Leo 7,5 mån strular efter sjukdom

Skriv svar
mari.g

Leo 7,5 mån strular efter sjukdom

Inlägg av mari.g »

Hallå alla kloka!
Vår lilla skrutt har börjar tjorva i stor stil! Han har varit sjuk, förkyld + ngt med magen. Har bajsat både löst och STORA mängder. Blev superröd i stjärten, vilket har gjort att vi fått byta blöja 1-2 ggr per natt på en alldeles jätteledsen kille. Vi har alltid haft problem med maten, både mitt o Leos problem. Det är iaf en akilleshäl och när han utsätts för stress yttrar det sig alltid genom maten. Han har alltså ätit dåligt under den här perioden. Har med svårighet fått i 100 ml Välling+NAN-2 till frukost/kvällsslurk.
Nu äter han riktigt mycket igen, tar väl igen det han förlorat, tog bla. 370ml flaska till frukost igår :shock:

Om själv matningstrasslet finns en tråd på "späda":
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Nu till själva problemet.
Han har börjat att vakna på nätterna. Oftast i vargtimmen. Problemet är att har är vaken så länge, i natt 2,5 h! Ramsan tar inte.
Han miniukurades som 4 månaders med eminent hjälp av moster LUA :heart: och det har funkat bra sen dess. Toppar och dalar förstås med aldrig såhär. Jag kan gott förstå att vi har förvirrat honom svårt med all trafik kring blöjbyten och sjukdom. Har dock aldrig tagit upp honom.

Strulnätter:
:arrow: 1
Vaknar 05,50. Jätteledsen, somnar aldrig om innan morgon 7,30
Ramsa och verktyg fungerar dåligt. Slukar 350 ml till frukost
:arrow: 2
Vaknar 4 och är superledsen. Ramsan tar inte, när jag solfjädrar lugnar han sig sover 5 min och går igång igen, gång på gång. Vid 5 svansar matvargen in :oops: Ger upp o ger en lite flaska välling, somnar efter det. sover till morgon
:arrow: 3
Vaknar 01,40, gråt direkt, avvaktar... ramsar.. blir argare!
02,10 in, skakar sängen, ut m. ramsa, tyst... skrik
02,40 in långsolfjäder, ramsa ut, reagerar, tyst, bekr, skrik...
03,10 in kort solfjäder, ramsa ut, tyst, bekr, gnöl, bekr, tyst
(emellan de fysiska insatserna ramsar jag vilket mest gör honom arg.)
Sov till morgon
:arrow: 4
03,15 vaknar, gnölar
03,30 första ramsan... Ramsorna tas emot bättre än igår men fortfarande arg! Jobbar på med ramsan, in en KORT gång o kollar att han inte fastnat eller nåt, bajsat, byter inte. Gråten går upp och ner men känns som det är åt rätt håll...
04,40 Ledsen! In solfjäder, ramsar ut, reagerar I ramsan, tystnar, bekr, tyst
Sov till morgon, äter 370 ml!
:arrow: 5
Vaknar 3,45, pangramsar. Ligger och pratar, gnölar... gråter lite upp o ner i 1,5 h. Försöker verkligen somna. gör nog det ett par gånger men vaknar direkt igen... Därefter blir han ledsen, Ramsar vilket leder till vrede!
In, solfjäder, ut med ramsa... arg!
In, buff, solfjäder, ut red ramsa, tyst, sover i typ 3 min... gråt igen...
Maken in, solfjäder, ut med ramsa, tyst,... några minuter... jätteledsen...
Maken in, LÅNG solfjäder ( till sömns skulle jag gissa) ut med ramsa... Tyst. Men nu är klockan 05,55 :shock: Sov till morgon, äter 350 ml

Det känndes igår kväll som att vi var på väg åt rätt håll, men efter morgonens kaos så vet jag rakt inte. Strategin var/är att pangramsa och sen INGENTING, men det går ju sådär :roll:
Han äter bra nu, men har kanske inte kommit ikapp ännu.
Jag känner mig liten och vilsen nu! HJÄLP!
Vi måste få tillbaka vårt superverktyg i ramsan! Hur ska jag förhålla mig till detta?
Förslag är väl att fortsätta med "ingenting"... Eller att ta till en fysisk insatts tidigare, för att få honom i en sinnesstämning där ramsan kan ta igen...

Schemat:
7,30 Godmorgon, Välling+NAN-2
mogontoa, ensamlek
10,15 lunch, mat
10,45 sova 2 h
14,00 Mellis, mat
15,30 sova 20 min (nyligen kortat från 45 min då insomningarna strulat)
17,45 Middag, mat
19,00 kvällsslurk, välling + NAN-2
19,30 Godnatt!

Han äter mat 3 ggr/dag då gröt funkat dåligt!

Råd mottages TACKSAMT!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Mari!

Ja mig tycks det ohjälpligen som om ni trafikerar alldeles för mycket. Eftersom ramsan gör honom arg är han inte i behov av någon ramsa - att ramsa ett argt barn är som att kasta bensin på elden. I er situation skulle jag servera en pangramsa vi första pip och sedan INGET. Och blir det riktigt ledset, ja då skulle jag ramsa igen. Men inte gå in! Vem skulle kunna sova ute på en motorväg? Hans rum är fredad zon, och ni släpar ju in hela vargaflocken med ert rännande.

Är han arg måste han få vara det. Låt honom gnöla och ropa bäst han vill. Då ska du inte jobba med någon ramsa :!:

Ni måste hållas utanför där ni har fullt upp med att ladda bössan. När det nu är så här struligt skulle jag ha tydliga husljud utanför hans rum, så han faktiskt hör att vakten är fullt upptagen med att hålla vargen stången. Det är inte så roligt att gå upp mitt i natten men det brukar inte behövas många nätter.

Och så tror jag att bara han äter ikapp sig kommer det att göra sitt till :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hej :!:

Tack för svaret! Gott inför natten.
Jo, du har självklart rätt. Det är bara så svårt att lyssna, så lääänge! Speciellt när det stegras. Men eftersom att ramsorna bara utlöser protester så känns det mer som att han är arg. Han vet ju vad ramsan betyder, även om vi inte behövt använda den speciellt mycket på ett tag.

Vi bor i lägenhet så det är lite svårt med husljud, vi får hitta på nåt som låter lagom mycket. Dammsuga blir ju t.ex. svårt. Han sover i vårt becksvarta rum bakom draperi.

Återkommer med rapport!

Go'natt!

//Mari
mari.g

Utlovad rapport

Inlägg av mari.g »

Hallå!

Det har gått riktigt bra här faktiskt :!:
Natten till igår krävde ca 5 pangramsor, men han somnade om varje gång. Det blev en tidig morgon med en både arg, och mot slutet ledsen pojke.
Natten till idag sov han till 5.30, fick en pangramsa o somnade om. Tidig morgon igen men låg bara och snackade. Mycket husljud från resten av familjen o jag tror att han somnade de sista 5-10 minutrarna :D

Vi har verkligen pangramsat vid FÖRSTA pip de här nätterna. Tidigare har jag nog väntat lite mer, 5-10 sek kanske, men det verkar som att det är skillnaden mellan skit o pannkaka...

Han äter fortfarande som en svulten, så jag antar att han börjar komma ikapp.

Nu hoppas vi på att resan går mot våra stabila nätter igen.

Tack för hjälpen :!:

//Mari
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:thumbsup:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn