara jag som stiger upp 6h00; resten vaknar runt 6h30. Därför har det varit bra att ha God Morgon 6h30. Den där morgonen jag beskrev var verkligen exceptionell på alla sätt och vis. Tjejerna kommer nästan aldrig in till oss på morgonen. Nu har vi förklarat för dem att det är viktigt att lillebror inte "störs" på morgonen. Hör de honom krika, får de avvakta med att komma in till rummet om de nu måste det.
Vi har nu börjat om igen - gör vi rätt? Han vaknade igår morse 5h45, ramsa, omsomning, vaknar, ställer sig upp runt 6h00. Jag låter klockan ringa och han får stiga upp (följer ditt råd med att börja God Morgon tidigare och natten tidigare). Imorse vaknade han dock redan 5h20, ramsa, omsomning, uppvak och står upp i sängen och kör sin vanliga "harang". Ramsar en gång, låter honom sedan vara till klockan ringer 6h00. Hoppas på bättre i morgon, eller har du ngt mer råd? Det började ju så bra och allt hade återgått till det vanliga igen ända till den där morgonen, då jag var i duschen och pappa ramsade vid andra uppvaket. Just på pappas ramsning reagerar han starkt på, är inte nöjd. Det har i princip alltid varit så. Det är mamma som gäller på morgonen (jag ammade honom till han var 18 månader. Han är väldigt bunden vid mig trots att pappa varit hemma på heltid med pojken under 4 månader...). Hur gör vi här? Jag har inget emot att ramsa/stiga upp med lilgossen på morgonen, men det är ändå mer praktiskt om båda föräldrarna kan sköta morgonen. Dock, det känns som ett mindre problem. Det största är ändå att få morgonen att fungera igen - men , båda sakerna kanske hänger ihop?
Jag har funderat över om det är tillräckligt mörkt i rummet. Ja, det är det: mörkläggningsrullgardin för fönstret + gardin som vi drar för + draperi (tjockt och mörkt). Det är mörkt, så det kan inte vara orsaken till uppvaknandet. Hoppas på tidsomställningen. Den kanske bara kan hjälpa till!
Ett annat problem uppstod imorse: vi andra uppvaket ställde han sig upp i sängen. När han inte fick ngn reaktion från oss (mig), kastade han sin snuttefilt på golvet. Det gjorde han förstås oss uppmärksamma på så småningom (han talar som en 3-åring). Hur skall vi göra här? Låta den ligga kvar på golvet eller gå och ge den till honom utan att säga ett ord (det gjorde jag idag).

Med förhoppning om lugnare morgnar,

Mamma Syrén

Glad Påsk!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen mamma Syrén :!:

Så bra att ni pratat ihop er, såklart ska ni fixa de här trassliga morgnarna! Jag tycker inte du ska fundera så mycket på vad som varit nu, det är inte mycket att göra åt. Och visst går det utmärkt att dela rum, om man har så bra avskilt som ni har!

Jag tycker inte heller du ska lägga så stor vikt vid att sonen protesterar när pappan ramsar - han frågar och ni ska svara, betryggande!
Har ni bestämt att det är pappa som ska ta morgonen och ramsa, så är det bästa att du håller dig ur vägen, om det går och lämnar över till pappan OM det är så att han vet exakt vad han ska göra!
Om så sonen skriker och frågar extra mycket då, så gäller det för pappa att svara betryggande, att ha den rätta attityden :!:

Om ni nu är SUPERkonskekventa med EN pangramsa vi första pip på morgonen och sen ingenting alls, bara tyst och andas tungt om det är så att han hör er, bry er inte om tjatter, prat osv om han nu inte blir riktigt ledsen, då ger du en påminnelse och inget mer!
Sen väcka med glädje när klockan ringer, och just klockan är ett toppenverktyg, som han helt säkert kommer att anamma fort!
Det här med snutten; jag tycker ni kan bjuda på EN upplockning, men absolut inte mer! Det får inte bli nån underhållning!

Är ni på samma linje, ger samma svar varje morgon, då kommer han att sova tills klockan ringer inom några dagar - törs jag lova :!:

Så får vi också säga hallelulja till klockomställningen (nästa helg, visst är det så?) som kommer att hjälpa många morgonpigga knattar!

SÅ; benhård morgonstrategi, så har ni löst den här morgonfnurran på max en vecka!

(Om du vill kan du gå in och läsa på säkra-sovare-forumet, där finns en uppsjö med trådar om tidiga morgnar!)

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Halloj, mamma Syrén :!: :D

Liten rapport, kanske :wink: :!:

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
syren

Inlägg av syren »

Hej igen,

För att sammanfatta morgnarna sedan sist i dessa vintriga påsktider:
-just i morse vaknade han redan 5h30, fick ramsa, somnade om, vaknade på nytt efter 20 min, fick ny ramsa, men då var han redan inställd på att stiga upp. Vi lät klockan ringa 6h00 (-än så länge tycker han dock klockan mer är en rolig sak, men för oss känns det som ett bra verktyg).
- i går morse och morgonen före sov han till klockan ringde utan tidigt uppvak.

-kvällarna är nu helt utan protester. Han sjunger som vanligt och somnar kvickt.

Jag antar att han och vi har hittat rätt spår igen... Återkommer inom kort igen.

Tack för god hjälp och trevlig helg,

Mamma Syrén
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack syren för rapport, och vad skönt att du känner att ni är på rätt spår! Fortsätt lika fint, så är fnurran ett minne blott :wink: :!:

Fortsatt trevlig påskhelg :heart:

Varma kramar Mia
syren

Inlägg av syren »

Hej igen,

På det hela fungerar morgnarna bra, men en liten undran kvarstår hos mig (oss): om han vaknar före God Morgon får han snabbt en pangramsa och brukar då somna om med en gång. Så långt allt väl. Men ibland hinner han vakna till en gång till (eller vid första tillfället), ställer sig upp i sängen och då är det kört, så att säga. Han tycker att det är dags att stiga upp. Trots att vi inte tar upp honom förrän klockan ringer, står han kvar och skriker/gnäller. Det känns som om han skulle kunna stå så i tre timmar om så var fallet. Vad händer här? Vad gör vi för fel? Eller, är det bara att acceptera att han vaknar /för/ tidigt? För oss känns det ganska tröstlöst och meningslöst att ligga och vänta 20-30 minuter på att klockan är sex samtidigt som lillpojken står och skriker, men vad har vi för alternativ? Vi kan ju inte stiga upp tidigare och tidigare!
Kan tillägga att vi igår upplevde ngt utöver det vanliga: han vägrade vila på dagen. Har ALDRIG haft problem dagtid med lilleman. Han la sig ner som vanligt, men efter fem minuter, då jag tog för givet att han somnat, hörde jag honom hojta, förstod att han stod upp i sängen (som på morgonen) och vägrade lägga sig igen. Vi ramsade, gjorde en solfjäder som kändes nödvändig, men lyckades inte få honom att komma till ro. Han stod så i dryga timmen...!!! Idag, vid vilan, samma scenario, men han tröttnade efter 10 minuter, somnade så. Vad händer här? Är det bara att stå på sig?
Tycker ändå att attityd av självklarhet finns här. Det känns snarare som om det är lillgossen som genomlever en något speciell fas, där det frågas och ifrågasätts mycket, eller har jag fel?

Hälsningar,

Mamma Syrén
syren

Inlägg av syren »

Hej igen,

På det hela fungerar morgnarna bra, men en liten undran kvarstår hos mig (oss): om han vaknar före God Morgon får han snabbt en pangramsa och brukar då somna om med en gång. Så långt allt väl. Men ibland hinner han vakna till en gång till (eller vid första tillfället), ställer sig upp i sängen och då är det kört, så att säga. Han tycker att det är dags att stiga upp. Trots att vi inte tar upp honom förrän klockan ringer, står han kvar och skriker/gnäller. Det känns som om han skulle kunna stå så i tre timmar om så var fallet. Vad händer här? Vad gör vi för fel? Eller, är det bara att acceptera att han vaknar /för/ tidigt? För oss känns det ganska tröstlöst och meningslöst att ligga och vänta 20-30 minuter på att klockan är sex samtidigt som lillpojken står och skriker, men vad har vi för alternativ? Vi kan ju inte stiga upp tidigare och tidigare!
Kan tillägga att vi igår upplevde ngt utöver det vanliga: han vägrade vila på dagen. Har ALDRIG haft problem dagtid med lilleman. Han la sig ner som vanligt, men efter fem minuter, då jag tog för givet att han somnat, hörde jag honom hojta, förstod att han stod upp i sängen (som på morgonen) och vägrade lägga sig igen. Vi ramsade, gjorde en solfjäder som kändes nödvändig, men lyckades inte få honom att komma till ro. Han stod så i dryga timmen...!!! Idag, vid vilan, samma scenario, men han tröttnade efter 10 minuter, somnade så. Vad händer här? Är det bara att stå på sig?
Tycker ändå att attityd av självklarhet finns här. Det känns snarare som om det är lillgossen som genomlever en något speciell fas, där det frågas och ifrågasätts mycket, eller har jag fel?

Hälsningar,

Mamma Syrén
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Syrén :!:

Du har så rätt angående morgonen - ni måste låta klockan och inte sonen bestämma när det är morgon, en pangramsa och sen inget mer! Somnar han om och vaknar till igen, så ge honom en ny pangramsa!
Det finns ett till alternativ, och det är att ni ställer klockan på en halvtimme tidigare, så att den får väcka, och har den tiden i en vecka, och flyttar sen fram en kvart i taget!
hur har det gått nu med sommartidsomställningen? Mången små sömntrasslare blev hjälpt av den, kanske även eran lilleman :!:

Och dagvilan; ni ger sonen förutsättningarna för att sova, och väljer han att inte göra det så drabbas inte av panik!
Tänk efter om det är något ni kan göra, med utevistelse, social delaktighet, skrattet osv, annars är det "bara" att lägga som vanligt och överlåta sömnen till honom! Hur det än är, om han väljer att inte sova, så vilar han åtminstone där han är, och jag tippar på att det är en tillfällig fnurra som snart är glömd!
Fastna inte i solfjädrandet bara, det är väldigt lätt att hamna i olika träsk :wink: :!:
Och var noga med tiderna, följ sov och mattiderna extra noga nu!

Hoppas det gått bra idag!

:heart: Mia
syren

Inlägg av syren »

Hej och tack igen för stöd och uppmuntran.
Jo, tidsomställningen har fungerat som hjölp hittillls. Nu sover han till 6h30 igen. Då ringer klockan och han vaknar pigg och glad. Skall ha tipset om att ställa klockan en halvtimme tidigare i åtanke om han börjar strula igen.

Dagvilan är (vågar jag säga så?) återställd. Inga fler protester och vi pustar ut igen...
Vi håller benhårt på mat-och sovtider, så därifrån kommer inte lillgossens protester. Återkommer med rapport om några dagar igen. Tack ännu en gång för goda råd och tröst hälsar
Mamma Syrén
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så skönt att ordningen är återställd :!:

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "