Jag har lite frågor ang katten och Viktor. Viktor älskar nämligen kattens mat och vatten. Viktor får känna, vifta omkring i skålen med handen och smaka lite på de hårda bitarna men det är inte så kul, känna är bäst. Och det har han fått göra ganska länge nu men det är fortfarande lika kul varje gång, naturligtvis! Efter ett tag så ställer jag/vi upp skålarna i fönstret. Viktor reagerar inte alls, han är till synes (än så länge) helt nöjd.
Men när katten äter så håller jag Viktor på lite avstånd så att katten får äta i fred, det är inte så uppskattat av unga herr´n men jag vill att katten ska ha matro iaf 8) . Jag säger "Katten äter mat! Bara titta!"
Gör jag fel?
Hur länge ska jag låta Viktor känna på kattens mat? Ska han få hålla på tills det inte är intressant längre
Ska allt få utforskas tills intresset för saken försvunnit? Eller ska jag lite fint försöka hindra från att känna osv men nu mer lära hur man sätter upp skålarna i fönstret?
Samma dilemma med diskmaskinen... Nu när man kan stå upp är det lite farligt, men han blir så lessen i blicken när jag stänger innan han hunnit åla sig fram. Hur gör ni?
Matskålarna får stå kvar där de står för katten har varit helt fantastisk hittills så jag vill inte utmana för mycket med att flytta det käraste för honom
Vissa saker går ju att trolla bort men inte allt, eller? Har jag för stora krav på min trolleriådra? Kan tillägga att det börjar bli svårt att trolla bort en sån liten pryl som tv-kontrollen... Men den är nog ändå snart borta med tanke på hur mycket det gnags på den
Oj, det blen mycket av litet, orkar
någon ge lite vägledning?
Marie