11 eller 12 timmars natt - spelar det nån roll?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kokos

11 eller 12 timmars natt - spelar det nån roll?

Inlägg av kokos »

Läser så många inlägg med tips om att bara ha 11 timmars natt för barnen att jag börjar bli osäker på vad jag läst tidigare. Hade för mig att barnen behöver en sammanhängande nattsömn på 12 timmar. Är det inte så? Eller är det bara den sammanlagda sömnen på ett dygn som är viktig? Jag vet ju vad som gäller med hur många timmar/dygn som behövs men spelar det alltså ingen roll NÄR på dagen denna sömn infaller? :?:

Snart börjar jag jobba (Adrian blir då hemma med sin pappa) och då börjar jag inse att jag knappt kommer att hinna träffa sonen om han sover 12 timmar/natt. Känns inte alls kul. Vi har haft 12 timmars natt sedan kurstart (just nu har vi 11 h och 45 minuter). Men om vi skulle ha natt mellan 7-20 skulle vi hinna ses lite på morgonen och ganska länge på kvällen.

Snart är lillkilllen ett år och då är det ju ändå dags att dra ner en halvtimme på sömnen. Skulle ni dra ner på nattsömnen eller dagsömnen (om ni bortser från att jag rent själviskt skulle vilja dra ner på nattsömnen)?

Ett ettårsschemavariant vore ju 11 h natt + 1.5 h + 45 minuter + nån marginalkvart till exempel på kvällen. Nån med erfarenhet? Nån som vet nåt om vad som är bäst för barnet?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
jag hoppas att du menar mellan 20 och 7 :wink:

Du kan välja 10, 11 eller 12 timmar natt. Det viktiga är att han får tillräcklig sammanhängande sömn på dygnet. Det har jag sett Anna skriva tidigare.

Jag vet ju inte hur er kille är, men här skulle det vara mycket svårt att senarelägga kvällen. Vår tjej är jättetrött på kvällen. Men det är klart att man skulle kunna skjuta på dagssömnen och ta en marginalkvart per dag...tänker samtidigt som jag skriver.

Själv har vi precis börjat plocka bort ett sovpass (eftermiddagen) men fram till bara för några veckor sedan sov hon 12 + 1,5 timme + 20 eller 45 minuter, så vänta med att ta bort sovtid förrän barnet "säger ifrån".

Mina tankar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kokos

Inlägg av kokos »

OK tack för hjälpen att reda ut detta LO. Just nu verkar det väl mer som att Adrian själv skulle kunna tänka sig att korta ner eftermiddagsluren, för då vaknar han ofta för tidigt alt har svårt att somna sen nån vecka tillbaka.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Vi har 11,5 timme natt och 2 timmar dagslur. Barnen går och lägger sig samtidigt så just nu är 11,5 timme bra för oss men vi får se hur det blir till sommaren. Kan mycket väl tänka mig att korta ner natten till 11 timmar och få en ordentlig siesta mitt på dagen för att hålla barnen undan den värsta solen.

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"