Spisskydd?
Spisskydd?
Hej på er.
Min mamma påpekade i helgen att Vera snart når upp till spisen.
Nu är hon så lång så att sträcker hon sig ordentligt så kan hon nå saker som ligger precis på kanten på köksbänken. Hon går gärna och känner om det finns något spännande att plocka ner och undersöka.
Problemet är ju att spisplattorna inte är så hemskt långt från kanten - det är ju några centimeter kvar, men hur fort går inte det.
Hon har inte varit med vid spisen och lagat mat. Ibland får hon lägga i saker i kastrullen, men då lyfter jag kastrullen till henne. (Hon vill vara med, men jag är lite för feg. Har själv bränt mig ordentligt två gånger som barn) Och även om hon fått vara med tror jag ändå inte att hon kan veta att det KAN vara varmt vid spisen.
Hur har ni andra gjort - spisskydd eller inte? Hur har ni resonerat?
/LO
Min mamma påpekade i helgen att Vera snart når upp till spisen.
Nu är hon så lång så att sträcker hon sig ordentligt så kan hon nå saker som ligger precis på kanten på köksbänken. Hon går gärna och känner om det finns något spännande att plocka ner och undersöka.
Problemet är ju att spisplattorna inte är så hemskt långt från kanten - det är ju några centimeter kvar, men hur fort går inte det.
Hon har inte varit med vid spisen och lagat mat. Ibland får hon lägga i saker i kastrullen, men då lyfter jag kastrullen till henne. (Hon vill vara med, men jag är lite för feg. Har själv bränt mig ordentligt två gånger som barn) Och även om hon fått vara med tror jag ändå inte att hon kan veta att det KAN vara varmt vid spisen.
Hur har ni andra gjort - spisskydd eller inte? Hur har ni resonerat?
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hej!
Jag själv har resonerat - opraktiskt.
Både med spis-skydd, och lås till köksskåpen.
Du har väl läst i Barnaboken om "Varm - AJJ!!!" Om ungen och stearinsljuset? Samma princip med spisen, och grytorna.
Låt henne vara med på en stol, ta det försiktigt och visa noga.
Kanske har du en spis där det lyser en röd lampa när plattorna är varma?
Då utgår du från den. När lampan lyser är spisen varm - aj!!
Och man håller i SKEDEN, inte i grytan, i skeden.
Traggla, traggla...
kram anna
Jag själv har resonerat - opraktiskt.
Både med spis-skydd, och lås till köksskåpen.
Du har väl läst i Barnaboken om "Varm - AJJ!!!" Om ungen och stearinsljuset? Samma princip med spisen, och grytorna.
Låt henne vara med på en stol, ta det försiktigt och visa noga.
Kanske har du en spis där det lyser en röd lampa när plattorna är varma?
Då utgår du från den. När lampan lyser är spisen varm - aj!!
Och man håller i SKEDEN, inte i grytan, i skeden.
Traggla, traggla...
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Vi har precis varit med om ett tråkigt missöde då Ida (15 månader) sköt fram en stol till spisen, klättrade upp och lade handen på en brännhet platta
(vi hade precis gjort välling, så plattan var avstängd, men fortfarande jättevarm). Verkligen inte roligt
. Hon fick 2:a gradens brännskada på stora delar av den lilla handflatan och går omkring med handen i ett paket
. Men hon är pigg och glad som en lärka i alla fall, gullungen
. Förhoppningsvis kommer skadan att läka av sig själv inom ett par veckor, bara blåsorna inte går sönder. Mor och far har förstås jättedåligt samvete för att vi inte lyckades skydda henne från detta
och har nu siktet inställt på att skaffa spisskydd. Dessutom måste vi verkligen gå in för att lära henne att spisen är VARM! Efter jobbet ska jag genast hem och läsa i Barnaboken om "Varm - AJJ!!!" som anna tipsade om.
Frågan är hur man gör med spisskydd när man har spishäll, och inte en "gammal" hederliga spis? Men visst måste det finnas spisskydd anpassade för spishällar? Någon som vet
Frågan är hur man gör med spisskydd när man har spishäll, och inte en "gammal" hederliga spis? Men visst måste det finnas spisskydd anpassade för spishällar? Någon som vet
Mamma till tre härliga tjejer och en go liten kille
November 2001
Januari 2004
Augusti 2005
Juli 2007 
November 2001
Tack anna - jag får skärpa mig när det gäller matlagning. Nu står hon ju stabilt, så jag behöver ju inte oroa mig för att hon ska trilla utan kan koncentrera mig på själva matlagandet.
AnnaH
Vi har också spishäll. Frågan är om det hade hjälpt i ditt fall. Drar hon fram en stol och ställer sig på den lär hon ju nå över skyddet.
Jag ska också hem och läsa kapitlet.
Krama lilla Ida och ta hand om hennes hand.
/LO
AnnaH
Vi har också spishäll. Frågan är om det hade hjälpt i ditt fall. Drar hon fram en stol och ställer sig på den lär hon ju nå över skyddet.
Jag ska också hem och läsa kapitlet.
Krama lilla Ida och ta hand om hennes hand.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Vi använder inte spisskydd det är bara bökigt. Våra barn har fått läsra sig att det är varm och hur man hanterar spisen. Man kan ju inte alltid passa utan lita lite på att de vet vad man inte skall göra.
/Gun
/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft
.
Vanliga spisskydd går bra att tex limma fast på bänskivan man har kring hällen., på samma sätt som man limmar på spis
Vi har använt såna där dubbelhäftande tejpkuddar, om du förstår vad jag menar?! När det är dags att ta bort skyddet lär vi få sandpappra lite för att få bort tejp.
Jag håller absolut på såväl inlärning om att spisen är varm SAMT spisskydd. En olycka händer alltför lätt och på mindre än ett ögonblick.
Louise
Vi har använt såna där dubbelhäftande tejpkuddar, om du förstår vad jag menar?! När det är dags att ta bort skyddet lär vi få sandpappra lite för att få bort tejp.
Jag håller absolut på såväl inlärning om att spisen är varm SAMT spisskydd. En olycka händer alltför lätt och på mindre än ett ögonblick.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Flicka f?dd oktober 2000.
Adrian når just nu bara upp till de yttersta plattorna så vi använder de innersta. Vi försöker demonstrera hur spisen fungerar och så får han vara med och röra i grytorna och känna att det faktiskt är hett när man är i närheten av plattan. Vi har ännu inget spisskydd men är osäkra på hur vi ska göra framöver.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Jag tar det säkra före det osäkra. Det handlar ju inte bara om att skydda dem ifrån att lägga en hand på plattan... en kastrull med kokande vatten kan lätt petas ned från plattan med ngt lämpligt redskap. Den resan skulle inte jag vilja vara med om...
Sen kan man ju självklart även se till vilken typ av barn man har där hemma. Jag har en liten upptäckare (med stora bokstäver) som gör allt hastigt och gärna allt på en gång. Han lade nyligen lilla handen på en brännhet plåt trots att jag stod bredvid och sekunden innan berättat och "visat" att plåten var varm (jag vet den skulle inte ens ha stått där...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
-
cillamamman
DEFINITIVT SPISSKYDD PÅ!!!!
Ni vill absolut inte råka ut för att välta en kastrull vatten över ert barn, eller???
Min dotter spillde en skvätt tevatten över mitt ben förr året. Det var ingen stor brännskada men blev trots snabb kylning och watergel ganska djup och segläkt. Det fick åtminstone mig att inse hur allvarligt det är med kokande vatten över ett litet barn! (även om vi "alltid" haft spisskydd).
Sedan är det ju klart att man ska lära sina barn att plattan är varm och hur man hanskas med den OXÅ.
(Jag menar, alla balkonger på hög höjd måste ju ha räcken, även om vi VET att vi kan ramla ner om vi går nära kanten-att skydda sig mot farliga saker är självklart!)
Vi har vår häll inbyggd i bänkskivan. Spisskyddet sitter fastskruvat underifrån i bänksivan.
Ni vill absolut inte råka ut för att välta en kastrull vatten över ert barn, eller???
Min dotter spillde en skvätt tevatten över mitt ben förr året. Det var ingen stor brännskada men blev trots snabb kylning och watergel ganska djup och segläkt. Det fick åtminstone mig att inse hur allvarligt det är med kokande vatten över ett litet barn! (även om vi "alltid" haft spisskydd).
Sedan är det ju klart att man ska lära sina barn att plattan är varm och hur man hanskas med den OXÅ.
(Jag menar, alla balkonger på hög höjd måste ju ha räcken, även om vi VET att vi kan ramla ner om vi går nära kanten-att skydda sig mot farliga saker är självklart!)
Vi har vår häll inbyggd i bänkskivan. Spisskyddet sitter fastskruvat underifrån i bänksivan.
Cillamamman
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.
Om någon funderar på att köpa ny spis så kan jag varmt rekomendera induktionsspis. Vi valde det och det är underbart att slippa oroa sig så mycket.
Vi tränar givetvis på att spisen är varm osv. Men några varma plattor efter matlagning behöver vi aldrig tänka på. Man kan heller inte glömma en platta på, då stänger den av sig själv, och det är skönt tycker jag som är en något virrig tvåbarnsmamma
Vi tränar givetvis på att spisen är varm osv. Men några varma plattor efter matlagning behöver vi aldrig tänka på. Man kan heller inte glömma en platta på, då stänger den av sig själv, och det är skönt tycker jag som är en något virrig tvåbarnsmamma
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD