jollrar under vargtimmen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Här på forum brukar vi rekommendera de naturliga sömnpassen, 20, 45, 1.5, 2h. En timme är alltså inte det och barnen befinner sig då i djupsömn och det är inte så bra att väcka dem då. Mina barns schema vid samma ålder som din son har sett ut så här:

7.00 vakna
7.30 frukost
9.00-9.45 sova
11.00 lunch
12.00-13.30 sova
14.00 mellis
16.00-16.20 sova
16.45 middag
18.30 gröt
19.00 sova

Fördelen med det här schemat tycker jag är att långluren redan nu finns och ligger på rätt plats för de följande scheman.

När barnen närmar sig nio månader faller 20 min på eftermiddagen bort av sig själv och långluren förskjuts en halvtimme till 12.30-14.00

Senare runt året kortas förmiddagsluren ner till 20 min för att en bra bit över året falla bort av sig själv (blir ofta först till en femminutare). Då brukar jag ha långluren 12.00-13.30

Jag som har fler barn uppskattar att alltid ha den långa luren mitt på dagen så att jag alltid får minst en timme för mig själv mitt på dagen när de stor barnen vilar och lillpojken sover. Ett tips om det blir aktuellt med fler barn :wink:

Min mening med det här långa inlägget är inte att pracka på dig just mitt schema utan visa att det är bra att planera för framtiden när man lägger sitt schema så att man måste göra så små förändringar som möjligt när schemat ska ändras efter nya sömnbehov. :) :sleep:

Kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
snuttis

Inlägg av snuttis »

Inte en helt omöjlig tanke att få fler bebisar.. :wink: Jag tycker inte alls att det prackas på något, är så glad över att få synpunkter.
Nu ska jag sova på saken :) .
mamma till snuttis, född aug 07
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Mina barn hade i samma ålder 2 lurar, med följande schema:

8.00 morgon

11-13 middagslur

16.15-17.00 eftermiddagslur (förkortas anefter för att sedan falla bort helt)

20.00 natt

Middagsluren blir mellan 12-14 när ungarna blir större, och kortas av anefter.

Nu har vi ju morgon senare, men ville bara ge ett exemle på att man egentligen kan vända på schemat lite hur man vill, och ändå få det att funka.

Som sagt är det smartast att sitta ner och planera framåt också (som om det inte skulle vara svårt nog att planera i alla fall :lol: :lol: ). Fundera på du, vi är här med stöd!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
snuttis

Inlägg av snuttis »

Hej igen!
Efter mycket bollande med tider hit och dit , :roll: ,så behåller vi 3 lurar. Vi får det helt enkelt att inte gå ihop med 2. Precis som med Tutantråden så har han också svårt att sova längre än 45 min, han vaknar också efter en promenad om jag inte går i 1.5 h. Jättebra tips från duggan och Krümel :D , ska testa det direkt. :?: Jag undrar vad jag ska göra om han somnar efter 20 min. Ska jag väcka honom efter 45 min och alltså ta upp honom tidigare än 1.5 h? Eller ska jag väcka honom efter schemat precis? Då har han sovit någonting mellan 45 min och 1.5 h. :?: Tycker ni att det är dumt att ha 20 min lur på fm och 45 min på em?
Jättetacksam för svar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej snuttis!

Vad bra att du bestämt dig för hur du vill ha ert schema.

Många barn brukar ha svårare att komma till ro på eftermiddagen än på förmiddagen. Därför väljer många att ha 45 på fm och 20 em, men det är ju inte alla som är så. Du känner ju ditt barn bäst. :wink:

Problemet när man vänjer barnet med att man är ute och går när de sover är att de då vaknar i 45 min skarven och undrar varför i herrens namn står vagenen stilla nu? Jag vill ju bli gungad så där härligt skönt :roll: . Mitt tips är att låta vagnen stå still när han somnar, och gå när han sover djupt. Eller kanske ta en promenad i vaket tillstånd istället? :wink:

Det här med att han kanske somnar efter 20 min. då skulle jag låta honom sova till utsatt tid på schemat plus eventuellt en marginalkvart. Blir då inte ett naturligt sömnpass, men om han bara får 45 tror jag att du får en mycket trött bäsbis. :roll:

Vad tror du om det här? :heart:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
snuttis

Inlägg av snuttis »

Tror väldigt mycket på era förslag och råd :wink: :D . Tack, ska genast försöka omsätta det i praktiken.
Snuttis mamma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"