Frågor om pojke född januari -08

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Men vad avundsjuk jag blir :!: Men glad för eran del :D
Det kommer väl längre sov pass för oss också, så småningom....

Ang schemat så kör vi som er, inga fasta tider utan vi försöker hålla vakentiderna och sovtiderna som bör vara. Tycker det är svårt med vakentiderna. Vill mest somna om bara. Men jag tror att vi måste ta till lite mer i den sociala delaktigheten samt variera vad barnet gör och vart den ligger. Kan tycka att det blir svårt när man har 2, man hinner inte med att angagera sig som man skulle vilja med båda. Dessutom är vi fortfarande så trötta så vi försöker sova i omgångar och då blir man ju mkt själv med dom båda.

Får jag fråga vad sonen vägde vid födseln och vad han väger nu?
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Hampus i Lit skrev:
Får jag fråga vad sonen vägde vid födseln och vad han väger nu?
Han vägde 4035g när han föddes och nu idag väger han 4725g
Simon född 080121
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Jag måste fråga en sak...När är det den 3dje ökningsperioden infaller? Är det vid 6-7 veckor eller hur är det nu?
Simon född 080121
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Enligt boken så är det vid 7-8v men kan säkert skilja lite på individerna :?:

Han var en rejäl kille eran son och väger ju 1kg mer än min son nu.
Men tjejen våran har passerat 4kg precis nu.

Nu ska jag gå och lägga mig, har senare passet i natt :wink:
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Kära nån.... idag har det vekligen varit snuttcirkus. Nu på förmiddagen mellan 9 till nu klockan 13 har han bara sovit två 20-minutare. Vaknar i skarven. Så nu gungas han i bil-stolen :oops:

Igår vaknade han också en hel del i skarvarna antingen 20-minuters skarven eller som en gång i 45-minuters skarven.

:arrow: Vad ska jag gör där? mer än att tänka Mer Mat?

Nätterna är ju bra, och det är jag glad för men ju bättre nätterna har blivit ju svårare har dagarna varit. Minns inte när han sov 2 timmar i sträck på dagen senast. Det är några dagar sedan..... :cry:
Simon född 080121
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Kan säga att det har varit ät-vm här också! Tjejen har ätit ofta senaste dygnet. Sovit oroligt också så kanske är det bara en "fas" vi ska igenom :?: :?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej! :lol:

Det där "fas" tänket är AW lite allergisk mot. Jag råkade "nämna det" en gång och fick då svar att "fas" ger intryck av att något går över "av sig självt" och så försöker vi inte tänka här. Utan vi hjälper dem genom deras utveckling som faktiskt pågår hela tiden, bara lite mer och mindre märkbart i perioder. :wink: 8)

Men ja, det är kämpigt med 7-8 v ökningsperioden!!! Jätte jobbigt!!!

Vid 20 min mata mer, vid 45 skulle jag vagna om.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Ja det måste vara den ökningen som pågår nu. Fast han ju bara är 6 veckor :roll:

Det börjde igår så smått och har verkligen pågått idag. Några "mål" har det inte blivit idag utan han har liksom ätit hela dagen. Sovit kortisar och ätit hela tiden där emellan. Inte varit nöjd knappt nåt på sin kära filt. Är det 7-8 veckors ökningen tror ni? Gör jag rätt? Några tider har det inte alls blivit idag utan bara äta och sova kortisar........

Sambon :heart: :heart: servar med mat, mackor, telefonen och dryck........ :D

Ger vi flaska så antingen spottar han eller skriker hysteriskt eller så äter han glatt och spyr sen massor.......
Simon född 080121
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo jag tror ni gör helt rätt. Fortsätt så ett par dagar till skall du se. :wink:

Jag hittade AWs svar till mig ang."faser" jag klipper in det till dig :wink:
annawahlgren skrev: "Faser" är vi (jag) lite allergiska mot här. I fasbegreppet ligger väldigt mycket en sorts förhoppning om att saker och ting ska gå över av sig självt. Men de små barnen behöver alltfort vår säkra, kärleksfulla ledning mot det som ligger i deras sanna intresse.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Japp jag ska inte genomleva den utan istället jobba mig igenom den...... :thumbsup:

Natten var toppen. Han var jättetrött efter gårdagens ätande.

Han sov 23- 5.45 dvs 6.75 timme :!: :sleep: åt sen snabbt och sov sedan till 8 då jag var tvungen att väcka honom för att vi skulle iväg.
Simon född 080121
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt! :wink: Fin, fin attityd här! 8) :lol:
Tor 2006

Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Japp :thumbsup:

Men jag har lite "dåligt samvete" för jag lyckas inte hålla vakentid 8 timmar på dagen..... det drar snarare mot 9-11 timmar. Men som jag skrev ovan så är nätterna mycket bra. Är det då fel eller skadligt för vår Lillbus att ha 9-11 timmars vakentid på dagen?

:?
Simon född 080121
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Ps: måste tillägga här att han oftast är nöjd på dagarna och ligger allt längre stunder nöjd på sin filt och på sina andra "platser". Han har blivit allt mer vaken och uttåtriktad. Ändå undrar jag om just det där om det kan vara fel eller skadligt att han är vaken bortåt 9-11 timmar per dag (då med bra nätter då han som i natt sov långpass 23-05.45 eller ibland 22-03 som exempel) Ds.
Simon född 080121
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Bullen78 skrev:Japp :thumbsup:

Men jag har lite "dåligt samvete" för jag lyckas inte hålla vakentid 8 timmar på dagen..... det drar snarare mot 9-11 timmar. Men som jag skrev ovan så är nätterna mycket bra. Är det då fel eller skadligt för vår Lillbus att ha 9-11 timmars vakentid på dagen?

:?
Simon född 080121
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja du, 9 timmar må vara inom ramen för "ok". Men några 11 timmar tycker jag INTE är ok. Då kommer det sluta med att du ändå (även om du inte tror det...) har en övertrött unge som blir överstimulerad och sover ännu mindre.

Så försök verkligen att inte överskrida för mycket med vakentiden. :wink:

Men samtidigt så måste du även tänka förutsättningar, har han verkligen 16 timmar "förutsättningar" sömn? Det är ändå det som är viktigt också! :D 8)
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"