Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fru G

Inlägg av Fru G »

Lovis,

Vad kul! Vi som snart ska flytta till Dalsjöfors!! :D
Massa tack för tipset!

Hälsningar Fru G
Min lilla tös heter Bianca och är född 07-11-07
Krümel

Inlägg av Krümel »

Fjällmor: Så himla fint med såna filtar tycker jag. Jag virkade faktiskt ett gäng rutor innan Lovisa föddes. Sen tog det väl ett år eller så innan jag fick ihop dem till en liten filt. Nu ligger den här på soffan och är fin! Men, ett stort problem är att jag nog varit för dålig på att fästa trådar. Rutona löser upp sig! Hur gör man för att fästa garnändarna bra?
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Titta vad jag hittade!!! http://www.onion.dk/

Det är alltså kanonmönster. Dessutom är de uppritade på tjocka papper, som inte går sönder så fort man skall rita av dem. Kan rekommenderas. Dessutom har jag sytt kläder till mig själv, byxor och kjolar.

Nu skall jag ta en minut från jobbet och surfa lite... Det är ju ändå lunch! :wink:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D :heart: Åh, tack så jättemycket för länken Åsa!!!

Kram
Malin
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Helt otroligt! Jag har virkat mormorsrutor! Den länken var ju suvverän! Med foton liksom. Har försökt förut, men fattade inte att man virkade runt, utan trodde att man var tvungen att byta färg flera gånger per varv...

Det finns förövrigt en virkgrupp på MSN som heter virkning. :thumbsup:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Lovis

Inlägg av Lovis »

Vá trevligt Fru G! Då kanske vi ses på någon öppen förskola någon gång. Hittills har jag bara varit på den i Gånghester men har funderingar på att komma iväg till Dalsjöfors.
Sorry, ni andra..lite off topic...

Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Puffis! Nu har jag kollat länken! Tack för den, den var ju toppen!
Vilka mönster...den lilla virkade klänningen med hatt...
Nu har vi fått ordning på kontoret så jag har fått min syplats. Har en massa slattar kvar från vaxdukssömnad så jag tänkte mjukstarta med att sy en haklapp. Fast först måste jag köpa snedremsa...och när ska det bli av då? :?

ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Den här tråden har gjort mig så inspirerad! Så nu har jag ritat mönster och klippt tyg hela helgen. Det skall bli mössa och vantar i dubbel fleece (sonen skall snart upp till Norrland och farmor har köld-nojja!) och så mysbyxor och tröja i grå trikå, med ribb i midja och fot i vit- och blårandigt.

Men jag har ett problem. Symaskinen är inlämnad på reparation... :( Fast den kommer snart hem, men jag står ju och hoppar upp och ner av lust att få sätta igång! Tåååååålamod...!!! :wink:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag har också blivit inspirerad! Så TACK för tråden. I helgen rensades garderober ut och jag hittade massa fräcka 70-talsörngott och annat som blir finfina solklänningar till liten lilltufsa till sommaren. Fick ihop en täckväst till lilltufsa och ett par varma byxor i lamull att ha under överdragsbyxorna i vår av en gammal lamullsscarf! \:D/ Det här är ju superkul - och så mycket pengar man sparar! :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag syr så fort tillfälle finns! Har sytt en tröja och matchande byxor i grå trikå med vit- och blå-randig mudd i midja och vid fötterna. Så fint! Och alldeles för stort... :( Men jag skall sy om lite, så behöver vi inte vänta alltför länge innan han kan ha byxorna! Bara de passar i midjan så kan man alltid lägga upp dem.

Nu väntar nya byxor och en limegrön badrock till babysimmet, bara tyget kommer. Har nämligen hittat en bra butik på webben! www.stoffochstil.se
Kanske inte billigast i stan, men garanterat inte dyrast heller. Där finns trikå i olika varianter, fleece, manchester, foder mm. Och mönster. Har beställt ett babymönster (skall ju bli moster igen under våren) som verkar bra, men man vet ju inte förrän man får hem det. Tyvärr kan man inte beställa tygprover, men man får chansa lite. För lite barnkläder behöver man ju inte köpa den stoooora biten tyg, direkt! Sedan får man väl ha lite tålamod när man väntar på tyget, men då kan man ju göra något annat så länge! Jag skall sy yogabyxor till mig själv nästa vecka - skall bli jättekul!

Men Ewa tänker också helt rätt - att man går igenom det man har hemma. Jag sneglar på mina mönstrade t-shirtar och undrar om man kan busa lite och använda till Walle. Kanske sy jeans av gamla slitna mamm- eller papp-jeans? Så blir de mjuka och sköna direkt. Och badrocken kunde jag egentligen mycket väl sy av något gammalt badlakan, men jag hittar dem ju inte på vinden!!! Annars blir det nog en del sånt, att ta till vara på det man har.

Kramar!

Kram! // Åsa
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Jag har bara sytt påslakan till barnen än så länge...och det är urtrist eftersom det är rätt så stora tygstycken. Men de behövde det och jag köpte rosarandigt tyg på loppis. Ett nytt påslakanset till en säng kostar ju 200 spänn. Nu fick jag två för 20 kr!Jag har ett underbart retrotyg från ett påslakan från svärmor här och jag vill så gärna sy en vanlig ärmlös klänning till flickorna. Någon som har bra tips på mönster? Ska kolla Stoff och Stil, -tack för tipset Åsa!

Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag har ett underbart retrotyg från ett påslakan från svärmor här och jag vill så gärna sy en vanlig ärmlös klänning till flickorna.
Om man vill göra ärmlös klänning, kan man bara sy fram och bakstycke i lite a-modell och sedan fålla en rundad halslinning fram och bak som man trär band i som knyts över axlarna.

Disa, som är så liten än, ska få ärm på klänningarna för solen brände för mycket på axlarna i de ärmlösa förra sommaren, och då gör jag som ovan, fast med kortkorta ärmar till och sätter i resår istället för band i hals och runt ärmsluten.

Bra tips med påslakan från loppis. Jag har rensat mina egna garderober nu - och får väl lov att ta någon titt i moderns också, om hon inte slängt allt när hon flyttade sist.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Tack för tips Ewa! Men är det inte klurigt att få fason på ärmringningen utan mönster =P~ ? Jag kan i ju för sig ta lite gamla lakan och testa först...

Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Now you're talkin'! :D Återanvända är min melodi! TACK Ewa för påminnelsen!!!

/Fjällmor
Ewa

Inlägg av Ewa »

Men är det inte klurigt att få fason på ärmringningen utan mönster ?
Jag är ju en liten otålig latmaja, så jag gör oftast så att jag tager ett styck befintligt plagg i sympatisk modell, lägger det vikt mot tyget och... klipper 8-[ :-$ - 9 gånger av 10 blir det hur bra som helst. Jag tar ordentligt med sömnsmån så att jag kan finjustera lite när jag sedan nålar ihop sidorna. Så gör jag.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"