Hjälp mig han vaknar hela tiden nätterna igenom...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Julia

Hjälp mig han vaknar hela tiden nätterna igenom...

Inlägg av Julia »

Och det enda som hjälper är att amma honom till sömns.

Lucas är 8 månader (född 17 aug) och han vaknar ca en gång i timmen nätterna igenom.

Första gången ca en halvtimme efter läggdags och sedan fortsätter det.

Jag har tidigare prövat att buffa honom precis som i den lilla filmsnutten som finns här men det fungerar inte, han skriker upp sig totalt.

Just nu är hans pappa inne hos honom och bär på honom, jag prövade att amma honom men det var ju bara 15 minuter sedan så han vill inte ha och nappen vill han inte ha på natten.

Då han var yngre sov han mycket bättre, minst 6 timmar i sträck.
Men sedan har förskyllning efter förskyllning avlöst varandra och han vaknar bara oftare och oftare.

Jag är så trött att jag har problem med minnet på nätterna.

Häromveckan så vaknade Lucas storebror och ville komma in till mig och sova, javisst jag ska bara hitta nappen säger jag och letar och letar i hela sängen.
Tillslut så frågar jag honom om han vet var nappen är, han svara då att han har slutat med napp.
Jaha tänkte jag det var väl duktigt och tog men honom in till mig :?

Då som först kom minnet ikapp mig, han slutade ju med napp i påskas.

Hjälp mig
Julia

Inlägg av Julia »

Och nu vaknade han igen :cry:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
För att köra sova hela natten-kuren måste man vara påläst och veta exakt vad man ska göra och varför.

Det handlar om att lugna barnet och få det att komma till ro och sona i sin egen säng. Så fort ni lyfter honom ur sängen så "räddar" ni honom. Alltså bekräftar hans farhågor att sängen är farlig.

Barns skrik är frågor som ska besvaras nöjaktigt. Det kan man med hjälp av sova hela natten-kuren och dess verktyg.

Läs på ALLT och då menar jag allt som Anna W har skrivit under rubriken Sova hela natten här på forumet. Läs också det som står om kuren på hemsidan.

Kuren fungerar och har hjälpt många (oss t.ex.) men man behöver vara VÄL förberedd. Och det är ingen annan än ni föräldrar som kan genomföra den. Sonen t.ex. kommer inte att göra det åt er.

Jag förstår att det är tungt just nu och att ni är jättetrötta, men tänk på alternativen. Antingen har ni det som ni har det eller så tar ni att ordentligt tag i detta och fixar det på en vecka (tidgare än så får man inte fundera på att utvärdera.) och sover sedan gott.

Oj det blev långt, men välkommen att köra kuren, vi finns här och stöttar och hjälper när ni har frågor.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Julia

Inlägg av Julia »

Jo jag har läst och försökt men han skriker bara ännu högre så jag gav upp buffningen för ett par månader sedan, vet inte vad jag gör för fel för jag gör precis som på filmsnutten som finns här.

Och jag vet jag att det blir värre att jag tar upp honom men han skriker som en galning och väcker storebror, så det känns som det är det ända jag kan göra.

Jag är ju ensam på nätterna eftersom min sambo jobbar natt måndag-fredag.

Jag kanske ska köpa den nya boken med dvd:n.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen.
Tyvärr handlar det inte om att försöka utan att genomföra, med en attityd av självklarhet och man måste (igen) veta exakt vad man gör och varför - i varje situation.

Om pappa jobbar natt, så kanske ni skulle kunna ordna så att du får sova några timmar på dagen när inte han sover. Så att du kan få lite ro och orka ta dig igenom en kur.

Ett förslag är att pappa tar de två första nätterna - han är ju i alla fall van vid att vara vaken på nätterna.

Jag skrev ut allt som fanns, läste kanske fem gånger och sedan började jag forma ett schema. Sedan läste jag igen och igen under och efter kuren. Ju mer man läser desto mer förstår man att det handlar om en helhet och ens egen magkänsla. Man måste tro på att det man gör är rätt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Love

Inlägg av Love »

Sove-hela-natten handlar om så mycket mer än buffning. Att bara buffa och inte förstå varför det inte fungerar är som att tro att ett par nya joggingskor i garderoben hjälper dig att gå ner i vikt.

SHN är ett helt koncept med standardmodellen, fasta mattider, magläge, verktyg i forma av ramsa, solfjäder etc. Du måste förstå hela konceptet för att kunna vända den här negativa trenden ni är inne i. Du måste också ha kraft att orka med en hel kur och kämpa dig igenom kuren.

Läs på här på forumet och återkom med dina frågor innan du kör i gång så ska vi hjälpa dig!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Morsan

Inlägg av Morsan »

Buffning har funkat skitbra för oss - men tänk på att det kan ta 20, 30 45 min första gången!!

Läs på och skriv ut. Det behöver du ha på natten så att du vet att du gör rätt även om det verkar vara hopplöst.
Kanske kan du få mormor/farfar/vän att ta hand om andra barnet under de första kurnätterna?
Eller ännu bättre - börja kura på helgen när pappa är hemma så kan han ta de första nätterna (inget måste, men om du vill) och ni kan bolla tankar med varandra! Och framför allt PEPPA varandra!!
Öva buffning på lår och sambo.
Det kommer att fungera - men Du måste bestämma dig först så att barnet förstår att mamma minsann vet hur det här ska gå till.

Vi hade oturen att pröva 5-minutersmetoden först (som BVC rekommenderade) tre nätter innan jag klappade ihop, fick nys om Anna Wahlgren, läste ALLT på hemsidan - och fixade det!!!

Det kommer att bli bra - för barnen och för dig! /Mvh Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Morsan

Inlägg av Morsan »

Och glöm inte att göra ett schema först!!! Det är så skönt att luta sig mot när det känns motigt :wink: /Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Julia

Inlägg av Julia »

Tack för era svar

Jo han ligger på magen det har han gjort från första början.

Nu har inte prövat att buffa på säkert 3 månader just för att han skrek sig blå.
Man blev ju lite avskräckt.

Jag ska köpa den nya boken, ska beställa idag.

Ett schema skulle jag behöva hjälp med.
JH

Inlägg av JH »

Hej!

Schema gör du efter hans eget rytm, men så här kan ett schema för en 8 mån se ut (om man vill ha 12 timmar natt):

07 morgon
10.00 sova 1,5 timme
15.00 sova 45 min
19.00 godnatt

Mattider passar du in däremellan, frukost, lunch, mellanmål, middag och nattslurk 3-4 timmar ska det gå mellan målen. Vi ger Elsa välling dirket när hon vaknar och sedan får hon lite "extra"frukost när vi äter (lite gröt) Sen är det lunch 11.30.

Angående buffning så tar det ibland lång tid att lugna första gången man använder sig av den tekniken (speciellt om barner är lite äldre), upp till 20 min ibland (eller mer!). Men det gäller bara att ta sig igenom det och redan andra gången går det mycket snabbare. Idag tystnar Elsa vid första buffningen, men så var det INTE från början :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Lucas är snart nio månader och då är det lagom med en sammanlagd sömn på ca 14 timmar under dygnet. Vi har 11 timmars natt och tre lurar på 1,5, 45 och 45 för det har passat vår kille och familjens tider. Många andra med jämngamla barn har 12 timmars natt och två lurar på 1,5 timme och 45 eller 20 minuter.
Sätt dig ner med papper och penna och fundera över vad som passar er. Sover Lucas bäst på för- eller eftermiddagen? När vill ni ha mattiderna? Har ni några övriga aktiviteter som måste passa in?
När du sedan har bestämt ett schema följer du det med max en kvarts marginal åt båda håll.

Lycka till!
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Annrik

Inlägg av Annrik »

JH var snabbare så nu fick du nästan samma info två gånger....men, men det är genom upprepning man lär sig :wink:
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Julia

Inlägg av Julia »

JH
Det är dom tider vi har nu, förutom att han bara sover 30 min och inte 45.

Jag håller som bäst på att beställa nya boken så jag ska läsa igenom den och titta på dvd:n så ska vi se vad vi kan göra åt mitt lilla "nattmonster" :)

Någon som vet hur lång dvd: är?

Tack för alla svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D DVD:n är på 50 minuter. Tre barn kuras och en agerar demonstratris.

Läs och ta till dig de råd du fått här :!: "Felet" du/ni gjorde var det klassiska bland föräldrar som försöker/prövar i stället för genomför:

1. Frågor till barnet i stället för svar och besked
2. Bristande beslutsamhet, tålmodighet och tillit
3. Teoretisk okunskap.

LYCKA TILL :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Julia

Inlägg av Julia »

Tack för alla era svar.

Jo jag vet ju att vi gjort lite knasigt men det blir ju lätt så när man är så ruskigt trött.

Förut sov han ju också mycket bättre och man hoppas ju såklart att han ska gå tillkbaka till det utan hjälp.

boken borde komma nu i veckan och då ska här läsas och titta på dvd :)
Min sambo har erbjudit sig att börja kura honom under en helg medan jag sover inne hos storebror med öronproppar :D

Jag berättar sen hur det har gått.
Kram på er
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"