OJ! TACK för alla svar!
Nu ska vi se...
Har du kollat sköldkörteln?
Kollat och kollat, men jag läste någonstans om hypo/hypertyreos (utbildat mig till undersköterska har jag minsann också gjort en gång i tiden

) och symtomen stämde inte alls på mig. Den varianten som gjorde nåt med rösten, blev man tydligen mager av, och DET är jag icke

. Frågade även läkaren och han sa att det inte stämde alls.
Förlåt en närgången fråga: Röker du?
Nix pix, har aldrig tagit ett bloss (ja förutom det där vass-strået i 7:an

) Men jag vet precis vad du menar. Min farmor rökte cigariller hela sitt liv och fick en otroligt raspig röst som vi alltid trott berodde på rökningen. Nu när jag fått sån här röst har vi börjat undra dock, hon födde fem barn och hade läkarskräck (nu svamlar jag vidare lite under den viftande intresseflaggan

), var aldrig hos läkaren för
någonting innan hon som drygt 80 fick nånting -alldeles säkert lungcancer- i lungan och ville ha smärtstillande. Gissa om de var förvånade på apoteket när hon inte kunde visa upp varken högkostnadskort eller apotekskort

Nåja...
(Jag jobbar bl a som körledare med amatörer.)
Ja, det har jag faktiskt också gjort en väldigt kort period i livet. Så jag borde ju veta hur rösten funkar. Jag KAN om stödet... men kommer jag över en viss punkt så inte bara skär sig rösten, den försvinner helt!

Vääääs, bara. Jag kan inte ringa till folk, de känner inte igen min röst
Sen började jag sjunga i kör igen och trasslade mig in i kören pga att de saknade tenorer.
Kom på att jag också ville skriva: Gå med i en kör! Att ta sånglektioner för en sångpedagog kan ju kosta en del, men att sjunga i kör är gratis, och är det en bra körledare får man bra tips om hur man sjunger. En del körledare kan även ge tips enskilt till körsångarna (i mån av tid förstås). Tror precis som K-ina att träning är a och o!
Ja, jag har funderat på om jag skulle helt enkelt acceptera läget och mina nya tenor(bas?)toner och gå med i Gospelkören i stan (hur UNDERBART är det inte att sjunga i en mäktig gospelkör???). Har hört att de saknar tenorer.
Jäklar!

Nu blev jag alldeles skakig i kroppen och ivrig! DET måste jag nog göra! Ska höra mig för... tack för den kicken i oöva (som vi säger här, i övriga landet säger man röven

)
hur mycket sjunger du nu i jämförelse med innan barnen kom...
ja, där har vi en bov, som har stulit mitt muskelminne! Jag ska inte säga att jag aldrig sjungit en falsk ton, för DET har jag, men jag har i alla fall varit väldigt nära tonen i fråga.

Men nu kan jag komma på mig själv med att behöva LETA mig fram till rätt ton, och ibland till och med ligga en kvint fel

. Ok att jag får oktavera ner alla Vispopböcker och så (det är i alla fall lättare än förut när jag helst ville sänka dem en ters

), men en kvint låter ju lite roligt
När han frågade hur mycket de talade, visade det sig att de knappt talade alls flera dagar i veckan.
Jo, det är en annan bov förståss. Kommer ihåg när jag gjorde en liten roadtrip över dagen med en kompis jag inte träffat på länge. Jag hade ont i halsen redan vid lunch

Jag hade inte pratat så mycket på länge! Så nåt gör jag väl fel, men... ja...
Nåja, jag slår vad om att jag bara behöver nämna detta för min mamma så erbjuder hon sig att betala för både logoped och jag vet inte vad. Hon tror verkligen att jag går hemma och ruttnar

Försöker få mig att börja på kvällskurser hela tiden
I alla fall, TACK alla!
(Nu sitter jag och tycker lite halvsynd om mig själv, samtidigt som jag är lite stolt, för jag mindes plötsligt att jag EN enda gång lyckats sjunga den dära duetten i Fantomen på operan med den hemskt höga tonen på slutet. Ja, det lät inte snyggt, men jag tog den

Jag hade verkligen kämpat länge för att lära mig sjunga på höjden med precis lagom blandning av bröstklang och huvudklang, och så måste jag börja OM! *Suck*)
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.