P.S. Min man är fullt normal och fungerar i familjen och i samhället på ett tillfredsställande sätt.
Välling i flaska
Välling i flaska
Min man och jag har börjat fundera över det här med att dricka välling ur flaska. Våra små älsklingar
(15 månader respektive 3,5 år) dricker välling ur flaska varje morgon och kväll. Min man drack välling ur flaska tills han var 6 år gammal
, och det tycker jag är lite väl länge. Jag har inget emot vällingen i sig, men undrar om det inte är dags för vår stora tjej att dricka den ur en mugg i stället. Min man ser inget problem med att hon fortsätter med flaskan. När ska man sluta dricka välling ur flaska?
P.S. Min man är fullt normal och fungerar i familjen och i samhället på ett tillfredsställande sätt.
Mamma till tre härliga tjejer och en go liten kille
November 2001
Januari 2004
Augusti 2005
Juli 2007 
November 2001
Re: Välling i flaska
AnnaH skrev:P.S. Min man är fullt normal och fungerar i familjen och i samhället på ett tillfredsställande sätt.
Ja du... min son är drygt tre och dricker också han fortfarande välling i flaska morgon och kväll. Än så länge så tycker jag att det är OK, hur länge vet jag faktiskt inte
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Jag tycker inte att 15 månader är för mycket för att dricka välling. Mina barn är 8 och 4 och båda fick sluta med välling runt 3- 3.5 års ålder. Alla har ju sina åsikter men det tycker jag är lagom. Mina sötisar var väldigt lätta att vänja av med flaskan.
Efter några kvällars gråt och stök och efter mycket "-men du är ju stor nu.." så gick det bra..
Lycka till och gör det som känns rätt för dig och dina små..
Efter några kvällars gråt och stök och efter mycket "-men du är ju stor nu.." så gick det bra..
Lycka till och gör det som känns rätt för dig och dina små..
Mamma till M och M
Hej
Min stora tjej drack välling i flaska på kvällen tills hon var runt sex år. Hon älskade det.
Vi hade också denna diskussionen hemma men jag resonerade så att jag aldrig har sett någon tjej i en bar beställa välling... 8) och det gav sig bra av sig själv sedan.
Nu fungerade allt bra för övrigt så det var ingen "grej" i sig och aldrig annat än på kvällen. Helt enkelt kvällsmys för henne. Kan vara att det för Nannyn ingick i ett större projekt med andra problem.
Jag brukar resonera så med mig själv "har jag någonsin...". På mycket är svaret då neeej och är det ja och man inte uppskattar det så kanske det är dags att åtgärda.

Min stora tjej drack välling i flaska på kvällen tills hon var runt sex år. Hon älskade det.
Vi hade också denna diskussionen hemma men jag resonerade så att jag aldrig har sett någon tjej i en bar beställa välling... 8) och det gav sig bra av sig själv sedan.
Nu fungerade allt bra för övrigt så det var ingen "grej" i sig och aldrig annat än på kvällen. Helt enkelt kvällsmys för henne. Kan vara att det för Nannyn ingick i ett större projekt med andra problem.
Jag brukar resonera så med mig själv "har jag någonsin...". På mycket är svaret då neeej och är det ja och man inte uppskattar det så kanske det är dags att åtgärda.
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Jo visst var det nog så att vällingen bara var ett steg av många för att plocka upp de här grabbarna. Men jag tycker mig ha sett just det här med att flaska "ska" bort i flera av dessa program
och som "analysmamma" så börjar genast de små grå aktivera sig...

Linda
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Som sagt, vem beställer v'älling i baren
Min äldsta (idag 42 år, doktor i litteraturvetenskap och synnerligen välfungerande i samhället) drack välling morgon och kväll ur flaska fortfarande när hon var nio år 8) Jag tyckte helt banalt att det var både praktiskt och nyttigt, som näringsstomme.
På kvällskulan när hon sörplat i sig sin flaska brukade hon hojta några gånger: "Du har inte NATTAT mig
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Och Susanne
Sköt om er!
Mamma till tre härliga tjejer och en go liten kille
November 2001
Januari 2004
Augusti 2005
Juli 2007 
November 2001
Re: Välling i flaska
:-k Är det vällingen eller flaskan som ska bort?AnnaH skrev: När ska man sluta dricka välling ur flaska?
Så länge det är välling i nappflaskorna är det väl inget problem. När de kommer upp i högstadieålder börjar de nog skämmas inför sina kompisar om de inte slutat innan dess...
Tyvärr finns det ju annat som serveras i nappflaska. En kollega till min mamma gav sin mycket lilla son (under 1 år) coca cola i nappflaska. (det var ingen engångsföreteelse)
Undrar hur man tänker då?
/LO
Tyvärr finns det ju annat som serveras i nappflaska. En kollega till min mamma gav sin mycket lilla son (under 1 år) coca cola i nappflaska. (det var ingen engångsföreteelse)
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Rasmus dricker fortfarande välling i flaska, och han har fyllt fem...
Jag har funderat ett tag på det här och tror att jag ska gå över till pipmugg istället, då kan han fortfarande dricka i sängen, men ändå veta att han dricker ur mugg och inte nappflaska. Det är väl ingen skillnad egentligen..., men det känns nog bättre för honom när kompisarna frågar.
Jag har funderat ett tag på det här och tror att jag ska gå över till pipmugg istället, då kan han fortfarande dricka i sängen, men ändå veta att han dricker ur mugg och inte nappflaska. Det är väl ingen skillnad egentligen..., men det känns nog bättre för honom när kompisarna frågar.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD