Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag förstår hur du menar! :wink: Jag med min nästan 15 - månaders tycker ju så klart att din lilla sötsak är rätt så nyfödd :P men jo... de där riktigt små som mest blundar... 8)

Det är helstopp, säger du? :( Vad synd! Det kan inte komma att ändras när åren går eller du menar kanske medicinskt stopp..? :(

Kram, i så fall! :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Jag hade kunnat tänka mig en liten till om några år men sambon tycker att han börjar bli gammal. Samtidigt så är jag SÅ tacksam över att ha två friska och välmående juveler :heart: här hemma. Tiden får utvisa men just nu känner jag mig nöjd(även om jag skulle kunna föda hur många barn som helst, är det häftigaste jag varit med om!) och ser fram emot att dela vardagen med juvelerna och se dem växa!

Päivi du får gärna berätta mer om hur det går med dagmammeriet, är ju pågång med det jag också.

Nu ska jag krypa till kojs, blev lite sent igår då vi håller på att planera nya lägenheten. Å, vad vi längtar!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jannika skrev:Nu behöver jag lite råd från er kloka människor. Äldsta sonen, 5år, är en hejare på att läsa, bedriver självstudier om allt mellan himmel och jord flera timmar per dag, läser väldigt bra med inlevelse och olika röster för sina småsyskon, kan skriva brev, inköpslistor odyl, ritar otroligt detaljerade teckningar, fattar de grundläggande inom matte, kan följa ett recept med dl och annat, har hajat kartornas uppbyggnad och syfte, kan massor av geografi, gillar att lära sig nya engelska ord osv.
Nu har du ju redan fått en massa goda råd - men jag kan inte låta bli!

Axel läste "på riktigt" när han var fem och skrev små berättelser och dikter... Fixade ganska mycket matte, ritade kartor och funderade över rymden mm mm. När det var dags för sexårs för honom så funderade vi både en och två gånger. Vi valde att låta honom starta i Förskoleklassen eftersom att man på "vår" skola jobbar väldigt integrerat mellan de olika grupperna. Han började liksom skolan ändå... Vi bedömde att steget var tillräckligt stort ändå. Och jag vet att vi valde rätt. Hela det första året gick mer eller mindre ut på att bygga gruppen... och lära barnen såna där ganska elementära saker som att ta eget ansvar för att få på sig mössan innan man går ut. Steget var ganska stort från förskolans skyddade värld, där personalen har mer tid för barnen, till skolans där man måste fixa det mesta själv med eget ansvar.

Visst tvekade vi ibland och visst funderar vi fortfarande. Nu är han ju inne på ettans andra termin och de har inte hunnit igenom alla bokstäverna än. :shock: Sonen läser böcker som jag vet är populära bland barn i 9-10 års åldern... men ändå - han är fortfarande bara sju (snart åtta) känslomässigt och erfarenhetsmässigt!

Det jag skulle vilja råda dig till är att se över hur man arbetar i förskoleklassen. Kommer de vara i skolans lokaler? Eller är man "för sig" någon annanstans? Hur ser man på verksamheten... Tycker man att det är förlängd förskola eller är det tidig skolstart... (Precis så tror jag ingen skulle uttrycka det, men du förstår vad jag menar. Jag tror att det kan vara en nyansskillnad där...) osv osv.

Jag tycker att förskoleklassen var en bra brygga över till skolan. När ettan började var alla sociala bitar redan på plats. Gruppen fungerade och man behövde inte ägna halva första året till att få saker och ting att fungera.

Och allvarligt Jannika! Detta beslut ska väl du och den blivande maken fatta - inte sonen! :?: Och det ni bestämmer levererar ni med en attityd av självklarhet! :wink:

Kram nu till er allihopa! Jag åker på kurs i dagarna tre och längtar redan hem! Detta blir i princip första gången på egen hand på 8,5 år! Hotellrum bara för MIG! Läskigt och lockade! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ha det så kul på kursen, K-ina! :D

Jag för min del, ja jag börjar väl jobba som dagmamma 1/4 ser det ut som. :) Igår var rektorn här och godkände mitt hem. 8) :P

Jag pratade en hel massa med henne och hon skall ringa min nuvarande rektor och prata med henne om ifall jag kan få tjänsteledigt ett par månader för att i lugn och ro prova på detta nya. Jag är redan kär i min nya arbetsgivare. :heart:

Sedan pratade vi antal barn en gång till - vi är ju båda rörande överrens om att jag kan ha maximalt fem - dvs max tre utifrån. Två har jag ju redan. Så sade hon att hon kunde tänka sig att ge mig två till att börja med och så får vi se hur jag känner det. När det gäller rektorer brukar jag ha tur. :heart:

Elle - din man säger så NU, men om ett par år när det inte finns någon liten bebis i huset längre - ja, då kanske han ändrar sig. :) Men vet aldrig. Visualisera du dig själv med en massa barn så skall du se vad lagen om attraktion gör åt saken... 8)

Själv blir jag fortfarande fruktansvärt avis varje gång jag läser att någon tycker det är häftigt att föda och skulle kunna göra det hur mycket som helst... :( varför måste just jag sprättas upp varje gång för... :(
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej K-ina! Tack för många tänkvärda synpunkter.
K-ina skrev:Och allvarligt Jannika! Detta beslut ska väl du och den blivande maken fatta - inte sonen! Och det ni bestämmer levererar ni med en attityd av självklarhet
Nja. Du har ingen unge med Månen i vattumannen tror jag. :lol: Näe, skämt åsido... Jag tycker faktiskt inte att det bara är att bestämma åt honom. Jag/vi hade ingen annan tanke än sexårs för honom. Den tidiga skolstarten är hans eget förslag. Då tycker jag nog att det inte är mer än rätt att han får vara med och tycka till. Skolstart kräver hans egen motivation och vilja. Det är ju ett val mellan två "goda" ting i min värld, jag tror inte egentligen att nåt av dem blir dåligt. Inget supa med kompisarna eller stanna hemma med mamma, liksom. :wink: Och jag tycker att det är bra om han förstår konsekvenserna av de här två vägarna. Ur hans perspektiv, alltså.

Det JAG känner mig mest orolig för är att Gävles kända och utbredda Jante ska slå till med full kraft. Det där känner nog Ebbab till gissar jag. Det är ju att säga rent ut att man är lite bättre att välja skolstart och det trycket kan bli tufft för en liten person. Det är inte Stockholm det här... Tuffar han på i sexårs blir han en i mängden.

Päivi, nu har jag missat nåt? Ska du bli dagmamma, alltså? Coolt. Vad gjorde du innan? Nåt pedagogiskt va, om jag minns rätt... :roll:

Elle! Gulle-Lilly då. En cool cat. Redan mamma upp i dagen, haha!

Mina flickor är inte lika mig på en fläck, vare sig i utseende eller temperament. Egentligen har jag inget barn som är särskilt lik mig på utsidan. Eller darlingen heller för den delen. Av fyra försök?! Är inte det konstigt?

Gablex, ända till Brasilien! Jag förstår att det redan känns ensamt. När darlingen var i USA på turné kände jag mig helt övergiven, haha! Det flöt på hur bra som helst härhemma men man blir utmattad ändå. När han kom hem sov jag i två dygn kändes det som. Och då hade jag ändå bara tre barn. :shock:

Hur gick det med auktionerna? Vad är det du säljer? Makens samlingar nu när han är borta, eller? :lol:

Näe, nu ska jag gräva ner mig i mitt intressanta skorpahorro.

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag var högstadielärare innan, Jannika - men nu behövs jag annanstans - plus att musiklärartillvaron med överfulla klasser och diverse höga volymnivåer inte lockar... du är väl hjärtebarnskontrollant numera? Jag har en tråd på interna forumet som belyser läget lite, kanske... :roll:

Nu kommer min mamma! :D Tjolahopp - mera Marior åt folket till helgen då jag blir själv :shock: och ensam med båda barnen. Mannen i mitt liv flyt till Liverpool för att åskåda fotboll... :roll:
kiki

Inlägg av kiki »

Vad är det med männen i den här tråden :?: Brasilien, Liverepool :-s Det finns väl inget som slår lungna hemma kvällar med frugan :thumbsup: Min egen make ska spela musik på klubb på lördag men det löste jag genom att gå med :thumbsup: :-({|= Storsonen ska vara barnvakt, på eget initiativ, ända tills han kom på att det ingick ett bad och blöjbyte i dealen :roll: Han är skräckslagen för att behöva se sin syster utan kläder :? jaja det går nog bra.

nu har jag glömt vilken tråd jag är inne i :?: :?: :?: jag ska inte kackla så mycket :roll:

kramis
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Jannika

Inlägg av Jannika »

Nämen HALLÅ! Skulle man INTE få kackla här menar du? GÖR vi nåt annat? Nu tror jag du blandat ihop det här med Diskussionsforum eller nåt. :shock: :roll: :lol:

Din observation är ju helt korrekt däremot vad gäller karlarna. Inte undra på att det SKRIVS så mycket om tandborstning när man sällan har nån att göra det med. Och att det SKRIVS så mycket här öht! :lol:

Och vad gör jag här nu igen? Jag skulle ju jobba... :roll:

Kram alla raringar! Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

idag är det en sorgsen dag - tack för att jag kan vara här och läsa skojsigheter..

:heart: :cry:

blä för årsdagar..

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vet hur du känner det, Fjällmor! :(

Många kramar! :heart: :heart: :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

:( Hej finaste Fjällmor! :heart: Jag vet inte vad du sörjer, jag bara gissar, men mina tankar är hos dig. Imorgon är det en annan dag....

Varmaste kramarna Jannika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh, jag tycker så mycket om de här två kackeltrådarna, läser och skrattar och njuter :D !
Jannika skrev:Och att det SKRIVS så mycket här öht! :lol:
Ja, ni är fenomenala på att skriva, och så underhållande sen! Och jag håller med fjällmor, vissa dagar behöver man mer underhållning än andra - idag har jag gjort något hemskt sorgligt;
min gamla collietik Dixie har varit sjuk en längre tid, och nu gick det inte att dra ut på hennes lidande mer så idag har jag varit med henne in i slutet :(
Lika trogen och kärleksfull som hon varit under sina tolv år i den här familjen, lika lugn och förtröstansfull var hon idag när vi gick in till vetrinären för sista gången.
Jag satt med henne när hon dog, det var det minsta jag kunde göra för henne, en sista kärlekshandling från mig :heart: Det var bara hon och jag, min sambo ville inte - det hjälper inte alla gånger att vara stor och stark på utsidan... Det här är verkligen nackdelen med att ha djur, att man inte får ha dem så länge hos sig... Och för Paula är det lite extra sorgligt, hon och Dixie var jämnstora, så de växte verkligen upp ihop :cry:
Så nu ska vi tända ett ljus för Dixan, och tänka lite extra på henne!

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jannika skrev::( Hej finaste Fjällmor! :heart: Jag vet inte vad du sörjer, jag bara gissar, men mina tankar är hos dig. Imorgon är det en annan dag....

Varmaste kramarna Jannika
Tack söta :heart:

Det är ett år sen Lillchippen omkom i skoterolyckan, skrivs om i Klagomuren.

Tack för att du startat denna tråd, som passar mig så bra just nu i livet..
på alla de vis...

:heart: till er alla :heart:

Tack för att ni finns och är NI!

/Fjällmor
kiki

Inlägg av kiki »

Och tack Fjällmor och Miar70 att ni finns :heart: :heart: :heart: och påminner mig om att livet är både glädje och sorg.

Jag är glad idag för jag har köpt ett dockskåp :thumbsup: som terapi typ, får nu bearbeta min barndom då jag aldrig fick något dockskåp :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (där passade han väl bra, gröningen)

kramis till er alla
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gablex

Inlägg av Gablex »

Jag instämmer i vad kiki skrev. Ibland behöver man en påminnelse om att livet innehåller flera beståndsdelar.

Fjällmor, jag tänker på er alla i dag. Hur är det med hans lilla familj? Visst kom det en bebis en tid efter dödsfallet? "När Gud stänger en dörr öppnar han ett fönster." Kan det ordspråket bli tydligare än i ert fall? Även om det inte på något sätt kan förklara det meningslösa i det som hände. Jag vet inte om ni känner igen er i detta, men när jag var liten var jag övertygad om att livet alltid skulle vara detsamma. Ju äldre jag blir, desto mer inser jag att inget är konstant. Det finns liksom inga fasta parametrar i livet. Det är skrämmande, utvecklande och härligt i en enda salig röra. Men vissa fall mest sorgligt. Hoppas att ni hittar styrka hos varandra.

Mia, jag tänker på dig också. Jag såg din tråd på Klagomuren i dag. Jag hoppas innerligen att du lyckas navigera rätt i vårdapparaten och får den vård du behöver! Från ditt inlägg kom jag vidare till din hemsida och den var jättefin! Vilka härliga ungar du har! Och så härligt med snöööööö!

Själv har jag nu lagt ungar och har ingen karl som distraherar... Med risk för att verka väldigt LawOfAttraction-frälst, så känner jag i dag en väldig tacksamhet för några saker som jag vill dela med mig av.

För det första är det så underbart att se barnen utveckla sina relationer med andra människor än bara sådana i familjen! I kväll har min lillebror (inte Päivis husband utan Den Andre) varit här och käkat med oss. Han har inga egna barn och är poppis med stort P hos mina. My God! :shock: De klänger på honom konstant, i vart fall de två minsta. Den store var mest nöjd med att det kom ytterligare en hanne i huset :wink: och höll förhör om primtalen över 1000 :lol: :lol: :lol: . Men det är så fascinerande att höra mina BARN prata och interagera med min LILLEBROR - det är liksom min nya och gamla familj som möts... Och det är så uppenbart att det är en win/win-situation, alla njuter lika mycket av att umgås! :heart:

För det andra kan jag nästan inte i ord uttrycka hur tacksam jag är över att vi hittade homeopatin som behandlingsmetod för Storprinsen. Det är makalöst! Han har haft en period när han inte har varit helt på topp och i takt med att jag lärt mig hur homeopatin funkar så har jag börjat lära mig att när det händer så är det dags att "tanka upp" och ge honom starkare läkemedel.

Jag hämtade ut nya piller på posten i dag och gav honom. Vilken skillnad det blir! Man kommer liksom igenom igen. Hans personlighet kommer fram. Helt otroligt, som sagt!

Jag är så tacksam för att Inger tipsade om denna rara homeopat som vi har gemensamt. Hon har verkligen blivit som en god vän i vår familj. Och det lustiga är att jag HELA TIDEN sedan Storprinsen för sju år sedan fick sin diagnos har känt på mig (och sagt till Mr Cool) att det kommer att komma in en person i våra liv som kommer att göra hela skillnaden för Storprinsen. Jag tror banne mig att det är hon!

Så den här kvällen känner jag en varm känsla av tacksamhet. Hoppas att ni andra också har det bra och förlåt att jag bredde ut mig (för ni kunde ju inte stoppa mig, haha!)....
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"