Jag känner mig rätt övertygad om att jag gör det bästa för sonen. 99 procent av av mig, i alla fall.
1 procent av mig vacklar.
Och vad är då bättre än att vädra funderingarna här?
Upprinnelsen:
Herman är tre veckor i morgon och jag är hemma själv med de två bröderna. Det innebär att utbudet av aktiviteter och utevistelse är rätt begränsat för Hugo just nu. Det jag har kunnat/orkat erbjuda Hugo idag är: 1,5 tim ensamlek. Promenad runt kvarteret och inspektion av alla vattenpölar utmed vägen. Handla mat i egen vagn. Sitta i saccosäck när jag mättar lilleman. Sitta på golvet när jag mättar lilleman. Sitta på saccosäck när jag mättar lilleman. Sitta i sängen när jag mättar lilleman...
Det som fick mig att grubbla var när vi mötte ett gäng ungar under promenaden, fem stycken, från något yngre till något äldre än Hugo. Vi hamnade mitt ibland dem, när de var på väg till parken med vad som verkade vara en dagpappa, förnuftigt klädd för lek med barn utomhus!
Hugo skrattade så han skrek när han såg dem. Han ville också hänga med. Istället fick han knata vidare med mig till affären, och det gjorde han gladeligen, skjutsandes lillebror i vagnen och hoppandes i alla vattenpölar. Men jag kände sorg!
Min son träffar ju inga andra barn! Han får vara ute pyttelite just nu. Jag vill inte flänga runt för mycket just nu, jag vill hellre få rutiner att sätta sig och vet att det blir bättre sen, när lillebror är något äldre och har fått ett schema.
Hugo kräver inget, han gnäller inte, han klagar inte. Tvärtom, han tar Herman i sitt knä och klappar om, rättar till täcket när han knorrar i sömnen, skurar handfatet i badrummet, accepterar att åka i säng en halvtimme före schema för att mamma är så trött...
Och jag tycker synd om honom! Fast jag vet att han är superlycklig som får vara hemma. Men ändå. Alla pratar om att barn behöver möten, kompisar, att de bli understimulerade av att vara hemma. Blablabla. Jag vet att det är mycket bullshit, men jag luftar mina tankar ändå.
Jag vill känna mig nöjd med mitt val. Och nu känns det sisådär...
Kram
Ulrika