min 2-åring dricker massor av mjölk

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
lillys

min 2-åring dricker massor av mjölk

Inlägg av lillys »

Varje morgon vill 2-åringen ha sin älskade flaska med mjölk. Brukar använda gammaldagsmjölk och lite grädde. Vill inte ge honom välling då jag undviker mjöl. Men hur kan jag göra hans morgonmjölk ännu matigare, så att han inte behöver dricka hur mycket som helst-han dricker nämligen gärna 2-3 flaskor.
mamma till två älskade busfrön och matte till världens bästa kompis!
lillys

Inlägg av lillys »

Glömde att berätta att han gärna vill ha en mogen banan oxå till sin älskade mjölk.
lillys

Tips på goda, nyttiga milk shakes!

Inlägg av lillys »

tages emot! Har inte mixer hemma, bara stavmixer. För frukost och mellis tänkte jag mig.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Blanda i en äggula.
Jag gjorde "välling" på hälften fet mjölk och hälften grädde. Värmde till ättemp och vispade i en äggula.

Det är ju ingen gratisvariant, men nyttig, god och mättande.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Milkshakes:
Vilka bär (variera) som helst blandat med hälften grädde och hälften mjölk. Vill man ha lite sötma så mosa i en banan eller riv ett päron.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Och var inte rädd för att sätta stopp. "Det här är vad du får, NU. Mmmm :!: Gott, va? Tack så mycket :!: (Handen till tack.) Om en stund äter vi frukost."

Ta ledningen, efter vad du känner är rätt som ligger i barnets intresse på sikt.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lillys

Inlägg av lillys »

annawahlgren skrev::D Och var inte rädd för att sätta stopp. "Det här är vad du får, NU. Mmmm :!: Gott, va? Tack så mycket :!: (Handen till tack.) Om en stund äter vi frukost."

Ta ledningen, efter vad du känner är rätt som ligger i barnets intresse på sikt.

:heart:
Ja, jag har svårt att sätta stopp för mina barns ätande och drickande. Fast jag vet NÄR det är mätta och bara fortätte för att det är gott....ska absolut försöka ändra på det. Om eller snarare när han skriker efter flaska nummer tre hur ska jag få honom att inte bli ledsen när det inte blir mer? Förresten är det dags att sluta med flaska?
lillys

Inlägg av lillys »

/LO skrev:Blanda i en äggula.
Jag gjorde "välling" på hälften fet mjölk och hälften grädde. Värmde till ättemp och vispade i en äggula.

Det är ju ingen gratisvariant, men nyttig, god och mättande.

/LO
ja, äggula är ju fulltproppad med nyttigheter. Ska ge honom denna dryck varje morgon, grädde och gammaldagsmjölk OCH en äggula borde ju mätta bra. EN flaska får räcka :D ! Hur länge gav du dina barn denna välling?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vera slutade självmant när hon precis skulle fylla fyra. Då blev hon magsjuk och fick för sig att hon kände sig sämre av vällingen. Sedan dess ville hon inte ha.
Min mamma har haft lite synpunkter på om det inte vore dags att sluta med flaskan, men jag tyckte att hon kunde väl få ha den till hon inte ville mer.
Men vi höll det till sängen - vår säng. Hon åt sin välling i vår säng efter att hon vaknat, före ensamlek.

Hon är fortfarande hungrig nör hon vaknar, så nu får hon en macka eller en banan :)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"