Alla som har följt oss här inne vet att min äldste son är begovad med väldigt mkt av allt
Mitt problem nu är att jag har svårt att veta vad jag ska koncentrera mig på. Jag är så rädd att jag ska missa ngt som i sin tur leder till att jag tappar honom och den rädslan i sin tur gör att jag troligtvis drar i lite för många trådar samtidigt. Det blir jobigt för både honom och mig
Han är duktigt här hemma och hjälper till så ofta det behövs (flera gånger dagligen, ganska korta pass) även om han har börjat ifrågasätta huruvida han verkligen behövs så det krävs lite jobb för att övertyga honom. Men det hör väl till åldern (han är drygt 3 år)... Han sover som han ska 12 timmar natt och han äter bra. Så alla grunder är noggrant lagda
Men allt det där andra som ska läras ut
- Lillebror får inte bankas på.
- Köksbänen är inte till för att klättras på för att nå åt att länsa de enda förbjudna skåpet.
- Det är inte meningen att hela huset skall vändas uppochnerpå bara för att jag råkar göra ngt som bara är mitt eget en liten stund.
- När man är ute bland folk så är det lämpligt att hålla sig i närheten av mamma, alltså inte smita. Fortfarande ett stort problem. Han försvinner ofta utom synhåll. På park eller vägar håller vi handen men det kan jag ju inte göra över allt, eller. Han måste ju få röra på sig också...
- Man måste inte kasta sig över saker och riva och slita. Ex. om vi lagar mat ihop så skulle jag behöva vara bläckfisk för att hinna med och rädda alla saker som är på väg ner på golvet, eller allt extra som är på väg att hamna i köttbullssmeten...
Ja jag vet faktiskt inte vart jag ska börja... Jag tar med honom på så mkt som möjligt men eftersom allt görs i sån otrolig hastighet och intensitet så blir det ganska svårt
OK förkortat... mina funderingar är:
- Vad ska jag koncentrera mig på. Allt (som jag gör nu) eller bara några utvalda delar (ta lite i taget)???
- Hur ska jag få honom att faktiskt lyssna på mig? Jag VET att han hör men jag får sällan/aldrig ngn reaktion när jag ropar på honom. Jag försöker att så ofta som möjligt bemöta honom på hans nivå men det är ju inte alltid som jag är där, ibland behöver jag en reaktion på distans också
OJ det här blev ett jättelångt inlägg från en allmänt förvirrad mamma. Sammanfattningar är inte min starka sida