Dags att ändra sovtiderna?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sömntutan

Dags att ändra sovtiderna?

Inlägg av Sömntutan »

Hej,

Tuva blir i dagarna 8 månader. Har haft nedan schema sen jag kurade in henne för på dagen en månad sen. Efter lite rocky-road i början har det funkat suveränt!
Men senaste veckan tjorvar hon vid middagsluren (vaknar efter halva o somnar ibland inte om) o eftermiddagsluren (vill ibland inte alls sova, men funkar oftast om jag använder marginalkvarten för att senarelägga sovpasset, men är då rädd att inkräkta på nattsömnen).
Inga problem m nattsömnen än så länge. Vaknar ibland ngn halvtimme tidigare på morgonen men brukar då få ligga kvar o jollra tills det är vaken-dags.

Fråga: Är det dags att korta sovtiderna? Vilket pass?

Schema
20.30-08.30 Natt (12 h)
08.30 Amning + Frukostgröt
10.30-11.15 FM-lur (45 m)
12.00 Varm lunch + Frukt
13.30-15.00 Middagslur (1,5 h)
15.00 Varm middag + Frukt
17.15-17.35 EM-lur (20 m)
19.00 Kvällsgröt
...Bad, stoj, kvällsamning
20.30 GO' NATT

Tack på förhand o hoppas jag la det här i rätt forum...

/Josephine
Mamma till Tuva född 070707, SHN-kurad 080206.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Josephine!

Har du Barnboken? Jag vill tipsa dig att läsa om 8-månadersångesten. Det finns även trådar om detta här, gå via "search".

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sömntutan

Inlägg av Sömntutan »

Hej,

Ja, jag har barnaboken, o har nu läst avsnitten om 8-månadersångest. Stämmer delvis in på Tuva. Hon har blivit extremt mammig senaste veckorna, speciellt sen eftermiddag.

Men det känns fortfarande som att det är dags att korta sovlurarna på dagen. Eller har jag fel?
Sista veckan nu har hon sovit som hon ska dagtid men vaknat 45-60 min för tidigt på morgonen. Det har inte gått att få henne att somna om, varken m eller utan ramsa.

/Josephine
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Sömntutan! :D

Det är 14,5 timmars totalsömn som gäller ännu en månad, så där är schemat som det ska. Det finns dock många som går över till 2 dagslurar i den här åldern. Det rekommenderas oftast att byta innan 8-månadersångesten eller efter, vid 9 månader så att inte allt blir kaos när livet ändå är uppochner.

Men några funderingar kring ditt schema:
20.30-08.30 Natt (12 h)
08.30 Amning + Frukostgröt
10.30-11.15 FM-lur (45 m)
12.00 Varm lunch + Frukt
13.30-15.00 Middagslur (1,5 h)
15.00 Varm middag + Frukt
17.15-17.35 EM-lur (20 m)
19.00 Kvällsgröt
...Bad, stoj, kvällsamning
20.30 GO' NATT
Kanske att du har lite tätt mellan fm-luren och middagsluren. En så stor dam vill förmodligen vara vaken mer än 2 timmar sådär mitt på dagen. Om du vill dra ner till 2 lurar kan du köra 12+2+20 eller 12+1,5+45.

Kram Tinis
Sömntutan

Inlägg av Sömntutan »

Tack för tipset!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej!
Jag hänger på din tråd för vi är lite i samma situation härhemma. Lilla A:s schema ser ut enl följande:
06.45 godmorgon. Välling
08.45 sova 45 min
10.30 mat
12.00 sova 1.5 timme
14.30 banan till mellis, alt semp
17 sova 20 min
19 godnatt
Hon vaknar som regel ca en kvart innan godmorgon och ligger och snackar, inte ledsen. Morgonlurer krånglar inte men väl middagsluren på 1.5, i flera dagar har hon bara sovit 20-30 min och vaknar sen och vill INTE somna om. Har t.o.m provat att promenera hela luren och hon ligger då vaken och nöjd och kollar in läget men somnar absolut inte. Ungen är mätt, det kan jag garantera, vi tankar henne max på förmiddagarna. Sen krånglar ibland även eftermiddagsluren. Lilla A är bara 7 månader och var dessutom en månad tidigt född så det känns som lite tidigt att gå ner i tid ännu mer.
Kan det vara en lösning också för oss att gå över till två lurar, vad tror ni? Hon är väldigt trött vid 8.45 dock...svårbedömt.
Synpunkter mottages tacksamt.
mammamy
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan Mammamy. :D

Jag tror inte att byte till två lurar är lösningen för er.

Sovs långluren vanligtvis i säng eller vagn? För en del barn måste ha total mörkläggning även på dagslurarna, så mörkt i rummet eller ett luftgenomsläppligt typ över vagnssuffletten. Ligger hon på mage eller rygg?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hon sover på rygg ute i vagnen. Jag har inget förhängt men väl suffletten uppe, kanske kan total mörkläggning vara tricket, jag ska testa. Har gått en smula bättre nån dag nu men ungefär varannan dag tjafsar hon mitt på dan. Insåg efter att jag skrivit inlägget att hon skall ha samma sovtid i en hel månad TILL, inte dags minska tiden alltså men göra om till två lurar om några veckor kanske.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Enligt Anna behåller man 3 lurar upp till 9 månader, alltså inga ändringar över 8-mån ångesten. Vid 7 mån så dras 30 min bort så då kortar man förslagsvis sista luren. Ibland kan sista luren vara svår att få till, men den är ack så väl behövlig under 8 mån ångesten, både lillan och du kan få pusta, så förslgsvis kan du ta den promenerandes i vagnen, då får hon förutsättningarna till att vila, även om den bara skulle bli 5 min.

Totalmörkläggning är en måste hemma hos oss annars vaknas det på beställning.

//Malin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Och jag är en tvålursförespråkare av stora mått (från ca 7 månader). Men med samma totala sömnmängd förstås. Varför jag tycker det funkar så mycket bättre är att det blir längre vakentid mellan lurarna och det har i alla fall mina barn behövt. Jag tycker så många vittnar om strul just med tre lurar i den här åldern, MEN det är verkligen olika och vi tycker också olika i det här. Helt ok! :D

Kram Tinis
mammamy

Inlägg av mammamy »

Ja inte lätt veta...det var MYCKET enklare med Lille E, han var en sovare av STORA mått verkligen (sover fortfarande 12 timmar natt och rätt ofta 1.5-2 timmar på dagen!!! om han får.
En ledtråd till A kan kanske vara att hon ofta gormar en bra lång stund när vi lägger henne, både dagslurar och till natten. Kanske skulle hon komma till ro lättare om hon fick bli ordentligt trött innan luren inföll? Svååårt...han är i det stora hela en helt annan bebis än lille E var så det känns om om jag är nybörjade igen, störigt.
Nåja, vi kör nog på med tre lurar, främst därför att hon ofta är aptrött redan 8.45 då hon sover förmiddagsluren.
Tack vänner för tankar och stöd och lån av tråd...

:D
duggan

Inlägg av duggan »

Any time! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"