Spikade du ett schema? Hur ser det ut? En del får väldigt svårt att sova främst sista luren på 1,5 timme och då kan det vara värt att börja göra den 45 min och sen lägga 1 timme tidigare och på så sätt banar man väg för 10 timmars natten, men i början är den 9 och det klarar han nog.
Vaknar han efter 30 min så skulle jag INTE ge mer mat utan se till att vagna om. Och nu är han så stor att det är dags att tänka SVAR i form av skak, vagning osv. Inte lite myyys.
Här kommer lite vagningstips och thaimassage tråden.
”Olika träsk att inte fastna i!” (thaimassagetråden)TorpSara skrev:. Men vagna inte för insomning efter de första dagarna, utan för skarvarna, gärna INNAN han vaknar efter 45 min.
Daglurarna kommer, men han måste ju veta NÄR han ska sova, och hur länge. Du kan få hjälpa honom lite mer på långa luren i så fall. Efter ett part tre dagar vet han, och efter en vecka sitter dygnsrytmen i kroppen.
Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!
Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
ja! och släpp!
Han frågar:
Går du nu?
ja! och släpp!
Han frågar:
Överger du mig?
Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
Är det säkert, det?
ja! och släpp!
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
”Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.” (för barn över 2-3 mån och uppåt)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Maten skall ner inom 1,5 timme och sen skall magen vila i 2,5 timme varav de sista 30 min är "passiv social delaktighet" och sen får man sova efter lite skratt till go natt. Så visst kan du börja mata på en gång. Pausa i ca. 45 min och fyll på igen. Sen är matpasset slut. Nu börjar han bli stor och det är lättare att hålla sig till den tid man skall.
Har du planer för 3 mån schema sen? Då börjar de ju få vänta på maten samt att den skall ner inom 1 timme också.