SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vilket tufft beslut du fattade, men jag tycker du är underbar som gjorde och gör det som fungerar bäst för er! :heart:

Spikade du ett schema? Hur ser det ut? En del får väldigt svårt att sova främst sista luren på 1,5 timme och då kan det vara värt att börja göra den 45 min och sen lägga 1 timme tidigare och på så sätt banar man väg för 10 timmars natten, men i början är den 9 och det klarar han nog.

Vaknar han efter 30 min så skulle jag INTE ge mer mat utan se till att vagna om. Och nu är han så stor att det är dags att tänka SVAR i form av skak, vagning osv. Inte lite myyys.

Här kommer lite vagningstips och thaimassage tråden.
TorpSara skrev:. Men vagna inte för insomning efter de första dagarna, utan för skarvarna, gärna INNAN han vaknar efter 45 min.
Daglurarna kommer, men han måste ju veta NÄR han ska sova, och hur länge. Du kan få hjälpa honom lite mer på långa luren i så fall. Efter ett part tre dagar vet han, och efter en vecka sitter dygnsrytmen i kroppen.

Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
”Olika träsk att inte fastna i!” (thaimassagetråden)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

”Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.” (för barn över 2-3 mån och uppåt)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Maten skall ner inom 1,5 timme och sen skall magen vila i 2,5 timme varav de sista 30 min är "passiv social delaktighet" och sen får man sova efter lite skratt till go natt. Så visst kan du börja mata på en gång. Pausa i ca. 45 min och fyll på igen. Sen är matpasset slut. Nu börjar han bli stor och det är lättare att hålla sig till den tid man skall. :wink: Märker du att han inte är hungrig när han vaknar så låt honom vänta en stund. 5 min kan göra all skillnad brukar AW säga!

Har du planer för 3 mån schema sen? Då börjar de ju få vänta på maten samt att den skall ner inom 1 timme också. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Utan att överdriva kan man lugnt säga att vi sitter fast ner till axlarna i vagningsträsket. #-o Har läst thaimassagetråden och de vagningstipsen du klistrade in TorsMamma. Inser att vi ju gjort helt fel. Vi har blivit ståendes med vagnen i näven i en halvtimme eller mer. Junior tystnar nästan direkt man börjar vagna men direkt man stillar vagnen så börjar han röra ena handen, sen benen, huvudet och till sist kommer gapet efter inte ens en halv minut. Så vi har ju blivit ståendes där. Dumma oss!

Nu måste vi ju ta oss upp ur det här träsket. Om det går? :?

Hur ska jag gå tillväga om jag ska vagna förebyggande innan 45 min skarven? Är rädd att jag väcker honom istället.

Bestämde mig igår eftermiddag och körde taktiken vagna tyst, skaka, gå. Först sov Junior 30 min och sen tillämpade jag ovan nämnda strategi. Det gick väl sådär kan man säga. Jag hann inte många steg ifrån vagnen förrän han började stånka igen. Jag avvaktade lite men när han bökat runt tillräckligt och nappen åkt ur så började han såklart gapa. En gång var han riktigt riktigt lessen när han låg där och gapade. Men jag fick tyst på det också. Sen var det mest gapiga protester resten. Fick ge upp när luren skulle vara slut. Då såg jag till att hinna tillbaka till vagnen innan han börjat gapa igen och sa gomorron som om ingenting hade hänt och tog upp honom. Han var pigg och nöjd med att sitta uppe och verkade inte hysteriskt hungrig heller.

Tycker det är bökigt att plutta i nappen hela tiden när man går och ska vagna. Men när han får den i munnen vid uppvaken suger han frenetiskt. När han somnar om vid nattmålet händer det ganska ofta att han inte vill ha nappen och på nätterna behöver man aldrig plutta i nappen. Det känns lite väl elakt att ta den här vagningsfighten OCH plocka bort nappen på en gång.

Hade fattat att maten skulle i inom 1 h nu när han är 2 mån.
Imorse fick han frukost 5-10 min efter att jag väckt honom (fast han låg vaken och gosade sig i sängen). Sen var det skötning och umgänge. Sedan kunde jag (efter 1 timme) truga i honom resten av frukosten. Idag var nog rekord och han fick i sig strax under 200 ml BM. :) Efter det fick han ligga i babygymmet en stund (början till ensamlek, tänker jag fel?). Sedan fick han vara med på mage på bänken när jag diskade. Ner på rygg i vagnen, bus och skratt, vända på mage och sova. Han bökade lite men somnade själv efter 10 min. Nu sitter jag här och laddar för att kämpa mig upp ur vagningsträsket, när/om han vaknar.

Oftast är det så att antingen sover han hela luren utan att vakna och man får väcka en trött bebis. Eller så vaknar han upp efter 30-45-60 min och man får vagna tiden ut och det är inte ofta man får honom att somna om och sova vidare.

Schemat vi satt är det som du visade TorsMamma.

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Har bara en fråga. Frukosten serveras ju strax efter 7 och påfyllningen runt 8. Sedan börjar ju nästa vakenpass redan två timmar senare kl 10 så då blir det ju bara 2 timmar från påfyllningen på mål1 till mål2 startar.

Vi har inte funderat så mkt på 3-mån schema. Vi har ju bara snott ett schema så att säga. :oops:

En fundering är att han ofta är rätt gnällig på kvällen. Tappar tålamodet efter badet när det ska smörjas in med olja och tas på blöja och pyjamas. Sedan är han gnällig fram till kvällsslurken som det är svårt att hålla honom vaken under. Däremot piggnar han till och blir en solstråle efter kvällsslurken.

Oojoj det här blev ett lååångt inlägg. Hoppas att ni orkar med att läsa. Är oändligt tacksam för det stöd jag får här! Kram!
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
LaQ

Inlägg av LaQ »

Nu har jag funderat! Igår råkade förmiddagsluren bli 40 min för att vi skulle iväg på efterkontroll på MVC. Han fick mat där vid 10.30 när vi var klara sedan åkte vi hem och han fick en påfyllning. Sedan la jag honom vid 12 och han var toktrött då. Somnade som en stock och sov gott ute i 2 h. Sedan följde eftermiddagen enligt schemat och på eftermiddagen blev luren som jag beskrev i inlägget ovan.

Det jag har funderat på är att det kanske är läge att sätta 3 mån schema redan nu? Junior är en aktiv och försigkommen kille, dessutom född i v 42+2 om man tar hänsyn till det?

Har skissat lite på det 3mån schema som du visade TorsMamma. Fundera på när man ska lägga målen och hur man ska lägga upp vakentiden lite mer precist nu.

3-4 mån

Natt 19-07

07 mat, byte, umgänge, påfyllning mat (ca 8), social delaktighet = vaken 1 h 45 min
8.45 sova 45 min
9.30 vaken mat (ca 10), byte, umgänge, påfyllning mat (ca 11), social delaktiget, umgänge = vaken 2 h
11.30 sova 2 h
13.30 mat, byte, umgänge, påfyllning mat, social delaktighet, umgänge = vaken 2 h
15.30 sova 45 min
16.15 vaken mat, byte, umgänge, påfyllning mat, bad och social delaktighet, kvällsslurk 18.30 = vaken 2 h 45 min
19.00 skratt och godnatt

Nattmål 04 (4 mån 12 h natt)

Gärna vara vaken en kvart innan maten om det går att hålla humöret uppe.

Har kört efter de tiderna idag hittills. Just nu sover han alltså middagsluren ute. Han vaknade när postbilen körde förbi efter en halvtimme men jag lyckades vagna om honom (med den nya vagningstekniken) på en kvart så sov han igen. :D
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja föddes han i 42+2 tar man ABSOLUT hänsyn till det tycker jag. Så tuta och kör! Schemat ser exakt perfekt ut.(kan ju bara bli det när man har detta fina :wink: )

Det känns lite väl elakt att ta den här vagningsfighten OCH plocka bort nappen på en gång.
AH, men här har du fel kära Watson! När man vill göra förändringar är det bättre att göra dem ALLA över ett bräde. Inte dutta. För duttar du kommer den stackarn aldrig få TYDLIGA och KLARA besked. Utan man bestämmer ändrar sen håller man på det. SÅ. rakt av. :wink:

Så tänk inte att du skall vara "snäll" "kompensera" osv.. då blir det bara björntjänster kvar tyvärr och en förskräckligt förvirrad stackare. :wink:

Tänk mera så här:

:arrow: Visa
:arrow: Leda
:arrow: Lära
:arrow: Hjälpa

Då kan det INTE bli fel.

Bra jobbat med vagningen och nu kan du definitivt vänta med maten från det att han vaknar och ge var 3-3,5 timme absolut, förutom kvällsslurken som kan komma så tätt som 1 timme inpå senaste målet. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ps. när man inför nytt schema tar det 3 dagar att ändra och upp till 1 vecka att sätta sig. Så försök att inte ha för mycket utanför hemmet denna tiden! Ds.
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

Gokväll! :)

Rapport efter idag...
Frukost 200 ml BM (rekordmängd!) efter 10 min vakentid.
Förmiddagsluren, somnade själv efter nästan 10 min gnöl, sov inne i vagnen och jag väckte efter 45 min.
Lunchmål 165 ml NAN1 med början kl 10 (vaken ca 30 min före mat).
Middagslur, somnar själv i vagnen ute. Vaknar efter en halvtimme, vagnas och somnar om efter en kvart. Sover gott vidare. Väcks 13.30.
Mellanmål serveras efter 15-20 min, slurkar i sig 165 + 50 ml NAN1. Rekord! :shock:
Eftermiddagslur, somnar som en stock ute i vagnen. Väcks efter 45 min.
Middag efter ca en kvarts vakentid 110 ml BM, trugar men får inte i honom mer.
Kvällsslurk efter badet 18.30 170 ml NAN1.
Gonatt 19, bökar och gapar. Går in och buffar, men Junior bökar och suger frenetiskt på nappen. Går in och ger mer mat, slurkar i sig 20 ml till. Bökar och gnölar lite mer, somnar själv strax efter 19.30.

Pjta jag tycker det var en rätt bra dag trots allt! :D Lurarna accepterade han ju fint. Det blir nog ovant för honom att sova så tidigt men det är ju tur för honom att mamma och pappa vet bättre då. :wink:

Vi har konfererat lite kring det här med nappen och kommit fram till att vi inte vill plocka bort den än. Det får bli vagningsfight och schemaändring nu istället. Kanske att nappen ryker med sista nattmålet sen istället.

Ska tänka på att hålla oss hemma nån vecka nu då (förutom dagliga skogspromenader utanför huset i babybjörnen med hundarna under vakentiden). Å andra sidan är vi sällan ute och far. Vi har haft stor respekt för RS-virus och varit extremt återhållsamma med att vara ute bland folk. Dessutom är Junior minst sagt missnöjd med att åka bil så vi kommer inte så långt hemifrån heller. :roll:

Tyvärr kan jag direkt säga att det kommer att bli lite knas några måndagseftermiddagar då vi har bokat in oss på en kurs i babymassage som varar kl 15-16. Frågan är för övrigt befogad, vad gör man när andra aktiviteter inte sammanfaller med schemat. Tycker det känns lite bökigt och man känner sig lite låst. Samtidigt så ska man ju göra det man känner för och inte anpassa hela livet för lilla barnet, så... :?
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vad bra att schemat fungerar!
Om ni ger bara ersättning så tycker jag att ni kan gå över till NAN2 nu! Det står på paketet att om barnet inte ammar så kan man ge detta från dag 1. :wink:

Tyvärr kan jag direkt säga att det kommer att bli lite knas några måndagseftermiddagar då vi har bokat in oss på en kurs i babymassage som varar kl 15-16. Frågan är för övrigt befogad, vad gör man när andra aktiviteter inte sammanfaller med schemat. Tycker det känns lite bökigt och man känner sig lite låst. Samtidigt så ska man ju göra det man känner för och inte anpassa hela livet för lilla barnet, så...
Ja du... Läs gärna min resa... Jag försökte att ha babysim mitt i Tors lur och det var INGEN hit. Jag försökte även ha 1 gång ingen gång principen 1 gång i veckan. Och det gick inte bra det heller. AW sa bestämt till mig att sådana aktiviteter får man se till att planera in utanför lurarna, och så är det faktiskt. Tyvärr :cry: Man kan inte få en skalman att förstå undantagsregeln vid 3 och 4 mån. :cry:

”Oerfaren mammas frågor till mer erfarna” (min första tråd här på forum och vår resa från det att Tor var ca. 1,5mån – ca 6mån)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9705

Citerar AW från min tråd ang. just mina frågor kring babysim.
Ja, det blir bra om du kan ändra simningen. Han behöver så väl sina fasta tider. Fyramånaders små älsklingar är ena riktiga vanedjur De har inte lärt sig det där med att skilja på arbetsdagar och vilodagar

Knasig tid för simningen. Klart han är stuptrött när han är van vid att sova då, så vad är behållningen Finns ingen annan tid du kan ta Prioriterar du babysimmet framför gällande schema, måste du förstås göra om schemat (och ge det en vecka att sätta sig). Det går inte att ha ett särskilt schema söndagar som inte gäller alla veckans andra dagar.
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

Om ni ger bara ersättning så tycker jag att ni kan gå över till NAN2 nu! Det står på paketet att om barnet inte ammar så kan man ge detta från dag 1.
Näe vi ger inte bara ersättning. Han får två mål per dag med urpumpad bröstmjölk plus att jag ammar vid nattmålet 04. Två mål per dag plus kvällsslurken får han NAN1. Jag trodde NAN2 bara var från 4 månaders ålder. :?:

Jag har börjat läsa din tråd TorsMamma. :)

Hmm babymassagen är alltså ingen bra idé säger ni. Funderar på om jag skulle åka dit ändå och ha med vagnen. Man kanske kan skjuta på sovtiden till 15.45 istället för 15.30 och lägga honom i vagnen där för em-luren, så går det inte åt pipan helt? Det är två måndagar nu före påsk och sen två måndagar till efter en veckas uppehåll. Babysim och andra aktiviteter har jag tänkt skippa. Tyckte dock att massagen kunde vara nyttig att lära sig för att ha nytta av senare och kunna utöva när helst det passar oss hemma sedan. Är du med på mitt resonemang?

:?: Måste man följa schemat såhär extremt exakt för all framtid? I så fall känns det ju lite svårt att göra det man känner för själv. Gå bort på middagar på kvällar osv.

:!: Till sist, här kommer rapport från igår! :!:
På kvällen före somnade han 19.30 som sagt. 3.50 vaknar han och får nattmål.
På morgonen väckte jag honom 7 och följde sedan enl schemat under dagen. Lurarna fungerade finfint och han var glad på vakentiden. På eftermiddagsluren vaknade han nåra minuter innan jag skulle väcka men det fick väl vara då. Aptiten har varit rekordhög och han har slafsat i sig massor med mat!

16.15 var han alltså uppe efter em-luren. Fick mat 16.30, sedan byte och umgänge, passiv social delaktighet (sortera tvätt på vuxensängen med mamma var tydligen underhållande), matpåfyllning 17.30 och mera social delaktighet.

När klockan blev 18 däremot började han bli gnällig. Pappan kom hem precis då och badade Junior. Som vanligt gillar han att bada men tappar tålamodet ordentligt och gapar när det ska smörjas in i olja och tas på blöja och pyjamas efteråt. Kvällsslurken 18.30 då var han väldans gapig. Både trött och hungrig skulle jag gissa. Fick lugnat ner honom i famnen och han sov några min innan han var i stånd att äta. Lite svårt att hålla honom vaken men han fick ändå i sig rätt bra på kvällsslurken. Sen blir han pigg och glad när han rapat och vaknat till. La honom glad med skratt kl 19. Men då började det strula massor. Han var inte lugn utan bökade, stökade, gnölade och höll på. Jag gick in flera ggr och matade på mer några gånger eftersom han sög så frenetiskt på nappen. Han åt mer i omgångar. Jag försökte buffa för att lugna men han blev bara argare vilket han inte brukar bli. Gick in och la tillrätta, pluttade i napp, solfjädrade eller buffade och gick ut igen flera gånger. Han skrek ganska ordentligt och ville inte ens ha nappen. :shock: När jag la honom på rygg och masserade magen lite lugnade han ner sig och ögonen höll på att falla igen, jag lämnade rummet och tänkte att han väl fick somna så om han var lugn iaf och hade tänkt gå in och vända på honom efter 10 min. Men jag hann inte det för han började gapa för att nappen åkt ut. Då började jag bli lite frustrerad och irriterad minst sagt. Vände honom på mage, i med nappen och gick ut igen och sen var det tyst och han somnade 19.45. :roll: Puh...

Några tips? Jag blir lite lessen i hjärtat när lilla älsklingen inte kan somna glad och nöjd. Insomningarna dagtid har han nu skött jättebra. Tidigare var det ju tvärtom. Dagarna krånglade och nätterna funkade bra. Är det inte det ena så är det det andra... eller nåt. :roll:

Inatt vaknade han sedan kl 2 vilket han inte brukar, i m nappen så somnade han om direkt. Väcktes 04 och fick nattmål som han inte orkade äta så mkt av innan han somnade. Vaknade 06.30 och fick komma upp då. Kunde nätt och jämnt hålla honom vaken fram till morgonluren så han fick lägga sig en kvart tidigare och sova en timme istället för 45 min. Slocknade innan han landat på madrassen typ... Hade ett uppvak (efter 30 min), stoppade i nappen men den åkte ut och han bökade lite och somnade sedan om själv. Ätit bra har han gjort både till frukost och lunch idag. Nu sover han middag ute och har gjort så sedan 11.30 då han somnade så fint så.

:?: Långt inlägg som vanligt... Det jag undrar mest. Vad ska jag göra om det blir sånt krångel vid nattningen ikväll också? Och hur kan jag undvika att det uppstår? :?:

När jag kollar mina anteckningar så ser jag att det var lite sånt här krångel med nätterna när vi bytte från läggning 22.30 till 20.[/quote]
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Om babysmassagen är slut så han läggs 15 min senare än ordinarie tid, ja då har du faktiskt detta inom marginalkvarten. Så där skulle man kunna applicera just detta. Kanske en bra lösning? :wink:

Näe vi ger inte bara ersättning. Han får två mål per dag med urpumpad bröstmjölk plus att jag ammar vid nattmålet 04. Två mål per dag plus kvällsslurken får han NAN1. Jag trodde NAN2 bara var från 4 månaders ålder.
Jag LOVAR, om du läser på paketet (det finstilta) så kommer du hitta att det står att man KAN ge det till barn från födseln faktiskt. Så vill du kan du gott testa det tycker jag! Jag körde ju med BM+NAN2 pulver vid 3 dryga månader på Tor som kvällsslurk, och det var med den vi satte 12 timmars natten vid 4 mån sen. :wink:

När jag kollar mina anteckningar så ser jag att det var lite sånt här krångel med nätterna när vi bytte från läggning 22.30 till 20.
Har du infört 3 mån schemat? Då börjar ju natten vid 19. Du skall inte hålla på och kompensera och ta upp innan tiden är kommen. Utan snarare är det ännu viktigare att få till ett "omsomnande" innan morgon kl. 07.

:arrow: När man sätter ett nytt schema tar det 3 dagar att införa och 1 vecka att sätta och då håller man tiderna EXAKT. Denna tiden är det KLART rekommenderat att man håller sig hemma och de få aktiviteter man "måste" göra de görs på "vakentiden"
Sen kan man lättare börja röra sig och flytta runt när man vill, häng bara ett skynke över vagnen när han sover så ser det lika dant ut vart man än råkar befinna sig. :wink:

Måste man följa schemat såhär extremt exakt för all framtid? I så fall känns det ju lite svårt att göra det man känner för själv. Gå bort på middagar på kvällar osv.
Nu måste jag ställa dig frågan?
Om du visste att varje dag har du 45 min för dig själv på fm, 2 timmar att vila på och pilla i naveln mitt på dagen, och sen 45 min på em för dig själv. Alltid vetskapen om att ditt barn kommer att sova vart som helst kl. 19 varje kväll genom alla ljud, alla miljöer osv... Läggas på under 2 min.

ELLER, inte veta något, lägga i 2 timmar, ha ett barn som kanske vaknar om ni har främmande, inte kan sova någon annan stans än i din famn, säng och samsova. Och på detta skiker sig genom denna "underbara" middag som du så gärna sett fram emot.

Vad väljer du? Tråkigt, förutsägbart, skönt och lugnt. Eller oförutsägbart, vara brandman, släcka bränder, inte veta när du får sova HEL natt igen. Kanske vips få en sovmorgon men inte samma natt som du ändå lyckades få en trevlig middag?

Vad jag försöker säga är: Jag kan ha främmande här hemma kl. 19 varje dag om jag vill. Jag kan gå över till grannen och äta och lämna Tor hemma och bara ha med barnvakten. (för jag VET att han sover utan att behöva min hjälp). Om jag går bort kan jag lägga honom i sin resesäng, flytta honom till bilen, sen lägga igen i sin säng hemma och han har inte varit vaken en enda gång.
Jag VET att vill jag ha en mysig kväll med min man kan jag ha det EXAKT kl. 19 varje kväll, jag kan dessutom sova middag 2 timmar varje dag om jag är extra trött.
Jag får dessutom sova till 8.30 varje dag jag INTE jobbar för sonen har "morgonlek" varje morgon på detta så jag är alltid utsövd, glad och har massa tid för detta underbara forum.
Så valet för mig är plätt lätt helt enkelt. :D

:lol: Tor är ju inte diplomerad SS för intet, han ÄR skalman! Superskönt. :lol:

För att sen hjälpa det hela lite så har man "marginalkvarten" att ta till när det behövs, samt regeln "en gång ingen gång" så helt hopplöst är det ju inte. Men grunden för hur ni har det om 6 mån är just den du lägger nu. Det kan vara skönt och veta att inget jobb är förgäves.
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

Om babysmassagen är slut så han läggs 15 min senare än ordinarie tid, ja då har du faktiskt detta inom marginalkvarten. Så där skulle man kunna applicera just detta. Kanske en bra lösning?
Jag tänkte att jag helt enkelt får bryta tidigare även om den är slut 16.00. Kan nog funka.
Jag LOVAR, om du läser på paketet (det finstilta) så kommer du hitta att det står att man KAN ge det till barn från födseln faktiskt. Så vill du kan du gott testa det tycker jag! Jag körde ju med BM+NAN2 pulver vid 3 dryga månader på Tor som kvällsslurk, och det var med den vi satte 12 timmars natten vid 4 mån sen.
Jag tror dig, hade bara ingen aning om det. :D Har bar läst det som står på framsidan "Från 4 månader".
Har du infört 3 mån schemat? Då börjar ju natten vid 19. Du skall inte hålla på och kompensera och ta upp innan tiden är kommen. Utan snarare är det ännu viktigare att få till ett "omsomnande" innan morgon kl. 07.
Japp! Startade i tisdags. Shit pommfritt, ett omsomnande en halvtimme före uppstigning på morgonen. :shock: Hur då?
Det har varit SVÅRT att få honom att sova kl 19! Ikväll somnade han 19.25 men som jag skrivit ovan så har det varit krångel minst sagt de tidigare nätterna sedan vi bestämde natt kl 19. Ikväll började han krångla när klockan var 18.30 och skulle äta kvällsslurk. Ville inte ha och jagade upp sig ordentligt. Fick lugna honom, truga osv.
När man sätter ett nytt schema tar det 3 dagar att införa och 1 vecka att sätta och då håller man tiderna EXAKT. Denna tiden är det KLART rekommenderat att man håller sig hemma och de få aktiviteter man "måste" göra de görs på "vakentiden"
Sen kan man lättare börja röra sig och flytta runt när man vill, häng bara ett skynke över vagnen när han sover så ser det lika dant ut vart man än råkar befinna sig.
Aj aj kapten! Vi håller oss hemma! ;)
Vad väljer du? Tråkigt, förutsägbart, skönt och lugnt. Eller oförutsägbart, vara brandman, släcka bränder, inte veta när du får sova HEL natt igen. Kanske vips få en sovmorgon men inte samma natt som du ändå lyckades få en trevlig middag?
Valet är inte svårt, klart jag vill ha en egen skalman. ;) Men det jag undrar är om jag för all framtid måste skippa alla aktiviteter utanför vakentid eller hur det går att lösa framöver. Som du skriver så tolkar jag det som att bara vi är noggranna nu så kommer vår frihet mer senare genom att Junior blir en skalman. Har jag förstått dig rätt?

Rapport från idag då...

Pappan tog som sagt upp Junior vid halv sju för att han vaknade då (Junior alltså). Om det händer igen och vi ska ge oss på att få ett omsomnande på det, vad gör jag om jag inte lyckas? Tar upp när klockan är slagen 7 som ingenting hänt, när han är lugn naturligtvis i sängen först. :?:

Dagen har funkat bra i övrigt. Men vid eftermiddagsluren ville han inte somna själv så då fick jag springa in och ut på altanen och dra vagnen några gånger så att han blev tyst, skaka, gå in. Höll på i 10 min fram och tillbaka och sen sov han. Han vaknade efter en halvtimme och jag tyckte då att han skulle somna om så jag vagnade igen enl. samma teknik och igen efter 10 min sov han. När han sovit i 5 min väckte jag honom och han vaknade med ett leeende. :) Är det rätt att göra så?

Vidare, om det tar säg 10 min från läggning tills att han somnar. Ska jag då räkna luren 45 min från det att han somnar eller från dess att jag lagt honom? Det känns ju som att luren blir väldans kort annars.

Nattningen ikväll var krånglig och återigen fick jga ta upp och mata på mer, eftersom han äter så dåligt på kvällsslurken och mest är grinig då. Försökte buffa och solfjädra för att lugna men återigen blev han bara mer uppjagad av det. Tog upp och matade på mer och då slurkade han i sig massor mer. Sen när jag la honom så slocknade han och ville inte ens ha nappen.

Tycker det går troll i nattningarna och jag känner att jag inte riktigt vet vilka verktyg jag har att ta till. :roll: Av samma anledning känner jag att det skulle vara svårt att få till ett omsomnande på morgonkvisten. :roll:
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Som du skriver så tolkar jag det som att bara vi är noggranna nu så kommer vår frihet mer senare genom att Junior blir en skalman. Har jag förstått dig rätt?
HELT RÄTT!!! :thumbsup:

Ikväll började han krångla när klockan var 18.30 och skulle äta kvällsslurk. Ville inte ha och jagade upp sig ordentligt. Fick lugna honom, truga osv.
Jag tycker det låter som "övertrötthets" problem. Hoppas det ger med sig när schemat får sätta sig lite och han lärt sig sova som folk!

Men det jag undrar är om jag för all framtid måste skippa alla aktiviteter utanför vakentid eller hur det går att lösa framöver. Som du skriver så tolkar jag det som att bara vi är noggranna nu så kommer vår frihet mer senare genom att Junior blir en skalman. Har jag förstått dig rätt?
Helt rätt. Man "kan" flexa mera sen, men jag bokar faktiskt bara saker på "vakentiden". De sover ju mindre och mindre med tiden så vaken tiden blir ju bara mer, om man säger. :wink:

Tar upp när klockan är slagen 7 som ingenting hänt, när han är lugn naturligtvis i sängen först.
Jepp, precis så gör man. Ta upp i en lugn stund som om inget är konstigt, snarare är det som om det var ens födelsedag VARJE gång man vaknar!

När han sovit i 5 min väckte jag honom och han vaknade med ett leeende. Är det rätt att göra så?
Helt korrekt, textboksexemplar!!! \:D/ =D>

Ska jag då räkna luren 45 min från det att han somnar eller från dess att jag lagt honom? Det känns ju som att luren blir väldans kort annars.
Räkna 45 min från det att han somnar! Men om han vaknar efter 30 min och det då är "slut" på sömntiden så tar du upp som inget hänt!

Tog upp och matade på mer och då slurkade han i sig massor mer. Sen när jag la honom så slocknade han och ville inte ens ha nappen.
Helt rätt här! Det ÄR mer mat som krävs på kvällen! Bra jobbat!

Av samma anledning känner jag att det skulle vara svårt att få till ett omsomnande på morgonkvisten.
Av samma anledning och på samma sätt som du kände och tänkte på den där luren, precis så skall du tänka här också!!!

Jag skickar med Elles råd för "kurbarnen" ang. tidiga mornar!
Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

Citat:
Ikväll började han krångla när klockan var 18.30 och skulle äta kvällsslurk. Ville inte ha och jagade upp sig ordentligt. Fick lugna honom, truga osv.
Jag tycker det låter som "övertrötthets" problem. Hoppas det ger med sig när schemat får sätta sig lite och han lärt sig sova som folk!
Detta kvällstrasslet har inte gett med sig än och kvällarna är kämpiga! Det är svårt att få i honom maten!! Ändå är det inte förrän han ätit tillräckligt som han kan somna. Lite moment 22 på nåt vis.

Våra kvällar ser ut såhär:
16.15 vaknar/väcks efter em-luren
16.30 får middag 200 ml BM, men äter bara hälften
byte, umgänge, social delaktighet
trugar i mer mat och det går max att få i ca 60 ml till
ca 17.50/18.00 bad - när han kommit upp ur badbaljan börjar trasslet
ca 18.15/18.30 kvällsslurk

Igår kväll somnade han 19.15 (vilket var så nära kl 19 vi kommit nån gång) efter att jag först lagt honom 18.55 men fått ta upp och mata å mer.

Inatt vaknade han 3.10 och jag lät honom hållas med sitt bökande fem min sen gick jag upp och stoppade i nappen när han blev mer upprörd. Han somnade om direkt och sedan väckte jag 4 för nattmål. Efter det somnar han som vanligt om. Imorse när jag skulle väcka kl 7 låg han redan vaken och vände huvet lite och mornade sig lite, flinade och tittade sig omkring lite med sömniga ögon men tyst. Natten före stensov han vid 7 när jag skulle väcka. Inga tidiga uppvak här med andra ord.

Ang. tipsen du klistrade in. Vi har inte infört någon ramsa... :roll:

Igår under dagen somnade han själv och skötte alla lurar exemplariskt, var på finfint humör och åt bra under dagen. Men till kvällen börjar trasslet som jag beskrev ovan. Är det bara att härda ut och tillbringa kvällarna med att lugna/tysta och truga i mat såhär? :?: :roll:
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Nej så här små "ramsar" man ju inte som verktyg men just det där med att "Inget" händer på natten, mozart m.m. kan man ju köra om man känner att man vill. :wink:

Om ni fortsätter ha trassel på kvällen så kan det faktiskt vara värt att införa en 5 min lur mitt i trasslet, ta upp och fortsätta mata och då är de oftast lite lugnare. Och sen lägga.

MEN DU, vilka bra nätter ni har fått till! Härligt jobbat!

Citerar inlägg ang. ramsan för barn under 3,5-4 mån. :wink:
Barn under tre och en halv månad/fyra månader kan ”bekräftelseramsas” mer eller mindre sovande.
Man bekräftelseramsar dem!!

Jag sade ramsan precis när Tor höll på att somna precis som du skrev i ditt citat nedan! Mera i förbifarten som personliga husljud. Detta hör man i bakgrunden utanför dörren när man håller på att somna, med tonen som säger, precis så här mysigt är det när man sover och mamma VET precis vad hon gör.

Sov gott, lugn och trygg! Alltid x4!

Det är "pavlos hundar vi talar om här". Kan du den principen?

Han ringde i en klocka i "bakgrunden" NÄR hundarna åt. Och när han gjort detta under en tid så när han ringde i klockan började hundarna dräggla... Det triggade altså deras ÄT reflexer.
Samma sak gjorde jag med ramsan, jag sade den mera i bakgrunden när Tor somnade och den blev en "tingad reflex" och sen dess har jag faktiskt aldrig "kurat, minikurat, halvkurat, omkurat eller någonkurat" Tor. Jag har väl då kanske "bekräftelsekurat" honom kan man säga. Har vi någonsin problem med läggningar numera ser jag till att det är JAG som har sista ordet! ALLTID! Diskussion avslutad typ. 8)

Tror detta har varit en stor nyckel till att vi har haft oerhört "korta" och näst intill obefintliga fnurror på våra trådar. Och sen Tor blev diplomerad SS har han aldrig haft anledning att behöva erövra det igen. Jag har inte varit uppen 1 enda natt sen han var 6 mån. (förutom runt 23, då han när han varit sjuk eller haft tandproblem vaknat fått en alvedon och sen sovit vidare med en bekräftelse ramsa)
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

Har börjat att bekräftelseramsa Junior när han verkar vara på väg att somna, möjligen precis när han somnat. Vill hellre att han ska ha somnat än inte kommer att somna så att säga.

För övrigt går det väl sådär. Ena dagen funkar långluren perfekt och han sover som en stock, släpper nappen, sover vidare och får väckas. Andra dagar så får jag vagna nästan hela tiden ut då han brukar vakna efter en halvtimme. Det känns tröstlöst att springa ut och in på altanen när han sover middag. Jag börjar undra vad jag gör för fel. :roll:

Förmiddags- och eftermiddagslurarna funkar ganska bra sedan vi kortade ner dem till 45 min. Dock vaknar han ofta efter 30-35 min och får då komma upp. Ska jag ställa mig och vagna så tar det 10 min och sen är tiden ute ändå utan att han somnat.

Nätterna funkar som förut.

Funderar lite över maten. Igår sov han jättegott på långluren och hade då ätit 255 ml (BM och NAN1) vid 10 inkl. påfyllning vid 11. Idag däremot åt han bara 150 ml NAN1 vid 10 och jag kunde inte få i nån påfyllning och luren strular.

På kvällarna fortsätter trasslet. På middagsmålet efter eftermiddagsluren äter han inte mer än 100 ml och jag kan inte få i honom mer. Funderar på om den är för tätt inpå föregående mål. På kvällen sedan när det börjar närma sig läggdags är han därför både jättetrött och jättehungrig och det är ofta svårt att få honom i säng till kl. 19 för det tar sån tid att få i honom mat då.

Öht är det svårt att truga och oftast gäller det att smida medan järnet är varmt så att säga och få i så mycket mat det går innan rap eller så. Sen är det som sagt svårt att få i nåt på påfyllningen om den kommer 1 timme efter. Ger jag påfyllning senare kan han äta lite men då känns det som en massa duttande hit och dit och han är kanske inte tillräckligt hungrig till nästa mål.

Jag börjar misströsta... :cry:
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej du misströsta inte! SM är ju en process, tänk hur mycket bättre du har det än alla andra som måste "ligga och amma" eller som promenerar timme ut och timme in, har skrikiga barn hela kvällen osv... Det är jobbigt!

:idea: Har ni infört "bad" varje kväll? Många barn lugnar sig av badet och är lite dåsiga och då mera mottagliga för att få en flaska i trutat. Läs gärna om detta i BB, och lägg "öronen i blöt".

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=62

När han skarvar så är nog tricket här att ni fastnat lite i vagnträsket tror jag och att han faktiskt inte är mätt nog, precis som du har på känn. Du kommer att hitta ett sätt det är jag säker på. Läs gärna runt lite på forum!

Jag klistar in "mina favoriter" kanske hittar du en inspirerande tråd där med pepping och svar som du behöver. :wink: (kanske gillar du "thaimassage" tråden)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Ps. Det finns ett fåtal barn som faktiskt inte gillar att sova långlur i vagn utan gillar att sova denna på magen i sängen, gärna mörklagt. Då kan de själva joxa och byta ställning bättre när de "skarvar". Något att överväga kanske?
Sen är det också viktigt att du inte klär på för mycket kläder! Utan håll dig till en fleece overall och mössa, satsa på ordentlig åkpåse, extra filt om så önskas samt häng över ett skynke som stänger ute alla synintrycken! Kanske något av detta kan funka för just er! Detta var viktigt för Tor i alla fall. Han sov långlur i resesäng från 2,5 mån för han var för stor för de flesta ligginsatser. :wink: Ds.
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"