Nu har jag inte läst allt, bara ögnat lite, men är en stor trädgårdsentusiast!

Eftersom ursprungsfrågan gällde tips, så kör jag ett par stycken, kanske har någon redan sagt något av detta, då ber jag om ursäkt

När/om du vill anlägga en perennrabatt, sätt ganska tätt från början. Höga höjder längst bak, låga, längst fram förstås. Tänk även på att det ska blomma vid olika tllfällen, så inte allt blommar samtidigt.

Låt perennerna stå över vintern, och klipp inte ner dem innan i slutet april/början på maj.
Egna erfarenheter: Vi hade ett hus i 7 år, och jag hade MASSOR av perenner!! Varje sommar åkte jag på rean i juli och handlade lådvis av perenner och petade in här och var och överallt.

fantastiskt roligt, och givande!
När vi sålde huset var trädgården som jag ville ha den, äntligen

Visst kändes det konstigt att lämna den då, men DRÖMHUSET dök ju upp!
Rabatterna var täta, och det bara VRÄKTE upp blommor. Så tätt att det knappt kom ogräs. det är därför jag tipsar om att sätta tätt från början.
Sista sommaren (förra) gjorde jag en grovrensning på våren, och sedan behövdes det inte innan på högsommaren. Och sedan sålde vi, så de som tog över fick sista rensningen.

I och med att det stod så tätt, kunde jag innan flytten köra
5 fulla bil-lass(

) med små-plantor till nya huset, och det SYNTES inte!

På så vis fick vi med en stor del av själen jag lade ner i trädgården till nya huset. Det känns bra!!!
Nya huset då.
Här har vi en större trädgård. Innan 1000 kvm, nu 1600. Tomten är omgärdad av riktigt höga syrenhäckar, och bakom oss ligger en liten "skog"- allmänning. Framför huset stod 2 stora barrträd/cypresser. De åkte bort fortare än kvickt

Det passade INTE till ett hus från 1914.
Där satte jag in massa av mina små plantor. Bakom huset är det en rabatt utmed huset, där det enda som är vettigt tycks vara enorma stora höstanemoner. Riktigt fina!

Det har jag försökt med, men aldrig lyckats med innan. I övrigt mest ogräs, som jag rensade upp och satte fler perenner i.
Bakom huset en fin rund rabatt, med ett rundklippt träd (bladen ser ut som bok) rabatten var fin, men inte innehållet, förutom boken. Där gällde total upprensning, och plantering. Jösses, vad det hade grott igen
Och så har vi lite små buskar, något äppelträd, och lite bärbuskar och någon mer rabatt.
Inget trädgårdsland

Det MÅSTE jag ha till mina odlingar (till mitt handgjorda papper), så det får vi gräva upp ett till våren.
Det är en bra stomme vi har, absolut! Och nu blir det roligt att se vad det egentligen finns här. Vi har ju bara bott här sedan slutet av aug. så jag har ingen aning om vad som kommer dyka upp
Vårt växthus var vi tyvärr tvungna att lämna kvar i gamla huset

Det dumma var att det var mäklaren som sa att vi skulle det, att det var småsnålt att ta med det, tyckte han.

Och så visade det sig att de nya ägarna var TOTALT ointresserade av trädgård, och hade GETT BORT växthuset till hennes syster
Och vad kommer hända med alla mina gamla perenner i nya ägarnas händer

Nä, sånt får man inte tänka på
Ny trädgård, nya mål!!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.