ilindstrom skrev: Att hjälpa till här hemma är så joooobbbbigt och trååååååkigt enligt storkillen. Är det någon som har något tips?
En annan sak är att han börjat slåss med sina kompisar.
Något som jag inte heller vet hur jag ska tackla är när det hela spårar hur och vi får en konflikt. Han säger då fula ord till mig. Han blir nästa fysik, men bara nästan. Jag ser hur adrenalinet pumpar, hjärtat slår fort och han kortandas. Han kan försöka hindra mig från att utföra en syssla genom att rent av ställa sig i vägen. Jag talar då om för honom att så här beter man sig inte bland folk utan på sitt rum. Oftast fortsätter han och blir då förvisad, men han stannar inte där tills han är glad och samarbetsvillig igen. Utan han far ut och gormar och gastar. Hur skulle ni gjort.
Här är det allt jobbigt och tråkigt ibland också. Jag frågade helt allvarligt, och helt ärligt mina barn om vi skulle strunta i att städa, tvätta och diska i en vecka. För att prova. De tänkte en stund. Och sa enstämmigt "NEJ, det hade ju inte funkat!"
Jag var beredd att prova om de hade sagt ja, faktiskt.
Annars brukar jag berätta hur tråkigt jag tycker att det är ibland när jag måste ta disken t.ex. Det är så, man gör både roliga och tråkiga saker. Skyndar man sig med de tråkiga så får man fortare göra roliga. Kan man berätta. Så att han vet.
Men OM han vill ta hundra år på sig att bädda, låt honom göra det. Syssla du med nåt annat och slå dövörat till om han gnäller.
Det händer även att det inträffar slagsmål av lättare sort, både med systern och med kompisar.
Vi har pratat mycket om HUR man gör när man blir jättearg, för det blir man ju ibland. Vi pratar innan , när man inte är arg.
Då kan man påminna om det när adrenalinet pumpar. "Kommer du ihåg vad vi sa? Gå du iväg en stund och kom tillbaka när du är klar"
Om man far ut ur rummet och gormar och gastar kan det kanske t.o.m vara tvunget att med STORA ORD och
lugnt sinne tala om att nu räcker det.
Man kan prata med en 6-åring om hur de känner sig när andra gör så, och även om hur de skulle känna sig om mamma eller pappa gjorde likadant. Som ett tankeexempel.
Jag är tyvärr ingen hundraprocentig klippa just nu..

Jag har haft en kraftig infektion i en lymfkörtel hela hösten, ätit pencillin, och den gick ner en stund. MEN nu växer den igen och så även infektionen. Jag vet att kirurgen kommer ta bort den ganska snart, men infektionen gör mig såå fruktansvärt trött. Hade jag inte haft barnen till hjälp hade hemmet rasat vissa dagar innan sambon kommer hem..
Jag blir lätt ledsen när jag är så här enormt trött, så ibland känner jag att både jag och Felix ligger på samma labila nivå. Mira är superstabil just nu, tack och lov.
Men Felix hade behövt mer stabilitet från min sida. Och det får han inte just nu. Även om han verkar fixa det rätt bra ändå, så hade jag velat vara honom mer till hjälp i den här krisen..