Hej igen!
Det är lite svårt att säga att "DÅ ska du ramsa, DÅ ska du låta bli, DÅ ska du gå in..." osv, för det hela handlar om att du/ni själva måste höra när ni ska göra vad!
Jag tror att sonen fortfarande är lite förvirrad, att era budskap inte har varit helt glasklara, kanske.
Därför ifrågasätter han på natten också "ÄR det lugnt, kan jag sova, har ni koll?" och ni har "lärt" honom att för att somna om så ska det vara en ramsa.
När du lägger honom på kvällen, lägger du ner och går ut med ramsan och sen är det lugnt?
Jag brukar säga att vi har en liten gyllene regel här hemma

och det är att:
före fyra på morgonen så ramsar vi aldrig (jag hör om det är "kris" och de gångerna brukar jag snabbt gå in och kolla till, och då kan det vara feber,att ett ben åkt fast i spjälorna eller nåt annat som behöver ses om),
men efter fyra så är det PANG! en ramsa direkt när jag hör att det knorras, för att snabbt markera att det fortfarande är natt!
Så här gör vi skillnad på natt och vargtimme.
Och det är många som gör så, och kanske kan den "regeln" hjälpa dig i natt - uppvak före vargtimmen får sonen sköta själv, och i vargtimmen pangramsar du!?!
Men då gäller det att du lyssnar med hjärnan, och OM sonen blir uppriktigt ledsen inatt, då bjuder du på en ramsa, men BARA som ett verktyg vid kris!
Och så vill jag rekommendera dig att läsa den superbraiga tråden om förhållningssättet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Vad tror du om det här?
Kram Mia