Jag har en pojke som är 4 ½ och en flicka som är två månader. Jag tror att sonen sover för lite och att han alltid har gjort det, men jag vet inte hur vi ska kunna ändra på det. Han somnar på kvällen ca kl 20:30 och vaknar mellan kl 5 och 6. Han sover inte på dagen och har inte gjort det sedan han var 2 1/2. Han har aldrig blivit kurad (det är först nu jag har fått upp ögonen för AW och SHN).
Kvällsrutinen ser hur så här:
19:45 borsta tänderna och kissa (vill ofta inte göra något av det, men båda är han tvungen att göra). 20:00 Går till sängen. Jag eller min man följer med till sängen och läser en saga och sjunger lite sånger. Den som är med stannar med honom tills han somnat.
Varje natt eller tidig morgon kommer han till vår säng och kryper ner (där även lillasyster sover). Om han kommer ca kl 4 brukar han somna om i vår säng. Om han kommer vid 5-tiden eller senare så somnar han inte om utan pratar, tänder lampan och vill att vi ska gå upp. Han vill inte gå upp själv utan tjatar på oss att vi ska komma upp med honom. Tidigare (för mer än ett år sedan) brukade vi följa honom tillbaka till hans egen säng men han sov inte mer för det och somnade inte om ändå, så det gav vi upp efter ett tag.
Han är väldigt kvällstrött och han skulle förmodligen lätt kunna somna tidigare. Vi har även provat det ett tag men det har bara lett till att han vaknar ännu tidigare.
Han har väldigt svårt för förändringar av alla de slag. Jag är inte heller säker på om det är läge att försöka sig på att ändra på rutiner just nu när han just fått syskon. Efter att han fått syskon har han blivit väldigt arg och slår på både oss och på lillasyster. Han har blivit extremt mammig och det känns svårt att "avvisa" honom när han kommer till vår säng. Samtidigt tror jag att hans ilska skulle minska om han skulle sova bättre.
Någon som kan ge råd?
/Marimar
Fyraåring som sover för lite
Hej och välkommen till forumet. 
Det första jag tänkte - innan jag läst klart - var "lägg honom tidigare" och där ändrar jag mig inte
Allt det du beskriver tycker jag tyder på sömnbrist/övertrötthet. Att han vaknar på nätterna (vilket han ju har fått lära sig är helt ok), att han är sur och irriterad.
Och gör om rutinerna för nattningen. Gärna läsa saga, gärna gosa och mysa, men inte i hans säng. Sängen ska vara hans egna trygga plats i tillvaron. Sikta in er på att han ska ligga i sängen kl 19.
Jag skulle parkera någon av er på en stol utanför hans rum, så att ni kan gå tillbaka med honom om han går upp ur sängen när han har lagt sig. Sitt där och gör något som inte har med honom att göra. Läs en bok, fixa med något, men gör det där på stolen, så att det bara är att gå in så fort han tar sig ur sängen. Prata inte med honom, led tillbaka och lägg honom.
Och när han kommer upp på natten/morgonen, så gå tillbaka med honom. Prata absolut så lite som möjligt och ge inte honom heller utrymme att prata. Svara att det är natt och på natten sover man. Glatt och trevligt, men utan krussiduller.
Förbered honom på allt som kommer att hända. Berätta som om det är världens happening och låt honom komma med inlägg och synpunkter. Ta tillvara dem, men se till att slutresultatet blir det ni har bestämt er för.
Och det börjar bli dags att styra upp tillvaron även för lillasyster. Standardmodellen finns välbeskriven här på sidan. Men det handlar ju om de små, så det tar vi i en annan tråd - ok?
/LO
Det första jag tänkte - innan jag läst klart - var "lägg honom tidigare" och där ändrar jag mig inte
Och gör om rutinerna för nattningen. Gärna läsa saga, gärna gosa och mysa, men inte i hans säng. Sängen ska vara hans egna trygga plats i tillvaron. Sikta in er på att han ska ligga i sängen kl 19.
Jag skulle parkera någon av er på en stol utanför hans rum, så att ni kan gå tillbaka med honom om han går upp ur sängen när han har lagt sig. Sitt där och gör något som inte har med honom att göra. Läs en bok, fixa med något, men gör det där på stolen, så att det bara är att gå in så fort han tar sig ur sängen. Prata inte med honom, led tillbaka och lägg honom.
Och när han kommer upp på natten/morgonen, så gå tillbaka med honom. Prata absolut så lite som möjligt och ge inte honom heller utrymme att prata. Svara att det är natt och på natten sover man. Glatt och trevligt, men utan krussiduller.
Förbered honom på allt som kommer att hända. Berätta som om det är världens happening och låt honom komma med inlägg och synpunkter. Ta tillvara dem, men se till att slutresultatet blir det ni har bestämt er för.
Och det börjar bli dags att styra upp tillvaron även för lillasyster. Standardmodellen finns välbeskriven här på sidan. Men det handlar ju om de små, så det tar vi i en annan tråd - ok?
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
En sak till...
Det absolut viktigaste i hela den här biten är att ni tror på det ni gör och vet att det är det bästa. Ni får inte ställe frågor till honom, ni ska ge honom svaren.
Och så - det får inte på något sätt kopplas till lillasyster 8)
Det absolut viktigaste i hela den här biten är att ni tror på det ni gör och vet att det är det bästa. Ni får inte ställe frågor till honom, ni ska ge honom svaren.
Och så - det får inte på något sätt kopplas till lillasyster 8)
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hej igen och tack för svar!
Det låter bra att ändra på läggningrutinen, ska prova det. En fundering bara: om han är ledsen och gråter/skriker inne på sitt rum. Hur skulle du göra då? Gå in och trösta, eller lugna/trösta från stolen, eller ngt annat?
Och när han kommer på natten och vi leder honom tillbaka till sitt rum. Ska vi då sitta utanför på stolen igen som vid nattning, eller stanna och se att han somnar eller direkt gå tillbaka till vårt sovrum? Och hur ska han veta när han får gå upp (dvs när är det morgon) - ska han stanna i rummet tills vi kommer och säger att det är okej att gå upp?
Jag är lite skraj för att testa att införa detta, man jag vill ju verkligen hjälpa honom så att han får bättre sömn. Han har så extremt svårt för förändringar (bara att börja använda ett nytt klädplagg är värdens grej för honom) och nya saker. Det här kommer att vara en jättestor förändring för honom, så jag antar att jag måste övertyga mig själv om att han kommer att klara den förändringen just nu.
Kanske kan man ändra på en sak i taget, t ex först läggningrutinen och senare ändra så att han inte får sova i vår säng längre - vad tycker du om det?
/marimar
Det låter bra att ändra på läggningrutinen, ska prova det. En fundering bara: om han är ledsen och gråter/skriker inne på sitt rum. Hur skulle du göra då? Gå in och trösta, eller lugna/trösta från stolen, eller ngt annat?
Och när han kommer på natten och vi leder honom tillbaka till sitt rum. Ska vi då sitta utanför på stolen igen som vid nattning, eller stanna och se att han somnar eller direkt gå tillbaka till vårt sovrum? Och hur ska han veta när han får gå upp (dvs när är det morgon) - ska han stanna i rummet tills vi kommer och säger att det är okej att gå upp?
Jag är lite skraj för att testa att införa detta, man jag vill ju verkligen hjälpa honom så att han får bättre sömn. Han har så extremt svårt för förändringar (bara att börja använda ett nytt klädplagg är värdens grej för honom) och nya saker. Det här kommer att vara en jättestor förändring för honom, så jag antar att jag måste övertyga mig själv om att han kommer att klara den förändringen just nu.
Kanske kan man ändra på en sak i taget, t ex först läggningrutinen och senare ändra så att han inte får sova i vår säng längre - vad tycker du om det?
/marimar
Jag skrev ett långt svar förut, men fick bluescreen
Gör ett nytt försök.
Inför en ramsa och dra den som svar på hans frågor. Och säg den från stolen.
"Gonatti med sig, sov så gott" är Annas klassiska. Den ska sägas med tryck, trygghet och lugn. Han ska höra och få ett svar, men den ska inte trösta honom. Det är inte synd om honom som behöver sova.
Ha målet för ögonen, förvänta er resultat, men inga underverk på en natt. Det är en process där både ni och han ska lära sig att han sover lugn och trygg hela natten i sin säng.
/LO
Låt dörren stå på glänt så att han ser dig, men du ska inte titta på honom och du ska ha annat att göra än att koncentrera dig på honom.marimar skrev:Hej igen och tack för svar!
Inför en ramsa och dra den som svar på hans frågor. Och säg den från stolen.
"Gonatti med sig, sov så gott" är Annas klassiska. Den ska sägas med tryck, trygghet och lugn. Han ska höra och få ett svar, men den ska inte trösta honom. Det är inte synd om honom som behöver sova.
Väckarklocka är jättebra! Ställ klockan på samma klockslag varje dag. Om du vill och tror att han är mogen, så förklara för honom var visarna står när det är morgon. Men det är ni som bestämmer när det är morgon, han ska inte behöva hålla koll på det själv. På länge än.marimar skrev:Och när han kommer på natten och vi leder honom tillbaka till sitt rum. Ska vi då sitta utanför på stolen igen som vid nattning, eller stanna och se att han somnar eller direkt gå tillbaka till vårt sovrum?Och hur ska han veta när han får gå upp (dvs när är det morgon) - ska han stanna i rummet tills vi kommer och säger att det är okej att gå upp?marimar skrev: Jag tror att du får känna efter själv. Spontant så känns det som att jag valt att leda tillbaka, dra ramsan och gå därifrån, men det måste du känna dig helt trygg med i så fall. Gör du inte det är det bättre att sitta på stolen.
Förbered honom väl. Spela gärna teater om hur det kommer att gå till. Låt honom spela olika roller, både som sig själv och dig - och då är du han som ska sova.marimar skrev:Jag är lite skraj för att testa att införa detta, man jag vill ju verkligen hjälpa honom så att han får bättre sömn. Han har så extremt svårt för förändringar (bara att börja använda ett nytt klädplagg är värdens grej för honom) och nya saker. Det här kommer att vara en jättestor förändring för honom, så jag antar att jag måste övertyga mig själv om att han kommer att klara den förändringen just nu.
Gör allt på en gång. Se det som EN ändring. Annars blir det många förändringar som kommer att ske under en kort eller lång tid.marimar skrev:Kanske kan man ändra på en sak i taget, t ex först läggningrutinen och senare ändra så att han inte får sova i vår säng längre - vad tycker du om det?
Ha målet för ögonen, förvänta er resultat, men inga underverk på en natt. Det är en process där både ni och han ska lära sig att han sover lugn och trygg hela natten i sin säng.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum