Somnar lessen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

klistrar in råden för tidiga morgnar, som Elle sammanfattat så fint! Byt bara ut han mot hon :wink:

Du har de här alternatien att välja bland:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fanny_carlsson

Inlägg av Fanny_carlsson »

Alternativ 1 skulle nog passa oss. Men jag behöver ladda om efter kurningen.
Jag måste även hitta en blöja som inte läcker på natten. Testade byxblöja i större sorlek men det funkade inte.

Men min fråga var hur man gör de dagar det börjar dåligt. Som i dag när sängen var blöt när jag skulle in och solfjädra. Skall jag låta henna vara ? Det kan jag inte utan jag gör glad morgon. men detta innebär att hela dagen blir galen. Hur rättar jag upp det. Låter henna somna tidigare på middagen och sedan även på klällen. Eller skiter i den timme som hon missade på morgonen och håller schemat som vanligt?
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Fanny_carlsson skrev: Eller skiter i den timme som hon missade på morgonen och håller schemat som vanligt?
:D Jepp, du låtsas att hon sovit precis som hon ska, och följer det schema du bestämt!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fanny_carlsson

Nätterna går fortfarande bra :D

Har ett problem. Vi skall till min mormor i Stockholm nästa vaecka. Ida sover alltid ute i vagnenpå dagarna. Mormor bor på 3:e våningen utan hiss och balkong. Hur skall jag göra. Kan jag lägga henne i sängen även på dagen. Skall jag mörklägga ? Är rädd att hon kommer att h svårt att somna.
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Skönt att nätterna är fina :!:

Jag har ju låtit mina barn sova sina middagslurar inne, och det har alltid funkat bra, så visst kan du låta Ida sova inne om du vill det! Det mesta hänger (som vanligt :wink: ) på din attityd - om du i förväg tror att det kommer att gå åt pipan så gör det säkerligen det, men om du bestämmer dig för att det kommer att gå bra så går det bra!

Kanske ska du förlägga daglurarna inne innan du åker, så att du inte drar med dig några vargar till mormor! Jag har mörkt under dagluren, och öppet fönster, lägger ner och ramsar mig ut - precis som på kvällen!

Och glöm inte skrattet till gonattet, även till dagluren, och glöm inte heller att låta bli att smyga - somnar hon till ljud och rörelse, så sover hon gott även om telefonen ringer, det kommer nån, det är prat och skratt osv!

Kram Mia
Fanny_carlsson

Nätterna funkar forfarande bra.

Vi har fått problem på dagarna. Jag har hamnat i vagnträsket. Jag har tyckt det har varit skönt att ta en promenad under sovningen på dagen. Problemet nu är att hon vagnar efter 45min om jag kommer hem innan den tiden. Hon får nästan panik när jag spänner fast henne. Hur gör ni med selen. Jag är rädd att hon skall klättra ur.
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D :!:

Skönt att nätterna funkar bra!

Om du vill fortsätta ha luren i vagnen, tycker jag du ska se till att hon somnar innan du börjar gå med vagnen, så att hon lär sig att sova med vagnen stilla!

Du lägger henne ner, bäddar om, skakar handtaget och går med ramsan. Och använd ramsan om hon inte somnar, vagna bara vid uppriktig ledsen gråt, och se till att sluta vagna innan hon somnar.
Sen kan du börja gå med henne när hon sovit i tio minuter, och så går du över 45-minutersskarven, och fem-tio minuter till innan du stannar vagnen, så ska du se att hon spver tills det är dags att vakna sen!

Vad tror du om det :?:

:heart: Mia
Fanny_carlsson

låter bra. Men selen då? Känns som hon vill böka runt innan hon somnar och de är svårt med selen?
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Fanny_carlsson skrev: Men selen då? Känns som hon vill böka runt innan hon somnar och de är svårt med selen?
Är det en sån här lös sele du har, eller en sån som sitter fast i vagnen?
Jag hade sele åt min äldste, och det var en sån här gammeldags i läder som man själv satte fast i vagnen, och då kunde man ha selen på och knäppa fast när han somnat.
Jag vet inte riktigt hur det funkar i de här nya vagnarna, om man kan göra så? För isåfall kan du ju låta henne somna och sen sätta fast själva remmarna på selen när hon somnat, så hon slipper känna sig fastlåst!
(Hoppas du förstår hur jag menar :wink: )
Fanny_carlsson

Den som är i vagnen sitter åt väldigt. Jag skulle själv känna mig inlåst med en sådan. :oops: Jag köpte en gammeldags i dag. Känns som den skulle funka bättre. Hon kan röra sig i den men inte ramla ur. Hoppas detta kommer funka bättre. Annars får vi testa att knäppa fast henne när hon har somnat.

Tack för dina snabba svar. I bland vill man bara kolla att man gör rätt.
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tror du gjort ett klokt köp idag, de här fasta selarna som är i vagnarna idag verkar inte alls vara så bekväma, tycker jag :? !
Hoppas det funkar bra för er!
:heart:
Fanny_carlsson

Behöver lite tips.
I dag hade jag bestämt mig att inte vagna utan göra som i sängen. Nya selen på, snuttefilt och gosedjur. Lade henne i vagnen och ramsade. Gick in och började med disken. Hade koll genom fönstret. Hon satte sig upp och lekte med gosedjuret och pillade på vagnen. Ögonen var små men inte skulle det sovas. Efter 30 min satt hon fortfarande upp och tittade på allt. Jag gav upp :oops: Här måste sovas. Gick ut och solfjädrade och ramsade,sedan sov hon. Är det för mycket att titta på i vagnen ? Måste jag mörklägga ? Kanske myggnät skulle funka.
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Jo, jag tror det skulle vara bra att mörklägga! En bit mörkt tyg, kanske myggnätet blir för genomskinligt :?:

Hon kommer snart att fatta galoppen, men som sagt, mörkläggning förenklar absolut!

(sov hon hela luren okej?)

Fanny_carlsson

Det har varit lite rörigt idag med sommartiden och förkylning. Hon vaknade efter ca. 20 min men somnade om efter lite bök. Hon sov sedan ca.1,5 timme. Jag skall lämna över till min sambo eftersom jag börjar jobba i morgon. PUST!! :cry: Har lite svårt att lämna över. Vet att det är bra för alla men lite svårt är det.

Jag har tidigare testat med tyg över vagnen men damen drar ner det. Kanske både myggnät och tyg skulle funka. Vill så gärna att även dagvilan skall gå så bra som nätterna.
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hoppas det går finfint med överlämningen nu :wink: :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "