Funkar inte! Blir smått galen!

Skriv svar
Tina-Stina

Funkar inte! Blir smått galen!

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Lillgrabben strax 2 år krånglar med besked vad gäller dagsömnen!
Har så varit ett tag, med blev bättre för ett tag sedan..nu är det värre än någonsin! :cry:
GÅR INTE att få honom att sova på dagen, och jag fattar inte varför??
Social delaktighet
Utevistelse
skratt och bus
allt finns där, men inte sömnen, sover kanske 1 dag utav 15-16.. :cry:
Innan låg han och småsjöng för sig själv och löste världsproblem :lol:
Nu ropar, skriker och kastar omkring täcke, madrass osv.....
natten fungerar dock fint!
Fortfarande förtrotsen som spökar?
Han behöver ju sin daglur..
Vad är det jag missar??
Hur hade ni gjort?
Tacksam för svar..
Mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hur ser schemat ut, med morgon- och lunchtider?

Några tankar, innan jag har fulla bilden:
Om morgon 7, ute 1,5 på fm och sova 12.30, så man hinner göra av med energi innan luren.
Väckarklocka även på lunchluren?
Något mörklagt även på lunchluren?

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

En tanke som slog mig; tror du inte att hon skulle sova bättre om hon sov ute i vagn, inbonat och så, i stället för i säng där hon har möjlighet att kasta av täcke osv?
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Tack för svaren!
Morgon 07.00, utevistelse ca 1,5 som du skrev..lunch 11.30-12.00. Läggning strax efter med tanken runt dryga timman..Mörklagt...funkar inte.. :(
Inte ens när vi åker och simmar i 34 gradig bassäng i 2 timmar som är ganska uttröttande...natt är det kl 19.00.
Sova ute fungrar inte så bra heller eftersom han vill gräva och klättra så fort han kommer ut.. :roll: Kan inte förstå detta...Tjejen sov middag varje dag tills hon var dryga 3 år, och gör så fortfarande ibland när hon är trött..nu är hon 4 år.. :?
Mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tja, man kan ju inte göra mycket mer än att erbjuda förutsättningarna. Min store herre var extremt rastlös med dagsovandet vid 20-22 mån däromkring. Det pågick nog kring 1-2 månader, men han fick ligga där inne och snacka och sjunga och ha sig. Och han fick sova 45 eller 1,5 beroende på när han knoppade in. Någon gång blev det vara 20 min för han tjoade så länge. Sen vips, så gick det över och han fortsatte sova 1,5 tills han var 2,5 år, då vi kortade till 45. Så jag tror visst att man kan ha lite förtrotsfnurra ett tag, utan att något särskilt felas. Sen får man själv bestämma hur man vill hantera det. Jag tyckte absolut att han behövde vilan ändå, och envisades med det. Och som sagt, det visade sig ju sedan att han hade behov av det. Han hade bara lite annat pyssel för sig ett tag. Vill du skulle du ju kunna införa sagolyssning allaredan, så han får lyssna på en saga under vilan, som du säkert läst om att vissa här har (inklusive vi). Kanske funkar det bättre för honom att ligga och lyssna på något och sedan knoppa in. Det införde vi för storisen när han var drygt 3 och han somnade varenda dag fram till för någon månad sedan - varierande 5, 20 eller 45 min - då sovmöjligheten togs bort och han får nu ligga i vardagsrummet och lyssna för att han inte ska somna. Men här påverkades inte nattsömnen förrän han var nästan 4 alltså. Så det kan skilja mycket, det vet jag. Men är man 2 så behöver allt kroppen en stunds stillhet mitt på dagen - oavsett om man väljer att sova eller ej.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Jag är väldigt envis och han SKA ha sovlur.. :lol: och det varje dag. Visst..han sover inte ofta, men vilostunden ska han ha.. Bra tips med sagostund..ska genast prova :D Har en kanonbra avslappnings cd för barn som tjejen gillar..
Jag får väl kämpa på här helt enkelt :roll: :wink:
Tack för svaren!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"