min pladdriga morgonfråga...

Skriv svar
vanna

min pladdriga morgonfråga...

Inlägg av vanna »

Jag har funderat lite på att börja använda mig av väckarklocka för barnen. Vi gjorde det med gott resultat när pojkarna var mindre men då kom de å andra sidan inte ur sängarna, så det var aldrig särskilt komplicerat.

Vi har tre mycket goda sovare. Det händer någon enstaka gång att det promeneras på natten men då leder jag bara tillbaka och så är det bra med det. Antagligen är det en attitydfråga som gör att eventuella morgonuppvak känns lite svårare att hantera. Barnen lägger sig 18.45 och morgonen är väl tänkt att inträffa 6.45...men det blir ofta tidigare. Och ibland senare, förvisso. Jag funderar alltså på att strama upp det där men skulle gärna vilja bolla tillvägagångssätet lite här först.

Hur gör ni andra som har barn som är stora nog att ta sig upp själva? Ligger de kvar tills klockan ringer eller leder ni tillbaka? Har ni betongfasta tider eller mer barnstyrda?
Jag har själv blivit mer släpphänt på när barnen vaknat och hållit mycket hårdare på läggtiderna i takt med att de blivit lite större. Det har funkat bra men nu vaknar Lillasyster när Filosofen och Solskrutt t ex beger sig upp tio över sex. Inga problem för dem men för en liten trelursdam på fem månader påverkar det ju hela dagsschemat på ett helt annat sätt.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Vanna!

Nu har ju inte jag något barn som tar sig upp ur sängen på egen hand(peppar peppar ta i trä), men min absoluta rekommendation och erfarenhet av andra jag hjälpt är att tiderna ska hållas benhårt.

Börja med att införa väckarklocka. Absolut! Läs TorpSaras tråd som heter Trassel, där finns peppande skryt på väckarklockan. Den ska sedan ringa exakt samma tid varje morgon, och tills dess sover alla så gott. Alternativt ligger nöjda och väntar. För det kommer de att göra, tro mig!

Och kommer någon upptravande innan den har ringt, så agerar du precis som om klockan vore 02.38 typ - det vill säga leder tillbaka och ramsar ut.

Hör av dig om du ännu undrar över något! :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"