Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jepp, PMa mig din mailadress så skickas omedelbart ett "mall" på diplom som du själv kan skriva ut på färgskrivare och rama in som vi gjort.! :wink:

Go MIO!!!! =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

:roll: Alice är också värd ett diplom men jag är absolut inte stolt :oops:

Hon har fått maginfluensan och har kräts massor i natt utan att vi har märkt det :shock: Erkänner att vi hörde Alice hosta vid 23-tiden och min man frågade om det inte var Alice som kräktes. Nej hon hostade nog bara sa jag. Vi lyssnade och det var helt tyst igen så vi tänkte att skulle hon ha kräkts skulle hon ju varit ledsnare. Hörde sedan Alice hosta ganska mycket under natten men inga andra ledsamheter. När jag sedan ska hämta henne på morgonen ligger hon alldelses nedspydd i sängen :shock: :cry: Hon har alltså sovit i singa spyor hela natten utan att protestera. Jag kände mig dock inte som någon bra mamma och i fortsättningen vid sådana här misstänkta ljud ska jag smyga in och titta till henne :oops:

Hon är fortfarande sjuk och kräks massor. Min stragegi nu är att ge lite vätska åt gången så hon inte blir uttorkad men ändå får behålla det. Börja sakta med maten och ge lite och ofta. Idag kommer hon bara få lite vitt bröd och plåbärspure (ska stoppa upp) och lite vätska ofta. Om hon inte kräks mer i eftermiddag ska jag prova med lite kokt potatis och grönsaker ikväll.

Vad tror ni om detta? Tar gärna emot bra tips vid magsjuka :?:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan Alla, och Varmt välkommen är Kiki och Mio! \:D/

Kul med lite aktivitet i tråden här. Jag tycker Mio har kvalat in som SS flera gånger om! :mrgreen:

Vi har börjat gå på öppnis 1 dag i veckan ungefär, och det är jätte trevligt faktiskt. Det finns en gosse som är i 5 år åldern och som aldrig gått på dagis och det är så härligt att se honom, han är så framåt och social och noll mammig/pappig eller blyg. Så där får alla som anklagande varnar hur svårt det kommer att bli för stackars lilla barnet i framtiden om det inte får börja på dagis i tid :evil: Senst var den min chef som slängde ur sig det ](*,)

Jag känner mig bara så lycklig över att jag hittade BB och har kunnat göra Hugo den tjänsten att låta han vara fri från skuld. Jag VET jag är smått fanatisk men lite euforiskt är det när man ser Hugo sitta och bygga torn med filmfodralen, och så ropar jag från hallen och nu ska vi gå och sova, Hugo hoppar upp och springer upp för trappen före mig och in i sitt rum, vi snurrar en stund så skrattet bubblar, hopp ner i säng, och sedan hämtar man en lagon rödrosig son 1,5 h senare! :heart:

Hugo pratar mycket, och nu är han väldigt bestämt när man inte förstår vad han menar, så då tar han oss i handet och går fram och pekar närmre, DÄR fattar du nu då! :roll:

Vad tror ni man har och vänta när förtrotsen kommer, själv minns jag bara att Amanda (stor tjejen) vägrade åka pulka och skulle bara gå, inte bäras och åt det hållet hon ville. Hehe tänk så rätt hon hade!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Vi skrev visst samtigt!

Kokta morätter och kokt kyckling (i lite buljong) och banan, sa läkaren att man kan ge när man börjar med mat igen( när Hugo sista var kräksjuk) Och så lite lite vätske ersättning i taget typ 30 ml i kvarten när det är som värst, alltså inge mat från början då, bara vätske ersättning.

//Malin
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tack Duggan för tipsen! Vet du hur man gör egen ersättning? Resorb ska man inte ge förrän tre års ålder.
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Hm, såg nu när jag googlade att man inte ska göra egen vätsekersättning till barn under 12 år.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Det finns bebis vätskeersättning på apoteket. //Malin
indra

Inlägg av indra »

Sidda: NärTeo var magsjuk gav jag han ris o kokt fisk, vitt rostat bröd o proviva blåbärsdryck ( fick tipset här och i från sjukvårdupplysningen) o massa vatten ur glas annars ville han ej ha ( nu vill han bara dricka ur glas inga pipmuggar här inte.. )Sen köpte jag oxå sempers magdroppar till han, som jag har jämt nu på han.
Duggan: Här håller Teo att få 4 st. nya tänder så det är lite ledsamt+ förtrotsen. Han slår på tv:en om och om igen :evil: , har försökt med att klappa fint o även pussa o avleda det funkar i bland, idag blev jag så trött på han, så jag låtsades inte se, då sluta han. Är bara lite rädd om tven för den är ny :(.
Känner mig trött på alla som säger nej till han o fy, det blir bara värre, det var så det börja med tven, Peters dotter tog tag i han o fya sen har han hållt på. Sen har den lille spjuvern börjat att sparka hårda sparkar när han skall bytas blöja på rätt i magen, så här märker vi av det redan :roll: .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Här är allt lite upp och ner med tiderna nu när ALice är sjuk. Helt slut efter magsjukan och sover massor. Känns lite ovant att inte hålla tider :lol:

Har köpt resorb från två månader på apoteket som jag spätt ut med lite saft. Alice dricker det gärna i sugrör och har fått i sig en hel del vätska i alla fall.

Indra det där med att andra "fyar" och att saker då blir intressanta känner jag igen. Det var när mormor var här och började lägga vikt vid att Alice inte skulle dra i sladden som vi fäst längst med golvet för att vi inte hade TV uttaget där som Alice verkigen fick upp ögonen för hur roligt det var att dra. Jag hade verkigen lyckats distrahera och avleda detta galant tills mormor kom :wink: Samma sak med knapparna på elementen. Blev världens roligaste lek att krypa dit och trycka på knappen. Först gärna snegla lite på mormor och sedan trycka. När det gäller sådana här saker är det ju så mycket smartare att bara ignorera det och göra något annat väldigt viktigt för stunden. Alice vill ju aldrig missa detta :wink:

När det gäller sladdarna på golvet så slutade det faktiskt med att vi möblerade om hela vardagsrummet för att helt enkelt ställa TV vid uttaget :D Upptäckte dessutom att denna möblering blev mycket bättre :wink:
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Hallå alla 1,5 åringar var är ni :?: jag vill ju veta alla grejjer som de små hittar på. Mio & jag var på lekrymden i går och hon var helt exalterad, stod och tittade sig omkring för att efter en stund ge ifrån sig ett illtjut av glädje. Sen var det av med strumpor och klättra högt högt upp i trappen, typ 10 meter, sen blev hon stående där. jag satt kvar på golvet nedanför och undrade vad hon tänkte ta sig för. Hon klarade inte (hon försökte inte ens) att ta sig upp för det sista hindret för att komma till rutchkanan. Efter 10 minuter gick jag efter så åkte vi tillsammans ner, hon skrek av glädje. En riktig höjdare var det. Hon är ju lite liten för den typen av äventyr men hon hade ändå jätte jätte kul.

Vi har också inhandlat en begagnad TrippTrapp stol så nu kan hon sitta lite bättre när hon äter, hade en den billigaste IKEA stolen innan.

Hon sover som en prinsessa, förutom just i kväll då hon faktiskt ligger därinne fortfarande och snackar med nallen. 25 minuter efter godnatten men det är första gången. Jag tror inte hon behöver någon hjälp :lol:

Förövrigt är hon en glad skitunge som vet vad hon vill, hon vill till dagisets (som ligger strax brevid där vi bor, och där hon INTE går) lekpark, pappan brukar gå dit på helgen och nu vill hon ju dit även i veckorna. Men hon köper faktiskt argument när jag packtar och tycker det är väldigt tråkigt att vi inte kan gå dit.

så lite kackel, :lol: får se om ni kommer igång nu när jag lyfter tråden. :wink:

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kiki

Inlägg av kiki »

Nähä, inte dök ni upp inte :( :(

Men jag måste berätta en sak till :lol: :lol: :lol:

Mio försvann idag :shock: Vi hade varit och handlat, hon hade hjälp till att köpa smör och sen intresserat sig för böckerna på bokrean. Vi gick sen till fiket och drack kaffe. :lol: när vi sen skulle gå därifrån gick hon några meter före mig och jag gick rakt fram för att lämna tillbaka vagnen och hon svängde vänster. Jag träffade en vän vid vagnarna och blev fördröjd en halvsekund :? :shock: sen var hon VÄCK.

Bekantingen skickades ut för att spana, jag gick runt vid info disken, ingen unge :? jag gick ut för att konferera med bekantingen men han var också borta :? (ska skälla på honom nästa gång) in igen och lämnade påsen i kundtjänst, så tänkte jag hm kan hon ha gått in i affären igen :?: Mycket riktigt där står hon glad som en lärka med en lite påse i ena handen och en spade i den andra och väljer noga vilka godisar hon ska packa ner :lol:

godisråtta jo visst,

kramis

Social delaktighet
duggan

Inlägg av duggan »

Men Mio då...jag ser det för min inre syn..stå där med jättelik papperpåse och skopa, och inte allt för många centimeter själv över jorden. :heart:

Jag har det lite jobbigt själv med Hugo nu, för varje gång jag tittar på honom hugger det till i mig för jag vet att han har blivit så stor och jag får lite smått panik över det.

Idag så stod Hugo på en stol brevid spisen, och hade sitt super söta hemsydda pippi-förkläde på sig. Han vispade plättsmeten, och sen skopade han upp smet och hälde ut i pannan helt själv...och sen körde han turbo med stekspaden så det såg ut som ägg röra, men vad gör det om 100 år när allting kommer kring? :roll:

Några tips för en super sentimental mamma, som har ångest över att barnen växer?

Annars så kan Hugo även:
*Gå ner framlänges i trappan
*Öppna trappgrinden själv :shock:
*Vända blodpudding helt själv
*Visa vart nykeln ska på skotern, visar sen vart dragsnöret sitter och slutligen pekar han på växellåden och säger brum brum :roll:
*Gå sträckor på 500 m i terräng
*Sparka på "riktigt" med lillsparken

Huvva och så kan han massor mer, måste sluta tänka på allt han kan. Han är så "dutti" ju.

Vad sysslar alla andra med nu då?
kiki

Inlägg av kiki »

Å vad Hugo kan en massa saker, och när man skriver ner dom ser det så mycket ut :lol: hm inga bebisar vi har längre :?
Några tips för en super sentimental mamma, som har ångest över att barnen växer?
Jag har ju en 16-åring så ångest har jag inte råd med :lol: :lol: :lol:

kram Kristina

Social delaktighet
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Härlig läsning! Vad roligt att vi hittar hit igen!
Duggan, du får mig att längta hem till norrland :wink: Skoter! Spark! Viktor vet inte änns vad det är...

Det största som hänt här är att har vi börjat dagis. Viktor går 6 timmar varje dag, varav han sover sina 2,5 timmar ute i vagnen som vanligt. Han går på en nyöppnad avdelning med 7 barn och 2 fröknar på ett montesori-dagis. Han trivs jättebra.

Sömnen fungerar fortfarande perfekt. Tror att han kan somna var som hellst! (I spjälsäng eller resesäng.) Han ligger oftast och sjunger lite för sig själv på kvällen och somnar sen. Han vaknar oftast mellan kvart över sex och kvart i sju. Då ligger han också och sjunger och pratar tills jag kommer och säger god morgon! Någon gång har det hänt att han sovit när jog kommit in, men då är humöret inte på topp. Det verkar som att han behöver en stund för sig själv på morgonen.

Ensamleken är jag SÅ glad att vi infört och jobbat in rutinen. Ibland står jag och tjuvkikar och det är rikigt häftigt att se honom: knåpa svårt - vila med något enkelt - tillbaka till det svåra - blädra i en bok osv. Vilket tålamod! En rolig grej i hemliga påsen som jag vill tipsa er om är ficklampa :idea:

Viktor säger inte direkt några fler ord nu än för ett halvår sedan. Men om man frågar något svarar han jaa och nickar eller neee och skakar på huvudet. När han vill något kan kan komma och ta mig i handen, leda mig och peka vad han vill. Om han t.ex. vill sjuna imse vimse visar han med fingrarna. Trots, upplever jag när han inte kan uttrycka vad han vill och blir så frustrerad att det liksom låser sig. Kroppen blir som gele och han skriker och gnäller.

Matlusten varierar! Vissa dagar äter han hur mycket som hellst och andra dagar är det bara tvärstopp! Genomsnittet är säkert normalt. Han rör sig jättemycket och är lika spinkig som alltid. Han följer sin kurva, så det är väl inget att oroa sig för, men när han ligger på rygg och sätter sig upp ser man magrutorna.

Vad roligt med liv i tråden igen! :D :D :D
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
indra

Inlägg av indra »

Hallo alla!!
Här är det förkylningstider, lite hosta, halsont o feber :( .
Teo har fått som vana att vakna 1 timma, 45 minuter innan han skall upp på morgonen.
Har ramsat han, efter 20 min. om han fortfarande är vaken ramsar jag igen, rätt eller fel?? Har mörklagt rummet nu när det blir ljusare. Har lite funderingar om klassisk musik på morgonen, skall det vara lite lugnare musik eller spelar det ingen roll :-k?? Hur länge ska man spela musiken? Tills det är tyst där inne eller? På rätt så hög volym skall det vara har jag hört. Har även infört väckarklocka på morgonen.. Kanske skulle skrivit in detta på sömntrassel tråden, men jag upplever det ej så besvärligt än (Duggan o TorsMamma, våra sömn experter?).

Anna&Viktor: Läste att du oxå har en som vaknar lite tidigare i bland. Det har kommit o gått för Teo med, speciellt nu när det blir ljusare. Ensamleken är toppen, har nu hört från en kompis att hon tycker att Teo leker bra själv, han pysslar o grejar för sig själv. Har förklarat för henne att jag ej leker med han utan han är med mig i det jag gör, tyvärr får hennes pojk ej vara med henne, tror ej han vet hur deras diskho eller diskbänk ser ut, för han får inte komma upp dit. Vi har olika åsikter om detta, hon klarar ej av kladdet säger hon, inget att göra åt det tyvärr. Fast jag tycker faktiskt synd om han. Ficklampa, perfekt för ensamleken, skall genast lägga i hans påse.

kiki: Oj , vilken busunge, hade nog blivit lite hispig om Teo försvann, en riktigt liten godistroll.

Duggan: Ja det enda o göra är väll o skaffa en liten till :wink: .
Sen kan jag ju berätta det att min kompis känner sorg för att hon nu efter att precis fått en tös vet att det blir hennes sista, har tre barn sen förrut, hennes gubbe vägrar mera..

Teo trotsar jättemycket nu, känner att jag ej alltid har tålamodet med han :( , har förstört 6 glas som han kastar i golvet, får naturligtvis skylla mig själv att jag ej ställer undan dom. Min pappas gamla lampa som han gjorde när han var 15 år kasta han i golvet, men den kunde min sambo laga igen.Känner väll att han har gått tillbaka lite som om när han var mindre, kan få små utbrott vid köksbordet o kasta ner mat på golvet igen :roll: . Han åt så fint innan, tur att det går över. Social delaktighet är jätteviktigt nu när han förtrotsar känner jag, det är han jätteduktig på :heart: . Han förstår så mycket vad man säger, babblar o pratar hela tiden. Skall skola in han på dagis när han är ung. 2 år o 4mån., 5 timmar varannan dag, får se om det funkar annars får vi komma på något annat. Är på öppna förskalan 1-2ggr. i veckan med han, där trivs han.
Nu skall vi ut o promenera med hela familjen. Ha det så bra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"