"Dâlig vana" ?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
sourisrose

"Dâlig vana" ?

Inlägg av sourisrose »

Hej mammor !
Är ny pâ forumet, och först och främst fâr ni ursäkta min dâliga svenska : jag är född&uppvuxen utomlands, i Schweiz där jag fortfarande bor nu.
Jag har tvâ underbara pojkar, Henning 2 1/2 âr och Ingmar, 6 veckor.
När Henning var nyfödd var han ett "kolikbarn" som man kallar dom här, dvs han skrek nästan jämt. Tack var Anna Wahlgren vet jag nu att han förmodligen bara var hungrig, plus ganska panikslagen efter en vecka pâ intensiven efter födseln. Jag var själv utmattad och panikslagen när vi äntligen kom hem frân BB, och vardagen förvandlades snabbt till ett riktigt kaos. När Henning fyllde 3 mânader förvandlades han plötsligt till en otroligt glad och lekfull liten prick, som han fortfarande är nu (men tyvärr lyckades vi inte att fâ honom att sova en hel natt förrens han var 13 mânader :shock: )
Lillebror Ingmar föddes med akut kejsarsnitt, och lâg ochsâ pâ intensiven nâgra dar ; när vi kom hem var vi mindre rädda än första gângen, men däremot var jag (redan) helt slut, hade knappast sovit en blund pâ BB.
Jag hade bestämt mej för att introducera standarmodellen, som funkade bra dom fyra första veckorna. Däremot vaknade vi ofta pâ nätterna (sover tillsammans bebis&jag), men jag kunde ta igen mej pâ dagarna. Sedan tvâ veckor har standardmodellen "gâtt ât skogen", jag vet inte riktigt hur det gick till. Ingmar är mycket vaken pâ dagarna, han har nog lite "äkta" kolik (magknip : han grâter, blir röd och spänd, och fâr sedan gaser), men är först och främst väldigt väldigt "sällskapsjuk" : han är nöjd sâ länge han fâr vara i nâgons famn, annars grâter han. Han äter mycket och ofta (har gâtt upp 2 kilo pâ sex veckor), sover knappast en timme ât gângen, förutom en längre sovperiod som man aldrig vet när den kommer att inträffa.
Jag vet att jag borde ta mej samman och försöka fà lite ordning pâ dethär, men jag är ganska trött, snurrig och deppig just nu (har en massa andra problem och dessutom en lângvarig influensa), jag vill inte lâta min bebis grâta (ända râd man fâr i detta land), men är samtidigt rädd för att ge mitt barn en dâlig vana för framtiden : äta och sova hur som helst, "bo" i vâran famn eller i sjal pâ magen. För tillfället fâr han gärna göra det, men när gâr gränsen ? Känner mej förvirrad och har dâligt samvete för att ha hamnat i "kaos" igen :(
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej sourisrose och varmt välkommen! :lol: Din svenska är alldeles utmärkt!!!

:idea: Du får gärna underlätta för mig att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum! :lol:

Ja du AW brukar ju prata om "smekmånad" och nu kan vi väl säga att den är över. :wink:

Ammar du eller flaskmatar du? Har du läst de klistrade trådarna här under späda och små?

”Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

”Förhållningssättet - det som avgör” (Attityden)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

:?: Sover Ingemar på mage, MED LARM?

:?: Har du BB (barnaboken) Om inte kan jag rekommendera den varmt!!

Så här små brukar vi rekommendera att man "vagnar" och t.o.m har sovandes i vagnen på natten om så skulle behövas. Vad tycker du om det?

Läs gärna lite i länkarna du fick, återkomm gärna med massa frågor så skall vi ta dem alla och se till att ni kommer på bana så fort som möjligt.

Ps. mot magont är just magläget (natt som dag, även vaken) det som fungerar bäst samt att se till och rapa ordentligt allt enl. SM. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sourisrose

Inlägg av sourisrose »

Hej TorsMamma och tack för svar :D !
Jo, BB läser jag ofta och gärna, och jag har funderat lite grand över detta "kaos" som har uppstâtt här hemma förra veckan.

1. Mat : Jag har följt SM med min lille Ingmar (jag ammar), men trots att han fick tillräckligt med mat (samt umgänge), blev han hungrig igen efter tvâ timmar ! Alltsâ om SM varade mellan 9.30 och 10.45, sov han sedan i tre kvart, och SKREK kl. 11.30 :shock: ! Kan han ha haft en tillväxtperiod ? Han är född vecka 37+6 dagar, har det en betydelse ?
Igâr verkade han kunna vänta lite mer mellan mâlen, jag fâr se hur det gâr nu.

2. Sömn : pâ natten sover vi pâ varsin hälft av en dubbelsäng, och han sover pâ rygg. Han vaknar tvâ-tre gânger, vid 1-2 och sedan 3-4, ibland ochsâ kl. 5. Jag vet att bebisar som sover med sin mamma diar oftare pâ natten, men jag har tänkt att han fâr sova hoss mej ett litet tag till (upp till ung. 2 mânader). Pâ dagen har han en tendens att vakna efter 45-50 minuter, dâ verkar han klarvaken, oftast skriker han. Ska skaffa en extra vagn och se hur det gâr ?
Tre söner, H. född 26.07.2005 ; I. född 30.01.2008 ; E. född 24.11.2011
It takes a village to raise a child
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"