Och nu? Efter sol kommer regn - efter sjukdom TIDIG morgon..

Skriv svar
Goåglad

Och nu? Efter sol kommer regn - efter sjukdom TIDIG morgon..

Inlägg av Goåglad »

God kväll!

Jaha - så var man här igen ;-). I ett par månader nu har Nellie sovit som en gudinna - nästan konstant hela nätter, somnat om efter mardrömmar på egen hand och ja, ni vet allt sådant som gör en överlycklig :lol: .

Men - i förrförra veckan var hon sjuk, dåklig i magen och kräkig, tappade ca 600 gram på knappt en vecka, vaknade på nätterna mm mm. Nu är hon frisk, har ätit mer eller mindre i kapp (äter massor) MEN har börjat vakna mellan 05-05.30! Hon och hennes storebror delar rum och han börjar verkligen att bli trött nu...och SÅ tidig morgon VILl vi inte ha. Så här har det sett ut tidigare:

07.15 morgon + välling
09.20 frukost (gröt) (sent pga lämning av storebror på dagis)
09.30-11.00 sova
12 lunch
13.30-15.00 sova
15.00 mellis
17.30 middag
19.00 välling
19.45 sova

Vad gör jag? Har "testat" (very bad jag vet) att ramsa - först ligger hon och jollrar och sen börjar hon gasta - min teori är att hon så blir hungrig. Eftersom storebror vaknar sätts så morgonen igång...

Hjälp!
Calle 050814
Nellie 070613
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Gulp, kanske skulle förtydliga (för den som inte orkar räkna efter :wink: ) att Nellie är 9 månader...
Calle 050814
Nellie 070613
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Goåglad!

Vad roligt att höra ifrån dig igen. Tråkigt att höra att ni varit sjuka, men bra att lillan är bättre nu :)

Den här lilla fnurran ska vi snart redan upp. Några saker slog mig när jag läste ditt inlägg
Vad gör jag? Har "testat" (very bad jag vet) att ramsa - först ligger hon och jollrar och sen börjar hon gasta - min teori är att hon så blir hungrig. Eftersom storebror vaknar sätts så morgonen igång...
Här tror jag att problemet ligger. Jag tolkar det som om det blir morgon tidigare än vad schemat säger. Men hon vet ju inte hur det ser ut, utan dú har ju nu förmedlat att det är morgon kl 5.30 eller 6.15 men inte kl 7.15 som det igentligen är. Hmmm, inte bra :roll: :wink:

Så här får du ta ledningen igen och se till att det inte händer något förren klockan är 7.15.

Hur är det med mörkläggning? Nu blir det ju ljusare och ljusare ute så riktig mörkläggning är A och O. Det ska vara kolmörkt. Kan ordnas med mörkläggningsgardin och folie i skarvarna eller svarta sopsäckar fasttejpade för fönstret.

För oss har väckarklockan varit ovärdelig som verktyg. Vet inte om du använder den. Men det tog bara 2 dagar innan mina barn kopplade att det inte blev morgon förren den ringde. Nu är det knäpptyst här ända tills den ringer. Då kommer de stora barnen utfarandes från sina rum som om de var skjutna ur en kanon och Tore börjar gympa som en galning i sin spjälsäng. Så den är faktiskt mitt hetaste tips :wink:

Sedan blir det ju sommartid nästa lördag och den kan man ju utnyttja. Helt plötsligt så är ju kl 7 när den förr var 6.

Hoppas att nåra av mina tankar kan hjälpa dig på vägen. För jag förstår ju storebror som vill sova :sleep:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Tack!

Ja jag fick några tankenötter igår när jag läste runt....inatt var det snörvel och gnäll, velade om jag skulle flytta ut storebror och ta kampen med nellie på morgonen - storebror (2,5 år) blir ju ack så trött av att väckas så tidigt. Men, när hon satte igång vid 04 ramsade jag x 4 och satte på musik - sen sov hon till 06.30. Vi ska fixa till mörkläggningen - hon har dessutom en sänghimmel men har det nog inte becksvart.

Väckarklockan har vi tagit fram men inte börjat att använda 8) - ska göras!

Jag har egentligen inget problem att ta fajten och visa vägen - det är storebror jag oroar mig för...men men. Tack!!
Calle 050814
Nellie 070613
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"