1.5 åring börjar plötsligt vakna. Behöver tips

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Ulmis

1.5 åring börjar plötsligt vakna. Behöver tips

Inlägg av Ulmis »

Hej!
Min 19-månaders tjej har sedan en månad tillbaka blivit allt struligare på natten. Hon har tidigare sovit hela nätter (10.5-11h i sträck) sedan hon var fem månader - nästan helt utan undantag - är omskött med barnaboken som ledstjärna från start - med undantag för väckningen. De båda barnen är så morgonpigga (och kvällströtta) av naturen (som jag) så vi har aldrig väckt dem.
Hon äter jättebra och lägger sig mätt, badad och nöjd vid 19. Hon somnar alltid direkt utan ett knyst (även detta utan undantag sedan hon var 5 månader).

Tidigare har hon vaknat vid halv sex - sex och vi har då tagit henne till vår säng och legat och gosat där (en källa till problemet?) Senaste månaden har hon dels börjat vakna vid ca kl 1-2 på natten. Då somnar hon direkt om man lägger henne ner MEN hon vaknar också vid 5 och ibland så tidigt som 4 och då vägrar hon sluta skrika om vi inte tar henne till vår säng.
Vad som var ca kl 6 har alltså blivit tidigare och tidigare och efter att ha legat i vår säng och sugit på tummen ett tag somnar hon oftast om men det kan ta ett tag, ibland en timme.

Om vi inte hämtar henne gallskriker hon alltså hysteriskt och väcker sin bror och solfjädrar och ramsor biter inte det minsta. Vad kan vi vänta oss för resultat om vi försöker kura bort detta? Tror ni att det går? Har helt tappat greppet eftersom hennes sömn har varit bra så länge.

Och jag undrar också vad ni anser om tummen. Nappsugare får ju rådet att ta bort nappen. Bör jag bandagera tummen?? Hon suger så mycket och det bilr sårigt och blåsigt.

Snälla, hjälp mig lite på traven här! Är tacksam för alla råd jag kan få!

Ulmis
Ulmis
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Ulmis!

Visst kan ni få bukt med de här tidiga morgnarna som bara blir tidigare och tidigare, det gäller att ha en strategi och fullfölja den!
Din dotter är mitt inne i förtrotsen, och det "hör till" att ifrågasätta tingens ordning, och ni har inte svarat riktigt betryggande så nu är hon med all rätt lite förvirrad :? och behöver klara, tydliga besked av er!

Läs den här tråden om förtrotsare/trotsare och sömnfnurror så tror jag du får svar på dina frågor:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Det här med tumsugning lämnar jag över åt nån annan, mina tumsugare har slutat runt halvåret, MEN jag tror inte du behöver oroa dig! Det brukar ordna sig naturligt, det här med att det blir sårigt/blåsigt vet jag att bl a Fjällfolket har nån huskur för, ska hojta på henne!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Min äldsta sög på tummen länge. När det blev irriterat på tummen smörjde jag med olivolja, många gånger om dagen, tills det läkt ut.
Olivoljan (kallpressad) både skyddar och smörjer :thumbsup: och är ju dessutom ofarlig att få i sig!

Lycka till :!:
/Fjällmor
Ulmis

Inlägg av Ulmis »

Stort tack för goda råd. Jag började redan i natt. Bara att skriva fick mig att komma ur startgroparna. Hon vaknade inte förrän 5 denna morgon men jag hade bestämt mig för att hon inte skulle upp ur sängen. Hon skrek argt som ett bi och 3.5 åringen vaknade också och ville upp och leka men jag sa åt honom att han måste ligga i sängen till klockradion ringer 6.15. Han låg kvar snällt men vaket till dess. Jag tänker att man får stå ut med att han blir lite störd i några dagar - han klarar det bra. 1.5 åringen skrek till och från (ramsade ibland då jag trodde hon skulle somna om men det vidtog ofta igen) i 30 min totalt och somnade sedan om och var tyst men vaknade ungefär samtidig som radion gick igång vid 6.15. Såg då lite förvirrad ut men var på gott humör.

Tack för tipset med olivolja. Idag har jag smörjt för fullt - och hon verkar gilla smaken :-)

Jag återkommer nog snart om hur det går.

Ulmis
Ulmis
Ulmis

Inlägg av Ulmis »

En uppdatering: Natt nr 2 var ganska "livlig". Hon vaknade 1,3 och 4 och var rejält arg på slutet men skrek aldrig lika länge i sträck som första natten - max 20 min. Natt nr 3 var hon betydligt lugnare - Vaknade en gång vid kl.5, sa lite aew, aew - med pauser emellan - skrek inte direkt - och somnade om tror jag - var tyst i allafall - tills det var dags att gå upp.

Men det känns fortfarande inte riktigt bra - men kanske sitter det mest i mitt huvud - men jag tänker att hon saknar att få komma och ligga hos mig där vid 5 som hon har vant sig vid att göra. (kanske är det JAG som har svårt med den förändringen), att hon ska känna sig avvisad och övergiven. Och att hon har slutat skrika högt för att hon är helt uppgiven. Hur kan man helt säkert veta att det inte är så? (jag tror inte att det är så men kan inte hjälpa att jag tvivlar ibland - speciellt när 3.5 åringen i rummet bredivd ropar att jag måste komma och hjälpa lillan för att hon är ledsen - "mamma, hjälp henne!".)

Ulmis
Ulmis
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Ulmis :!:

Så glad jag blir för er skull, snart (kanske redan i natt) har lugnet åter lägrat sig och ni får alla den goda nattsömn ni så väl förtjänar!

Jag har aldrig barnen hos mig i sängen när jag sover, mest pga att jag inte KAN sova då!
Men däremot kommer de alltid larvande alla tre små när det är morgon, kyper ner och myser - ibland läser vi en saga eller så ligger vi bara och kramas och har det gott :heart: och det tycker jag du kan göra också, om du känner att du saknar morgonmyset :D :!:

Sen tycker jag du ska läsa den här krönikan av AW, jag tror den besvarar dina funderingar!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Jag tycker du har gjort ett jättebra jobb, vårda nu resultatet ömt!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ulmis

Inlägg av Ulmis »

Stort tack Mia!
Jag har läst dina svar på en massa andra trådar också och du gör ett helt fantastiskt jobb!!! Ovärderligt!
Kram
Ulmis
Ulmis
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:oops: :heart:
Tack!
Så väldigt snällt sagt! Jag är så glad om barnen (och föräldrarna med föralldel :wink: ) får sova gott om natten :sleep:

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "