Trädgård

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Krümel

Inlägg av Krümel »

Känner också igen mig i det där trädgårdsintresset som svalnar framåt sommaren... :?
Här har vi zon 4 men det är på gränsen till zon 5. Beror väl lite på läger och jorden också som jag förstått det.Vi har iallafall mycket vitsippor här. :D

Ulrikaj, du låter ju som om du verkligen har koll på det här med trädgård! Hm, om du känner för att ge lite rådgivning på plats så är det ju inte så långt till Borlänge. Du och barnen är jättevälkomna på en fika nån dag om ni har lust! :D Tack för infon om jordgubbarna också.

Idag var Lovisa och jag ute och klippte bort lite vissna perenner och jag funderade på att klippa bort lite revor på jordgubbarna. Men det gick inte att se nånting och så låg det lite pudersnö på också. Men det räcker säkert att göra det längre fram också, nu kan man ju iallafall inte plantera om nånting!

Håller med Nillan om ditt "problem Cyan. Ge bort plantor är ju en jättebra idé. då känns det inte så knäppt att bort en del. Man orkar ju inte ta hand om hur många rabatter som helst. Och vissna rosor är ju inte heller en så vacker syn. :roll:
Jag vill också ha fler träd, gärna gamla fina fruktträd. Ibland om jag ser någon ödetomt med fina äppelträd funderar jag på om man inte kunde få gräva upp dem! Men det krävs väl en jättegrävskopa och det är väl inte säkert att de skulle överleva?
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Krumel skrev:Ibland om jag ser någon ödetomt med fina äppelträd funderar jag på om man inte kunde få gräva upp dem! Men det krävs väl en jättegrävskopa och det är väl inte säkert att de skulle överleva?
Min syster tog med sig flera gamla äppelträd när de flyttade för några år sedan och de har klarat sig :!: Och jag tror att de fixade det utan jättegrävmaskin :-k . Jag kan höra med henne hur de gjorde för att ha lite fler tips att komma med.

Annars är jag svårt avundsjuk på er alla som faktiskt har en tomt med en massa kvm :mrgreen: !
Själv får jag försöka tillfredsställa mina trädgårdslustar på en 5 kvm rabatt bredvid garageuppfarten och en ca 10 kvm slänt vid altanen. Till det har jag en 25 kvm stor innegård, stensatt, med en fin klätterhortensia vid ingången. Där blir det endast krukodling.

Men jag tar gärna emot tips på fina krukkombinationer! Gärna med olika färger och former på bladverk! Har ni nåt som blir fint till buskkrasse kanske :?:
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Krümel

Inlägg av Krümel »

Tack för informationen Ebbab. Jag vill gärna höra mer om hur de gjorde!
Hm ja, med en sån trädgård är det förstås bra med alla de här böckerna och tipsen om hur man gör nåt av en liten trädgård. Jag har faktiskt en bok som heter krukträdgården. Köpte förra året på bokrean tror jag. Där finns det måna fina blomkombinationer!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Lovis skrev: När det gäller böcker, väldigt många handlar om "hur du odlar på liten yta" eller "bra tips för den lilla trädgården" men vi som har stora trädgårdar, vad finns för böcker för oss? Jag har som sagt snöat in lite på "parktemat" en vacker gräsmatta, fina träd och häckar.
Jag läser gärna engelska trädgårdsböcker - för där ges ofta väldigt inspirerande tips för större trädgårdar. Mina favoriter är Dan Pearson (som bl.a. gjort den jättefina "The Essential Garden Book" tillsammans med Terence Conran) och Tasha Tudor. Annars är handboken nr 1 "Din trädgård", även här. Och en kul bok om man har RIKTIGT stor trädgård och vill bli lite inspirerad är "Margaretas trädgård" (Margareta Senneby).

Och Tessan - det här med blommor. Första året med trädgård var jag fullständigt insnöad på att äntligen få plantera alla favoriter. Och gjorde nästan också. Sen tog det något år till innan jag insåg att alla favoritblommor kanske inte ska bo tillsammans, om man säger :roll:. Rörigt var bara förnamnet. Så nu har strukturen och formen blivit mer centrala när jag väljer och planerar. För den ger mer i det långa loppet, tycker jag. Och sen kan man samla vissa favoriter som går i ton tillsammans istället. Jag är svårt såld på pioner och klematis. Det kan man aldrig ha för många. Fina året om också. Åtminstone pionerna. Och sen luktar de så gudomligt. Och är fluffiga och maffiga och bara alldeles otroligt vackra :heart:.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Tänkte på det där med buskkrasse...

Min snyggaste rabatt någonsin var den allra första planteringen på en odlingslott som vi hyrde för en massa år sedan. Alla grannar runt omkring såg skeptiska ut men de var tvugna att komma förbi och gratulera fram mot Augusti...

Jag hade bara pengar till fröer och några få plantor och kände sån lust att få det att SPRAKA! Köpte Blåklint och sådde en rad och framför den såddes ringblommor och framför DEM såddes krasse och allra längst fram satte jag några blå lobelia. När sedan krassen blommade så slingrade den sig precis lika snyggt som i Monets trädgård i Giverny. Detta har jag aldrig lyckats återskapa igen! :roll: Snacka om nybörjartur!

Iallafall! Jag försöker igen år efter år... Kanske man skulle kunna kombinera krasse med några andra blå blommor än Blåklint när man odlar i kruka? Lobelia iof. men det kanske är för traditionellt?
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Krumel,koll på läget,ja jag vet inte :oops: Jag tycker det är väldans roligt att hålla på och fixa och dona.Jag har väll en vision hur jag vill att resultatet ska bli.Det är bara det att det tar så otroligt lång tid känns det som att få träd och buskar att växa upp.Jag vill ha allt klart på en gång.Jag gjorde som så att jag tog ett papper och penna och ritade upp hela tomten och ritade dit träd,buskar mm.Då ser man på ett ungefär iallafall hur det kommer att bli.Sen älskar jag att titta och få insparation från trädgårdstidningar och nya ideer hur man kan pusslqa ihop olika färger.
Jag tror det viktigaste är om man funderar och kommer på hur man vill använda sin trädgård.
Annars kommer jag gärna förbi någon gång på fika :D .Jag bor ju i gagnef så det är bara 2mil enkel resa.
K-ina;Såg i boken Din trädgård om en snygg kombination av krasse som jag tänkte jag skulle plantera i sommar.Krasse,tagetes(orange) och petunia(vit).Det var inget blåttSnyggt var det iallafall.
ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Ulrikaj, jamen då får vi se till att träffas någonting framöver. Du kan väl PM:a mig när andan faller på! :D

Ewa: Låter som intressanta trädgårdsböcker. Vad bra med tips. Frågan är om de engelska böckerna är anpassade till odlingszon 4?
Förra året höll jag på och surfade runt hos firmor som sålde rosor och det var så arbetsamt att kolla att de var härdiga här. Hur som helst blev det inget köp. Jag ska avvakta lite tills jag har en mer övergripande plan!

Apropå blomfavoriter så är jag en latmask som gillar blommor eller perenner som blommar nästan hela säsongen. Helst ska de breda ut sig också och inte behöva någon extra vattning. 8) :D Tex kantnepeta! I en rabatt som var helt tom när vi flyttade hit har vi endast praktlysing som ju sprider sig som ogräs. :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Herreminje, HUR i hela friden ska man hänga med i den HÄR tråden då :?: Vi har ju över metern snö :!:

Nu missar jag ju allt det roliga :roll:

/Fjällmor (som precis som TorpSara gillar odla.nu)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Här är förresten fler tappra :!:

http://www.lappmarkentradgard.nu/

Mottot vårt är:

He' gå' visst! 8)

/Fjällmor
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Nu har jag inte läst allt, bara ögnat lite, men är en stor trädgårdsentusiast! :D Eftersom ursprungsfrågan gällde tips, så kör jag ett par stycken, kanske har någon redan sagt något av detta, då ber jag om ursäkt :wink:

:arrow: När/om du vill anlägga en perennrabatt, sätt ganska tätt från början. Höga höjder längst bak, låga, längst fram förstås. Tänk även på att det ska blomma vid olika tllfällen, så inte allt blommar samtidigt.

:arrow: Låt perennerna stå över vintern, och klipp inte ner dem innan i slutet april/början på maj.

Egna erfarenheter: Vi hade ett hus i 7 år, och jag hade MASSOR av perenner!! Varje sommar åkte jag på rean i juli och handlade lådvis av perenner och petade in här och var och överallt. :D fantastiskt roligt, och givande! :D

När vi sålde huset var trädgården som jag ville ha den, äntligen :? Visst kändes det konstigt att lämna den då, men DRÖMHUSET dök ju upp!
Rabatterna var täta, och det bara VRÄKTE upp blommor. Så tätt att det knappt kom ogräs. det är därför jag tipsar om att sätta tätt från början. :wink:
Sista sommaren (förra) gjorde jag en grovrensning på våren, och sedan behövdes det inte innan på högsommaren. Och sedan sålde vi, så de som tog över fick sista rensningen. :wink:
I och med att det stod så tätt, kunde jag innan flytten köra 5 fulla bil-lass( :!: ) med små-plantor till nya huset, och det SYNTES inte! :o :lol: På så vis fick vi med en stor del av själen jag lade ner i trädgården till nya huset. Det känns bra!!! :D

Nya huset då.
Här har vi en större trädgård. Innan 1000 kvm, nu 1600. Tomten är omgärdad av riktigt höga syrenhäckar, och bakom oss ligger en liten "skog"- allmänning. Framför huset stod 2 stora barrträd/cypresser. De åkte bort fortare än kvickt :!: Det passade INTE till ett hus från 1914.
Där satte jag in massa av mina små plantor. Bakom huset är det en rabatt utmed huset, där det enda som är vettigt tycks vara enorma stora höstanemoner. Riktigt fina! :D Det har jag försökt med, men aldrig lyckats med innan. I övrigt mest ogräs, som jag rensade upp och satte fler perenner i.

Bakom huset en fin rund rabatt, med ett rundklippt träd (bladen ser ut som bok) rabatten var fin, men inte innehållet, förutom boken. Där gällde total upprensning, och plantering. Jösses, vad det hade grott igen :roll:

Och så har vi lite små buskar, något äppelträd, och lite bärbuskar och någon mer rabatt.

Inget trädgårdsland :shock: Det MÅSTE jag ha till mina odlingar (till mitt handgjorda papper), så det får vi gräva upp ett till våren.

Det är en bra stomme vi har, absolut! Och nu blir det roligt att se vad det egentligen finns här. Vi har ju bara bott här sedan slutet av aug. så jag har ingen aning om vad som kommer dyka upp :D

Vårt växthus var vi tyvärr tvungna att lämna kvar i gamla huset :cry: Det dumma var att det var mäklaren som sa att vi skulle det, att det var småsnålt att ta med det, tyckte han. :twisted: Och så visade det sig att de nya ägarna var TOTALT ointresserade av trädgård, och hade GETT BORT växthuset till hennes syster :twisted: :cry:
Och vad kommer hända med alla mina gamla perenner i nya ägarnas händer :shock: Nä, sånt får man inte tänka på :!:

Ny trädgård, nya mål!! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Krümel skrev: Ewa: Låter som intressanta trädgårdsböcker. Vad bra med tips. Frågan är om de engelska böckerna är anpassade till odlingszon 4?
Förra året höll jag på och surfade runt hos firmor som sålde rosor och det var så arbetsamt att kolla att de var härdiga här. Hur som helst blev det inget köp. Jag ska avvakta lite tills jag har en mer övergripande plan!
Förvisso är en hel del i engelska trädgårdsböcker anpassat för varmare breddgrader, men norra England och Skottland har betydligt kallare klimat, så visst finns det svenska odlingsförhållanden även där. Sen behöver man ju inte alltid välja samma blommor, träd och buskar, utan just bara få många bra tips på strukturer och färgkombinationer. Och rumstänkandet.

Vad gäller rosor för zon 4 kan jag rekommendera Lars-Åke Gustavssons praktverk "Rosor för nordiska trädgårdar". I zon 4 har du ett par hundra rosor att välja mellan. T.o.m. zon 7 trivs t.ex. 'Polarstjärnan' som ju är en finfin klättrare som trivs utmärkt på nordligare breddgrader, likaså Rosa Rugosa (vresros), flera pimpinellifolior ('Plena' är ju jättevacker). Men i zon 4 finns det ett JÄTTESORTIMENT! Det gäller bara att läsa på och sen hitta en bra plantskola som har eller tar hem dem också. Det kan vara det svåra, tycker jag. Den nordligaste som nämns i Gustavssons bok är Nordplant i Gävle, men det finns ju flera sydligare belägna som har postorder också.

Själv är jag ju pionfantast, men utbudet är ofta extremt uselt, så jag beställer från Herman Krupke som har hela fält med hundratals pioner.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:
OJ OJ OJ, jag hinner ju inte med att läsa alla inlägg. Å vilka människor detta forum har som medlemmar :heart:

Nu ska jag skriva ut och läsa i lugn och ro när jag kommer hem!!
/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Nej jag hinner inte heller!
Måste läsa ikapp.
Så länge ser jag at tni är inne på blommor.
Jag tänkte faktiskt :shock: skippa dom den här säsongen och köra på grovgörat.
Motorsåg, jordlass, singel och såna saker.
Hinns det med kanske jag spikar nån odlingsruta nån stans eller planerar vad lite blommor skulle passa.
Ett träd eller en buske kanske hinns med...
Moget beslut va? :D

Ett tips om man vill odla om några år på en plätt är att lägga svarta sopsäckar över ytan och låta stå så till odlingen ska ta fart. Under blir det den finaste jorden utan växtlighet. Mycket effektivare än att försöka hacka upp ett land, om man har tålamodet alltså.

Någon som har häcktips??En häck som ska trivas i skugga??
För vi har typ ingen sol på vår tomt,, har jag sagt det?? 8)
Krümel

Inlägg av Krümel »

Nu har jag tips på en till trädgårdsbok. Köpte på bokrean. Det är tredje trädgårdsboken den här bokrean... 8) Lite typiskt mig. Gillar att läsa men inte så mycket att utföra! Kanske blir det när barnen är lite äldre.
Trädgårdens rum av Chritel Kvant och Heidi Palmgren heter den iallafall.
Det var precis nåt sånt här jag behövde just nu eftersom jag behöver hjälp med att planera trädgården. Jag vill liksom inte ha några rabatter utplacerade mitt i gräsmattan utan vill ha det som Ewa skrev (tror jag) mer som rum i trädgården med väggar, tak och golv.

Kattklo: Lite trist med skugga men jag kan trösta dig med att man inte kan vara på vår altan (som ligger direkt i söder utan någon som helst skugga) när det är fint väder. Det är ju inte heller så praktiskt... MEN, det ska rådas bot på det med tiden. Har bara inte bestämt mig för HUR! :D
Krümel

Inlägg av Krümel »

Eh, uttryckte mig lite otydligt. Jag menar att det blir alldeles för varmt i söderläge. Man bränner fötterna på trätrallen! Inte så kul för barnen så vi får vara på framsidan, mot vägen, där det finns lite skugga. :?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"