Katten och maten.

Samtalsforum med barnen i fokus
Dixie

Katten och maten.

Inlägg av Dixie »

Hej!
Jag har lite frågor ang katten och Viktor. Viktor älskar nämligen kattens mat och vatten. Viktor får känna, vifta omkring i skålen med handen och smaka lite på de hårda bitarna men det är inte så kul, känna är bäst. Och det har han fått göra ganska länge nu men det är fortfarande lika kul varje gång, naturligtvis! Efter ett tag så ställer jag/vi upp skålarna i fönstret. Viktor reagerar inte alls, han är till synes (än så länge) helt nöjd.

Men när katten äter så håller jag Viktor på lite avstånd så att katten får äta i fred, det är inte så uppskattat av unga herr´n men jag vill att katten ska ha matro iaf 8) . Jag säger "Katten äter mat! Bara titta!"

Gör jag fel?

Hur länge ska jag låta Viktor känna på kattens mat? Ska han få hålla på tills det inte är intressant längre :shock: till typ 2014 8) :lol: Eller kan jag ta bort det utan att han har fått känna, när jag ser att han är på väg i full fart mot skålarn? Hur går man vidare?

Ska allt få utforskas tills intresset för saken försvunnit? Eller ska jag lite fint försöka hindra från att känna osv men nu mer lära hur man sätter upp skålarna i fönstret?

Samma dilemma med diskmaskinen... Nu när man kan stå upp är det lite farligt, men han blir så lessen i blicken när jag stänger innan han hunnit åla sig fram. Hur gör ni?

Matskålarna får stå kvar där de står för katten har varit helt fantastisk hittills så jag vill inte utmana för mycket med att flytta det käraste för honom :heart: . Mycket annat har flyttats :oops: .

Vissa saker går ju att trolla bort men inte allt, eller? Har jag för stora krav på min trolleriådra? Kan tillägga att det börjar bli svårt att trolla bort en sån liten pryl som tv-kontrollen... Men den är nog ändå snart borta med tanke på hur mycket det gnags på den :lol:

Oj, det blen mycket av litet, orkar
någon ge lite vägledning?
:heart:

Marie :!:
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Dixie :!:

Eftersom jag har både katt och diskmaskin kan jag ju berätta hur jag gjort :wink:

Katten äter numera på bänken, och det funkar hur bra som helst - tror inte han tog illa vid sig av det :lol: och jag slipper vara orolig över att barnen ska byta meny :wink: !

Diskmaskinen undersöks ofta här, och har gjorts i flera år höll jag på att säga... Jag låter alltid barnen undersöka klart om de är på väg eller mitt upp i en undersökning - så även diskmaskinen! Och vad är godare än en smörig smörkniv 8) och så behändigt det är att stå och hålla sig i den, för att inte tala om när man faktiskt kan KLÄTTRA upp i den :roll: .
Och tv-kontrollen har vi en hylla för ovanför soffan, eller så ligger helt enkelt kontrollen under nån kudde I soffan...

Mina gyllene regler är:
:arrow: flytta saken, inte barnet!
:arrow: IS i magen!
:arrow: Inte hindra!

Lättare sagt än gjort ibland, men bra att ha i bakhuvudet!

Kram och lycka till med din lilla upptackare :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad oss anbelangar får katterna mat på bestämda tider. De vänjer sig fort vid det. Det som inte äts upp tas undan. Häpp! 8) Jag ger rå mat (braf) till katterna så nått alternativ finns inte...

Annars har jag offrat både fjärrkontroller (nåja, en av tusen )och låtit diskmaskinen få utforskas, och jag lovar, bland omgivningens ettåringar är det BARA Edvard som skiter komplett i allt vad sipsar och diskmaskiner heter. De barnen som nejats och fyats kollar av dem fortfarande!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

barf, inte braf...
Dixie

Inlägg av Dixie »

Tack miar70 och TorpSara :heart:
Ja, mat på bestämda tider till katten är kanske inte helt fel med tanke på att det kanske äts liiiiite mer än det borde :lol:

Det låter väldigt bra att han kanske inte kommer att bry sig om diskmaskinen redan vi ett år!! Som din Edvard TorpSara, fantastiskt. Det är sånt som gör en peppad och då kan man ju förklara det för omgivningen när de tittar på en och säger att "Ja, han kan få känna på mycket men DISKMASKINEN, där går gränsen. Marie det är nog INTE så bra. Tänk på alla vassa saker som kan finas där i.... osv....." :roll:

Vad är barf för kattmat? Låter spännande.

miar70 jag ska försöka komma ihåg dina 3 gyllene regler! De är helt rätt. Tack :D
Marie
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Diskmaskinen: Lägg alla knivar och sånt som kan vara farligt på översta hyllan när du diskar, sen kan barnet vara med och hjälpa till att plocka in disken efteråt. Ge honom en uppgift liksom. "Kan du lägga den i lådan?" Å sen handen om handen och beröm. (jag antar att han är pytteliten, men det spelar ingen roll, har jag lärt mig på detta eminenta forum) :D
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej alla kloka!

Vår lilla - fast numera ganska stora :shock: - Rufus är en hejjare på att plocka ur diskmaskinen. Det gäller att vara med på noterna och fånga upp tallrikarna som han lyfter ur men vi hjälps åt och det går bara bra. Ett par mindre problem som jag inte riktigt kommer på bra lösningar på har jag dock.

Först nu (vid 14 månader och 13 kg...) har han kommit på att det vore trevligt att krypa upp på diskmasinslocket. Det är ju i sig inget problem, han får klättra lite överallt, men diskmaskinen gungar betänkligt och jag börjar undra om den kommer att hålla. Därför har jag sagt "Ojdå. Man står vid diskmaskinen." Och ställt ner honom igen och försökt aktivera honom med plocket istället. Jag vill inte hindra, men håller diskmaskinen? Det känns som om det skulle kunna bli dyrt. Hur har ni gjort?

Rufus har inte riktigt fått kläm på att plocka in i maskinen (fast ärligt talat så har vi nästan bara plockat ur tillsammans och inte plockat in, så när skulle han ha lärt sig det... :roll:) så om vi plockar in så plockar han ur och slänger smutsig disk på golvet. Vi är inga renlighetsfanatiker, tro mig :roll: :oops:, men det blir ju lite rörigt till slut. Och kladdigt. Något tips?

Hälsningar
/Ewa

PS. Vi har hund också. Hon får vatten och mat på natten och under dagluren. Det är mycket vatten i en hundvattenskål nämligen. :) DS.
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

PS. Vi har hund också. Hon får vatten och mat på natten och under dagluren. Det är mycket vatten i en hundvattenskål nämligen. DS.
Vi har också hund, och han hjälper glatt till att fördiska, så då blir det inte så kladdigt på golvet :wink: (Fast jag ska säga att våra barn inte hjälper till så mycket med att plocka in disk heller... :roll: )
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Lua

Inlägg av Lua »

Här har vi två diskmaskinsexperter! De är faktiskt till hjälp. På riktigt! Man slipper böja på ryggen - de ger mig saken och jag sätter in i rätt skåp. Mycket uppskattad syssla. Knivarna diskar vi för hand för att slippa blodvite :wink:

Plocka i är svårare och kräver lite handen om handen först. Men numera är Allis en hejare även på detta.

Kram och lycka till! :heart:
sune33

Inlägg av sune33 »

det mesta har kanske redan sagts... men jag läste i tidningen för någon vecka sedan om ett dagis där personalen hade låtit barnen smaka kattmat - då känns det nog bättre att barnen gör det hemma (hade i alla fall jag tyckt!)

Ang diskmaskinen så har jag bara plockat undan de vassa sakerna och förhindrat att hon klättrar upp på luckan - den ser inte ut att hålla för 13,5 kg lätt och nyfiket barn. Jag håller helt med föregeånde som sa ngt i stil med att barn som nejats (med spärrar mm) pillar fortf långt upp i åldrarna, barn som kollar själva (som mina har fått göra) har efter en intensiv period nöjt sig med det de kommit fram till!

hejsvejs!
mamma till K maj-00, E jan-03 och K sep-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nemita skrev:Rufus har inte riktigt fått kläm på att plocka in i maskinen (fast ärligt talat så har vi nästan bara plockat ur tillsammans och inte plockat in, så när skulle han ha lärt sig det... :roll:) så om vi plockar in så plockar han ur och slänger smutsig disk på golvet. Vi är inga renlighetsfanatiker, tro mig :roll: :oops:, men det blir ju lite rörigt till slut. Och kladdigt. Något tips?
Här hemma har vi "åldersgräns" på att just plocka I disken, Alice är drygt tre och har precis börjat med det, för precis som du säger så är det betydligt lättare att plocka ur!
Vid urplockning är Frida, som är ett och fyra, helt med och plockar och ger (hennes favvojobb!), men när det är dags att stoppa i middagsdisken, då tar nån av de stora, eller jag, eller sambon, och gör nåt annat med Frida!

Och vi ger också hundarna mat och vatten när Frida sover, och ute har de alltid en skål vatten på bron.

Annars är ju Puffis fördisk praktisk :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det här med att klättra på luckan - det har faktiskt våra gjort, Frida är snabb som attan att klättra upp där nu, och den håller, men visst blir det kladdigt :roll: . Hon väger ungefär 13 kilo nu, och de andra har också klättrat och det har gått bra... än så länge :lol:
sune33

Inlägg av sune33 »

fy vad präktig jag lät i mitt inlägg. Det var inte min mening! Sorry!

Ang luckan till diskmaskinen så får jag bilder framför mig där maskinen faller och drar med sig hela bänkskivan, men det är antagligen omöjligt. (Hoppas jag)
mamma till K maj-00, E jan-03 och K sep-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

sune33 skrev:fy vad präktig jag lät i mitt inlägg. Det var inte min mening! Sorry!
Nähä :shock: :D du lät väl inte alls präktig! Vår maskin sitter liksom fast under bänken så den kan inte vicka, annars skulle nog jag ha skrämselhicka också :wink: ...
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tack för alla tips! Vi brukar låta Rufus diska lite oömma saker i diskhon medan vi ställer in i maskinen (och hunden fördiskar självklart!). Vi fortsätter nog med det ett tag till. Klättrandet ska jag nog försöka stå ut med. Vår maskin sitter också fast under kanten så det borde gå bra. Det gäller väl bara att hänga med i svängarna eftersom det lätt blir väldigt halt att stå där. :)

sune33: ingen präktighetsklocka ringde, så oroa dig inte. :) Jag tycker att barn kan få prova hund- och kattmat när de intresserar sig för sånt som står framställt i ett hem, inte som en "happening" där man ska prova för provandets skull. Sen tror jag inte att det är farligt, antagligen betydligt nyttigare än godis och läsk... :roll: (Men det luktar inget vidare i bebismun av nytuggat hundtorrfoder... urk...)

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"