Snart 14 månader gammal strulare

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
othelia

Inlägg av othelia »

Daglurarna har gått bra lördag och söndag, och till och med idag fastän jag var ensam med honom. Trodde nämligen bara att han sov bra på lördag och söndag för att visa sin far. Men han sov bra idag också. :D Han har sovit 2 h 15 min både lö och sön, och idag sov han 2 h 10 min. Utan att vara vaken och utan ramsa!!! :o

Nätterna har inte varit så bra. Han vaknar fortfarande oftast ca 6 gånger per natt. Visserligen somnar han om rätt snabbt. de senaste 5 dagarna har han även fått för sig att vakna redan 06.30 och ligga vaken till 7.15. Så det behövs nog ännu mycket övning.

Stämningen är dock mycket bättre nu än på fredag. :D Kanske han vaknar så tidigt på morgonen för att han tror han är pigg? Eftersom han sovit över 2 h, jämfört med 35 min tidigare.

Nu ska vi fixa till några påskkycklingar.. :D
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

hej othelia :!:
Hur går det för er :?:
:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
othelia

Inlägg av othelia »

Hej

dagslurarna verkar nog ha tagit sig, fastän det kanske är för tidigt att ropa hej redan.. Han sover oftast 2 timmar utan en enda ramsa, ibland blir det hela 2 h 15 min också. Det är skönt med lite lugn och egen tid emellan.

Nätterna är inte så bra. Insomningen sköter han snabbt själv och där är det sällan problem. Han vaknar oftast till många gånger sedan ännu. Natten till idag var första natten på länge som han skötte om insomnande själv på natten. Han var vaken vid 03 och snackade lite. Ingen av oss steg upp och sedan somnade han om. Han låg dock och pratade en god stund, säkert uppemot 20-30 min. Sedan vaknade han dock vid 06 men fick ligga kvar till 7.15. Han verkar acceptera rätt bra att han får ligga kvar på morgonen tills det passar oss föräldrar att stiga upp. :D Undrar bara när han ska fatta att han kan sova till 7.15???

Men som du sagt tidigare så har vi försökt skapa förutsättningarna för att han ska sova. Nu måste han väl själv förstå att han kan sova och vila då han ligger i sin säng.

Det är verkligen skönt att han sover sina 2 timmar på dagen. Fastän han ännu vaknar många gånger per natt. För en tid sov han dåligt både på natten och dagen. Nu är ändå dagen helt super, men nätterna strular ännu. Försöker vara positiv i kvällsmörkret.. :)
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härlig attityd du har, tycker jag!
Och shn är en process, som måste få ta sin tid :wink: !
Och du ska se att snart nog har ni de där hela, sköna nätterna!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
othelia

Inlägg av othelia »

Ja nu har han sovit en bra natt igen. han var visserligen vaken två gånger men han fick somna om av sig själv. andra natten i radsom det fungerade! Han vaknade dock redan 6.20 och nu har vi fått kämpa lite för att han ska hållas relativt lugn i sin säng.

Det känns helt underbart att han kan somna om av sig själv på natten igen. Det har han inte gjort sedan november. Kanske vi föräldrar har "fastnat" i att alltid komma springandes då han ropar till. Så dte är kanske vi som har stört hans rytm lite? Det tar visserligen nog ca 10 minuter innan han somnar om men han gör det själv. Jag hade nog aldrig trott att vi skulle komma tillbaka till det igen. Bara han skulle förstå att han inte behöver vakna då vi gör det på morgonen också så skulle allt vara bra. Då skulle hela familje kanske få sova till 7.15 på lördag och söndag. Vilken lyx!
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej othelia :!:

Vad skönt att han nu tar hand om sina uppvak på natten själv, precis som du själv tror så har ni "lärt" honom att han behövt er för att somna om, men nu har ni lärt om och nu fixar han det på egen hand! Snyggt :thumbsup:
Var nu rädd om det och akta er för att trafikera rummet nu!

De tidiga morgnarna är också snart ett minne blott, om ni nu bara fullföljer det här! Hur var det, har ni väckarklocka :?: Annars tycker jag ABSOLUT ni ska införskaffa en sån!

Ha en bra dag!

Kram Mia
othelia

Inlägg av othelia »

Jo det är skönt då han kan sköta några av sina uppvak själv. Är superglad för det, fastän jag vet att det kommer att komma nätter då det strular igen.

Vi föräldrar vaknar på morgonen då gubben ska upp, dvs oftast 6.15. Sonen borde dock inte höra signalen. Hur menar du att vi ska ha väckarklockan???

Idag somnade han på vägen hem från öppna dagiset. Jag bar upp honom och klädde av honom och nu har han sovit totalt 1h 10 min, varav 50 minuter i sin säng. :)
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D
othelia skrev:Jo det är skönt då han kan sköta några av sina uppvak själv. Är superglad för det, fastän jag vet att det kommer att komma nätter då det strular igen.
Nu fokuserar vi på det positiva, tycker jag :wink: :!:
Negativa förväntningar är lika självuppfyllande som positiva!
Det är ungefär som att du en solig, härlig dag ska gå omkring och tänka "usch, det blir ändå regn igen..." eller hur?
Mina barn som aldrig haft sömnproblem av något slag, vaknar också ibland på natten, likaså jag själv kan ha en dålig natt - men det är ingen regel utan undantag!
Och jag är helt säker på att din gosse också kommer att ha några undantagsnätter, men dem bryr vi oss inte så mycket om, eller hur!
othelia skrev:Vi föräldrar vaknar på morgonen då gubben ska upp, dvs oftast 6.15. Sonen borde dock inte höra signalen. Hur menar du att vi ska ha väckarklockan???
De flesta ställer väckarklockan direkt utanför barnets rum, så att DEN får signalera morgon, och det brukar barnen fort koppla samman!
En del har klockan i barnkammaren, för att ännu tydligare förknippa klockringning=morgon!
Fördelen med att ha den utanför, är att man då kan reglera tiden om man vill utnyttja marginalkvarten om barnet vaknar lite för tidigt - så att det är klockan och inte barnet som gör morgon!

Kram!
othelia

Inlägg av othelia »

Nu behöver vi råd igen. Vissa skulle säkert säga att sonen sover bra redan. Han svarar så bra på ramsan på natten, att han somnar om på typ bara några sekunder.

Nu är det dock så att han hr fått för sig att vakna redan 21.30-22, och sedan fortsätter hans tider dvs han vaknar kring 00, 03 och sedan sover han uruselt. Tidigare sov han rätt bra till 07 men nu vaknar han alltid kring 06. Men det ska vi försöka fixa med väckarklockan! :D

Det är de många uppvaken på natten då vi liksom MÅSTE ramsa. Kommer vi inte och ramsar så skriker han bara upp sig. Vi ligger alltid och väntar och avvaktar före vi går upp. Någon enstaka gång somnar han om av sig själv, men nästan alltid måste vi upp och ramsa. Hur ska vi få honom att somna om själv? För han verkar inte ha någon nöd då han somnar om så snabbt med ramsa.Har vi "överanvänt" ramsan?

visserligen är det inte så tungt att stiga upp då det tar max 1 minut från det att vi stigit upp ur sängen tills vi ligger i den igen. Men då vi vet hur han KAN sova hela nätter och ta hand om sina uppvak själv, är det dit vi försöker komma. Nu känns det som om han bara vill ha "bekräftelse" varje gång han vaknar, för direkt vi sagt ramsan *4 är han tyst och nöjd igen. Så här är dock inte alltid fallet efter 03, då kan det ta längre för honom att somna om.

Nåja, vi har lite små knutar kvar på tråden att reda ut, som ni märker. :)
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej othelia :!:

Såklart ska vi hjälpas åt att reda ut de sista fnurrorna också, nu när ni kommit så långt på vägen!

Du har helt rätt i att sonen bara ligger och väntar på ramsan - ni har fastnat i ramsträsket, och det är inget trevligt ställe!

Nu måste ni backa :!:
Och ha mer tilltro till gossen, han KAN somna om själv, men kommer inte att göra det beredvilligt första kvällen/natten´när ramsan uteblir, så här gäller det att ha IS i magen, tålamod och målet för ögonen!

Läs den här länken om olika träsk att inte fastna i, som AW skrivit:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

Och så tycker jag inte att ni ska gå upp ur sängen alls OM ni ska ramsa, utan det gör ni från eran sängplats!

Tänk så här:
När han vaknar och skriker er till sig (för det är det han gör nu!) så avvakta och avvakta tills du känner att nu jäsiken MÅSTE jag gå in, då och först då skickar du en ramsa, men ge honom nu en ärlig chans att ta hand om det hela själv! En sån här fnurra löser sig oftast på en natt, en natt som kan bestå av rätt många och långa uppvak, men om han får det besked han behöver här - dvs att på natten händer INGENTING, då kommer han också att lära sig det lika fint somhan lärt sig att ta till sig ramsan!

Så att backa är också ett verktyg, ett jätteviktigt verktyg, som man inte får glömma bort!

Det här kommer att gå fint, bara ni putsar upp attityden lite till :wink: :thumbsup:

Kram Mia
othelia

Inlägg av othelia »

Jag hänger nog inte riktigt med ännu. :) Jag läste länken och funderade lite över våra vanor.

Hur ska vi alltså göra? Ligga och vänta in till det sista på att ramsa. Det är så vi gjort nu också. Skriker han inte upp sig får han sköta det själv. Det händer inte så ofta, hände 1 gång inatt. Men då han skriker upp sig, ska vi då också låta bli att ramsa???

Nu är jag nog helt vilse i träsket..
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Det är lite svårt att säga att "DÅ ska du ramsa, DÅ ska du låta bli, DÅ ska du gå in..." osv, för det hela handlar om att du/ni själva måste höra när ni ska göra vad!
Jag tror att sonen fortfarande är lite förvirrad, att era budskap inte har varit helt glasklara, kanske.
Därför ifrågasätter han på natten också "ÄR det lugnt, kan jag sova, har ni koll?" och ni har "lärt" honom att för att somna om så ska det vara en ramsa.

När du lägger honom på kvällen, lägger du ner och går ut med ramsan och sen är det lugnt?

Jag brukar säga att vi har en liten gyllene regel här hemma :wink: och det är att:
före fyra på morgonen så ramsar vi aldrig (jag hör om det är "kris" och de gångerna brukar jag snabbt gå in och kolla till, och då kan det vara feber,att ett ben åkt fast i spjälorna eller nåt annat som behöver ses om),
men efter fyra så är det PANG! en ramsa direkt när jag hör att det knorras, för att snabbt markera att det fortfarande är natt!

Så här gör vi skillnad på natt och vargtimme.
Och det är många som gör så, och kanske kan den "regeln" hjälpa dig i natt - uppvak före vargtimmen får sonen sköta själv, och i vargtimmen pangramsar du!?!
Men då gäller det att du lyssnar med hjärnan, och OM sonen blir uppriktigt ledsen inatt, då bjuder du på en ramsa, men BARA som ett verktyg vid kris!

Och så vill jag rekommendera dig att läsa den superbraiga tråden om förhållningssättet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Vad tror du om det här?

Kram Mia
othelia

Inlägg av othelia »

Hej igen

På kvällen, och dagstid också för den delen, är det bara att lägga ner honom och gå ut med ramsa och stänga dörren. Sedan sköter han resten själv. Det är länge sedan vi behövt ramsa flera ggr på kvällen, kommer inte ens ihåg när. :D

Då får det bli så här också, vi ramsar inte före 04 på natten (ifall det inte är riktigt kris). Vi får se hur det går inatt då. Vi brukar alltid avvakta och vänta, men kan nog ändå hända att vi varit för snabba att gå till dörren hans.

Tack för all hjälp och allt stöd :D

Kram Ulrika
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det låter som en jättebra strategi, Othelia, och så tycker jag ni ska låta bli att stiga upp för att ramsa - gör det från sängen! Om ni hör honom så hör han er :wink: :!:
Kram Mia
othelia

Inlägg av othelia »

Morron

Var fast beslutad att inte ramsa före 04 inatt. Sonen hade ljud vid 23.30 men somnade om rätt snabbt. Det var inget skrik, och inget sånt som vi annars skulle ha gått dit för heller. Sedan hade han liknande ljud också senare och sov sedan till ca 07.

Så vi som var fast beslutna hade en otroligt lång och skön natt. :) Eftersom vi hade bestämt oss för att ta natten utan ramsa och antog att natten skulle bli besvärlig pga av det så känns det som en lottovinst att det gick såhär. Vi ska verkligen försöka lära honom nu att somna om själv utan ramsa även på natten. Så ifall han skriker nästa natt mera så får vi då ligga i vår säng och vänta tills det inte går mera utan ramsa.

Alla verkar glada och pigga i det här huset nu :D

På förmiddagen planerar vi en lång promenad med lek i skogen. Det borde få honom trött och glad så att han fixar en bra dagssömn sedan också. :)
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "