13 mån börjat vaka på natten

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
senjas mamma

13 mån börjat vaka på natten

Inlägg av senjas mamma »

Hej,

min lilla flicka blev någorlunda kurad då hon var 9 mån gammal. Hon har efter det sovit hela natten, ibland vid läggdags har hon protesterat lite. Jag använder ordet "någorlunda" eftersom vagning och ramsan är de enda verktygen vi har använt. Hon lärde sig sova innan vi förstod hur vi skulle lösa problemet med spjälsäng + buffning :oops: ... Dessutom är hon hemma med pappan på dagarna och han låter henne somna i vagnen som är i rörelse.

Hon är nu över 13 månader. För 8 dagar sedan började hon plötsligt vakna 1-5 tiden och skrika. Hon har inte fått någon "nattservice" (bara ramsan) men det har bara fortsatt. Natt efter natt... Jag vet inte vad det beror på och vad jag ska ta mig till. Ramsan lungar ner henne bara ibland. Hon gråter en timme varje natt nu :(

Nytt kur? Hur?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej senjas mamma :!:

Hur ser tösens schema ut?
Det kanske är lite för mycket sömn på schemat...

Man måste inte buffa barnet när man kurar, det viktiga är att ni befäst ramsan ordentligt, och ni vagnar väl inte tösen på kvällen?

Se till att ramsan når fram på kvällen, och var noga med bekräftelsen några kvällar, så att ramsan och inte hennes gråt, följer henne in i sömnen!
Så när hon tystnar så ge henne en ljuk, fin ramsomgång!

Sen tycker jag att ni gjort som man "ska" på nätterna, ni avvaktar och ger en ramsa när det är nog - mer kan och ska ni inte göra!

Men som sagt, hur ser schemat ut i dagsläget, och de andra bitarna; sociala delaktigheten, utevistelsen, maten, mörkläggningen, svalt på rummet..?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
senjas mamma

Inlägg av senjas mamma »

Schemat:

6.30 godmorgon, blöjbyte o bröstmjölk
7.15 morgonmål
9.30-11.00 middagslur
(Efter det åker de ofta till stan med buss)
11.30 Lunch
13-14 mellanmål om flickan är hungrig
15.30 Middag
16.15 Mamma kommer från jobb: bröstmjölk och ”kvalitetstid”
18.00 Kvällsmat
18.30 bad och bröstmjölk
19.00 Godnatt

På kvällen sätter jag barnet till spjälsängen med kramdjuret efter att hon har fått bröstmjölk och busa i vårt säng. Oftast stiger hon upp och börjar gråta, men jag marcherar ut med ramsan. Hon brukar lugna ner sig ganska snabbt. När hon har tystnat ramsar jag en gång vid dörren. Efter en halv timme går jag in och täcker henne (hon brukar somna på täcken). Vi sover i samma rum eftersom vi bara har ett rum och kök, men hon kan inte se oss från sitt säng. I rummet är det kolmörkt och ganska svalt. Eftersom hon sparkar av sig täcken om hon vaknar har jag klätt henne varmt – trots det verkar hon kall om hän-derna och fötterna på morgonen om hon har sovit utan täcket.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D :!:

En liten fundering kring schemat: ligger inte middagsluren väl tidigt?
Jag har alltid haft lunch före vilan och så sova kl. 12, men det är ju jag det :wink: ... Orkar hon utan problem på em?

Annars ser schemat bra ut, med lagom långt mellan måltiderna, ni har skratt till go´natt som funkar, utevistelse osv, och svalt och mörkt i sovrummet...
När hon vaknar på natten, går ni ut och ramsar då?
Delar man rum är det många som gör så, går upp och ramsar utanför dörren...
Jag tror att ni helt enkelt får fortsätta som ni gjort, avvakta så länge det går på natten och ge en ramsa och sen ingen mer underhållning!
Du vet - på natten händer INGENTING, då sover folk som grisar :sleep: !

Hur har den här natten varit?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
senjas mamma

Inlägg av senjas mamma »

Den tidiga middagsluren är en kvarleva från tiden då hon hade två dagslurar. Men hon vill gå och sova redan då! Jag har försökt att få den senare, men speciellt nu när nätterna går så dåligt så är hon trött. Dessutom är det ju pappan som fixar dagarna, och han tycker att det är bättre så. Han skulle gärna fortfarande ha två dagslurar, men det är nog för mycket om hon bara sover hela natten.

På nätterna har jag inte gått ut ur rummet och ramsa. Ibland har jag tom låtsas sova som ett gott exempel och inte ramsat alls. Ramsan sitter nog inte. Den har aldrig varit någon säker verktyg hos oss. Hon brukar tystna så att hon "inte talar på", men sedan skriker hon med nya krafter, detta upprepas oändligt. Nu har jag märkt att på natten tystnar hon bättre om vi inte säger något alls.

Den här natten var likadan. Hon grät en hel timme igen. :cry:
Jag som har varit så stolt över mitt barn som sover hela natten - och rekommenderat kuren för alla.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Har nu funderat lite på lilla Senjas nattliga bravader, och jag tror hon har fastnat i ett trist beteende som hon nu behöver hjälp med att bryta!

En timmes skrik på natten är lite väl mycket, och jag förstår att ni är trötta på det här nu...

Du tvivlar också på ramsans kraft, och då måste vi se till att ni får ramsan att vara det kraftfulla verktyg det ska vara :wink: :!:

:idea: Börja nu inatt med att solfjädra tösen när/om hon vaknar, och då står du och håller fjädern statiskt tills dess att hon är helt lugn och sömntung! Säg inget alls under den här tiden, andas tungt och var lugn!

:idea: När hon är lugn, DÅ går du ut med ramsan, och fuska inte här!!!
Ramsa en betryggande rätt hög ramsa, och avvakta!
Börjar hon om, så in och solfjädra igen och ut med ramsan!

:idea: Gör det här jobbet rejält inatt, och återigen: var noga, noga med att ramsa dig ut ur rummet!

:idea: När hon är tyst så bekräftelseramsar du, en mjuk fin ramsa som ska följa henne in i sömnen. Kanske går hon igång igen, och då fortsätter du!
Men det är jätteviktigt att vara noga med att befästa ramsan såhär, att man målmedvetet jobbar för att få den att funka, för det gör den inte själv, av egen kraft!

Såklart ska du vara stolt över din tjej, ni har bara halkat lite av banan men snart är ni på G igen!

Vad tror du om det här? Känns det som att den här handlingsplanen funkar för er?

Kram Mia
senjas mamma

Inlägg av senjas mamma »

Hej,

bra ide! Jag började själv också fundera på det i natt när hon grät - att solfjädra menar jag.

Borde jag börja med solfjädern på kvällen när det är läggdags (hon gråter ju lite då också - och sitter i sängen) - eller bara på natten?

En annan problem som vi har haft är att ibland bajsar hon på kvällen/natten. Då har jag varit tvungen att byta blöja... och ta upp henne från sängen. Det kan ju ha bidragit till problemen vi har nu. Om det händer igen, vad borde jag då göra, jag kan väl inte låta henne sova med smutsig blöja?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon!

Nja, du ska inte överarbeta solfjädern, se till bara att bekräftelseramsa henne ordentligt när du lägger henne på kvällen, var jättenoga med den 3-4 kvällar/nätter nu, så att du befäster den riktigt!

Bajsblöja byter jag i spjälsängen om det händer en olycka, jag tar aldrig upp nåt barn ur sängen om h*n inte är väldigt sjuk!
Jag tänder inte ens någon lampa, på sin höjd har jag dörren på glänt så det blir lite ledljus, inga ord, ingen ögonkontakt - bara supersnabbt blöjbyte för att störa så lite som möjligt :!:
Hon bajsar för att hon vaknar, inte tvärtom!

Så vad tror du om det här:

-massor av skratt till gonattet!
-solfjädra som vanligt vid läggning (ca tio sek)
-var NOGA med bekräftelseramsan!!!
-solfjädra lugn vid nattuppvak och var noga med ramsan!
-ev blöjbyte snabbt i sängen, utan ljus och ljud!
-backa natt två - då ska ramsan helt ta över!
-använd bekräftelseramsan minst fyra nätter!

Kram Mia
senjas mamma

Inlägg av senjas mamma »

Hej,

först vill jag tacka av all hjälp jag fått av dig Mia. Jag har fått goda råd.

Nu sov vår lilla gullunge hela natten! HUR kunde hon veta att nu gäller det??! Jag har dock varit mycket noga med ramsan nu... men... :shock:

Hon vaknade 15 min för tidigt och inte alltför glad - men jag slog genast på väckarklockan så som jag/väckarklockan skulle ha bestämt att nu är det dags att stiga upp.

Jag ska vara nogrrann med ramsan nu en tid. Men blir det problem i fortsättningen på nätterna så ska jag gå till väga enligt planen.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

senjas mamma skrev:Nu sov vår lilla gullunge hela natten! HUR kunde hon veta att nu gäller det??! Jag har dock varit mycket noga med ramsan nu... men... :shock:
Haha, ja, du är inte ensam om att förundras över detta - när man satt sina funderingar på pränt, gjort upp en plan och är taggad - DÅ sover barnet som en lite gris :!: Jag tror det beror på attityden - din attityd!
Hursomhelst, så är det härligt :wink: !

Kram från Mia
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Good Job! Hela bunten! :D :D :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "