lyckas inte med kvällsläggningen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Alwa2

lyckas inte med kvällsläggningen

Inlägg av Alwa2 »

Hej! Jag har en snart 3-månaders bebis som har följt sm sedan födseln. Hon sover i vagn både dag och natt- på mage förståss. Hon är ett nöjt och lättsamt barn och skriker inte många minuter på en dag. Hon har sedan drygt en månad följt ungefär följande schema
6 mål1
7.30-8.15 sova¨
9 mål2
10-12 sova
12 mål3
13.30-14.15 sova 45
15 mål4
16.15-17 sova 45
18 mål5
19-21 sova natt-olika när hon somnar beroende på strul
02 nattmål

Hon svarar mycket bra på vagning på daglurar och på natten men på kvällarna får vi inte till det. Vi vill gärna att hon ska sova vid 19 som de andra barnen. Jag tycker det borde vara rimligt med tanke på hennes schema. Men ofta blir det gråt direkt vid läggningen och vi hamnar i ett vagningsträsk vid varje sömnskarv och värst är oftast 45 min skarven. Ibland får vi vagna till och från i 2 timmar och då försvinner ju hela kvällen för oss....Vet inte om det är så att det blir för tyst när de andra barnen lagt sig och att det är det som är problemet. Vi har inte lyckats se något mönster när vi "lyckats" med att få henne att somna och när vi inte lyckats. Kvällsrutinen är väl inte jättetydlig för henne heller- bara byte av kläder till pyjamas. Ett tag försökte vi med att bada henne varje kväll för att ge henne en tydlig rutin men efter att inte ha lyckats efter 2 veckor gav vi upp- det var inte värt besväret. Jag hoppas det är någon som har några bra tips för vi står rådlösa.
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Alwa2 och välkommen hit :heart: :D

Grattis till er lilla guldklimp och vad bra att ni redan har rutiner på dagen. När jag läste ditt inlägg dök det upp några tankar i mitt huvud. Jag tror att ni har en lur för mycket på dagen. När mina barn varit tre månader har jag spikat ett schema 12, 45, 2,45

Det har sett ut såhär (bara som ett tips):
7.00 vaknar
9.00-9.45 sova
12.00-14.00 sova
16.00-16.45 sova
19.00 sova natt

Om du får bort den 4:e luren så tror jag att natten kommer att falla på plats. Hos oss har vi alltid badat och så skrattet till godnattet. Det tar ett tag innan allt faller på plats, men jag lovar det är värt besväret. Mina barn badar fortfarande varje kväll och det är utmärkt sysselsättning om det är lite trött och gringt. :wink:

Om du ammar så kan det vara så att mjölken på kvällen här tunnare och blaskigare. Endel gör så att de pumpar ur på fm och ger som sista slurk på kvällen efter amningen. Då blir de proppmätta. Eller så kan man fylla på med ersättning som sista slurk. :roll: :)

Vad tror du om det här? :heart:

En sak som skulle underlätta för mig är att du går in i din profil och skriver när dottern är född, så slipper förvirrade jag sitta och leta efter det. (Om du gör det kommer det alltid stå längst ner i ditt inlägg) :roll:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"