HJÄLP!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
syren

HJÄLP!

Inlägg av syren »

Hej,

Vi behöver snabbt er hjälp. Den nyss fyllda 2-åringen har sedan en veckas tid börjat vakna mellan 5-5h30-tiden varje morgon, tycker sig ha sovit färdigt, står upp i sängen och ropar på mig, mamma, alt. "inte sova mer"/"välling" Vad skall vi göra? Han kurades nä'r han var 6 mån., har sovit som en klocka sedan dess, ända till nu. Vanligtvis vaknar han 6h30. Övriga dagen fungerar bra. Vi har ramsat så fort han har börjat sin harang, ramsat om igen och återigen, men han fortsätter att stå upp i sängen och skrika. Min man tycker att vi skall ta upp honom. Pojken förstår ju inte att klockan bara är 5/5h30, men jag insisterar på att det är 6h30 som gäller. Hur gör vi här. Kan tillägga att han även är ledsen/skriker när han lägger sig. Det är nytt också. Här ramsar vi och han somnar efter ett tag.
För ca två veckor sedan hade han lunginflammation i tre veckor. Han är sedan dess VÄLDIGT bunden vid mig. Jag vet inte om detta påverkar vaknandet och insomnandet nu eller om det är en ny fas? Snälla hjälp oss!

Desperat Syrén, mamma till två flickor (2000, 2001) och en pojke(2006)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej syren :!:

Nej, jag håller med dig - att börja morgonen klockan fem är väl lite tidigt :wink: !

Först lite checkfrågor:
:arrow: mörkläggning - har ni riktigt kolsvart i rummet :?:
:arrow: sovtimmar - hur lång middagslur, kan det vara dags att dra ner på den :?:
:arrow: skratt till gonatt - minst en go kvart varje kväll innan läggning :?:
:arrow: väckarklocka :?: - ett stensäkert verktyg!
:arrow: svalt och skönt på rummet :?:
:arrow: utevistelse och socialdelaktighet - funkar det bra :?:

Om du börjar med att kolla igenom den "listan" så kan vi felsöka lite där!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
syren

Inlägg av syren »

Hej,

- Jo, vi har mörkt i rummet (rummet är avdelat - vi sover i samma rum, lillen i den ena delen, vi i den andra med bokhylla, garderob och draperi emellan). Svalt i rummet också, vädrar alltid före läggning.
- Han sover numera mindre på dagen, från 1,5 till nu 1 timme (45min).
- vi skrattar ordentligt före läggning - men, han är numera (sedan en vecka tilbaka) "orolig", vill inte gå och lägga sig, frågar oss flera gånger, varpå vi klart och tydligt säger och upprepar att det är dags att sova.
- Vi använder dock inte väckarklocka till honom. Jag använder den till mig, brukar stiga upp en halvtimme innan familjen vaknar. Lillpojken brukar inte höra klockan. Hur skulle vi i så fall använda klockan till honom? Det låter som en god idé.
- utevistelse och social delaktighet - absolut. Men, förtrots på väg. Mkt bestämd vilja, "kan själv", "vill själv". Styr och ställer över systrarna.

Kan du tyda ngt ur detta? Sätter vårt hopp till dig och andra föräldrar med goda råd!

Mamma Syrén
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon!
Har morgonen varit lika?
Annars har forumet ofta den funktionen att ev. fnurror brukar fixa sig bara man skriver ner dem :wink: ...
syren skrev:Vi använder dock inte väckarklocka till honom. Jag använder den till mig, brukar stiga upp en halvtimme innan familjen vaknar. Lillpojken brukar inte höra klockan. Hur skulle vi i så fall använda klockan till honom? Det låter som en god idé.
Jo, klockan har verkligen varit en frälsning för många, barnen verkar mycket lätt ta till sig att det är den som beslutar när det är dags att vakna!
Man kan då välja att ha klockan utanför dörren, så att man kan reglera och ställa om den om man vill utnyttja marginalkvarten, eller så ha den i sovrummet, vilket många tycker är det bästa för då ÄR det verkligen klockan som stry morgonen!
syren skrev:utevistelse och social delaktighet - absolut. Men, förtrots på väg. Mkt bestämd vilja, "kan själv", "vill själv". Styr och ställer över systrarna.
Nja, förtrotsen är han nog snarare på väg ur, den brukar infalla runt 1½ och hålla i sig ett par-tre månader... Men för den delen kan man mycket själv och är Kung över tillvaron när man är två år!

Jag tycker ändå du ska läsa tråden om sömnfnurror vid trots/förtrots:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

och så läs gärna januarikrönikan:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Och som avslutning lägger jag in handlingsplanen för tidiga morgnar här, som Elle sammanfattat så bra:

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Så - nu har du lite att läsa och fundera över, hör av dig sen så får vi se vad planen blir :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
syren

Inlägg av syren »

Hej igen och tack för dina goda råd som jag nu har läst på ordentligt för att ta sats för morgondagen!

I morse vaknade han 5h45 vilket är en förbättring mot gårdagen. Scenariot var i princip detsamma: han vaknar "mamma kom", ganska förtvivlad ton. Jag ramsar snabbt, han är tyst en stund, sedan kommer harangen. "inte sova mer", "stiga upp", "mamma kom", "mamma var är du?", "välling"... i gnällens gnällton. Han står upp i sängen, lägger sig ner en gång, står sedan och fortsätter ropa på mig. Jag ramsar vid ett par tillfällen till. Sedan låter jag väckarklockan ringa 6h30. Stark reaktion från lillpojken. Jaggör God morgon och förklarar att klockan ringt för att säga till oss att det är dags att stiga upp.
Kvällsläggningen var betydligt bättre trots flera frågor före läggning "inte sova nu?" varpå jag intog attityd av självklarhet: "jo, om en stund ska vi sova", sedan nu ska vi sova". Mkt kort "besvikelsegnäll". Hoppas att morgondagen också går åt detta håll.
Väckarklockan känns som ett bra redskap för oss nu. Kör på den i morgon och pangramsan förstås. Solfjädern hade jag nästan glömt bort. Skall ha den i åtanke. Musik kan fungera, men att göra ljud i huset känns inte lika självklart. Då kommer han än mindre förstår varför han skall sova och inte vi andra.Återkommer med rapport.
Hälsar

Mamma Syrén.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det går ju riktigt bra det här, jag tror mamma har kopplat på Attityden 8) !
Jag tror att väckarklockan är ett toppendrag, säkert anammar han den jättefort och lär sig att sova lugnt tills den ringer! (och glädjande är ju att vi ställer om klockorna snart, tror det är sista helgen i mars, och det gynnar ju de här morgonpigga barnen!)
syren skrev:.Återkommer med rapport.
Det hoppas jag :D Berätta i morgon hur natten/morgonen varit!

Kram Mia
syren

Inlägg av syren »

Hej,

Nu sover lillgossen lugnt igen, d v s han vaknar 5h45 med ett litet pip "mamma", varpå han snabbt får svar med ramsan full av ATTITYD AV SJÄLVKLARHET, somnar om och vaknar sedan vid 6h30, då klockan ringer. Just klockan tycker han är en rolig sak och vi andrar pustar nu ut... Läggningen är i princip utan gråt och gnäll. Igår sjöng han i stället, vilket han tidigare hade för vana att göra innan han somnade. Allt verkar sålunda ha återgått till det vanliga.
TACK för goda råd och uppmuntran!

Hälsar,

Syrén, mamma till två flickor (2000, 2001) och en pojke (2006)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D TACK snälla för rapport, och så skönt att allt är som det ska igen :!:

Många kramar Mia
syren

Inlägg av syren »

Nja, riktigt som vanligt är det ändå inte...Igår vaknade han 5h45, jag ramsade, han somnade om, men han hann pipa till en gång till före 6h30. Jag var då i duschen, pappa ramsade varpå lillkillen inte var nöjd eller förvånades ordentligt, ställde sig upp i sängen, skrek i vildan sky och vägrade somna om. Vi lät kockan ringa en kvart tidigare. Pappa och jag var inte överens här. Pappa tycker att lillkillen inte förstår varför jag är uppstigen och han ska sova mer och tycker det inte är någon idé att låta pojken stå och skrika en halvtimme.Jag insisterar på att hålla fast vid schemat.Målet är ju att han inte skall vakna utan sova färdigt till 6h30.
I morse, det vanliga pipet vid 5h45, ramsa och omsomning, men vaknarnu strax efter 6, ställer sig direkt upp isängen och vill stiga upp. Ramsan fungerar inte denna gång. Antar att gårdagens erfarenhet finns i minnet? Hur gör vi nu? Jag vill hålla fast vid 6h0 0som tid för God morgon, pappa vill låta lillpojken stiga upp när han vaknar/om han vaknar vid 6h00. Vad råder du oss till?

Undrar Mamma Syrén
syren

Inlägg av syren »

Nja, riktigt som vanligt är det ändå inte...Igår vaknade han 5h45, jag ramsade, han somnade om, men han hann pipa till en gång till före 6h30. Jag var då i duschen, pappa ramsade varpå lillkillen inte var nöjd eller förvånades ordentligt, ställde sig upp i sängen, skrek i vildan sky och vägrade somna om. Vi lät kockan ringa en kvart tidigare. Pappa och jag var inte överens här. Pappa tycker att lillkillen inte förstår varför jag är uppstigen och han ska sova mer och tycker det inte är någon idé att låta pojken stå och skrika en halvtimme.Jag insisterar på att hålla fast vid schemat.Målet är ju att han inte skall vakna utan sova färdigt till 6h30.
I morse, det vanliga pipet vid 5h45, ramsa och omsomning, men vaknarnu strax efter 6, ställer sig direkt upp isängen och vill stiga upp. Ramsan fungerar inte denna gång. Antar att gårdagens erfarenhet finns i minnet? Hur gör vi nu? Jag vill hålla fast vid 6h0 0som tid för God morgon, pappa vill låta lillpojken stiga upp när han vaknar/om han vaknar vid 6h00. Vad råder du oss till?

Undrar Mamma Syrén
syren

Inlägg av syren »

Hej igen,

återigen en turbulent morgon. Jag som trodde att vi hade fixat det...! Så lättstörd lillgossen är just nu och så fel vi verkar göra!?
I morse vaknade han redan 5h20, ramsa, han somnar om. Vaknar sedan återigen 5h45, ramsa, han gnyr. Därefter full trafik i rummet: pappa går på toelaten (måste passera pojkens del av rummet. Vi delar rum med pojken, avskilt med bokhylla och tjockt draperi), kommer tillbaka. Lillgossen ser pappa, vaknar ordentligt, ställer sig upp i sängen och gallskriker. Jag försöker mitt i detta ramsa som om ingenting har hänt, lyckas nästan när storasyster kommer in i rummet. Jag måste nu stiga upp och duscha. Lägger pojken ner i sängen, ramsar och går ut. Han skriker hela tiden. Nästa storasyster kommer nu in, går till vår säng, går sedan upp och försöker få lillebror att somna...Efter duschen låter jag helt sonika klockan ringa och låtsas som ingenting... Så mycket tokigt i dag. Hjälp oss reda ut detta igen! Jag antar att vi börjar om från början igen och få se till att systrarna håller sig borta från rummet...
Som sagt, pappa och jag är int ehelt överens om scenariot på morgonen. Jag tror att pojken känner av detta och blir ännu mer förvirrad.
Kan tillägga att lillgossen bara sov en halvtimme igår på dagis, trots tidigt uppvaknande. Här har jag svårt att påverka mer än att tala med personalen om att få honom att somna om. De har tidigre sagt att han är VÄLDIGT lättväckt. Dock, en förklaring, men ingen lösning. Personalen är MYCKET BRA, så jag hoppas att de lyckas få lillpojken att sova bättre.
Oj, vad många tankar det blev. Hoppas du kan bringa reda i detta!

Hälsar,

syren

Inlägg av syren »

Hej igen,

återigen en turbulent morgon. Jag som trodde att vi hade fixat det...! Så lättstörd lillgossen är just nu och så fel vi verkar göra!?
I morse vaknade han redan 5h20, ramsa, han somnar om. Vaknar sedan återigen 5h45, ramsa, han gnyr. Därefter full trafik i rummet: pappa går på toelaten (måste passera pojkens del av rummet. Vi delar rum med pojken, avskilt med bokhylla och tjockt draperi), kommer tillbaka. Lillgossen ser pappa, vaknar ordentligt, ställer sig upp i sängen och gallskriker. Jag försöker mitt i detta ramsa som om ingenting har hänt, lyckas nästan när storasyster kommer in i rummet. Jag måste nu stiga upp och duscha. Lägger pojken ner i sängen, ramsar och går ut. Han skriker hela tiden. Nästa storasyster kommer nu in, går till vår säng, går sedan upp och försöker få lillebror att somna...Efter duschen låter jag helt sonika klockan ringa och låtsas som ingenting... Så mycket tokigt i dag. Hjälp oss reda ut detta igen! Jag antar att vi börjar om från början igen och få se till att systrarna håller sig borta från rummet...
Som sagt, pappa och jag är int ehelt överens om scenariot på morgonen. Jag tror att pojken känner av detta och blir ännu mer förvirrad.
Kan tillägga att lillgossen bara sov en halvtimme igår på dagis, trots tidigt uppvaknande. Här har jag svårt att påverka mer än att tala med personalen om att få honom att somna om. De har tidigre sagt att han är VÄLDIGT lättväckt. Dock, en förklaring, men ingen lösning. Personalen är MYCKET BRA, så jag hoppas att de lyckas få lillpojken att sova bättre.

Hälsar,

syren

Inlägg av syren »

Hej igen,

Hälsar,

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Syrén!

Oj, ja, det var visst lite rörigt minst sagt :wink: :!:

Jag kan nog tycka att det är lite väl mycket begärt att gossen ska sova mitt i E4:an, det finns ingen möjlighet att ge honom ett mer avskilt rum att sova i?

Och att ni tycker olika är såklart inte bra, det är som uppgjort för problem, så här måste ni prata ihop er ordentligt, och helst göra det dagtid och göra upp en gemensam plan - att börja diskutera tidigt på morgonen är inte helt lätt :? ...

Kanske kan du skriva ut din tråd, och även de länkar jag hänvisat till, och be pappa läsa det? Tror det kan vara en bra idé :!:

Sen kanske ni kan revidera hans schema, om det är så att ni inte kan flytta pojken till eget rum! Eftersom huset ändå verkar vakna klockan sex, så kanske sex är en bättre morgontid - ni kan ju ha natten t ex: 18.30-06. Det hade jag med mina stora barn, just för att vi alltid klev upp 6 på vardagarna då.

Men börja nu med att prata med fadern i huset, gör upp en gemensam "plan", spika tider och om möjligt ge gossen eget rum - eller kanske dela med syrrorna?

Vad tror du om det?

Kram Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur har natten/morgonen gått, Syrén :?:
Har ni kommit fram till nån gemensam strategi, har du fått med maken?
Berätta gärna, om du vill :!:
Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "