Förtvivlad mamma - det fugnerar inte, dag 22

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Alex73
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 06:54
Ort: Stockholm

Förtvivlad mamma - det fugnerar inte, dag 22

Inlägg av Alex73 »

Hej,

Nu är jag riktigt förtvivlad. Det fungerar inte, och både jag och Edvin är helt slut nu... Ok ej återfallsnatt eller två, men vi har inte kommit ur det.

Höjdpunkten var 5e natten, då han sov 19-06 med några småpip som han klarade själv. Underbart!!!! :D

Men sen har det gått utför. Uppföljningsveckan hade vi problem med vargtimmen, och det får man ju ta - inget direkt problem. Men, senaste veckaan har skriket börjat mellan 4-5 och inte slutat förrän väckarklockan ringer 6.45. Det har inte spelat roll vad jag gör - avvaktar helt, ramsar, buffar, solfjädrar. Inget tar ordentligt. Det kan ta så att han blir tyst 5-10 min, och jag hinner tänka "äntligen" - men just då drar han igång igen.

Jag börjar känna mig som en barnmisshandlare som låter min lilla kille ligga och skrika så här. Han är förtvivlad.

I natt brakade jag ihop av utmattning och gjorde det man aldrig någonsin får göra... efter 1½ timmes skrik, från 2.30 till 4, och ingen respons på ramsa, avvakta eller buffnign/solfjäder, så tog jag upp honom och ammade. Ja, jag vet, "bara ta upp om åka till akuten" men jag stog inte ut och visst inte vad jag skulle ta mig till. Effekten blev slående - han åt fem minuter, grymtade lite när jag la tillbaka honom, var tyst 5 minuter och började sedan glatt snacka. Det är första gången på hela kuren som han pratat glatt på natten. Efter 20 minuter somnade han av sig själv, och sov sedan till väckarklockan ringde 6.45 då jag väckte honom med stor baluns.

Så, jag börjar tro på allvar att det är hunger som är problemet. Han är helt enkelt för hungrig för att somna om.

Jag försöker och försöker, men får inte i honom något annat än bröstmjölk. Ger ersättning i flaska med ömt järngrepp - han tuggar lite på flaskan, och spottar ut eller kräks upp det lilla som rinner in i munnen. Har kanske svalt en klunk någon gång. Smakportioner - han pressar ihop munnen,vänder bort huvudet, vill inte ha. Provat med banan, grönsaksmos, barnmatsburk, 2 sorters gröt, rostat bröd, filmjölk. Inget går ner. Enda grejen han glatt provat var såsen till den korvstroganoff som resten av familjen fick. Han är arg också då han sitter i barnstolen. Tror att han vill ha samma mat som oss andra, men det går ju inte pga salt och att han lätt sätter i halsen (även miniminibitar).

Som effekt av detta slarvar jag med mattiderna. Jag ger honom bröstmjölk när han är hungrig, blir ca varannan timma under dagen, för att han ska få i sig tillräckligt för att orka sova.

Vad ska jag ta mig till? Hjälp mig, snäll, för nu ger jag snart upp.

/alexandra

p.s. En tanke som slagit mig i andra situationer är att jag ibland försöker så mycket att det låser sig. kämpar och kämpar för att vara en duktig flicka och göra på rätt sätt, istället för att njuta mig fram genom tillvaron (då saker och ting brukar falla på plats av sig själva). Känns som att det finns en risk för att det händer igen här och nu, och att det är därför som allt blir så fel... vad tror ni? d.s.
Stolt mamma till älsklingarna
:heart: Olle 050707, kurad mars -06 och
:heart: Edvin 070918, kurad feb -08
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hej Alexandra!

Vilken soppa det har blivit av alltihopa, men vi börjar i en ända.

Attityden- den behöver hottas upp och kanske du skulle behöva stöd av någon. Jag länkar en lista på dipl. kurare som du kan kontakta om du verkligen känner att du inte kan klara dig ur detta på egen hand.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921

Sen har jag en tråd och en krönika jag vill att du ska läsa:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Ramsan. Hur tycker du att den har fungerat innan dessa nätter, för i mina öron låter det som att det har brustit någonstan när ni skulle starta upp en dialog och få till en komunikation. Men som tur så går det alltid att backa bandet, och det skulle jag ha gjort i ert fall, backa till natt 2 enligt lathunden, och följ den till punkt och pricka. Jobba för en dialog och se till att få sista ordet med ramsan. (Bekreftelse)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

Ja han kan absolut vara hungrig, han blir snart 6 månader och det är dags för smakportioner. Jag skulle inte tänka så mycket "han vill inte ha" utan snarare "ser" du inte hans protester, du ska visa hur man gör. Le med hela ansiktet och även om han spruttar ut maten igen så smakar du högt och visar hur gott DU tycker det är. Mums! Så kämpa på med maten och välj rätter som ofta är poppis, såsom morotspure´, fruktpure, pulver grötar osv.

Äter han bröstmjölk ur flaska? För om han gör det, så kan du pumpa ur mjölk från morgonen och ge i flaska på kvällen, mörgonmjölken är ofta fetare och mer mättande så det skulle nog hjälpa till stor del infr natten.

Styrke kramar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Alex73
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 06:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Alex73 »

Tack för att du svarar så snabbt!

Ja, kan bara hålla med - attityden är urkass just nu. Jag har ju försökt och försökt, med god attityd, många många nätter, men nu känner jag mig helt nerklubbad och riktigt riktigt värdelös som mamma. Vet inte hur jag ska komma ur det... :cry: Jag har läst strådarna och krönikan, kan bara hålla med, men vet inte hur JAG ska göra praktiskt för att få till det och förmedla det till Edvin...

Och ja- vi får inte till någon dialog. Han lyssnar inte och jag når inte igenom. Det har inte fungerat riktigt bra tidigare heller. Till och med storebror Olle sa igår "Han lyssnar inte på oss mamma" när jag ramsade utanför Edvins dörr vid läggning när han var ledsen.

Maten - vi har försökt med smakportioner sedan 4 månader. Han öppnar som sagt inte munnen. Känns inte rätt att tvinga in skeden, men det är kanske det jag måste göra? Och glada tillropen finns där, men jag ska fortsätta med det.
Nej, han dricker inte bröstmjölk ur flaska heller. En gång fick min man i honom motsvarande 1½ isbit bröstmjölk via flaska, så det har gått, men vi har försökt säkert 20 gånger till utan att lyckas.
Och så ska jag lämpa över ansvaret för matandet till min man nu i helgen + inte finnas med vid bordet själv. Gissar att när han ser mig så påminns han om bröstmjölk...

du, hur fungerar det med er diplomerade kurare, som du tipsade om. Kan man ta direktkontakt? Och på vilka villkor då? Hur går det till? Tror absolut att jag skulle ha hjälp av lite personlig coaching...

/a

P.s. och så något bra - Edvin somnade just inne för middagsluren efter bara 3 min högljutt gnäll, och svarade inte efter bekräftelseramsan som jag krde modigt tidigt. Alltid något att glädjajs åt! :) D.s.
Stolt mamma till älsklingarna
:heart: Olle 050707, kurad mars -06 och
:heart: Edvin 070918, kurad feb -08
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Alex73 :D

Jag tänkte fylla på duggans fina svar med lite mer tankar kring dina matvargar. För matvargar har du och en hel hög dessutom. Det går inte an. Så kavla upp ärmarna så kör vi :wink:

:idea: Barn är olika men har alla samma behov av mat sömn etc. Min äldsta dotter Leia fick jag nästan tvinga att äta på flaska men mat från sked svalde hon glatt varje gång.

Min yngsta, Lussi, älskade flaskan från första stund men fortfarande efter 4 månader med puréer och gröt måste jag faktiskt tvinga in första skeden :!: :shock: Varje dag :!:

Jag gissar att barn ibland känner att de har ett behov men att de inte riktigt förstår att de får hjälp att tillfredsställa det.

:idea: Att du i nuläget matar varannan timma ger effekten att sonen din aldrig hinner bli vare sig riktigt hungrig eller riktigt mätt. Den enda som kan bryta det är du. Oavsett om det gäller bröst, flaska eller puré tycker jag absolut att du skall satsa på 3,5-4 tim mellan starten på varje måltid. Ok, han kommer kanske att vara hungrig i början. Men det är inte farligt, jag lovar :!: Distrahera med sånt han tycker är skoj och ge det en dag eller två. Fastna inte i snutterifällan för snart sitter du och matar en gång i kvarten...

:idea: Hur högt och innerligt du än älskar ditt lilla barn (för det gör man ju såklart :heart:) tror jag att du i matstunderna behöver visa mer "tough love" än moderlig ömhet. Lite saklighet, lite jävlaranamma, lite "kom igen nu bebis, du fattar ju inte hur bra du har det och det går ingen nöd på dig" :wink:

:idea: Hejarop är nog bra men kanske skulle han vara ännu mer betjänt av att ni INTE har fokus på just honom då han skall äta. Ett tips från matsessionerna med Lussi är att jag sitter till höger om henne, håller hennes hand i min vänstra, matar med min högra och pratar för glatta livet om allt möjligt tillsammans med storasyster som sitter mittemot.

:idea: Skulle det visa sig att det funkar bäst med ex. fruktpuréer så kör på det. På BVC får man höra att man måste lära dem äta mosad palsternacka först för annars lär de sig aldrig äta nåt annat än sött. Det är bara nys.

Stor kram från Nancy
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

du, hur fungerar det med er diplomerade kurare, som du tipsade om. Kan man ta direktkontakt? Och på vilka villkor då? Hur går det till? Tror absolut att jag skulle ha hjälp av lite personlig coaching...
Det är väldigt individuellt hur dom diplomerad kurarna gör, så jag skulle föreslå att du tar kontakt men valfri kurare (kanske geografiskt passande) och hör vilka vilkor som gäller. Du kanske tom kan få "handgriplig" hjälp.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Alex73
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 06:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Alex73 »

Tack Nancy,
för superbra tips om mina matvargar. Känner mig genast stärkt och sugen på att ta tag i det imorgon. Har haft på känn själv att han nog aldrig hann bli riktigt hungrig, men inte vågat bryta det riktigt. Ska ta det imorgon.

Nu får maken ta natten, så jag vaknar pigg och utvilad imorgon bitti. Det kommer att gå jättebra. :)

Tack för att ni finns, och orkar bry er om.
/alexandra
Stolt mamma till älsklingarna
:heart: Olle 050707, kurad mars -06 och
:heart: Edvin 070918, kurad feb -08
Nancy

Inlägg av Nancy »

Härligt att höra att du känner dit styrkt Alexandra :thumbsup:

Säg till ifall du skulle vilja ha mer flaskmatningstips, jag har några som kanske kan vara till hjälp.

Önskar dig all lycka inför dagen :D

Hälsningar från Nancy
Alex73
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 06:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Alex73 »

Hej på er,

Tänkte jag skulle rapportera lite, för nu känns det bra igen! Vi har haft två bra dagar och nätter. Maken kom hem från konferens, så då fick jag sova en natt, och gu' vad det hjälper att vara utvilad... :D

Natten till lördag vaknade Edvin visserligen klockan fem, men han var ganska nöjd och ramsan tog när han arbetade upp sig. Var tyst 10-15 min åt gången, innan han snackade igen. Buffades kort en gång, och somnade till slut på riktigt 10 min innan väckarklockan ringde. Kändes bra!

Och natten till söndag var ännu bättre. Vi var på middag hos vänner, men han somnade i vagnen på utsatt tid, sov bra i bilstolen på vägen hem och somnade om direkt i sängen. Sedan sov han djupt, gnölade missnöjt i vargtimmen så att jag fick ramsa och somnade då direkt. Två minuter innan klockan ringer så vaknade han på ett strålande humör. Precis så vill jag ha det på morgonen! :D Underbart.

Sedan har hela dagen också gått bra, men lurar både i vagn och inne utan minsta problem.

Han är en annan kille nu, nöjd och tillfreds. Jag har en teori - han har varit frustrerad pga ett stort utvecklingssprång. I fredags eftermiddag föll saker på plats då han lyckades sitta själv i flera minuter utan stöd och utan att ramla, och han har en ny armteknik då han ligger på mage.

och ang maten - storebror har varit magsjuk och när jag tänkte efter så har även Edvin kräkts mer än vanligt och pruttat hemskt. Han kanske helt enkelt inte vill äta just nu om han också är dålig i magen. Särskilt i kombination med utvecklingsfrustrationen.

Så, min taktik är nu att skippa maten/flaskan helt i 3 dagar, så magen stabiliseras, och därefter ta tag i det med ny övertygelse och utan matvargar. Känns bra och jag är övertygad om att det ska gå bra då. Skönt!

Nancy, tar gärna emot dina råd om flaskmatning ändå, så jag är fullproppad med goda tips och vet precis hur jag ska agera på ett säkert och tydligt sätt.

Kram kram och go natt,
/Alexandra
Stolt mamma till älsklingarna
:heart: Olle 050707, kurad mars -06 och
:heart: Edvin 070918, kurad feb -08
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg, det är en helt annan sttityd i det! Fortsätt håll upp den så kommer det här att gå som på räls!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"