Surkål och ödlor
-
kattklo
HEEEEEJ!
Jag är käääär!
Han kom på lördagkvällen klockan 1842 (lite kuriosa är att Karla också kom på en lördag, klockan 1848), vi sov över en natt och kom hem i går.
Nu går jag och väntar på mjölkboomen. Och längtar efter den. För gosh vad han är hungrig! Hungrig och vaken.
Karla hade inga problem och klara dom här första dagarna av ständigt sugande med lite utdelning. Men kotten ojojoj och mina bröst ajajaj...
Jannika, horoskopbeställning kommer!
Och förlossningstory kommer också. En teaser: Alla som säger att tvåan är såååå mycket enklare att föda... [-(
Det här med tandborstning, jag måste läsa ikapp.
Jag fattade det precis före vi åkte in till BB. Vi borstade tänderna nogggrant före kottens ankomst eftersom vi vet att det kan vara svårt att hinna med strax efteråt. Dessutom händer det ju att tandköttet ömmar.
Jag är käääär!
Han kom på lördagkvällen klockan 1842 (lite kuriosa är att Karla också kom på en lördag, klockan 1848), vi sov över en natt och kom hem i går.
Nu går jag och väntar på mjölkboomen. Och längtar efter den. För gosh vad han är hungrig! Hungrig och vaken.
Karla hade inga problem och klara dom här första dagarna av ständigt sugande med lite utdelning. Men kotten ojojoj och mina bröst ajajaj...
Jannika, horoskopbeställning kommer!
Och förlossningstory kommer också. En teaser: Alla som säger att tvåan är såååå mycket enklare att föda... [-(
Det här med tandborstning, jag måste läsa ikapp.
Jag fattade det precis före vi åkte in till BB. Vi borstade tänderna nogggrant före kottens ankomst eftersom vi vet att det kan vara svårt att hinna med strax efteråt. Dessutom händer det ju att tandköttet ömmar.
-
Gäst
Maria, Maria, Mariii-aaa...
{|=
Okej. Jag kör. 8) Spänn fast bälterna.
Om vi då börjar med Jesu-modern Maria. Henne har vi redan varit lite inne på och diskuterat ifall det var jungfrufödsel, eller ifall hon hade en romersk beundrare
eller ifall den romerska mannen och errövraren tog sig rättigheter i errövrat land
inte alltför ovanligt.
MYCKET länge var det så att ifall en kvinna blev våldtagen så var hon "förstörd" för livet och ja, det ansågs vara hennes fel.
Men det är ett sidospår!
Vad jag SKULLE komma in på var följande:
Som jag berättade i den förra tråden - Tinistråden - florerar det en massa myter runtomkring kristendomen som togs med antagligen för att folk alls skulle känna igen den nya religionen som en religion.
Idag har vi svårt för att tänka oss en religion UTAN något slags heligt hus och riter som skall utföras på ett visst sätt - på den tiden fanns det en mytbildning runtomkring en stor religion som "måste" med om religionen skall sälja väl...
Så är naturligtvis fallet även med Jesu moder.
Tänk dig en katolsk kyrka. Se framför dig det lilla rummet som är tillägnat Maria, Jesu moder. Vad ser du framför dig? En kvinna som håller i ett litet gossebarn i Sofia-size? (14 månader). Japp! Det är urbilden vi har framför oss, INTE nödvändigtvis Maria...
Mänskligheten har tillbett Madonnan och sonen bra mycket längre än kristendomen vill veta av, för jag skulle kunna visa er några stycken bilder på EXAKT samma bild; en kvinna som håller ett litet gossebarn på armen - men då föreställer bilden INTE Maria utan exempelvis Isis med Horus på armen.
Jag tror jag förresten SKA visa er några!
http://home.ca.inter.net/~mikhail/v-mary.gif
http://scalingthesoreg.files.wordpress. ... dhorus.jpg
http://culturalvision.net/assets/images/isis5.jpg
http://mytwocents.blogg.se/images/isisa ... 011218.jpg
Hela jungfrugrejen syftar också till stjärntecknet "jungfru" - dvs finns det teorier om att "jungfrumodern" i själva verket skall tolkas till att modern var född under stjärntecknet jungfru, inte att hon VAR jungfru livet ut.
Ett av Isis titlar var "queen of heaven" - något som även den kristna Maria senare skulle komma att kallas.
Båda har sina rötter i Drottning Semiramis som kallades himmelens drottning i Babylonien...
Vi kan alltså konstatera att MYTEN om modern med ett litet gossebarn på armen och som är värd vår dyrkan är gammal, mycket gammal, och den har en tendens att förflyttas från den ena religionen till den andre - men med skall hon - kvinnorna skall ha sin egen modergudinna att tillbe.
Jag återkommer till de andra Mariorna lite senare...
Okej. Jag kör. 8) Spänn fast bälterna.
Om vi då börjar med Jesu-modern Maria. Henne har vi redan varit lite inne på och diskuterat ifall det var jungfrufödsel, eller ifall hon hade en romersk beundrare
Vad jag SKULLE komma in på var följande:
Som jag berättade i den förra tråden - Tinistråden - florerar det en massa myter runtomkring kristendomen som togs med antagligen för att folk alls skulle känna igen den nya religionen som en religion.
Så är naturligtvis fallet även med Jesu moder.
Tänk dig en katolsk kyrka. Se framför dig det lilla rummet som är tillägnat Maria, Jesu moder. Vad ser du framför dig? En kvinna som håller i ett litet gossebarn i Sofia-size? (14 månader). Japp! Det är urbilden vi har framför oss, INTE nödvändigtvis Maria...
http://home.ca.inter.net/~mikhail/v-mary.gif
http://scalingthesoreg.files.wordpress. ... dhorus.jpg
http://culturalvision.net/assets/images/isis5.jpg
http://mytwocents.blogg.se/images/isisa ... 011218.jpg
Hela jungfrugrejen syftar också till stjärntecknet "jungfru" - dvs finns det teorier om att "jungfrumodern" i själva verket skall tolkas till att modern var född under stjärntecknet jungfru, inte att hon VAR jungfru livet ut.
Ett av Isis titlar var "queen of heaven" - något som även den kristna Maria senare skulle komma att kallas.
Vi kan alltså konstatera att MYTEN om modern med ett litet gossebarn på armen och som är värd vår dyrkan är gammal, mycket gammal, och den har en tendens att förflyttas från den ena religionen till den andre - men med skall hon - kvinnorna skall ha sin egen modergudinna att tillbe.
Jag återkommer till de andra Mariorna lite senare...
-
Gäst
Det håller tydligen i sig även efter nedkomst - graviditeteriet!Det här med tandborstning, jag måste läsa ikapp.
Och har man pressat ut en kotte (liiite sticksigt) gissar jag att det ömmar extra. I tandköttet, alltså. O:)
PM:a mig med allt som behövs!
Jamen just Päivi, det här visste jag ju redan. Onsellskans teori är att jungfru inte alls betyder sexuellt orörd, bara ogift. Om man tittar på arstrologi-jungfruns karakteristik så är ett av de framträdande dragen självständighet. Till exempel!
Grattis till det utökade mosteriet! Det är myyysigt.
Nu behöver jag lite råd från er kloka människor. Äldsta sonen, 5år, är en hejare på att läsa, bedriver självstudier om allt mellan himmel och jord flera timmar per dag, läser väldigt bra med inlevelse och olika röster för sina småsyskon, kan skriva brev, inköpslistor odyl, ritar otroligt detaljerade teckningar, fattar de grundläggande inom matte, kan följa ett recept med dl och annat, har hajat kartornas uppbyggnad och syfte, kan massor av geografi, gillar att lära sig nya engelska ord osv.
Han har själv uttryck önskan om att få börja skolan vid sex år istället för att lalla ett år till i sexårsverksamheten. Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag/vi behöver hjälp att bena ut det här känner jag. Reflektioner? För- och nackdelar? Vad säger forumets alla pedagoger? Erfarna föräldrar?
Kram Jannika
-
Fjällfolket
Detta var som en flashback till stordottern Fjällfolk i samma ålderJannika skrev:
Nu behöver jag lite råd från er kloka människor. Äldsta sonen, 5år, är en hejare på att läsa, bedriver självstudier om allt mellan himmel och jord flera timmar per dag, läser väldigt bra med inlevelse och olika röster för sina småsyskon, kan skriva brev, inköpslistor odyl, ritar otroligt detaljerade teckningar, fattar de grundläggande inom matte, kan följa ett recept med dl och annat, har hajat kartornas uppbyggnad och syfte, kan massor av geografi, gillar att lära sig nya engelska ord osv.
Han har själv uttryck önskan om att få börja skolan vid sex år istället för att lalla ett år till i sexårsverksamheten. Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag/vi behöver hjälp att bena ut det här känner jag. Reflektioner? För- och nackdelar? Vad säger forumets alla pedagoger? Erfarna föräldrar?
Tack Päivi! MERA!!! [-o<
/Fjällmor
Den här diskussionen har vi kört rörande Sessan. Och vi lät henne tralla kvar på dagis.... mest på grund av magkänslan.Jannika skrev: Han har själv uttryck önskan om att få börja skolan vid sex år istället för att lalla ett år till i sexårsverksamheten. Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag/vi behöver hjälp att bena ut det här känner jag. Reflektioner? För- och nackdelar? Vad säger forumets alla pedagoger? Erfarna föräldrar?
Jag tänker så här:
Fördelar:
Och den fördelen är ju inte liten, om man säger så...
Nackdelar:
Med vår lilla känsliga Sessa kändes nackdel nummer 2 som särskilt dålig. Så då blev det som det blev! Dock har Sessan en klasskompis som började efter en termin i förskoleklass och som är ett år yngre. Den här tjejen är nog ovanligt mogen för man kan absolut inte se någon skillnad på henne och de andra. Det försöket föll så väl ut att även lillasyster fick börja tidigare. Och på den ungen är det uppenbart att det var bra! Hon har verkligen blommat upp och trivs som fisken i vattnet i skolan.
Ja, det här hjälpte dig kanske inte? Till syvende & sist är det nog magkänslan som jag rekommenderar mest!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Tack Fjällan, jag väntar så gärna. Det är ju inget beslut som måste fattas pronto.
Och tack Gablex för kloka synpunkter.
Jag känner mig som värsta vindflöjeln i den här frågan och det är inte roligt när man är "en varm anhängare av att bestämma sig" om jag får citera mig själv. Ja, när man inte är ödmjuk brukar man få äta upp det förr eller senare, haha!
Jag har diskuterat saken med herr J idag och vi listade för- och nackdelar tillsammans. Han ville tänka på det själv ett tag sa han och skulle säga till när han visste vad han ville. Han kände sig lite "obestämd".
Så får vi se vad min kloka unge själv kommer fram till.
Tinis, nu håller jag på som värst med ett vuxenskorpa-horoskop. De ÄR ju ett coolt släkte alltså. Så mycket kraft och passion. Det är en sann gåva att få ett sådant barn!
Elle, hur går det med Lillys soverier? Bra, utgår jag från.
Och TÄNK att kotten kom ut!
Nu ska jag pussa lite på darlingen innan jag ska fortsätta med horrisarna.
Kram Jannika
Och tack Gablex för kloka synpunkter.
Jag känner mig som värsta vindflöjeln i den här frågan och det är inte roligt när man är "en varm anhängare av att bestämma sig" om jag får citera mig själv. Ja, när man inte är ödmjuk brukar man få äta upp det förr eller senare, haha!
Jag har diskuterat saken med herr J idag och vi listade för- och nackdelar tillsammans. Han ville tänka på det själv ett tag sa han och skulle säga till när han visste vad han ville. Han kände sig lite "obestämd".
Tinis, nu håller jag på som värst med ett vuxenskorpa-horoskop. De ÄR ju ett coolt släkte alltså. Så mycket kraft och passion. Det är en sann gåva att få ett sådant barn!
Elle, hur går det med Lillys soverier? Bra, utgår jag från.
Och TÄNK att kotten kom ut!
Nu ska jag pussa lite på darlingen innan jag ska fortsätta med horrisarna.
Kram Jannika
Och jag ska bara få Storprinsen i säng, sedan kommer jag att sitta klistrad här (och på Tradera för att kolla mina auktioner
) heeeela kvällen! Mr Energetic är på väg till Brasilien så det blir varken puss eller tandborstning i kväll
Vojne vojne, liiiiite synd är det om mig... Själva avresekvällen är lite sorglig. Även om barnen i sig inte är något problem kan jag tycka att hela ansvaret väger lite tungt. Snacka om att jag beundrar ensamstående föräldrar!
Vojne vojne, liiiiite synd är det om mig... Själva avresekvällen är lite sorglig. Även om barnen i sig inte är något problem kan jag tycka att hela ansvaret väger lite tungt. Snacka om att jag beundrar ensamstående föräldrar!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Hej Jannika!
När jag jobbade på fsk så hade vi två tjejer som var mycket mogna och hade kommit långt både socialt och kunskapsmässigt. Då gjorde vi så att de gick över och var med i 6-års två förmiddagar i veckan och sedan ökade vi på detta mer och mer och på slutet av våren var de helt "överskolade". Vi har gjort likadant med barn i andra åldersgruppen. Nu arbetar vi inte så åldersindelat utan gör grupperingar efter annat så det underlättar ju. Men hur är samarbetet mellan klasserna? Skulle han kunna vara med i skolan någon/ngr förmiddagar för att få lite extra stimulans?
Ja, det går kanon med Lilly. Inatt (tredje natten) sov hon 19.45-07.00 utan ett knyst
Sedan fick hon en pangramsa och låg sedan glatt och snackade fram till morgonen Stora tjejen! Hon äter verkligen som en häst nu! Smakisarna SLUKAR hon och vällingen likaså =P~
Jag är svårt avundsjuk på Kattklo som får snusa bebis
...
Elle
När jag jobbade på fsk så hade vi två tjejer som var mycket mogna och hade kommit långt både socialt och kunskapsmässigt. Då gjorde vi så att de gick över och var med i 6-års två förmiddagar i veckan och sedan ökade vi på detta mer och mer och på slutet av våren var de helt "överskolade". Vi har gjort likadant med barn i andra åldersgruppen. Nu arbetar vi inte så åldersindelat utan gör grupperingar efter annat så det underlättar ju. Men hur är samarbetet mellan klasserna? Skulle han kunna vara med i skolan någon/ngr förmiddagar för att få lite extra stimulans?
Ja, det går kanon med Lilly. Inatt (tredje natten) sov hon 19.45-07.00 utan ett knyst
Jag är svårt avundsjuk på Kattklo som får snusa bebis
-
Gäst