"Måste" ha vatten på natten

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
elinita

"Måste" ha vatten på natten

Inlägg av elinita »

Hej!

Jag är alldeles grön på denna hemsida och i Anna Wahlgrens berömda värld och kan inget om ramsor eller dyligt. Men efter ett hett tips av en vän (vars familj numera lever ett fantastiskt liv p. gr av detta forum!) så gör jag mitt första försök med vårt problem här. (Om jag hamnat rätt?! Vill alltså gärna ha hjälp av en SHN-kunnare..)

Jo, Gordon är 19 månader och en rigtigt kavat, social och nyfiken varelse. I november flyttade vi till hus i förorten (då han fick eget rum) och i januari började han på dagis.
Gordon drabbades av förkylningsastma runt 12 månader och har därefter fått inhalationsmedicin i en kur, om en vecka, vid varje förkylning (ca 3-4 ggr sedan "utbrottet"). Det tog oss tyvärr några månader med långvarig hosta att inse att det var astma. Denna hosta störde förstås hans sömn och bidrog till ett vattendrickande flera ggr per natt, som fortfarande hänger i sig.

Gordon har alltid sovit i egen säng och somnat själv efter en saga och 2-3 sånger (dvs nattningsprocedur på ca 5-10 min) vid halvåtta. Han sover middag på dagis tills han vaknar av sig själv. Vid flytt och dagisstart märktes en förändring då han blev orolig så fort vi sa Gonatt samt att han vaknade mer än vanligt på natten. Vi såg det som en övergångsperiod och satt då en längre stund hos honom i några veckor vid insomning plus att vi var "snabbare" hos honom när han grät på natten. (Annars har vi kört 5-minutersmetoden ganska friskt från det att han var liten så fort det har krånglats). (3-4 nätter fick han t. o. m. sova mellan oss på natten fast så vill vi ju inte ha det=undantag!)

Hur som helst, nu sedan 1 månad, somnar han återigen som en prins själv och utan minsta besvär men han vaknar fortfarande 3-4 ggr per natt och vill dricka vatten eller bara veta att vi är där. 5-minmetoden är värdelös på natten, man blir ju ett odjur om man inte får sova ni vet... Så därför gör vi nu på följande sätt (vilket vi vill ha en ändring på): Han vaknar och ropar på Pappa eller Mamma och säger sedan Vatten, den som har nattjouren går upp och tillgogoser hans behov, stoppar in nappen och går och lägger sig. Allt är över på 1-2 min. Dvs gör man som han vill kan man själv ha somnat om igen inom kort, men väntar man blir det VRÅLskrik och det kan liskom "rubba" nästa vakning och att den blir etter värre. Så nu har vi hamnat i ett läge där vi så-snabbt-som-möjligt går in till honom och uträttar behoven i tron om att orsaka så liten sömnskada som möjligt...

Vi tror inte längre att förändringsoron är ett faktum och att han behöver extra uppmärksamhet och vaksamhet p. gr. av flytt och dagisstart. Han är supernöjd på dagarna, äter allt och som en häst, älskar dagis (är ca 6 timmar om dagen 4 dgr/veckan) och är en riktigt glad unge.

Vi skulle bara önska lite sammanhängande sömn åt oss alla.. Zzzz

ÅÅ vad glada vi skulle bli om någon kan hjälpa oss!

TACK på förhand
Elin och Paul+Gordon
cissii

Inlägg av cissii »

Hej & Välkommen :D

Jag är inte en diplomerad SHN-kurare (dvs gått en kurs hos Anna herself) men ska försöka besvara dina frågor ändå.

Först och främst tycker jag du ska läsa om vad Sova Hela Natten kuren innebär i teorin och praktiken. Antingen här på hemsidan på föräldraforumet. Längst upp i dom låsta forumen, eller beställa SHN - boken på första sidan. Boken ger ju ett bättre sammanhang, men sjävklart kan du läsa på hemsidan oxå. Känn efter om du håller med om det som står, om det känns rätt och riktigt för dig.
Denna hosta störde förstås hans sömn och bidrog till ett vattendrickande flera ggr per natt, som fortfarande hänger i sig.

Här lärde sig Gordon att man ska dricka vatten flera gånger per natt, och därför tror han att det ska vara så nu. Ger ni honom det vatten som han tror ska till för att somna om så blir han nöjd. Men ger ni honom inte vatten så börjar han fråga varför det nu ska vara så helt plötsligt.
Det är här SHN kommer in, men kuren kan ni ge honom riktiga svar på hans nattliga frågor dvs På Natten Händer Ingenting. Vaknar man till så lägger man sig ner och somnar igen. Så ni får lära honom på nytt.

Läs om tillvägagångssättet och återkom gärna med fler frågor :!:

Lycka till!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

Hej & Välkommen :D

Jag är inte en diplomerad SHN-kurare (dvs gått en kurs hos Anna herself) men ska försöka besvara dina frågor ändå.

Först och främst tycker jag du ska läsa om vad Sova Hela Natten kuren innebär i teorin och praktiken. Antingen här på hemsidan på föräldraforumet. Längst upp i dom låsta forumen, eller beställa SHN - boken på första sidan. Boken ger ju ett bättre sammanhang, men sjävklart kan du läsa på hemsidan oxå. Känn efter om du håller med om det som står, om det känns rätt och riktigt för dig.
Denna hosta störde förstås hans sömn och bidrog till ett vattendrickande flera ggr per natt, som fortfarande hänger i sig.

Här lärde sig Gordon att man ska dricka vatten flera gånger per natt, och därför tror han att det ska vara så nu. Ger ni honom det vatten som han tror ska till för att somna om så blir han nöjd. Men ger ni honom inte vatten så börjar han fråga varför det nu ska vara så helt plötsligt.
Det är här SHN kommer in, men kuren kan ni ge honom riktiga svar på hans nattliga frågor dvs På Natten Händer Ingenting. Vaknar man till så lägger man sig ner och somnar igen. Så ni får lära honom på nytt.

Läs om tillvägagångssättet och återkom gärna med fler frågor :!:

Lycka till!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen till forumet :D
Kommer bara med ett kort svar. När det gäller vattnet.
Han är ju stora killen, han behöver inte service.

Ställ en pipmugg eller nappflaska intill hans säng. Säg att där finns vatten - inga långa utlägg, bara tala om. Eller låt honom fylla och ställa den på plats själv.
Sedan får han sköta sitt drickande själv om han vill ha vatten på natten.

Jag hade nog tillåtit mig, de fösrta nätterna (max två) att när han ropar "Vatten", svara "du har vatten!" Inget mer. Och ska han ha svar efter det så träna in en ramsa som svarar "goddag yxskaft". En ramsa som talar om att det fortfarande är natt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "