Min sjukling..

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
ciri

Min sjukling..

Inlägg av ciri »

Hej. Nu är min lilla Arvid (9mån) sjuk igen.. Han var frisk i fem veckor och nu åkte han på en till dunderförkylning med pip i bröstet. nu kör vi alvedon och ventolin igen. Han har flera tänder på gång och så har han fått en blåsa på tungan så han vill inte äta!! Vi får bara i honom välling ca var 4:e timme och han är helt slut. Har provat alla fruktpuréer men det går inte. Han kröp lite i 10 min idag men han ramlade o sen var det kört igen. Bara gnäll hela tiden när han inte sover... Vi låter honom sova när han vill nu och det blir säkert 20 timmar! Det är så jobbigt att vara så här orolig och jag tycker så synd om honom.
:( Vet inte vad vi ska göra för honom... :(
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Försök att vara så lugn och trygg du kan. Visa att du förstår att det är besvärligt, men visa ingen oro - den överför du direkt på honom.

Låt honom sova så mycket han behöver och minska medicinering till ett minimum. Tänk på att den inte botar utan bara minska symtomen.
Kroppen behöver ta tag i sjukdomar själv. Givetvis ska vi underlätta sömn och jag ger också alvedon och näsdroppar om det behövs, men bara på natten.

Frisk luft är också bra om det inte är för kallt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Trist med sjukt barn!

Har han hög feber? Har ni varit hos doktorn nyligen och kollat öronen? Feber och/eller öronvärk gör ofta att barn förlorar aptiten.

Gnäll hör ju tyvärr till när de inte mår bra, så det får man bara acceptera. Försök ha honom hos dig så mycket som möjligt så känner han sig tryggare. Strunta i disk och städning och prioritera att mysa mycket med honom! :wink:

Mediciner tycker jag att man ska använda när det är befogat. Varför ska barnen "plågas" när vi vuxna inte vill plågas? Andnöd kan vara riktigt ångestladdande och tandvärk och öronvärk kan göra riktigt ont!

Låt honom äta det han vill. Välling är väl ypperligt! Vätska och typ alla näringsämnen man behöver på en gång! Du skriver att han äter var 4:e timme. Det låter lite sällan med tanke på vätskebalansen. Prova att ge honom lite oftare. Häll gärna i en tesked flytande margarin i varje flaska också så får han lite extra energi som kompensation för "alla mål" som han inte vill äta. Skippa fruktpuréerna med gott samvete! De innehåller ju visserligen vitaminer men tyvärr lite för lite kalorier för att kunna hålla hans vikt uppe i sjukdomstider. Han kommer snart vilja ha all vanlig mat igen när han blir frisk! :wink:

Ha höjd huvudända på sängen. Det underlättar både vid andnöd och öronvärk.

Kram och lycka till! J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
ciri

Jihuu

Inlägg av ciri »

Nu är han frisk igen! Blåsan han hade på tungan gick bort o samtidigt började han äta igen! Efter en hel vecka bara med välling!! Nu är han som vanligt igen och jag verkligen njuter av det!! Man ska bara vara jätteglad när dom är vilda, glada och friska!!
Håller med om det där med medicineringen, att man bara ska ge när det är riktigt jobbigt för dom. Min treåring har bara fått alvedon när han har haft uppåt 40 grader och en lätt öroninfl. fick läka utan antibiotikan som läkaren skrev ut, peppar peppar så är han nästan aldrig sjuk. Hans kompis får alvedon, hostmedicin, penicillin så fort han är lite hängig -hans pappa är sjuksköterska, och han är sjuk jätteofta. Kanske är det i generna eller nåt men visst känns det som att dom måste få bli friska själv för att kunna bygga upp nåt immunförsvar!!
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"