Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lovis

Inlägg av Lovis »

:shock:
Nämen, KAN man sy i stretchtyger utan overlock?? Det trodde inte jag :oops:
Nu börjar det hända grejer i huvet...får nog ta fran instruktionsboken till min gamla symaskin!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Lovis - absolut! De allra flesta maskiner (dock inte alla) har stretchstygn. Raksömmen brukar se ut ungefär så här:
III
III
III
i listan över sömmar. Zickzack ser ut som zickzack, men tredubbel. Jag gillar ett stygn som ser ut som så här ungefär:
I_
I_
I_
Det syr raksöm och kastar, som det få fint heter, på en gång. Då behöver man inte zickzacka kanten. Om man till exempel syr ihop byx-långsidorna, då är den perfekt!
Sedan finns ännu lyxigare varianter, då man syr i trekanter typ, som är jättesnyggt, men kanske något som hör nyare maskiner till.

Hoppas att du har lite sömmar! Annars kan man använda trestegs-zickzack, den brukar funka. Testa på en provlapp först, bara!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Glömde säga något om fleece. Det är supersnyggt att kanta fleecegrejer med handsydd langettsöm i t ex broderigarn. Man syr liksom IN kanten (ärmslut, benslut etc) med tjock tråd och det blir mycket dekorativt.

Här finns beskrivning:

http://www.alexia.nu/stygn.html
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

ÅH!!! DET BARA KLIAR I HELA KROPPEN! JAG BARA MÅSTE HA MIG EN SYMASKIN!!!!!!! INSPIRATIONEN STÅR SOM SPÖN I BACKEN!!!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

ÅsaB skrev:ÅH!!! DET BARA KLIAR I HELA KROPPEN! JAG BARA MÅSTE HA MIG EN SYMASKIN!!!!!!! INSPIRATIONEN STÅR SOM SPÖN I BACKEN!!!
:lol: :lol: :lol:

/Fjällmor
Lovis

Inlägg av Lovis »

:-({|= Underbart Tinis!!!! Jag som undrat så hur man gör den däringa sömmen!!
Och du!! Ang. träning -08, det gör ingenting att du inte tränar när du kommer med så bra tips här :lol: :lol: :lol:
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Fjällfolket skrev:
Ewa skrev:
Jag har faktiskt virkat i helgen. Sticka och sy kan jag, men har aldrig virkat alls. Men mamma är duktig så vi satt och pulade lite. Men oj så ont i fingrarna man får! :shock:
Ja, man får verkligen ont i händerna! Men det är kul!
åh vad jag blir avis nu :oops: Mina händer klarar inte virkning längre :cry: Tänk vilka filtar, å kläder...å kuddöverdrag...å...

*suckar som askungen*

:oops: 8-[

/Fjällmor
Jag veeeeeeeeeet, det är för bedrövligt när man inte kan det man vill!!!!! Jag älskar att virka och att måla, men händerna domnar efter bara några minuter. Skenor då, säger arbetsterapeuten, men allvarligt talat - är det någon som försökt virka med skenor :shock: :roll: - beyond my ability, kan jag villigt erkänna. Du får lära upp något av barnen, Fjällmor :wink:. Anton har fått virknål och lite virkstycken och garn i ensamlådan, och det händer ofta att han sitter och virkar :lol: - gulle vännen :heart: - så intresset har jag etablerat.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lovis skrev::-({|= Underbart Tinis!!!! Jag som undrat så hur man gör den däringa sömmen!!
Och du!! Ang. träning -08, det gör ingenting att du inte tränar när du kommer med så bra tips här :lol: :lol: :lol:
Haha! Akta dig, DET kan jag hålla emot er (eller mig :roll: ) i evigheters evighet. :lol:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Tack Ewa och ÅsaB för info om Overlock. Vad jag vet så sydde min mamma alla kläder på en och samma maskin, och vi hade en hel del mjuka/stretchiga kläder, så det borde ju funka att använda de funktioner för strechsöm som finns :roll:

:idea: Vad vet ni om symaskinen Victoria (tyskt märke) De säljs nya på Tradera i parti och minut (verkar vara deras affärsidé) Är det ÖB varning ( budget alltså) eller vågar man chansa.

Det låter bra när man läser beskrivningen ( kan sy vanlig söm, zick,sack, dekorationssöm, overlockssöm, sträcksöm till elastiska tyger, fullautomatisk knapphål, variabel stygnslängd, bakåtsöm...och lite till) De går för runt 1000-lappen + 150 kr frakt.

Vill inte lägga mer än så på en maskin. Allra helst hade jag nog velat hitta ngn bättre beg maskin av känt märke, men detta kanske är ett bra alternativ....

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej LindaVega!

Tyvärr har jag aldrig hört talas om Viktoria-maskinen. Men du kan väl kolla sysidan.se? De har ju recensioner, kanske finns den med där?

Annars är jag förvånad över hur svårt det är att hitta information om symaskiner. Jag satt halva natten i lördags och surfade på allt jag kunde komma på, för att försöka hitta tester, recensioner mm, men jag hittade nästan ingenting. Ett urgammalt mossigt test från Råd och Rön och så recensionerna på Sysidan, som är väldigt blandade, that's it. Internet som brukar vara nyckeln till allt!

Jag har faktiskt skaffat mig en ny (och dyr... :shock: ) maskin. Fast jag tänkte som så att jag har sytt under perioder i hela mitt liv och inte bara kuddöverdrag och gardiner. Jag har köpt begagnat (och bra!), jag har ärvt (jättebra maskiner) och jag har lånat. Under en tid i höstas bollade jag tre maskiner hit och dit, beroende på vad jag sydde. Sist jag lånade en maskin hade den så mycket roliga dekorsömmar att jag blev helt frälst. Så min nya maskin (Bernina trots allt) har inte mindre än totalt 50 sömmar!!! Och känns rejäl, robust och säker. En maskin att åldras med. Inte gratis, men den var read rätt bra. Annars hade jag aldrig köpt den.

Något som verkligen drog var att den syr alfabet och siffror! Jag kan alltså namnmärka kläderna! Sy in remsor med namn och telefonnummer! Eller storlek! Eller mitt "produktnamn", som jag har hittat på för att det skall få se lite proffsigare ut.

Köpte maskinen igår och sydde under kvällen ett par grå trikåbyxor med svarta mudda. Kan inte prova dem på sonen - för han är 150 mil bort! :cry:

Ikväll blir det trikåbrallor igen. Och rita mönster på en fleeceoverall till Waldemars nykusin som har några veckor kvar i magen på sin lilla mamma. Så jag har att göra även om familjen är borta.
Gäst

Inlägg av Gäst »

ÅsaB skrev:Något som verkligen drog var att den syr alfabet och siffror! Jag kan alltså namnmärka kläderna! Sy in remsor med namn och telefonnummer! Eller storlek! Eller mitt "produktnamn", som jag har hittat på för att det skall få se lite proffsigare ut.
Åååååh, nu blev jag jätteavis!!! Vill också sy bokstäver. Det vill jag verkligen! Namna är ju super! Och jag har nästan tänkt beställa etiketter med mitt produktnamn på (vilket jag inte har något ännu, men i fantasin så är det så mycket som ska märkas upp: stora lapptäcken, barnkläder, dukar.. :roll: :lol: )

Visst har jag berättat att jag har fått en underbar samling barnklädesmönster från 70-talet av min svärmor. Helt ljuvliga modeller! Vill nästan dela med mig om det går... :D
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh, gamla fina mönster - vad roligt! Tänk om vi hade kunnat dela med oss, vad roligt det hade varit! Mina mönster är ju inte särskilt speciella alls, men enkla och praktiska.

Jag har faktiskt beställt namnlappar från vad det nu hette... jo, www.minanamnband.se
Det var jätteroligt att klicka sig fram till det man tyckte var snyggast. Till och med pappa H blev engagerad, fast han nog fnös lite när jag började. Jag har en tendens att rusa in i mina projekt och helt tappa huvudet, vett och sans på kuppen. Vilket en del forumvänner har sett här, när jag har beskrivit våra öden och äventyr rörande sonens dagslurar... :wink: Om man skulle få diplom för överkoncentration hade jag kunnat tapetsera hela vardagsrummet!

Längtar bara hem till nästa syprojekt. När min familj är borta gäller det att passa på. Skönt att slippa städa upp efter sig under ett par dagar! Ingen liten pill-kille som ger sig på knappnålarna mm. :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det låter inte helt olikt mig, ÅsaB! 8) :lol: . Jag ger mig lät på tusen saker samtidigt och blir såååå otålig. Och inte är det lätt att sy med barn, inte. Mycket pill och stök...

Tack för tipset om namnlappar. Ska kolla!

Ja, tänk om vi kunde dela mönster! Så dyrt att köpa och så enkelt att kopiera. MEN lite opraktiskt när man inte bor i samma stad... :(

Det finns verkligen för få Linköpingsbor på det här forumet!!!
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Jag kan INTE sy... jag virkar bara. Men en ska önskar jag att jag kunde. Jag har nämligen kvar ett par inomhusoveraller från 70-talet i stretchig frotté. En dragkedja från halslinningen ner för magen och utsvängda ben. Fin stor krage... Barnen ser ut som Elvis! De är helt underbara, och jag skulle vilja ha fler!! De börjar bli nötta ju... Men fatta hur bra material det är! Det är ju som en tunn handduk på utsidan, men slätt inuti. Jag har inte ens sett sånt tyg i handeln.

jag måste se om jag har någon bild, kanske är det någon som kan sy en sån? Till sina egna barn, menar jag, för det är verkligen härliga kläder. Tinis, tänk om du har mönster till såna i din samling! :shock:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Letade och letade, men inte hade jag några BRA bilder... har lagt upp ett par på bloggen nu *pekar neråt* men ... de duger inte. Ska leta vidare...
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"