Är i ett dilemma.
Dottern är 2 år o 5 mån t'g. Hon har 12 timmar natt o fortfarande 1,5 på dan. Jag vet att det är för mycket, men hon är sån sjusovare att det har varit svårt att korta ner den. Men på sistone ahr hon börjat prata o sjunga mkt på kvällarna. I och för sig vackert medn det stör lillebror som efter att ha pratat av sig behöver sova. Han pratarar på med henne. Tills för alldeles nyligen somnade hon som en stock. Därför märker jag att 1,5 börjar även på henne bli för mycket. Så jag började igår med 45 min. Resultat: glad igår, men mot kvällen trött o ledsen som hon aldrig är. Idag: riktigt otrevligt grinig, kinkig o rödkantade ögon. Hon kändes så omogen för en så kort sömn, och eftersom 1 timme inte är ngt alternativ så gav jag 1,5 igen idag.
Men frågan är hur länge det håller. Hon är ju ändå stor...
Så "vänjer" de sig vid dessa ynka 45 min på dan? Ska jag bara köra på?
Och om ja: borde bok läsas innan i sängen för att vilan ska vara 1,5 timme fortafarande för att sen när sömn helt tas bort dagtid ha en bra rutin att vila ensam i sängen, eller kan vi njuta utomhus ännu mer på f.m o bara vila 45 min?
korta sömntid?
korta sömntid?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Hej bellisen!
När barn som tidigare somnat och sovit gott börjar strula, brukar det vara ett tecken på att det är dags att dra ner på sömnen!
Och precis som du säger så är det ofta en övergångsperiod som kan vara lite grinig, innan de nya tiderna sätter sig.
Eftersom din tjej inte verkar ha nåhra insomningsproblem (?) på dagarna, tycker jag du kan lägga henne för att sova sina 45 minuter utan bok, men om du märker att även insomningen på dagarna börjar krångla kan du mycket väl låta henne lyssna på ljudbok en stund innan sömnen. Du får nog "helt enkelt" lyssna av henne och själv besluta hur du vill göra...
Och blir eftermiddagen väldigt lessen så kan du alltid lägga lite tidigare på kvällen de första dagarna!
Kram Mia
När barn som tidigare somnat och sovit gott börjar strula, brukar det vara ett tecken på att det är dags att dra ner på sömnen!
Och precis som du säger så är det ofta en övergångsperiod som kan vara lite grinig, innan de nya tiderna sätter sig.
Eftersom din tjej inte verkar ha nåhra insomningsproblem (?) på dagarna, tycker jag du kan lägga henne för att sova sina 45 minuter utan bok, men om du märker att även insomningen på dagarna börjar krångla kan du mycket väl låta henne lyssna på ljudbok en stund innan sömnen. Du får nog "helt enkelt" lyssna av henne och själv besluta hur du vill göra...
Och blir eftermiddagen väldigt lessen så kan du alltid lägga lite tidigare på kvällen de första dagarna!
Kram Mia
Tack för snabbt svar.
Ja, hon är en dagsovare som jag alltid får väcka och som inte har några problem att somna om hon fått springa av sig på f.m.
Alltså kan jag lägga henne bara för 45 min, och inte bok? Men när sömnen helt plockas bort är det då man om man vill går över till bok i säng?
Men det är så svårt! Hon såg helt färdig ut igår på f.m, det är svårt att tänka sig att hon vänjer sig. Men det är väl dags att göra detta då 13 timmar rekommenderas redan från 2 års ålder?
Ja, hon är en dagsovare som jag alltid får väcka och som inte har några problem att somna om hon fått springa av sig på f.m.
Alltså kan jag lägga henne bara för 45 min, och inte bok? Men när sömnen helt plockas bort är det då man om man vill går över till bok i säng?
Men det är så svårt! Hon såg helt färdig ut igår på f.m, det är svårt att tänka sig att hon vänjer sig. Men det är väl dags att göra detta då 13 timmar rekommenderas redan från 2 års ålder?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Hej igen
Nu är det ju så här att det är just rekommendationer, och jag som har flera barn kan intyga att olika barn har olika behov - så detär absolut inget tvång att ändra något som funkar!
En del barn kräver större sömndos än andra, och några mindre, jag tror en timme åt vardera håll är rätt okej!
Så om du tycker att tösen behöver 1½ timme fortfarande, och mår bra av det, finns ingen anledning att ändra
Du vet - inte söka bekymmer där inga finns!
Men OM du tycker att kvällarna och läggningarna blir lidande, då kanske det ändå är dags att dra ner...
Ujuj, inget rakt svar här inte, men det här kan du se bäst själv, tror jag!
Fortsätter gärna svamla med dig om du vill
Kram Mia
Nu är det ju så här att det är just rekommendationer, och jag som har flera barn kan intyga att olika barn har olika behov - så detär absolut inget tvång att ändra något som funkar!
En del barn kräver större sömndos än andra, och några mindre, jag tror en timme åt vardera håll är rätt okej!
Så om du tycker att tösen behöver 1½ timme fortfarande, och mår bra av det, finns ingen anledning att ändra
Men OM du tycker att kvällarna och läggningarna blir lidande, då kanske det ändå är dags att dra ner...
Fortsätter gärna svamla med dig om du vill
Kram Mia
miar70 skrev:Hej igen![]()
Nu är det ju så här att det är just rekommendationer, och jag som har flera barn kan intyga att olika barn har olika behov - så det är absolut inget tvång att ändra något som funkar!
Så om du tycker att tösen behöver 1½ timme fortfarande, och mår bra av det, finns ingen anledning att ändra![]()
![]()
Fortsätter gärna svamla med dig om du vill![]()
![]()
Kram Mia
Ja...har provat med 45 min några dagar nu och det funkar, men hon är inte sig själv lik. Och egentligen har ju inte läggningen blivit lidande än av för mkt sömn, men jag har blivit stressad när jag trott att hon för länge sen "borde" sova mindre. Vad som händer när hon sover 1,5 timme på dan är att hon ligger och sjunger o pratar i sängen i max en halvtimme. Men glad!
Och eftersom jag är van en tjej som somnar på stört har JAG störts , men egentligen kanske inte hon? Och lillbrorsan gillar att prata ett tag etfer läggning oxå, så det är ju en bra matchning...
Men : Jag kan alltså behålla 1,5 timme om hon pratar glatt vid läggning och inte ledsen? För som det är nu krashar hon efter 3 dagars 45 min och så är vi bara tillbaka till 1,5 timme. Och att korta natten till 11 timmar och 2 på dan känns fel när nykurade brorsan äntligen fattat galoppen och sover gott i vargtimmme. Eller?
Men : Jag kan alltså behålla 1,5 timme om hon pratar glatt vid läggning och inte ledsen? För som det är nu krashar hon efter 3 dagars 45 min och så är vi bara tillbaka till 1,5 timme. Och att korta natten till 11 timmar och 2 på dan känns fel när nykurade brorsan äntligen fattat galoppen och sover gott i vargtimmme. Eller?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Hej igen!
Du känner din tös bäst av alla, och om inte du ser nåt problem med att hon trallar en stund vid läggning, och du tycker att 1½ timme är vad hon behöver så finns ingen anledning alls att ändra
Du vet "man ska inte leta problem där inga finns"
som AW brukar säga!
OM du skulle vilja korta natten, så kan du ju korta den på kvällen, dvs låta henne vara uppe en halvtimme till t ex - men det är bara en liten tanke
Kram Mia
Du känner din tös bäst av alla, och om inte du ser nåt problem med att hon trallar en stund vid läggning, och du tycker att 1½ timme är vad hon behöver så finns ingen anledning alls att ändra
Du vet "man ska inte leta problem där inga finns"
OM du skulle vilja korta natten, så kan du ju korta den på kvällen, dvs låta henne vara uppe en halvtimme till t ex - men det är bara en liten tanke
Kram Mia